Geluidsisolatie rondom kozijnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-05 22:47

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdHZ8bwYJoJNZY76Nk0hWQqxsFc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjytqFn30SRy1tupLNfzOHlk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bdphvy9g7UujOplVNvDDbb_kJZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E279EbL0suc3ur3qZGygW0Rw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scR9HBviYH7D6Esg5WIbEKofujo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30BM2oKRojar41biQreO6OeK.jpg?f=fotoalbum_tile

Wij wonen langs een (drukke) doorgaande weg. Onze bakstenen gevels zijn van buiten geïsoleerd (Strikolith, 18cm 'piepschuim' met pleister erop) en alle kozijnen zijn vervangen. We hebben nu kunststof kozijnen met triple glas. Deze zitten in houten stelkozijnen.

We gaan nu met de afwerking binnen aan de slag. Ik merk dat er momenteel nog best wat geluid van buiten naar binnen komt. Voor mijn gevoel komt dit vooral tussen de kozijnen en gevel door.

Er is door de aannemer/kozijnenboer al flexibele pur rondom de kozijnen aangebracht. Ik heb op een paar plekken waar nog niks zat, ook pur gedaan (helaas geen flexibele, ik kende het verschil niet :+).

Hebben jullie wellicht nog meer tips of ideeën hoe ik dit zo goed mogelijk kan isoleren? Primair tegen geluid, maar qua warmteverlies is natuurlijk ook mooi meegenomen. Of is het nuttig een expert in te schakelen?

Het plan is om een voorzetwand te maken (i.v.m. zeer oneffen gevels), dus er komt sowieso nog OSB en gips voor langs. Rondom de kozijnen zal gips of hout komen (aan de zijden).

Ik snap dat je altijd wat geluid houdt. Maar als ik volgens de 80/20-regel met kleine moeite nu toch een verschil kan maken, doe ik dat graag :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ulster Seedling op 17-02-2025 15:51 ]

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:26
Verkeersgeluid gaat via de lucht, als je dat binnen hoort is er een luchtlek. Alle naden netjes afkitten voor je een voorzetwand gaat zetten. Triple glas houdt bijna alle geluid tegen.
Harde isolatie op je gevel geeft ok veel geluid door, probeer dus goed te achterhalen waar het vandaan komt. Vul je voorzetwanden met iets met massa, wat dempt. Houtvezel plaat bijvoorbeeld.

Zie ik ook roosters in het glas?

[ Voor 30% gewijzigd door No Hands op 17-02-2025 16:15 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hoe is de buitenzijde afgewerkt? Zit daar iets van compriband in?

Buitenzijde afwerken met compriband. Binnenzijde netjes flexibele afdichting gebruiken (zo te zien al geregeld) en uiteindelijk de naden tussen wand en kozijn afkitten.

Geluid is over het algemeen lucht. Soms heb je ook nog trilling maar dan heb ik het over een vrachtwagen die voorbij komt en de boel laat trillen, dat is nagenoeg niet op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:53
@Ulster Seedling
Ik gok dat het grootste lek in die roosters zit. Snap niet dat de kozijnenboer je hierop niet gewezen heeft.
Als je rondom je raam een mooie aftimmering maakt en de holte tussen de muur en deze aftimmering netjes luchtdicht isoleert zou het goed moeten gaan.
Nu zou je alles netjes kunnen afkitten met een flexibele kit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 15:58
Tapen met Siga Fentrim in plaats van PUR. Tape blijft langer goed dan je kozijn, pur is na een paar jaar lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
chrisborst schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:27:
Ik gok dat het grootste lek in die roosters zit. Snap niet dat de kozijnenboer je hierop niet gewezen heeft.
De roosters zijn suskasten, dus deze houden het geluid redelijk (maar niet perfect) buiten.

Misschien dat daar ook wel het meeste geluid weg komt… het is lastig precies te zeggen.

BlueKeenan schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:22:
Hoe is de buitenzijde afgewerkt? Zit daar iets van compriband in?
Volgens mij niet…

Ik ben nu ook bezig met isolatiefolie en probeer het zo goed als mogelijk luchtdicht aan te sluiten. Zal er ook op letten dat alle kiezen gevuld zijn. En dan later netjes aftimmeren inderdaad.

Dank voor de input tot zover!

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Seroo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:40:
Tapen met Siga Fentrim in plaats van PUR. Tape blijft langer goed dan je kozijn, pur is na een paar jaar lek.
Ben bang dat dat te laat is, nu de kozijnen er (al 2 jaar) in zitten? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Niet online
De buitenzijde afwerken met compriband kan natuurlijk nog steeds. Als daar een opening zit tussen muur en kozijnen kan die opgevuld worden. Is zelf prima te doen.

