Kan modulerende thermostaat pendelen oversized ketel beperke

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-05 17:16
Ik bedien een AWB Thermomaster 3 HR 28 Kw HR-ketel van bouwjaar 2007. Ook om te testen of de twee radiatoren in de woonkamer, met nu radiatorventilatortjes, geschikt zouden zijn voor een warmtepomp had ik de maximale cv-temperatuur van 60 terug naar 50 graden gezet. Het bleek dat de ketel de brander telkens zo hard opvoerde dat de ketel binnen 30 seconde al 53 graden werd en de brander dus uit ging. Dat ging zo snel dat de twee radiatoren zelfs niet warmer werden dan 40 graden, ver onder het setpoint radiator-temperatuur. Terwijl de ketel heel vaak aan en uit gaat.

Vervolgens in het installateursmenu het maximaal vermogen terug kunnen zetten van 28 kW naar 12 kW. Lager kan die niet.

Maar nog steeds pendelt de ketel waarbij de brander eerst wordt opgejaagd (te zien op het display aan het aantal zwarte blokjes naar de vlam). Dus als de brander nu niet wordt opgejaagd tijdens het telkens opstarten zou de ketel minder pendelen en zou ik de cv-temperatuur nog op 50 graden kunnen laten staan. Om extreem pendelen te voorkomen kan de cv-temperatuur, ondanks het verlagen van het maximale vermogen tot 12 kW, echter niet lager dan 60 graden.

De kamerthermostaat is een Honeywell aan-uit thermostaat. Niet de Honeywell Modulation.
Zou een Honeywell Modulation kamerthermostaat ook bij deze oversized ketel het pendelen tijdens het opwarmen 's morgens kunnen beperken?

Een Honeywell Modulation aanschaffen alleen maar om te testen vind ik niet handig want dan zou ik, als een modulerende kamerthermostaat zin heeft, daarna nog een duurdere modulerende klokthermostaat kunnen aanschaffen. Laat staan dat ik de cv-ketel zou vervangen met een lager maximaal vermogen alleen maar om te testen of een warmtepomp het aan zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Schakelingen per uur kan je op een round aanpassen, YouTube: Schakelingen per uur instellen bij de Round On/Offl | Honeywell Home

Zet deze op 3 of 4. Dit helpt al een klein beetje.
Graag ook meer radiatoren open zetten. In de regel leert men dat verwarmen boven vaker wordt toegepast icm met een warmtepomp.

Zijn de radiatoren ingeregeld?

Ik ken de ketel persoonlijk niet, kijk of je pompsnelheid maximaal kunt zetten. Gaat zeker ruis leveren op de leidingen, maar gaat toch om de testfase.

[ Voor 16% gewijzigd door plaspvd op 17-02-2025 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
De radiatoren zijn ingeregeld. Eén van de twee radiatoren in de woonkamer moet ik iets knijpen om voor beide radiatoren een ongeveer gelijke retourtemperatuur te krijgen. De andere staat helemaal open (voetventieltje ook helemaal open gedraaid).

Volgens de gebruiksaanwijzing zijn er drie standen van de pomp. Maar ik kan alleen instellen aansturing door de kamerthermostaat, met brander of continu. Hij staat op 'kamerthermostaat'.

[ Voor 9% gewijzigd door Cratchit op 17-02-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
Heb je toevallig ergens een (niet ingestelde) bypass/avdo zitten dat je retourtemperatuur bij de ketel omhoog vliegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
Heb even gekeken ondergrens van je ketel is 6,2kw. Maximaal instelbare vermogen heeft een ondergrens van 12kw, dit is dus niet minimaal vermogen.

Je zou parameter 10 nog op adaptief (of aan of uit) kunnen proberen.
Om je pompsnelheid te veranderen moet je mantel open, ben je hier niet comfortabel mee, is mijn advies: afblijven.

Ook kan je proberen het starttoerental te verlagen van de ketel, om rustiger op de starten. parameter 26

[ Voor 15% gewijzigd door plaspvd op 17-02-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
6kW minimum vermogen volgens de warmteservice. Daaronder kan ook een modulerende thermostaat het ding niet krijgen.

