Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanvanvliet
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-08 10:45
Hi,

Ik overweeg de aanschaf van een (slimme) elektrische boiler voor het verwarmen van warm tapwater in combinatie met mijn zonnepanelen.

Mijn situatie en uitgangspunten:
- Ik ben in het bezit van 12 zonnepanelen, opbrengst circa 4.100 kWh per jaar.
- Met het verdwijnen van de salderingsregeling wil ik straks zoveel mogelijk van de opgewekte energie
zelf verbruiken.
- Stroomverbruik: circa 2.800 kWh per jaar.
- Gasverbruik: circa 1.300 m3 per jaar.
- CV combiketel: Intergas HRE 28/24. Ingesteld op een warmwater toevoer van 60 graden.
- Geen mogelijkheid voor het plaatsen van een warmtepomp.
- In het bezit van een P1 meter van HomeWizard met een betaald abonnement.
- Hoofdaansluiting: 3 x 25 ampere
- Betreft een 3-persoons huishouden.
- Ik laat alles door een vakman installeren maar wil zelf bepalen welk type elektrische boiler er komt.

Ik overweeg of een ‘domme’ elektrische boiler van minimaal 120 liter in combinatie een slim stopcontact van Home Wizard: Energy Socket, of een slimme elektrische boiler met een schakelbaar vermogen.

Doel is om de elektrische boiler enkel het water te verwarmen wanneer er (voldoende) capaciteit is van de zonnepanelen. Wanneer er geen capaciteit van de zonnepanelen is dan moet de CV-ketel zijn werk doen, het warm tapwater verwarmen door middel van gas. In de wintermaanden zal de elektrische boiler dan ook niet of nauwelijks warm tapwater leveren.

Graag jullie advies en mening over het volgende:

- Dient de elektrische boiler dan aangesloten te worden op watertoevoer aansluiting van de CV ketel?
Ik ga er dan vanuit dat bij behoefte aan warm tapwater de CV ketel het (eventueel) beschikbare
verwarmde water van de elektrische boiler (wordt dan ook ingesteld op 60 graden) door het systeem
laat lopen.
- Is een dergelijke opstelling mogelijk? Waar dien ik rekening mee te houden? Bestaat er dan de kans
dat de CV-ketel onnodig gaat moduleren?
- Heeft iemand ervaring met een dergelijke opstelling?
- Graag ook advies voor het type boiler: dom versus slim. Een slimme boiler kan je veelal (automatisch
laten) schakelen qua vermogen.
- Wat is het advies voor het vermogen van de elektrische boiler, rekening houdend met het vermogen
van de zonnepanelen?
Ik las dat een hoog vermogen (meer dan 2.000 watt) niet nodig is. Je kan dan beter wat langer
verwarmen met aan lager vermogen.
- Is een capaciteit van 120 liter genoeg voor 3 personen? Of is een grotere capaciteit aan te bevelen?

Met vriendelijke groet,
Stefan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier een soortgelijk situatie dus ga dit topic volgen. Ik ben er zelf ook nog niet uit wat het gaat worden. Wel weet ik ook dat het sowieso geen warmtepompboiler wordt ivm ruimte en geluid.

- E-boiler met CV als backup kan zeker.
- Capaciteit van 120 liter voor 3 personen zou voldoende moeten zijn. Maar eea is sterk afhankelijk van hoe lang/vaak je doucht, welke douchekop je hebt, en of je een bad hebt etc. Dat zou je zelf moeten uitzoeken en berekenen.

Er komen steeds meer producten rondom (slimme) e-boilers nu er teruglevertarieven gelden en de saldering afgeschaft gaat worden. Ze noemen die ook wel PV-boilers/zonnestroomboilers/thermische batterij.

Zie ook:
- https://www.installatie.n...oomboilers-aanbod-groeit/
- https://www.myenergi.com/nl/eddi-energie-omleider/
- https://www.inventum.com/producten/sunsmart/
- https://www.ithodaalderop...roductoverzicht/a05_01_03 (deze kan niet moduleren maar wel de temperatuur naar b.v. 85 graden brengen als er overschot is.)
- https://www.masterwatt.com/producten/elektrische-boiler/ Saga charge en Wally charge thermische batterij

[ Voor 23% gewijzigd door Y0ur1 op 18-02-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:40
Als je een boiler aansluit via de CV, dat betekent dat de CV altijd warm water maakt, ook als je genoeg stroom hebt.
Het warme water uit de CV stroomt dan in je boiler.
Dat wil je dan toch niet?
Immers, bij stroomoverschot moet de CV niets doen en de boiler al het werk verzetten?

