USB C over 8m afstand - hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 16:58
Ik wil mijn Sony-camera aansluiten op de USB-C-poort van mijn pc en de overdrachtssnelheden halen die je van deze camera mag verwachten. De afstand is wel een uitdaging. Ik heb deze deze 5 m-kabel gekocht bij Amazon, samen met een vergelijkbare 2 m-verlengkabel. Dit werkt probleemloos.

7m is echter iets te kort en het toevoegen van een extra verlengkabel van 1 m resulteert in een haperende verbinding. Volgens ChatGPT bestaan er "​​actieve repeaterhubs" en is de oplossing om er één te plaatsen op het 5m-punt. Blijkbaar versterkt niet elke USB-C hub het signaal en zit je aan een repeater. Die lijken nogal prijzig. ChatGPT geeft 3 voorbeelden:

OWC Thunderbolt 4 Hub
Plugable Thunderbolt 4 Hub
CalDigit Thunderbolt 4 Element Hub

Ik vind het niet erg om wat geld uit te geven, maar €150 - €250 is toch wel heftig. Ik weet dat er actieve USB-kabels bestaan ​​en ik heb er een van 5 m besteld bij Lindy, maar die is zwaar en erg niet flexibel, dus geen goede kabel om aan te sluiten op de kwetsbare USB-C-poort van mijn camera. De 5m nylon USB kabel van Amazon is nu helemaal weggewerkt en wil ik zo laten. Ik zoek dus iets om die laatste 2,5 - 3m te overbruggen zonder snelheidsverlies.

Wat raden jullie aan? De camera is USB C 3.2 Gen1 (5 Gbps). Er is een kans dat ik (dit jaar) upgrade naar een model dat 10 Gbps ondersteunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
nielsgeode schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:10:

Wat raden jullie aan? De camera is USB C 3.2 Gen1 (5 Gbps). Er is een kans dat ik (dit jaar) upgrade naar een model dat 10 Gbps ondersteunt.
10Gbps op USB 3.2 Gen 2 gaat maar tot 1 meter. Been there done that op 5 meter, doesn't work.

Kan je camera niet gewoon op wifi of zeg ik echt iets debiels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
graceful schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:16:
[...]

10Gbps op USB 3.2 Gen 2 gaat maar tot 1 meter. Been there done that op 5 meter, doesn't work.

Kan je camera niet gewoon op wifi of zeg ik echt iets debiels?
Ik schiet tethered waarbij ik de raw files direct naar een harddisk in mijn PC wegschrijf. Dat gaat WiFi van zo'n camera echt nooit trekken :+ En ja, op dit moment is de grote bottleneck mijn mechanische harddisk, maar daar gaat verandering in komen.

Ik heb ondertussen wel deze kabel van Delock gevonden

De specs claimen 10Gbps, dus dan mag je dat verwachten denk ik?

[ Voor 18% gewijzigd door nielsgeode op 17-02-2025 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:23

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja op 3m :+

De USB2 spec is al max 5m onversterkt. Langer en je hebt een kabel met actieve (dus met eigen voeding) versterker nodig.

USB3 met hoge bandbreedte én lange kabels is in mijn ervaring zoals @graceful ook zegt een drama.
Die 7m is al flink en als je het al gaat halen heb je daar inderdaad een flinke kabel voor nodig en die zijn om die reden dan ook dik.

Het is en blijft een beetje hit of miss dus advies geven is bijna niet te doen :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
sapphire schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:43:
Ja op 3m :+

De USB2 spec is al max 5m onversterkt. Langer en je hebt een kabel met actieve (dus met eigen voeding) versterker nodig.

USB3 met hoge bandbreedte én lange kabels is in mijn ervaring zoals @graceful ook zegt een drama.
Die 7m is al flink en als je het al gaat halen heb je daar inderdaad een flinke kabel voor nodig en die zijn om die reden dan ook dik.

Het is en blijft een beetje hit of miss dus advies geven is bijna niet te doen :(
Die Delock-kabel heeft de optie om een DC-voeding op aan te sluiten, dus het lijkt me de moeite van het proberen waard. Je hebt het risico dat het werkt ;) Ik zie alleen wel dat die voeding optioneel is en ik kan de specs niet vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 16:05
nielsgeode schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:10:
Ik weet dat er actieve USB-kabels bestaan ​​en ik heb er een van 5 m besteld bij Lindy, maar die is zwaar en erg niet flexibel, dus geen goede kabel om aan te sluiten op de kwetsbare USB-C-poort van mijn camera.
Heb je al gekeken naar iets als een Tetherblock? Vrij prijzig voor iets wat in de essentie een trek-ontlasting is, al valt er natuurlijk ook wat zelf te knutselen.

