Verschuiven dauwpunt bij Gutex 100mm binnenmuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-04 10:53
Renovatie vrijstaande woning 1965

Wij willen graag leem toepassen aan de binnenmuur. Dit zal een dikke laag worden van zo'n 15-20mm. De leemstucer vertelde dat zij vaak werken met Gutex platen. Deze platen plakken zij dan op de binnenmuur, voordeel hiervan is dat het allemaal dampopen is dus je geen directe problemen veroorzaakt met het opsluiten van vocht. Rd waarde is 2.55, onze gevel heeft een spouw van zo'n 7cm die tig jaren terug is volgespoten met UF schuim. Verschillende isolatie experts zijn langs geweest en de conclusie was dat het economisch niet de moeite waard is de spouw te reinigen + vullen (er zat nog genoeg schuim overal).

Nu lijkt ons de optie van Gutex een goede, maar ik vroeg mij af of er problemen kunnen ontstaan door het verschuiven van het dauwpunt. Ik heb totaal geen verstand van het programma Ubakus en een expert vertelde dat het afhankelijk is van allerlei variabelen. Wij zullen een warmtepomp gaan toepassen i.c.m. WTW, dus willen graag een zo economisch optimaal mogelijke isolatie.

Iemand ervaring/ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:46

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Een paar opmerkingen:

Ik snap de combinatie leemstuc en wtw niet helemaal. Leemstuc wordt gepromoot vanwege de stabiele vochthuishouding in de woning, vervolgens ga je een wtw toepassen om de vochthuishouding te reguleren en/of vocht uit je huis te ventileren.

Isoleren van binnenuit is bouwfysisch niet optimaal. Zoals je zelf al aangeeft verschuif je het dauwpunt. Omdat je niet dampdicht isoleert is het de vraag wat er in het binnen- en buitenblad gebeurt. Mocht de woning bijvoorbeeld houten balklagen hebben dan zou ik daar zelf wat huiverig voor zijn.

UF schuim wat al tig jaren in de spouw zit is onherroepelijk verbrokkeld, losgekomen van het metselwerk en is beslist geen goede isolator meer. Ik vraag mij werkelijk af hoe deze isolatie-experts tot deze conclusies zijn gekomen. Bovendien bepaal je als woningeigenaar zelf of iets economisch de moeite waard is (misschien doet goede isolatie ook iets met de woningwaarde bijvoorbeeld) Zowel reinigen van de spouw en opnieuw vullen met een hoogwaardiger isolatiemateriaal als het navullen met een schuim als bijvoorbeeld Aminotherm zijn interessante opties.

Realiseer je ook dat de gegeven isolatiewaarde van de platen + leemstuclaag een dikte van 10-12cm aan binnenruimte kost en wellicht extra aanpassingen van afwerking rond ramen en deuren vergt.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan Workum op 17-02-2025 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:33
Wij hebben onze buitenmuren met dunne spouw op deze manier aan de binnenzijde geïsoleerd. 10 cm Gutex (Multitherm) platen en daarop 22 mm leemstuc. We hebben dit gecombineerd met wandverwarming in de leemstuclaag, maar dat hoeft natuurlijk niet. We zijn erg blij met het resultaat. Het is erg comfortabel.

Over vocht en vochtproblemen: daar weet ik wel wat van. Dat was een van de redenen dat ik voor deze materialen heb gekozen.
Ten eerste: de stuclaag heeft wel een dampremmende werking, maar is niet dampdicht. Dat betekent dat eventueel vocht in de constructie uiteindelijk weer naar het oppervlak kan diffunderen en daar verdampen. Water is niet opgesloten.
Ten tweede: houtvezels hebben een capillaire werking. Als er condens- of ander vocht in de isolatie zou voorkomen kan dat via dat capillair bij de stuclaag terechtkomen en daaruit weer verdampen. Daarmee is deze opbouw vrij vergevingsgezind: je hoeft niet met folies te werken en bang te zijn voor gaten in die folie, bijvoorbeeld bij inbouwdozen.
Ik heb ook wel eens oude voorzetwanden van EPS ("piepschuim") opengemaakt en daarachter was het toch wel wat schimmelig geworden. Water kon daar niet uit weg.

Over de verschuiving van het dauwpunt: het voorgestelde systeem maakt dat juist gunstiger. De binnenwand wordt warmer dan die nu is, en het vochtgehalte binnen de muur-met-isolatie-en-stuclaag daalt naarmate je dat van binnen naar buiten bekijkt. Daarmee voorkom je condensatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:16
Hier deels 10 cm thermoroom met wandverwarming en deels 4 cm ivm aansluitingen. Alles afgewerkt met leem.

Met wandverwarming zal 10 cm meestal wel lukken.

Zonder wandverwarming komt het nauwer begrijp ik. 4-6 cm kan bijna altijd. Dikker is afhankelijk van opbouw, materialen en binnenklimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-04 10:53
Super dank! Wij willen vloerverwarming toepassen. Waarom hebben jullie gekozen voor wandverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:33
jhveldhuis schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:14:
Super dank! Wij willen vloerverwarming toepassen. Waarom hebben jullie gekozen voor wandverwarming?
  1. Er lag al een mooie parketvloer op een houten vloer. Zonde om die af te breken.
  2. Mijn vrouw en ik hebben de verbouwing zelf gedaan, terwijl we hier wonen. Dit konden we aan binnen een paar weken. Een vloer vervangen vereist weer nieuwe vaardigheden.
  3. Bovendien hebben we boven ook de gevel aan de binnenzijde geïsoleerd. Als we daar ook nog eens de vloer uit hadden moeten halen... Nu deden we de isolatie met wandverwarming, stucwerk en schilderen van een slaapkamer in 1 weekend plus een paar avonden.
Er is nog een voordeel: ook op de gemetselde binnenmuur in de hal zit nu wandverwarming, maar zonder isolatie. Dat geeft een flinke thermische buffer.
Pagina: 1