Regelmatige freeze W11, mogelijk door 24H2?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeebos
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-04 22:54
Beste tweakers,

Op ons kantoor hebben wij vijf PC's staan, hiervan zijn er twee die de afgelopen maand meedere keren per dag freezen en ik dan alleen via een reset weer aan de praat krijg. Via de event viewer zie ik allerlei meldingen voorbij komen. Aanvankelijk was het steeds een TPM-WMI 1796 error. Inmiddels zijn er ook andere fouten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AaIz0s616DqJUdv9YPjgVI_SzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e8CsejmkEpQxww4utJvEMkU6.png?f=fotoalbum_large

Het doet zich vooral juist voor in idle time, maar nu ook steeds vaker bij een lage load. Soms 5 min na opstarten, soms na een paar uur.

Ik kom online meer posts tegen waar mensen klagen over freezes na de 24H2 update. Ik vroeg me af of hier ook mensen er last van hebben. En natuurlijk of iemand de gouden tip heeft om dit op te lossen. Het probleem lijkt namelijk steeds vaker voor te komen.

Ik heb twee weken terug windows schoon opnieuw geinstalleerd, helaas gaf mij dat niet de oplossing...
Verder heb ik TPM geupdatet, bios geupdatet, alle andere drivers geupdatet, TPM aan en uitgezet.

Computer 1:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 328,19€ 328,19
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE AX V2€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenASUS GT1030-2G-BRK€ 89,-€ 89,-
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (128MB cache)€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 83,49€ 83,49
1MonitorsIiyama G-Master G2470HSU-B1 Zwart€ 144,60€ 144,60
1MonitorsIiyama G-Master GCB3480WQSU-B1€ 299,-€ 299,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech K120 (Qwerty US)€ 10,64€ 10,64
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-64GVK€ 156,01€ 156,01
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 980 1TB€ 84,80€ 84,80
1SSD'sWD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)€ 227,98€ 227,98
1SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB€ 286,99€ 286,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.859,70

Computer 2:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 328,19€ 328,19
1MoederbordenGigabyte X570S UD€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASUS GT1030-2G-BRK€ 89,-€ 89,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 83,49€ 83,49
1MonitorsIiyama G-Master GCB3480WQSU-B1€ 299,-€ 299,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech K120 (Qwerty US)€ 10,64€ 10,64
2Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-64GVK€ 156,01€ 156,01
1VoedingenCorsair RM650 (2021) Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 149,90€ 149,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.116,23

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:37
hebben die wd 850x wel de laatste firmware?

deze drives hebben wel vaker problemen met windows 11 vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeebos
freaky35 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:02:
hebben die wd 850x wel de laatste firmware?

deze drives hebben wel vaker problemen met windows 11 vandaar
Bedankt voor de tip, gelijk gedaan. Even afwachten of het geholpen heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdenboer
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Is er duidelijk welke error optreedt vlak voor de machine crasht of missen er events uit het bewuste tijdvak?
Het missen van events van vlak voor de crash duidt inderdaad vaak op een opslag probleem.
Anders kan het aan de drivers liggen. De nieuwste drivers werken niet altijd goed, ook niet met Windows 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeebos
Helaas, ook na de SSD-updates is het nog niet opgelost.
mdenboer schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:30:
Is er duidelijk welke error optreedt vlak voor de machine crasht of missen er events uit het bewuste tijdvak?
Het missen van events van vlak voor de crash duidt inderdaad vaak op een opslag probleem.
Anders kan het aan de drivers liggen. De nieuwste drivers werken niet altijd goed, ook niet met Windows 11.
Weet jij een manier om meer log-messages in te zien?
Wat bedoel je precies met die drivers? Moet ik dan juist niet de allernieuwste hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:10
Wat rapporteert de log entry van Kernel Power Event ID 41? Dat is een critical event.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:36
Bij een echte freeze zou ik het eerst in de cpu, geheugen, gpu zoeken. Meestal zie je dan niks bijzonders in de logs, want software heeft niet eens de kans om een melding te rapporteren. Dan wordt je eerder afgeleid door errors die het gevolg zijn en niet de oorzaak.

