Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofffel
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-05 07:04
Hallo allemaal,

Ik zou graag een Aqara FP1 toevoegen aan mijn setup en de beste plek is om deze aan een staande lamp te bevestigen.
Deze lamp heeft een snoer door de poot lopen met een E27 fitting on top.
Ik ben de volgende fittingen tegen gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShGsMivBKZJTIS6Dfs7uuolUKFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zqdj1XUxdQJZJHo2vjJ0klOV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daDX-kVCES86oQ04SOyV6LVEa_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MfF7fp1xnCd77Mwv8Y784Dl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyBOFmNVxjcHsy4VabfMtpwC95g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7y3k65QlAUufjaIi3iPIiu3.jpg?f=fotoalbum_large

(1) Nu is alleen de vraag, is het reeel om een E27 fitting te misbruiken om hier een 230v output uit te halen?
(2) is dit risicovol qua brandgevaar?
(3) er zit een Hue lamp in de fitting welke niet na 2 weken kapot moet zijn. Kan het gebeuren dat de Aqara FP1 teveel fluctuatie brengt waardoor de levensduur van de Hue lamp terug loopt?

Alvast dank voor jullie reactie!

Groet

[ Voor 7% gewijzigd door Rofffel op 17-02-2025 22:26 ]

Beste antwoord (via Rofffel op 17-02-2025 23:15)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:14

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Rofffel schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:23:
...
(1) Nu is alleen de vraag, is het reeel om een E27 fitting te misbruiken om hier een 230v output uit te halen?
(3) er zit een Hue lamp in de fitting welke niet na 2 weken kapot moet zijn. Kan het gebeuren dat de Aqara FP1 teveel fluctuatie brengt waardoor de levensduur van de Hue lamp terug loopt?
1. Op zich wel. Maar persoonlijke veiligheid bij dit spul lijkt mij ondermaats. Zie 2.
2. Nee. Wel grote kans op aanrakingsgevaar aangezien de geleidende delen zo dicht op het oppervlak liggen. Met een stekker erin (vooral die met volledig metalen pinnen) is de kans op aanraking nog groter, omdat stekkers - vermoed ik - hier niet goed in blijven zitten.
3. Die hue lamp gaat hier wat stroom betreft echt niets aan merken. Aan warmte ontwikkeling misschien wel. Afhankelijk van de doorluchting zal dat waarschijnlijk nihil zijn.

4. Zo'n constructie aan een staande lamp is nogal in het zicht. Is dat wel wenselijk?

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 17-02-2025 23:01 ]

Alles kan stuk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Deze opstelling betekent dus dat je de lamp altijd via de Hue moet aansturen en niet met een snoerschakelaar. Dat lijkt me wel handig om in de gaten te houden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:14

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Rofffel schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:23:
...
1. Op zich wel. Maar persoonlijke veiligheid bij dit spul lijkt mij ondermaats. Zie 2.
2. Nee. Wel grote kans op aanrakingsgevaar aangezien de geleidende delen zo dicht op het oppervlak liggen. Met een stekker erin (vooral die met volledig metalen pinnen) is de kans op aanraking nog groter, omdat stekkers - vermoed ik - hier niet goed in blijven zitten.
3. Die hue lamp gaat hier wat stroom betreft echt niets aan merken. Aan warmte ontwikkeling misschien wel. Afhankelijk van de doorluchting zal dat waarschijnlijk nihil zijn.

4. Zo'n constructie aan een staande lamp is nogal in het zicht. Is dat wel wenselijk?

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 17-02-2025 23:01 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofffel
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-05 07:04
De bestaande lamp wordt altijd al via de Hue App of HA aangestuurd, daar zal geen gemis gezien worden.

De lamp zit in een lampenkap en daarom zal het nagenoeg niet zichtbaar zijn. Het voordeel is dat de FP1 precies op de voet past waardoor de detectie in de ruimte precies klopt.

Het aanrakingsgevaar is ook minimaal omdat het dus in een lampenkap zit.