Internet 5 verdiepingen hoger, hoe te doen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-09 16:29
Hey tweakers, ik heb een appartement weten te huren dat 5 verdiepingen (15 meter) boven mijn huidige appartement zit voor kantoorruimte en een grote workshop. Ik loop al een hele week te puzellen wat ik ga doen met de internetaansluiting. Ik heb op mijn eigen adres een server met al mijn werkbestanden, smart home integratie en meer en naast het feit dat een hele aparte internetaansluiting 70 euro per maand kost, zou ik alles graag binnen hetzelfde netwerk houden. Hier is het probleem though.

Vanuit de VvE is er een verbod op schotels en apparaten monteren op de buitengevel en balkons dus een p2p systeem zou kunnen maar is lastig te realiseren omdat de appartementen recht boven elkaar zitten en ik dus een schotel(tje) zou moeten hebben op het balkon en de receiver ergens buiten het balkon boven. Ik denk dat dit erg lastig is te doen zonder dat het opvalt op de buitengevel. Een tweede optie is de meterkasten. Deze zitten allemaal op dezelfde plek en hier loopt een hele grote schacht (10cm) met alle COAX kabels (17 stuks) van ziggo voor de appartementen. Ik zat te denken om te kijken of ik hier een trekkabel doorheen kan krijgen en dan een cat6 naar boven kan krijgen. Dit is wederom uiteraard niet helemaal toegestaan maar zou een meer stabiele verbinding zijn. 3de optie zou de regenpijp van de goot kunnen zijn van de balkons waar ik een kabel door zou kunnen trekken maar dit is ook met het oog op water een wat minder slim idee. Als laatste optie heb ik de mechanische ventilatie maar hier zit hoogstwaarschijnlijk een brandklep op en daar mee klooien gaat te ver (mijn andere ideeen gaan eigenlijk ook al te ver :+)

Oftewel, alle opties waar ik op kon komen lijken niet heel slim. Hebben jullie misschien een oplossing of moet ik maar voor lief nemen dat ik voor een tweede internetaansluiting moet betalen en dan op een of andere manier de netwerken softwarematig met elkaar verbind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

4/5g een optie?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Hoe bedoel je dit precies? Er staat een 5g mast op nog geen 15 meter van beide appartementen.

Of bedoel je een 5g router? uitvoering: Strong 5G Router AX3000

[ Voor 31% gewijzigd door hollandje op 17-02-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 12:06

Arjan A

Cenosillicafoob

Je zou toch denken dat de meterkast de aangewezen optie is voor het trekken van zo'n kabel.
De schacht die je noemt: is die exclusief voor tv coax gemaakt, of loopt er ook ander spul doorheen? En waarom zou jij geen kabel mogen trekken door die schacht? Een precedent (wat als iedereen dat gaat doen) valt wel mee: hoeveel mensen kunnen er nog meer een extra appartement bemachtigen? Die schacht loopt niet vol daardoor. Ook van belang: hoe groot is de opening van die schacht naar de twee meterkasten?
Regenpijp gaat lastig worden: het water loopt voornamelijk langs de wand van zo'n buis, dus met een gat erin sijpelt er meteen een groot deel je balkon op.

Wellicht is contact opnemen met de VVE hierover nog de beste optie, al dan niet om toestemming te krijgen voor die schacht in de meterkast. Maar als je een beetje handig bent is dat vast ook te doen zonder dat je de VVE hoeft in te lichten.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:59
Ik zou gewoon een odido klik en klaar bestellen, en dan als je echt wilt besparen neem je die naar je kantoor wanneer je naar boven gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Arjan A schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:07:
Je zou toch denken dat de meterkast de aangewezen optie is voor het trekken van zo'n kabel.
De schacht die je noemt: is die exclusief voor tv coax gemaakt, of loopt er ook ander spul doorheen? En waarom zou jij geen kabel mogen trekken door die schacht? Een precedent (wat als iedereen dat gaat doen) valt wel mee: hoeveel mensen kunnen er nog meer een extra appartement bemachtigen? Die schacht loopt niet vol daardoor. Ook van belang: hoe groot is de opening van die schacht naar de twee meterkasten?
Regenpijp gaat lastig worden: het water loopt voornamelijk langs de wand van zo'n buis, dus met een gat erin sijpelt er meteen een groot deel je balkon op.