Daar zijn testprogramma's voor om dat duidelijker te maken. Wellicht kijk ik er langs, maar ik zie je geheugen niet in de compatibility lijst staan.
mdenboer schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:30:
Dit is onzin. Als er iets is wat vaak wel logs genegeerd dan zijn het wel falende opslagsystemen (of het systeem start helemaal niet meer op).

[ Voor 29% gewijzigd door _H_G_ op 19-02-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeebos
EricJH schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:58:
Wat rapporteert de log entry van Kernel Power Event ID 41? Dat is een critical event.
Dit wordt gerapporteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzajxRYxLvukE77K0vkLxVTUc6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8KFNlK84FdhOxD28268XdPzH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:40

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

EricJH schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:58:
Die error kan zoveel dingen zijn, en worden al getriggerd als je pc/laptop handmatig uitzet. Hoeft niet eens aan psu te liggen, kan zowel hardware als softwarematig zijn en of temp issues.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Fractal Design Pop mini air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeebos
Beide PC's hebben dezelfde geheugenmodules. Wellicht zit daar een probleem in. Ik heb net de windows memory diagnostic tool gedraaid. Alleen geen results werden getoond, ook niet in de event viewer...

Ik ga een andere test draaien straks, ik zie dat MemTest86+ aangeraden wordt. Of heeft iemand nog een beter alternatief?

Dank voor al jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeebos
_H_G_ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:29:
Daar zijn testprogramma's voor om dat duidelijker te maken. Wellicht kijk ik er langs, maar ik zie je geheugen niet in de compatibility lijst staan.
Wat bedoel je met de compatibility lijst, die inventaris lijst? Er zit in elke PC een of meerdere G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-64GVK sets.

• _H_G_
jeebos schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:29:
[...]

Wat bedoel je met de compatibility lijst, die inventaris lijst? Er zit in elke PC een of meerdere G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-64GVK sets.
Bij elk moederbord zit een geheugenlijst (en vice versa). Dat zegt lang niet alles. Zo staat je MB wel op de QVL lijst van het geheugen (al is het een andere revisie, maar dan zou je toch verwachten dat het op revisie 2 ook wel werkt).

Het is wel iets om op te letten bij aanschaf. En als het er niet op staat een reden om het sowieso te testen.

• _H_G_
Ik zie trouwens dat je 4 jaar geleden iets gepost hebt over dat geheugen?

Dan zijn ook wel dingetjes om te vermelden: dat je de systemen blijkbaar al jaren draait zonder dit probleem?

• jeebos
_H_G_ schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:13:
Ik zie trouwens dat je 4 jaar geleden iets gepost hebt over dat geheugen?

Dan zijn ook wel dingetjes om te vermelden: dat je de systemen blijkbaar al jaren draait zonder dit probleem?
Ah, check. Dat klopt. Ik had eerder geheugen gekocht wat inderdaad niet goed werkte. Toen kwam ik bij die compatibility lijst terecht en deze uitgekozen. En dit werkt inderdaad al 3.5 jaar goed!

Overigens heb ik deze opstelling in nog twee PC's hier op kantoor en hierop draait nog Windows 10 zonder problemen.

• _H_G_
jeebos schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:17:
En dit werkt inderdaad al 3.5 jaar goed!
Ah, da's wel erg vervelend dat het nu bevriest :/

Het doel van een memtest is om het probleem proberen te reproduceren. Als het al 3,5 jaar stabiel draait dan zal een memtest niet veel zin hebben denk ik.. Is wel erg toevallig dat er dan twee PCs ineens moeilijk doen. Al kan het geen kwaad.

Als je het kan reproduceren/meten dan maakt het een stuk gemakkelijker. Zo kan iemand wel adviseren om een keer je koelpasta te vervangen, maar je kan zelf ook eerst een cinebench draaien en HWInfo er langs houden. Dan kan je wellicht bewijzen dat het nodig is. Anders is het gokken (niet dat het daar aan ligt denk ik. dan zou je eerder afsluiten/herstart moeten krijgen i.p.v. bevriezen).

Idem furmark voor gpu. Zal het ook niet zijn denk ik (lijkt me sterk dat je VRAM ineens slecht is op twee PCs). Maar als je het reproduceerbaar kan maken: kom je wel verder.