Onderkant een klein stukje open laten voor eventuele afwatering.

[ Voor 17% gewijzigd door BlueKeenan op 18-02-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:39
BlueKeenan schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:39:
De buitenzijde afwerken met compriband kan natuurlijk nog steeds. Als daar een opening zit tussen muur en kozijnen kan die opgevuld worden. Is zelf prima te doen.

Aanvullend, onderkant openlaten voor condens. Er is geen eventueel.
Binnen kan waterdicht, buitenrand moet openblijven omdat je anders water opsluit wat rot veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Niet online
Torched schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:00:
[...]

Aanvullend, onderkant openlaten voor condens. Er is geen eventueel.
Binnen kan waterdicht, buitenrand moet openblijven omdat je anders water opsluit wat rot veroorzaakt.
Ja dit klopt, had ik wat duidelijker in kunnen zijn.

Links, rechts en boven zijde kunnen dichtgemaakt worden met voegenband / compriband. Bij de linker en rechter zijde laat je het laatste stukje onderaan open voor afwatering.

Onderzijde in zijn geheel open laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:52
Ventilatie met raamroosters zal je altijd geluid houden. Wil je het geluid flink beperken, ga dan voor ventilatie type D, dan heb je geen lawaai en kan je ook de inkomende lucht filteren (naast gratis voorverwarmen dus nooit koude trek aan de ramen).
Ik heb zelf een lagere school als buren, oude ramen met manuele rolluiken (dus directe opening naar buiten) naar nieuwe ramen en kozijnen met electrische rolluiken: je hoort bijna niets meer van die honderd jengelende kindertjes :+ Minste beetje dat je een raam open zet, gelijk enorm veel meer lawaai binnen.
En je wil de filters niet zien, de houtstook in de buurt kleurt die pikzwart; met raamroosters komt dat allemaal zo naar binnen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is het glas wel van verschillende diktes per laag? Anders weet ik wel waar de geluidsdruk vandaan komt, naast de roosters.

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Nog bedankt voor alle reacties!
BlueKeenan schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:39:

De kozijnen zitten in de steens muur, en van buiten zit nog isolatie op de gevel. De kozijnen zitten dus wat naar binnen. Rondom de kozijnen zit een soort rubber strip, die de boel redelijk afdekt. Ik denk niet dat ik daar nog achter kan komen met compriband. En daar zal voor een deel al pur zitten, misschien? Of begrijp ik niet helemaal hoe je die compriband zou toepassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mhr7m-kxaCcZ5fp4KwSRfafQaSA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtjANsIKNXTLe3mM4KuUDgRK.jpg?f=fotoalbum_tile
naftebakje schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:17:
Ventilatie met raamroosters zal je altijd geluid houden. Wil je het geluid flink beperken, ga dan voor ventilatie type D, dan heb je geen lawaai en kan je ook de inkomende lucht filteren (naast gratis voorverwarmen dus nooit koude trek aan de ramen).
[…]
Yes, dat zijn we (inmiddels) van plan! Helaas wisten we dit aan het begin van het project niet, dus er zitten nu ook al (dure) suskasten in. Maar de bedoeling is om die dicht te zetten en overal type D toe te passen.
pagani schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:17:
Is het glas wel van verschillende diktes per laag? Anders weet ik wel waar de geluidsdruk vandaan komt, naast de roosters.
Helaas niet… er zit 4*-14tgi-4-14tgi-*4 in. Destijds zijn we niet goed voorgelicht door de kozijnenboer (en ik wist dit toen zelf ook niet precies). We hebben het omgevingsgeluid toen wel besproken, maar hun enige reactie was “kom maar met een meetrapport van het geluid, anders kunnen we niks”. Dat hebben we niet gedaan (en er is helaas niet genoemd dat wisselende diktes in elk geval verstandig kon zijn ;().

Voor nu is mijn plan om de afwerking (dagkanten) tegen de stalkozijnen aan te maken. Wanneer dat op de juiste plek vast zit, zal ik de ruimte tussen de gevel en die platen nog wat extra dichtmaken met pur o.i.d., zodat er zeker weten geen lekken meer zijn, en er ook zo min mogelijk vrije lucht zit. En aan de andere kant (dus naar het kozijn zelf toe) netjes afkitten. Denk dat dit deel dan wel goed zit, het enige probleem blijven dan de roosters en het glas zelf dat niet optimaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-05 18:31
Bij mijn spouwlatten, waar je stelkozijnen in zitten, heb ik gezien dat daar lekkere klodders specie tegenaan zitten, die weer tegen het buitenblad zitten. Zo worden geluidstrillingen via je buitenblad doorgezet naar binnen. Daar kan je nu niks meer aan doen natuurlijk, maar is heel misschien nog een mogelijke oorzaak.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ulster Seedling schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:44:
Nog bedankt voor alle reacties!