Als je afgifte systeem die 6kW niet kwijt kan gaat hij pendelen.

2 radiatoren… 6kW?

Erg onwaarschijnlijk… zelfs op hogere temperatuur dan 50 graden

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DB LucF
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03:41
2 radiatoren lijkt mij ook te weinig. Maar zonder een modulerende thermostaat haal je sowieso niet het laagste mogelijke vermogen.
Je ketel ondersteunt OpenTherm, dus elke thermostaat die daarmee overweg kan kun je als test eraan hangen.
Een oude Remeha iSense bijvoorbeeld pik je voor een paar tientjes van Marktplaats af en geeft je zeer veel inzicht in wat je ketel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@DB LucF in dit geval is een modulerende thermostaat een achteruitgang. Dit omdat een dergelijke thermostaat alleen moduleert op temperatuur en je een round on off een maximaal aantal schakel momenten kan geven, net zoals een warmtepomp heeft. De ketel zelf moduleert uit zichzelf al aan de hand van retourtemperatuur.

Ook daarom is het niet handig om een ketel een maximale temperatuur begrenzing te geven. Zet dat ding gewoon op 65 of 70 en je ketel zoekt zelf zijn optimale delta t op. Helemaal als je maar 2!! Radiatoren open hebt. Kan je ketel zijn vermogen kwijt, gaat deze vanzelf op 45 graden draaien.

Wat wel moet gebeuren is je minimale en maximale vermogen te verlagen. Hier haal je het meeste winst. Begin liever iets te laag en stel later bij.

[ Voor 41% gewijzigd door plaspvd op 17-02-2025 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DB LucF
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03:41
@plaspvd Je hebt helemaal gelijk. Ik had even niet gedacht aan het terugmoduleren op basis van de retourtemperatuur. Bedankt voor de correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
Ronald schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:26:
6kW minimum vermogen volgens de warmteservice. Daaronder kan ook een modulerende thermostaat het ding niet krijgen.

Als je afgifte systeem die 6kW niet kwijt kan gaat hij pendelen.

2 radiatoren… 6kW?

Erg onwaarschijnlijk… zelfs op hogere temperatuur dan 50 graden
Dank voor je reactie.

6,1 kW minimumvermogen (volgens warmteservice uit een andere reactie) kan een modulerende thermostaat inderdaad niet veranderen. Maar wel het steeds opjagen van het vermogen (dat is te horen en ook te zien aan de oplichtende zwarte blokjes naast het vlamsymbool) bij het telkens opstarten. Waardoor de aanvoertemperatuur dus versneld op de ingestelde maximum temperatuur 55 graden komt (dan geeft nog drie graden respijt).

Als ik de ketel op de service mode laag last zet gaat de ketel 12 minuten op laag last branden. In die 12 minuten wordt de aanvoertemperatuur 57 graden en blijven de afvoeren van de twee radiatoren (waarschijnlijk mede dankzij de in totaal vijf radiatorventilatortjes) nog redelijk koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
plaspvd schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:01:
Heb je toevallig ergens een (niet ingestelde) bypass/avdo zitten dat je retourtemperatuur bij de ketel omhoog vliegt?
Er zit naar mijn weten nergens een bypass. Er hebben ook nooit thermostaatradiatorkranen opgezeten ((want dan moet er een veiligheidsbypass tussen de aanvoer en afvoer zitten, heb ik ergens gelezen)). Retourtemperatuur blijft tijdens het pendelen laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
Dat lukt niet met mijn honeywell thermostaat. Is dan waarschijnlijk een oudere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
Ik heb het minimum setpoint cv-temperatuur verhoogd van 22 naar 38 graden en het maximum setpoint cv-temperatuur verlaagd van 87 naar 65. In de hoop dat de ketel daar tussen moduleert. Setpoint max aanvoer zelf staat op 55.

Overigens kan ik nu ergens gaan testen met een Honeywell Chromotherm Modulation klokthermostaat. Deze is dan uiteraard wel gekoppeld aan een andere ketel (een modulerende Intergas ketel).

[ Voor 4% gewijzigd door Cratchit op 19-02-2025 09:10 ]

Pagina: 1