Wellicht is contact opnemen met de VVE hierover nog de beste optie, al dan niet om toestemming te krijgen voor die schacht in de meterkast. Maar als je een beetje handig bent is dat vast ook te doen zonder dat je de VVE hoeft in te lichten.
Ik denk inderdaad dat die meterkast schat de beste optie is. Om een beeld te vormen is dit de situatie van de 'coax' schacht van Ziggo. Dit zijn de hoofdaansluiting van Ziggo en hierop wordt de splitter aangesloten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7c5BDExZAUl4uwF6_EyZl2XiEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRXGZmsyiqL0uGWBHyIg9GkG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4ei1w10BVFEyHFuv9UrIk6IXEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2ENbMrfn2KEBwwGZzF5WYvG.jpg?f=fotoalbum_large

Er lopen een hoop stugge kabels door en de pvc schacht heeft panelen die je eraf kan halen door ze uit het betondplafond te schuiven. Er lijkt voldoende ruimte maar ik ben bang dat met een trekveer dat deze krult en dan op een andere verdieping eruit krult waardoor ik opeens een ander probleem heb. Mijn gootsteen veer voor ontstoppingen is erg flexibel dus daarom ben ik daar bang voor. Is een trekveer wat stugger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 07:33
Ethernet over powerline valt te proberen als beide appartementen minimaal 1 fase delen

Een wifi antenne binnen het balkon of een paar cm daarbuiten uitstekend is ook niet per definitie kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Rukapul schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:17:
Ethernet over powerline valt te proberen als beide appartementen minimaal 1 fase delen

Een wifi antenne binnen het balkon of een paar cm daarbuiten uitstekend is ook niet per definitie kansloos.
Jammer genoeg worden geen groepen gedeeld en heeft elk appartement zijn eigen aansluiting. Hoe stabiel is een wifi antenne? Ik heb een goede aansluiting beneden van 1.2Gbps en zou graag ivm de server beneden makkelijk en snel mijn bestanden kunnnen downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
99ruud99 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:15:
Ik zou gewoon een odido klik en klaar bestellen, en dan als je echt wilt besparen neem je die naar je kantoor wanneer je naar boven gaat :)
Ook een optie, maar wel gelimiteerd qua snelheden voor de server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

hollandje schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:17:
[...]

Ik denk inderdaad dat die meterkast schat de beste optie is. Om een beeld te vormen is dit de situatie van de 'coax' schacht van Ziggo.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er lopen een hoop stugge kabels door en de pvc schacht heeft panelen die je eraf kan halen door ze uit het betondplafond te schuiven. Er lijkt voldoende ruimte maar ik ben bang dat met een trekveer dat deze krult en dan op een andere verdieping eruit krult waardoor ik opeens een ander probleem heb. Mijn gootsteen veer voor ontstoppingen is erg flexibel dus daarom ben ik daar bang voor. Is een trekveer wat stugger?
Stugge kabels is wel handig, zolang je trekveer er niet in vast loopt. Ik neem aan dat die schacht normaal dicht is bij iedereen?
Ik heb ook weleens door een schacht moeten trekken (2 verdiepingen) en heb toen een moker (voor het gewicht) van boven naar beneden laten lopen: Moker met handvat aan de kabel getaped, laten zakken en onderaan op kunnen pakken. Dat gaat bij jou niet lukken ben ik bang omdat jouw schacht wat kleiner is, maar een gewicht zou wel handig zijn.
Sowieso: maak de schachten op beide verdiepingen eens open en zet op de laagste verdieping een lamp erin: kan je van bovenaf het licht zien? Dan weet je meteen of er nog blokkades zijn.

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

@hollandje Zit de Ziggo kabel ook afgemonteerd in de meterkast? Zou je deze kabel op de 5e verdieping kunnen losmaken en er een trekveer aan koppelen? Dan terugtrekken tot jouw verdieping. En vervolgens met de trekveer de Ziggo kabel en een netwerkkabel trekken vanaf jouw verdieping naar vijf hoog?

