[PC] Foundation

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:00
Afbeeldingslocatie: https://shared.cloudflare.steamstatic.com/store_item_assets/steam/apps/690830/e834e0d8b424efdb95982631309a11f6179b7336/capsule_616x353_alt_assets_3.jpg

Zover ik kon achterhalen was er nog geen topic rondom Foundation, een game die al een aantal jaren in ontwikkeling was als Early Access en sinds begin dit jaar is uitgebracht als v1.0 versie. Deze game doet erg denken aan de sfeer en gameplay van Settlers in combinatie met technieken uit andere citybuilders.

Platform: PC
Ontwikkelaar: Polymorph Games
Uitgever: Polymorph Games
Releasedatum: 31 januari 2025 (v1.0)
Genre: City Builder, Simulation, Strategy
Website: https://www.polymorph.games/foundation
Steam: https://store.steampowered.com/app/690830/Foundation

Afbeeldingslocatie: https://shared.fastly.steamstatic.com/store_item_assets/steam/apps/690830/ss_dbc1c23ffd249f0c8b07aae6312f33aa63a0e8eb.600x338.jpg?t=1739057314

Wat is Foundation?
Foundation is een middeleeuwse city-building game waarin je een dorp vanaf de grond opbouwt en laat uitgroeien tot een bloeiende stad. Uniek aan deze game is de organische stadsontwikkeling: er zijn geen bouwgrids, waardoor gebouwen en wegen zich op een natuurlijke manier vormen op basis van de behoeften van de bevolking. Foundation richt zich sterk op simulatie, economie en diplomatie. De game biedt uitgebreide aanpassingsmogelijkheden voor monumenten zoals kastelen, kloosters en kathedralen, en laat spelers hun eigen middeleeuwse samenleving opbouwen.

In Foundation begin je met een klein aantal kolonisten en een stuk land. Door grondstoffen te verzamelen en productieketens op te zetten, bouw je geleidelijk aan een zelfvoorzienende economie. Met de introductie van nieuwe functies in versie 1.0, zoals het Heraldry System en uitgebreide militaire opties, biedt de game een diepgaande en veelzijdige speelervaring.

Afbeeldingslocatie: https://shared.fastly.steamstatic.com/store_item_assets/steam/apps/690830/ss_c16b9212e4494a6cc7bef79ad764d1b889f5bbd2.600x338.jpg?t=1739057314

Belangrijkste features
  • Gridless Building System – Wegen ontstaan dynamisch en gebouwen kunnen geplaatst worden zonder vaste grids.
  • Authentieke bouw – Creëer complexe kastelen, kerken en andere iconische gebouwen.
  • Geavanceerde AI – Bevolking reageert realistisch op veranderingen in economie en politiek.
  • Diepgaand Economisch Systeem – Handel, belasting en diplomatie spelen een grote rol.
  • Volledige Release met Nieuwe Features – Nieuwe campagnes, uitgebreide progression en verbeterde AI sinds de v1.0 release.
Afbeeldingslocatie: https://shared.fastly.steamstatic.com/store_item_assets/steam/apps/690830/extras/gif_villagers.gif?t=1739057314

Gameplay
Je begint met een klein dorp en een handvol dorpelingen. Door grondstoffen te verzamelen en productieketens op te zetten, bouw je een zelfvoorzienende economie. Naarmate je stad groeit, neem je beslissingen over belastingen, diplomatie en stadsindeling.

De volledige release van Foundation introduceert o.a. een vernieuwd progressiesysteem, uitgebreide militaire opties, waaronder de bouw van kastelen en het beheer van patrouilles. Daarnaast zijn er verbeteringen in de woonlagen en infrastructuur, zoals geplaveide wegen en uitbreidbare gebouwen.

Trailer
Foundation - Full Release Trailer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoncritter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-05 08:24

Qoncritter

Banannnnnna

Erg leuk spel! Vooral het organische manier van je stad opbouwen spreekt mij aan. Ik speel in de cloud op GeForce Now van NVIDIA maar daar heb ik soms last van cloud sync issues. Dan mis ik soms meerdere uren aan voortgang.

