Festival/ poppodium vraag.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebollie
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08-03 18:32
Mijn vraag
Voor een poppodium waar ik soms voor werk ben ik opzoek naar een oplossing voor het volgende:
Men wil naar een actieve rcf set (2x tops en 2x sub) vanaf 2 verschillende locaties audio sturen.
De ene locatie is de digitale mengtafel (2x XLR L en R).
De andere locatie is een dj set, ook (2x XLR L en R).
Voorheen waren er passieve speakers met losse amp’s en een Behringer mixer met 6 of 8 kanalen waar zowel de Mengtafel als de DJ 2 kanalen ter beschikking hadden.
Nu men de hele set gaat vervangen wil men af van de Behringer en beide bronnen direct naar de PA sturen.
Iemand opperde om hiervoor een 2 Y-splitters te nemen.
Aangezien we het signaal niet splitsen maar samenvoegen (men wil ook evt gelijktijdig afspelen) denk ik dat er iets meer nodig is, maar wat precies?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Rcf speakerset, wisselende mixers soundcraft, A&H, digico en zelfs soms analoog!

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

[ Voor 79% gewijzigd door Ebollie op 17-02-2025 21:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:39
Best summier dit.

[ Voor 17% gewijzigd door Roderiktweaker op 17-02-2025 22:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 23:31

Jag

Wat in ieder geval niet kan, is twee outputs met y splits samenvoegen. Wel zijn er meerdere andere mogelijkheden: als he de digitale mengtafel vast hebt staan, kan je daar de dj set in prikken. Als je de vrijheid wilt behouden om zonder die mengtafel een dj te kunnen laten draaien, dan kan je een losse 4in 2uit mixer ervoor inzetten. Als je nu al een dsp/loudspeaker manager voor je rcf in gebruik hebt met 4 inputs kan je die daarvoor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-09 16:01
Idd via mengtafel en vanuit 1 bron naar speakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:30
Ebollie schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:16:
Aangezien we het signaal niet splitsen maar samenvoegen (men wil ook evt gelijktijdig afspelen) denk ik dat er iets meer nodig is, maar wat precies?
Klopt, 2 Y kabels om signalen samen te voegen is vragen om problemen, je DJ mixer gaat bijvoorbeeld ook signaal in de digitale mengtafel uitgang sturen, die daar mogelijk niet voor ontworpen is. Het zit ook al in de Y-splitter naam: splitter, geen merger.

Als je over gaat stappen naar een nieuwe PA is dat een mooi moment om een stapje verder na te denken wellicht? Ook om het zo makkelijk mogelijk te maken voor eventuele gastoptredens (waarvan ik aan neem dat je die hebt met de brede mengtafel lijst)?
  • Word het een vaste installatie met vaste kabels of ga je elk optreden de PA opnieuw bekabelen?
  • Mits vast, ga je dan ergens aan de muur een patch punt maken op een centrale locatie? Kan je ook alles mooi labelen wat wat is.
  • Wil je bijvoorbeeld ook nog aux-fed sub (je hebt van die mensen die dat fijn vinden) willen ondersteunen dan wil je al even goed nadenken over die patchbay, dan zul je zo moeten kunnen bekabelen dat je L+R+mono sub kan bekabelen of L+R waar de subs gewoon mee gecrossed zitten.
  • Vanwaar de 2 bronnen gelijktijdig eis? Als je de digitale tafel icm de DJ set gaat gebruiken kan je dan niet veel beter de DJ set via de digitale mengtafel laten lopen (wel even een DI met -20db ertussen hangen zodat de DJ maloot je digitale ingang niet kan oversturen). Dat kost je dan alleen wat extra kabels (en een DI).
  • Als het niet per-ce van 2 plekken tegelijk hoeft kan je met een beetje goed gelabelde patchbay het wel zo fool proof maken om de bronnen om te prikken dat dat ook geen probleem hoeft te zijn.
Mocht je echt meerdere bronnen tegelijk wilt ondersteunen zou ik toch naar een mixertje kijken, een 19" mixer zou dan samen met je gelabelde patchbay kunnen met de inprikpunten ernaast. Dan blijft het ook mooi compact, maar is wel weer lastig om de aux-fed sub optie open te houden dan.

Behringer heeft doorgaans prima spul voor de prijs, maar als je nog een mixer vlak voor je PA stopt zou ik daar een iets duurdere mixer dan een Behringer voor nemen. Mijn ervaring is dat Behringer spullen nogal wat ruis willen produceren. Dat is voor een apparaat achter een fader nog wel te doen, want dan wordt je ruis ook zachter als je het Berhinger apparaat zachter zet. Als je het echter direct gekoppeld achter de PA zet wordt de ruis altijd op volle sterkte uitversterkt. Ook als de bron dus heel zachtjes staat. Daarom zou ik zo laat in de signal chain even een stukje verder zoeken naar een mixer met een lage noise floor. Zou zonde zijn als de digico die er aan hangt van 2 ton op de stille momenten lekker ruist omdat er een kleine Behringer ruis generator tussen zit van een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:52
Waarom wil men af van die mixer? Die is juist voor dit soort dingen bedoeld. Dat de PA van passief naar actief gaat maakt toch niet uit daarvoor.

Kan je anders niet die DJ set in de digitale mixer prikken, dan is de digitale mixer de enige geluidsbron voor de PA.

[ Voor 12% gewijzigd door olafmol op 17-02-2025 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:43

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ebollie schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:16:
Een klein mixertje waar je de DJ set en de digitale mixer op binnen laat komen. Beide kanalen kunnen optioneel altijd open staan.

Denk b.v. aan een 1 of 2 HE 19" ding met een paar draaiknoppen en stop die ergens in een rack achter een deur. Deze bijvoorbeeld.

Zijn er evt nog andere zones waar deze 2 bronnen hun line signalen heen moeten sturen?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Ebollie Welkom op Tweakers. Omdat dit aankoopadvies betreft, verplaats ik je topic naar het juiste subforum.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebollie
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08-03 18:32
De keuze is hierop gevallen, iemand hier toevallig ervaring mee?

https://www.cjonline.nl/c...-lc-31-line-combiner.html

[ Voor 5% gewijzigd door Ebollie op 19-02-2025 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:30
Zelf geen ervaring, maar dat gaat waarschijnlijk wel prima werken voor jou toepassing. Een passive summing mixer kan ook prima in deze situatie en zal verder ook geen ruis toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ziet eruit als het apparaat dat je nodig hebt. Let er wel op dat het ernaar uitziet dat de levels niet gedempt worden waardoor je op zowel de mixer als de dj-set het volume waarschijnlijk 6dB moet terugnemen.
Pagina: 1