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 17-02-2025 17:26 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
ericplan schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:25:
@hollandje Zit de Ziggo kabel ook afgemonteerd in de meterkast? Zou je deze kabel op de 5e verdieping kunnen losmaken en er een trekveer aan koppelen? En dan met de trekveer de Ziggo kabel en een netwerkkabel trekken vanaf jouw verdieping naar vijf hoog?
Dit is nog enigszins kansrijk, maar een blokkade kan overal voorkomen.

Een eenvoudiger oplossing is om aan te bellen bij de 4 tussenliggende verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
ericplan schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:25:
@hollandje Zit de Ziggo kabel ook afgemonteerd in de meterkast? Zou je deze kabel op de 5e verdieping kunnen losmaken en er een trekveer aan koppelen? Dan terugtrekken tot jouw verdieping. En vervolgens met de trekveer de Ziggo kabel en een netwerkkabel trekken vanaf jouw verdieping naar vijf hoog?
Dat is een idee, dat kan zeker een mogelijkheid zijn. Dan tape ik de trekkabel aan de 'coax' op de 5de, trek hem naar beneden vanaf de 1ste, Verbind de cat6 aan deze trekkabel met de coax en trek hem weer omhoog. Dat zou misschien een goed idee zijn :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6ddne8fus7jq6qpKX6y2yqTFsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWcSDzMZbFfYqZVCo65KUpM3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GYjdOY2Z-PAHN3WPrnaxM9d8_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/goUM0nXVeTxryItuYjBXJDg4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Qua blokkade waar ik al op hintte: zie de tape om de groene kabelbundel op de foto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Rukapul schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:30:
[...]

Dit is nog enigszins kansrijk, maar een blokkade kan overal voorkomen.

Een eenvoudiger oplossing is om aan te bellen bij de 4 tussenliggende verdiepingen.
Jep, aanbellen zou inderdaad makkelijker zijn maar ik ben bang dat mijn tussenburen het maar een raar verhaal vinden en er hoeft er maar een iets te zeggen tegen de VvE en dan is het feest over. De VvE is erg streng zover ik het weet.
Arjan A schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:24:
[...]

Stugge kabels is wel handig, zolang je trekveer er niet in vast loopt. Ik neem aan dat die schacht normaal dicht is bij iedereen?
Ik heb ook weleens door een schacht moeten trekken (2 verdiepingen) en heb toen een moker (voor het gewicht) van boven naar beneden laten lopen: Moker met handvat aan de kabel getaped, laten zakken en onderaan op kunnen pakken. Dat gaat bij jou niet lukken ben ik bang omdat jouw schacht wat kleiner is, maar een gewicht zou wel handig zijn.
Sowieso: maak de schachten op beide verdiepingen eens open en zet op de laagste verdieping een lamp erin: kan je van bovenaf het licht zien? Dan weet je meteen of er nog blokkades zijn.
Een gewicht is zeker een slim idee, houdt die veer wat rechter. De panelen zitten er normaal gesproken op maar er wordt wel vaker door ziggo aansluitingen gedaan en dan trekken ze alles los en klikken ze het slecht terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Rukapul schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:32:
Qua blokkade waar ik al op hintte: zie de tape om de groene kabelbundel op de foto!
Die tape is wel heel erg opgedroogd, maar kan inderdaad een probleem veroorzaken met het trekken :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:05
Hou er wel rekening mee dat als er iets misgaat dit je problemen kan opleveren als je geen toestemming hebt van de VVE, en in het geval van de Ziggo kabel ook Ziggo, alle bekabeling voor het AOP (in de meterkast) is immers normaliter eigendom van de provider (Ziggo) en mag je normaal gesproken zonder toestemming niets mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:05
Heb je geen regenpijp aan de buitengevel lopen waar je een buitenkabel doorheen kan trekken? Minder fraai, maar enorm makkelijk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

hollandje schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:01:
[...]

Hoe bedoel je dit precies? Er staat een 5g mast op nog geen 15 meter van beide appartementen.

Of bedoel je een 5g router? uitvoering: Strong 5G Router AX3000
Klopt!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:05
Gewoon een zakelijk abonnement afsluiten voor die 70 euro per maand? Als je het geld hebt voor een extra appartement dan kan die 840 euro op jaarbasis er toch wel vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
hollandje schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:31:
[...]