[ Voor 11% gewijzigd door Qoncritter op 17-02-2025 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:45
Top spel, is van ver gekomen! de 1.0 is echt de moeite waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik werd van het weekend door mijn broer geattendeerd op dit spel. Wat een fantastisch spel!

Een heerlijke Settler-like, met veel vrijheid en organische groei.
En het ziet er ook prachtig uit.

Ik wilde het ook voor mijn kinderen kopen op de switch, maar kon het niet vinden, alleen op de PC op dit moment, dus? Weet iemand of er plannen zijn om het op de Switch uit te brengen?

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 18-02-2025 18:37 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:55
Ik speel dit spel al jaren vanuit de Early Access af en aan en elke keer werd het weer leuker en beter. Maar met de tijd die het duurde om op 1.0 te komen zou ik niet snel rekenen op een console versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
Klopt, de 1.0 versie is echt een grote stap vooruit vergeleken met de Early Access periode.
Niet alleen wat gameplay betreft maar ook Grafisch een sterke verbetering.
Heerlijk sfeertje en je bent zo uren verder.

Zover ik heb begrepen ligt de focus inderdaad volledig op de PC versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-05 15:47
Het ziet er inderdaad best wel leuk uit!

Wat zijn een beetje de challenges die komen? Ik zie dat je bijvoorbeeld patrouilles moet regelen, is dat omdat je mogelijk bij diplomatie problemen kunt krijgen met omringende steden o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlist
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-05 11:26
Dit spel heeft me aangenaam verrast en geeft me echt die Settlers-vibes. Vroeger heb ik The Settlers 3 en 4 helemaal grijs gespeeld en Foundation weet datzelfde gevoel weer op te roepen.

Het enige wat ik mis, is combat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
Kaasdipje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:19:
Het ziet er inderdaad best wel leuk uit!

Wat zijn een beetje de challenges die komen? Ik zie dat je bijvoorbeeld patrouilles moet regelen, is dat omdat je mogelijk bij diplomatie problemen kunt krijgen met omringende steden o.i.d.?
In Foundation hoef je je niet bezig te houden met diplomatie met andere steden of facties. Het draait vooral om het bouwen en managen van je eigen dorp/stad. Zorgen dat de (vele) productieketens op orde zijn, je economie lekker loopt en dat de inwoners tevreden blijven. Daar zit met name de uitdaging in.

De patrouilles zorgen ervoor dat de bewoners zich veilig voelen. Ze helpen criminaliteit te voorkomen en zorgen ervoor dat huizen en gebouwen beschermd zijn. Je kunt wel soldaten trainen en middels Quests op missie sturen voor wat extra beloningen, maar echt gevechten zul je niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:17
Gisteren avond ook gekocht, en even vlug een half uurtje gespeeld. Zo vlug beviel het mij wel. Dit weekend nog maar eens wat meer tijd in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeSD
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 16:35
Ik ben ook al sinds de 1.0 release van deze game helemaal verknocht. Het is een relaxte city-builder met veel mogelijkheden. Met name het bouwen en uitbreiden van monumenten is leuk om te doen. Ook een sterk punt is het uitbreiden van diverse werkplaatsen. Hierdoor hoef je niet je map vol te spammen met boerderijen, maar kan je een boerderij upgraden waardoor je meer werkers kan aannemen.
Qoncritter schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:15:
Erg leuk spel! Vooral het organische manier van je stad opbouwen spreekt mij aan. Ik speel in de cloud op GeForce Now van NVIDIA maar daar heb ik soms last van cloud sync issues. Dan mis ik soms meerdere uren aan voortgang.
Ik speel het ook via Geforce Now. gelukkig heb ik nog geen last gehad van missende voortgang. Wel heb ik last van haperende audio, maar de statistieken geven geen data verlies aan.
Pagina: 1