[ Voor 5% gewijzigd door _H_G_ op 20-02-2025 14:19 ]

• EricJH
We zitten op een hardware track met meedenken, Verder denkend langs deze lijn. Delen deze machines een groep binnen de installatie, een stekkerdoos of een UPS ?

Ik weet niet hoeveel tijd je kunt besteden aan troubleshooten. Een andere lijn zou zijn om op één machine 23H2 te installeren en zien hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeebos
Interessant, ik heb gisteren eind van de dag een PC herstart maar niet ingelogd en de widescreen uitgezet. En nu heeft hij voor het eerst de nacht overleefd. Volgende test is niet inloggen met scherm aan. Als het aan inloggen ligt zou er een bepaalde service gestart worden die het veroorzaakt?

Overigens gaven de Windows memory diagnostics en MemTest86+ geen fouten.
_H_G_ schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:16:
Als je het kan reproduceren/meten dan maakt het een stuk gemakkelijker. Zo kan iemand wel adviseren om een keer je koelpasta te vervangen, maar je kan zelf ook eerst een cinebench draaien en HWInfo er langs houden. Dan kan je wellicht bewijzen dat het nodig is. Anders is het gokken (niet dat het daar aan ligt denk ik. dan zou je eerder afsluiten/herstart moeten krijgen i.p.v. bevriezen).

Idem furmark voor gpu. Zal het ook niet zijn denk ik (lijkt me sterk dat je VRAM ineens slecht is op twee PCs). Maar als je het reproduceerbaar kan maken: kom je wel verder.
Ik ga cinebench met HWinfo uitvoeren.
EricJH schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:38:
We zitten op een hardware track met meedenken, Verder denkend langs deze lijn. Delen deze machines een groep binnen de installatie, een stekkerdoos of een UPS ?

Ik weet niet hoeveel tijd je kunt besteden aan troubleshooten. Een andere lijn zou zijn om op één machine 23H2 te installeren en zien hoe dat gaat.
Nee, qua electriciteit zijn ze niet met hetzelfde verbonden.

En nogmaals dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
jeebos schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:43:
Als het aan inloggen ligt zou er een bepaalde service gestart worden die het veroorzaakt?
Er valt niks uit te sluiten: dat maakt het zo lastig en zou het helpen als je kan vinden hoe je het probleem kan reproduceren.

Het was niet de bedoeling om enkel naar de hardware te kijken. Meer om aan te geven dat reproductie nodig is.

Wanneer het aan software kan liggen. Om het heel versimpeld uit te leggen (niet letterlijk nemen. Het is om een beeld te schetsen):
- Windows draait op geheugenplek 101-200
- Stuurprogramma draait om geheugenplek 201-300
- Software draait op 301-321

Rot geheugen kan het verklaren. Als plekje 190 rot is dan kom je dat misschien pas tegen als je uren je PC draait.

Maar rotte software ook. Theoretisch mag software niet in het geheugen van andere software schrijven. En al helemaal niet in het kernelstuk.

Wie weet heb je wel een punt: dat de kernel van 24h2 rot is. Maar zonder reproduceren kan je niet zomaar die conclusie trekken. Je kan een oudere versie gebruiken, maar of je daar dan conclusies uit kan trekken: dan doe je ook aannames.

Een rot stuurprogramma kan altijd. Maar zonder reproductie wordt het wellicht een eindeloos vervangen-en-hopen verhaal. Vandaar dat ik wat verschillende test software noemde: als je een stuurprogramma vervangt dan je niet een hele dag hoeft te wachten in de hoop dat het iets doet, maar een gereproduceerde test uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeebos
Het is inmiddels alweer even geleden en we zijn verder gegaan met vanalles proberen, maar uiteindelijk niks kunnen vinden.

Toen kwamen we achter een service van Megekko dat zij onderzoek uitvoeren. Op PC2 zit nog voldoende op de onderdelen (allen bij Megekko gekocht). Zij hebben het kunnen reproduceren en stellen vast dat de CPU kapot is.

Dus die zullen we nu gaan vervangen, eentje gelukkig nog onder garantie, de ander niet.

Veel dank voor het meedenken allemaal! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Interessant. Ik wist niet dat webshops dat soort service verleenden. Is dat enkel voor klanten of kun je ook als niet klant zo'n onderzoek laten doen?
Pagina: 1