Dat is een idee, dat kan zeker een mogelijkheid zijn. Dan tape ik de trekkabel aan de 'coax' op de 5de, trek hem naar beneden vanaf de 1ste, Verbind de cat6 aan deze trekkabel met de coax en trek hem weer omhoog. Dat zou misschien een goed idee zijn :o

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Alleen die kabels zitten dus vastgetaped. Dat gaat nooit werken..

Zou een stevige trekveer kopen of van die stokken waarmee je de open haard borstel verlengd (Schoorsteenveegstokken). Die zijn vrij stevig en kun je van boven naar beneden duwen zonder dat een van de onderburen opeens raar geratel in z'n kast hoort.

Cat 6e eraan, omhoog trekken. Beetje in ochtend wanneer iedereen naar het werk is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
De coax gaan verwijderen zonder overleg lijkt mij geen goed idee, wat als daar later toch weer op gerekend wordt?
Naast de genoemde Powerine optie misschien een WiFI bridge mogelijkheid?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

AlphaRomeo

FP PowerMod
De juiste volgorde:
1. Koop kratten bier, bosjes bloemen en/of repen chocolade.
2. Koop een cat6 buitenkabel met harde mantel.
3. Ga bij de buren langs met de middelen van punt 1 en vraag of je voorzichtig de kabel van stap 2 door hun meterkast mag voeren.
4. Knijp stekkers aan beide kanten.
5. Trakteer op gebak bij de volgende VVE vergadering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dratsabylgu
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-07 17:12
hollandje schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:17:
[...]
Met zoveel ruimte naast die COAX kabels kan je een hele bundel netwerkkabels trekken met het juiste gereedschap.
Ik zou hier mijn Runpotec Runposticks gebruiken eventueel met camera indien nodig.

Runposticks:
https://www.runpotec.com/...etail/runposticks-comfort

Camera:
https://www.runpotec.com/...ail/RC2-inspection-camera

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 00:10
Misschien een MoCA adapter setje?
https://www.techreviewer....e-guide-to-moca-adapters/
Er is zelfs een 2.5Gb standaard!

Kun je de huidige kabels hergebruiken en mocht je er (ooit) uitgaan, dan is het een kwestie van de verbinding los koppelen.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:06
raymondw schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:16:

Kun je de huidige kabels hergebruiken en mocht je er (ooit) uitgaan, dan is het een kwestie van de verbinding los koppelen.
Lijkt mij ook de beste optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ben je eigenaar van je eigen appartement? Zo ja dan ben je lid van de VVE (en dus ook een van de eigenaren die in de vereniging zit). De VVE is niet een of ander streng panel waarin op communistische wijze beslissingen worden genomen.

Je kunt deze vraag, als eigenaar of namens de verhurende eigenaar, toch gewoon in brengen en de VVE laten stemmen hierover? Als je een uitgewerkt plan presenteert en ervoor zorgt dat er geen overlast / schade / ellende van komt dan is er toch geen man overboord? Kan het me haast niet voorstellen dat dit door de rest van de eigenaren afgekeurd zal worden.

En dan kun je gewoon 2 UTP kabels door de schacht trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_NL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 10:15
hollandje schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:33:
[...]

Jep, aanbellen zou inderdaad makkelijker zijn maar ik ben bang dat mijn tussenburen het maar een raar verhaal vinden en er hoeft er maar een iets te zeggen tegen de VvE en dan is het feest over. De VvE is erg streng zover ik het weet.
Lees eens de splittsingsakte, ik vermoed dat je als eigenhandig wijzigingen gaat uitvoeren zonder toestemming van de VVE(dus niet slechts het bestuur) je er wel eens gelazer mee kan krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
hollandje schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:33:
Zoals al gezegd, jij bent net zo goed de VvE.

Ten tweede, een VvE mag niks weigeren zonder goede grond. Een leiding schacht is voor.... leidingen ....
Ze zouden wel kunnen eisen dat een vakman het uitvoert bijvoorbeeld. Om eventuele aansprakelijkheid af te dekken.