[...]

De kozijnen zitten in de steens muur, en van buiten zit nog isolatie op de gevel. De kozijnen zitten dus wat naar binnen. Rondom de kozijnen zit een soort rubber strip, die de boel redelijk afdekt.
Die rubber strip is de compriband ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Falcon schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:17:
[...]

O-) Weer wat geleerd! Dankjulliewel :D

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-05 18:31
Falcon schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:17:

Op mijn stelkozijnen, die ter plekke gemaakt waren, zat daadwerkelijk een rubberen profiel geniet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJckt79O3Jg9B1564PiBHvnTr84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPe3zCMDxHd20wM3JVuVDxRF.jpg?f=fotoalbum_large

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Piemol schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:29:
[...]

Op mijn stelkozijnen, die ter plekke gemaakt waren, zat daadwerkelijk een rubberen profiel geniet.

[Afbeelding]
Dat kan, maar op de foto van @Ulster Seedling is duidelijk te zien dat het tussen kunststofkozijn en muur zit en heeft ook de structuur van uitgezet compriband.

Afbeeldingslocatie: https://www.proviseal.com/assets/files/compriband-toepassing.1920x0.jpg

Maar goed misschien kan @Ulster Seedling dit nog even checken?

[ Voor 10% gewijzigd door Falcon op 20-02-2025 13:33 ]

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Falcon schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:31:
[...]

Dat kan, maar op de foto van @Ulster Seedling is duidelijk te zien dat het tussen kunststofkozijn en muur zit en heeft ook de structuur van uitgezet compriband.

[Afbeelding]

Maar goed misschien kan @Ulster Seedling dit nog even checken?
Ik zie niet een 'schuim'-structuur zoals op jouw foto. Bij mij is het echt een rubberen strip. Doet denken aan een tochtstrip. Het is ook slechts een paar mm dik (vermoed ik).

De stelkozijnen bij mij zijn niet ter plekke gemaakt, maar al eerder. Hier zat verder geen strip op, geloof ik.

De kunststof kozijnen vallen volgens mij over de stelkozijnen heen, aan de voorkant. De strip komt ongeveer tegen de gevel (of de isolatieplaten die daarop zitten) aan.

Edit: Hier zie je hoe de stelkozijnen erin zaten en de gevel geïsoleerd en gestuct werd, voordat de kozijnen erin kwamen. Als ik het zo terugzie lijkt me dat de aansluiting buiten de stelkozijnen wel goed dicht moet zitten. Het is dan hooguit nog de aansluiting tussen de stelkozijnen en de kozijnen zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWDrvrVjL7ujVdYuMEzCFcCy_AY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdAnFiNADaWoccBYZBbQduNy.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit 2: Ik zie trouwens toch een soort zwarte rand op de kop van de stelkozijnen. (Op de foto hierboven achter de tape.) Ik zie dat in verschillende foto’s terug. Wellicht toch compriband?

[ Voor 33% gewijzigd door Ulster Seedling op 20-02-2025 13:52 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ulster Seedling schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:45:
[...]

Ik zie niet een 'schuim'-structuur zoals op jouw foto. Bij mij is het echt een rubberen strip. Doet denken aan een tochtstrip. Het is ook slechts een paar mm dik (vermoed ik).

De stelkozijnen bij mij zijn niet ter plekke gemaakt, maar al eerder. Hier zat verder geen strip op, geloof ik.

De kunststof kozijnen vallen volgens mij over de stelkozijnen heen, aan de voorkant. De strip komt ongeveer tegen de gevel (of de isolatieplaten die daarop zitten) aan.

Edit: Hier zie je hoe de stelkozijnen erin zaten en de gevel geïsoleerd en gestuct werd, voordat de kozijnen erin kwamen. Als ik het zo terugzie lijkt me dat de aansluiting buiten de stelkozijnen wel goed dicht moet zitten. Het is dan hooguit nog de aansluiting tussen de stelkozijnen en de kozijnen zelf.

[Afbeelding]

Edit 2: Ik zie trouwens toch een soort zwarte rand op de kop van de stelkozijnen. (Op de foto hierboven achter de tape.) Ik zie dat in verschillende foto’s terug. Wellicht toch compriband?
Dan zou het dus nog wel verschil kunnen maken. Al even geïnformeerd bij de partij die het geïnstalleerd heeft?

Pagina: 1