Heb je trouwens al naar active optical kabels gezocht? Die zouden een stuk minder dik/stug moeten zijn. Worden bijvoorbeeld gebruikt voor VR headsets.

[ Voor 14% gewijzigd door citruspers op 17-02-2025 19:05 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
https://www.amazon.nl/Cab...eadset/dp/B098C9BMSN?th=1

Algemeen kan je zoeken op Quest kabels, die zijn behoorlijke lengte om mee te beginnen, en genoeg concurrentie dat ze niet te idioot worden in prijs (en verder gewoon normale USB-C kabels, die ook nog eens vaak toch wat flexibeler zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Kan het niet over ethernet, of is dat niet snel genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:00
hcQd schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:08:
Kan het niet over ethernet, of is dat niet snel genoeg?
Ethernet kan in principe ook tot 10gbps, maar daar wordt de oplossing niet goedkoper van.

Je kan inmiddels beter je PC dichterbij schuiven en je HDMI kabel verlengen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
citruspers schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:54:
[...]

Heb je al gekeken naar iets als een Tetherblock? Vrij prijzig voor iets wat in de essentie een trek-ontlasting is, al valt er natuurlijk ook wat zelf te knutselen.

Heb je trouwens al naar active optical kabels gezocht? Die zouden een stuk minder dik/stug moeten zijn. Worden bijvoorbeeld gebruikt voor VR headsets.
Tetherblock ken ik, maar zelfs met trekontlasting vind ik de 5m active USB C kabel van amazon wel extreem dik en stug.

AOC heb ik ook gezien, en hoewel ik die 250 euro wel prijzig vind is het niet onoverkomelijk. Waar ik banger voor ben is dat ie nogal breekbaar is. Ik heb een groot en zwaar Alu 8080 frame in de hoek van mijn kamer waar de opstelling opstaat. Ik kom niet goed bij de achterste hoek waar alle kabels omlaag lopen en dan onder het frame door naar mijn pc gaat. Daarom is het ook zo'n gedoe om daar een USB kabel even te vervangen, kost me meerdere uren kruip en knielwerk om het netjes weg te werken. En ik ben dus bang dat een dure AOC kabel kaput gaat bij het leggen omdat ie hier en daar wel wat scherpe bochten moet maken om door hoekjes en gaatjes te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Out of the box oplossing: gewoon een simpel PCtje met een SSD (nuc ofzo, of desnoods een pi met was) op een afstand dichterbij, en dan met wifi of netwerkkabel naar je PC. Kun je meteen schieten wat je wilt :)

Die oplossing is net zo duur als een dure kabel als ik dat zo hoor :+

[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 17-02-2025 19:46 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
The Eagle schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:46:
Out of the box oplossing: gewoon een simpel PCtje met een SSD (nuc ofzo, of desnoods een pi met was) op een afstand dichterbij, en dan met wifi of netwerkkabel naar je PC. Kun je meteen schieten wat je wilt :)

Die oplossing is net zo duur als een dure kabel als ik dat zo hoor :+
Dan zou je dus een Pi5 aan de Sony hangen die doorgeefluik is? Volgens mij wordt Linux niet ondersteund en de andere software (Simple Stackshot Controller) heb ik nooit onder Linux werkend gekregen, hoewel het wel Java-based is.

Ik had ook deze [url=https://www.amazon.de/dp/B0BJ2PNJ6G]5m kabel besteld bij Amazon en die werkt wel, zelfs zonder DC voeding in de kabel. Dan heb ik dus 10m in totaal en dat vind ik wat veel.

Daarom zal ik eens deze actieve USB kabel van 3m bestellen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:37

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Voor mij gevoel zijn ze best kwetsbaar en de kabel wil ik wegwerken langs een frame tegen de muur waar ik slecht bij kan. Dat kan dus niet supervoorzichtig en er zitten wel wat strakke knikken in hoe die moet lopen. Daarom ben ik wat huiverig met optisch in dit specifieke geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yves Van Dijck
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-02 15:35
Pagina: 1