Maar een VvE kan jou (denk ik) niet verbieden dit te doen/laten doen. Zelfs als er iets zou staan in het huis reglement (of ze dat erin gaan zetten), gaat een rechter dat gewoon verwerpen. Een VvE kan jou niet verplichten €1000/jaar uit te geven omdat ze 'er geen zin in hebben'.

Dat is overigens anders met een schotel aan de buitenkant, want dat doet afbreuk aan het aanzicht van het pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:32
President schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:53:
Gewoon een zakelijk abonnement afsluiten voor die 70 euro per maand? Als je het geld hebt voor een extra appartement dan kan die 840 euro op jaarbasis er toch wel vanaf?
Dit ^

En internet only is maar 53 euro p/m, en dan ook nog eens de eerste 6 maanden 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_NL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 10:15
TheGhostInc schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Ten tweede, een VvE mag niks weigeren zonder goede grond. Een leiding schacht is voor.... leidingen ....
Ze zouden wel kunnen eisen dat een vakman het uitvoert bijvoorbeeld. Om eventuele aansprakelijkheid af te dekken.

Maar een VvE kan jou (denk ik) niet verbieden dit te doen/laten doen. Zelfs als er iets zou staan in het huis reglement (of ze dat erin gaan zetten), gaat een rechter dat gewoon verwerpen. Een VvE kan jou niet verplichten €1000/jaar uit te geven omdat ze 'er geen zin in hebben'.

Dat is overigens anders met een schotel aan de buitenkant, want dat doet afbreuk aan het aanzicht van het pand.
Leidingschachten zullen onder technische/algemene ruimte vallen, dus daar mag je als individuele eigenaar geen verandering aanbrengen zonder akkoord van de VVE( het zal zelfs ter stemming gebracht moeten worden in de vergadering. en opgenomen in de notulen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24

Vliegvlug

Flight Simple

raymondw schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:16:

Maar zover ik begrijp is er geen losse coax kabel tussen beide appartementen waarop je deze kan aansluiten.
Of stel jij voor de Ziggo coax kabel naar het hoger gelegen appartement door te knippen ter hoogte van het lagere appartement?

Daar zal Ziggo niet en blij mee zijn en je moet eerst nog achterhalen welke kabel de juiste is anders knip je de aansluiting van een ander appartement door. :X
En gezien dat die coax kabels in de goot aan elkaar vast zitten met plakband zal het nog niet zo eenvoudig zijn om de juiste te vinden.
Boven even eraan trekken en beneden kijken welke er beweegt gaat dan al niet werken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:10
Ik vind het sowieso apart dat alles open is en niet brandwerend is afgedicht.
Dat terzijde.
Als er beetje wat openingen zijn, zou je nog kunnen proberen een pvc buis te laten zakken. Moffen aan de buis lijmen en dan door duwen, anders zou je nog je coax kabel van de 5de als geleider kunnen gebruiken, boven los halen en buis er overheen schuiven. Door die oude tape kan je waarschijnlijk wel heen drukken met een buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:49

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

TheGhostInc schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Vanuit het perspectief van de VvE zijn er verschillende argumenten om deze aanpassing tegen te houden of op zijn minst strikte voorwaarden te stellen:
  • Gemeenschappelijk eigendom: De leidingenschacht behoort waarschijnlijk tot de gemeenschappelijke delen van het gebouw. Dat betekent dat individuele eigenaren hier niet zomaar wijzigingen in mogen aanbrengen zonder toestemming van de VvE.
  • Veiligheid en aansprakelijkheid: Het aanpassen van leidingen kan risico’s met zich meebrengen, zoals lekkages, schade aan andere installaties of brandgevaar. Als een niet-gekwalificeerde persoon de werkzaamheden uitvoert en er ontstaat schade, kan de VvE verantwoordelijk worden gehouden. Daarom kan de VvE eisen dat een erkend installateur de werkzaamheden uitvoert en dat er een plan wordt voorgelegd ter goedkeuring.
  • Gelijkheidsprincipe: Als één eigenaar dit mag doen, moeten andere eigenaren in principe dezelfde vrijheid krijgen. Dit kan leiden tot een wildgroei aan individuele aanpassingen, wat onwenselijk is voor de VvE. Het handhaven van een uniforme aanpak helpt om problemen en precedentwerking te voorkomen.
  • Onderhoud en toekomstige toegang: De VvE is verantwoordelijk voor het onderhoud van de gemeenschappelijke delen, inclusief de leidingenschacht. Aanpassingen kunnen toekomstige inspecties of reparaties bemoeilijken of extra kosten veroorzaken als leidingen niet volgens een standaardindeling zijn geplaatst.
  • Huishoudelijk reglement en splitsingsakte: Als in het huishoudelijk reglement of de splitsingsakte staat dat aanpassingen aan gemeenschappelijke delen niet zonder toestemming mogen worden gedaan, kan de VvE zich hierop beroepen. Zelfs als een rechter een regel zou verwerpen, moet de eigenaar eerst aantonen dat de regel onredelijk is, wat tijd en moeite kost.
Ik ga niet verder inhoudelijk in op dergelijke opmerkingen, aangezien ze een eenzijdige en kortzichtige benadering vanuit eigen belang weerspiegelen. De Vereniging van Eigenaars (VvE) heeft de verantwoordelijkheid om het gemeenschappelijke belang van alle leden te behartigen en af te wegen.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Odido heeft een 5G abonnement, Klik en Klaar, voor 25 euro in de maand. Dat zou je dan toch kunnen gebruiken, in combinatie met een VPN? :)

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 18-02-2025 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Glasvezel van boven met een gewichtje laten zakken en dan hopen dat alle gaten precies boven elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-09 20:03
AlphaRomeo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:39:
De juiste volgorde:
1. Koop kratten bier, bosjes bloemen en/of repen chocolade.
2. Koop een cat6 buitenkabel met harde mantel.
3. Ga bij de buren langs met de middelen van punt 1 en vraag of je voorzichtig de kabel van stap 2 door hun meterkast mag voeren.
4. Knijp stekkers aan beide kanten.
5. Trakteer op gebak bij de volgende VVE vergadering.
Toch mooi dat iedereen overal op reageert en dit overslaat.

Dit is (lijkt mij) de enige juiste oplossing.
Trek i.o.m. iedereen (en dus ook de VVE) gewoon een kabel van ene app. naar het andere app.
Verkoop je 1 van de 2, dan ruim je de kabel weer netjes op.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:26
Edit: verkeerd gelezen. Je bent zelf huurder. Geen verhuurder

[ Voor 68% gewijzigd door Tarkin op 18-02-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:45
Al aan de verhuurder gevraagd waarom er geen internetaansluiting in de kantoor/workshopruimte aanwezig is? Als die ook lid is van de VVE kun je het misschien wel via de VVE regelen en wie weet delen ze ook nog wel in de kosten mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

pman63 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 00:03:
Al aan de verhuurder gevraagd waarom er geen internetaansluiting in de kantoor/workshopruimte aanwezig is? Als die ook lid is van de VVE kun je het misschien wel via de VVE regelen en wie weet delen ze ook nog wel in de kosten mee.
Zoals in TS staat is er gewoon mogelijkheid tot internet.
Alleen TS wil het graag binnen zijn local network hebben :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
plantbakje met een nepplant een een schoteltje naar onder richten.
plantenbakje op 1 hoog met een nepplant en een schotel die omhoog kijkt..

maar persoonlijk zou ik de 12345 manier hierboven doen maar dan met fibre

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

YakuzA schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 00:14:
[...]

Zoals in TS staat is er gewoon mogelijkheid tot internet.
Alleen TS wil het graag binnen zijn local network hebben :)
En geen dubbel abonnement willen afnemen. Anders had TS wel een IPSec tunnel de beide netwerken klunnen aanleggen.

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:51

Fe2O3

Ja das roest

Regenpijp aan de gevel die toevallig langs beide ruimtes loopt?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:02
Fe2O3 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:35:
Regenpijp aan de gevel die toevallig langs beide ruimtes loopt?
...en dan Regenline adapter ipv Powerline adapter? :+

Ethernet kabeltje langs de buitenmuur die vanaf alle tussenliggende appartmenten zichtbaar is zal de VVE ook geen fan van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:51

Fe2O3

Ja das roest

Klopt, maar een glasvezelkabeltje in de regenpijp ziet niemand ...

Dum de dum

Pagina: 1