Andersom, bij weinig stroomoverschot (winter), moet je eerst al het (koude) water uit je boiler verbruiken, voordat je bij het warme water uit je CV kan.
Dan ben je per keer 120 liter (boilerinhoud) water aan het weggooien?

Waarschijnlijk wil je een soort van mix / thermostaat hebben, die primair (koud) water uit de boiler haalt en warmte bijmixt van de CV (warm water) indien het koude water "te koud" is....
Soort van mengkraan?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanvanvliet
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-08 10:45
Ik bedoel het juist andersom. De boiler komt voor de CV ketel. Het warme water komt binnen op de aanvoer van CV. Mijn aanname is dat omdat het water dan al op temperatuur is, de CV ketel geen of nauwelijks gas verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:40
Ah, dat moet wel werken.
Dat lijkt heel erg op de constructie van een zonneboiler, waarbij het water in de boiler ook niet altijd de juiste temperatuur heeft en de CV ketel kan "naverwarmen / bijverwarmen" indien nodig.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 23:58
Y0ur1 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:47:
Hier een soortgelijk situatie dus ga dit topic volgen. Ik ben er zelf ook nog niet uit wat het gaat worden. Wel weet ik ook dat het sowieso geen warmtepompboiler wordt ivm ruimte en geluid.

- E-boiler met CV als backup kan zeker.
- Capaciteit van 120 liter voor 3 personen zou voldoende moeten zijn. Maar eea is sterk afhankelijk van hoe lang/vaak je doucht, welke douchekop je hebt, en of je een bad hebt etc. Dat zou je zelf moeten uitzoeken en berekenen.

Er komen steeds meer producten rondom (slimme) e-boilers nu er teruglevertarieven gelden en de saldering afgeschaft gaat worden. Ze noemen die ook wel PV-boilers/zonnestroomboilers/thermische batterij.

Zie ook:
- https://www.installatie.n...oomboilers-aanbod-groeit/
- https://www.myenergi.com/nl/eddi-energie-omleider/
- https://www.inventum.com/producten/sunsmart/
- https://www.ithodaalderop...roductoverzicht/a05_01_03 (deze kan niet moduleren maar wel de temperatuur naar b.v. 85 graden brengen als er overschot is.)
- https://www.masterwatt.com/producten/elektrische-boiler/ Saga charge en Wally charge thermische batterij
Waar ben jij geëindigd in deze zoektocht? Ik vind gek genoeg maar weinig discussies waar het slim gebruik van zonnestroom (of goedkope dynamische stroom) gekoppeld wordt aan een elektrische boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
aran schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:01:
[...]

Waar ben jij geëindigd in deze zoektocht? Ik vind gek genoeg maar weinig discussies waar het slim gebruik van zonnestroom (of goedkope dynamische stroom) gekoppeld wordt aan een elektrische boiler.
Uiteindelijk een koperen Inventum boiler van 80 liter op MP gekocht (1000 watt, ga misschien nog voor een 650watt element zodat ik meer zonneenergie kan vangen) (2 persoonshuishouden) op dynamisch tarief. Heb hem aangesloten op de CV-ketel dus die dient als backup. Maar heb de CV-ketel nu wel uitgezet. Ik heb 12 zonnepanelen dus opbrengst genoeg, ik zit wel vaak onder de 1000 watt als het weer slecht is, maar dan haal ik een klein beetje uit het net, dat is niet erg, loont nog steeds.

Heb nu besloten om alles volledig elektrisch te doen, in ieder geval in het voorjaar, zomer en najaar. Dat betekent dat hij op dynamisch tarief staat (de 4 goedkoopste uren per dag, wel pas vanaf 11 uur 's ochtends zodat ik nog wat kan verdienen met mijn oost/west panelen) en hij dus nooit leeg is omdat er geen zonnestroom is. Dus ja soms moet ik iets betalen maar dat is echt peanuts. Mijn doel is gasloos douchen. Je kunt ook de CV als backup blijven gebruiken als er geen zonnestroom is.

Wat ik in de winter ga doen weet ik nog niet.

De Elwa dimmer is 399,- euro, dat vind ik fors, maar misschien kan de business case wel uit, daar ben ik nog niet over uit.

Verder is alles nog een beetje experimenteel, mijn tactiek kan nog wijzigen.

Ik ben begonnen met aan/uitzetten op overschot en CV-ketel als backup maar toen was de boiler nog wel eens leeg. De douche werd toen steeds afwisselend koud en warm dus maar besloten om het helemaal gasloos te doen (en iedere dag te laden op dynamisch tarief/zonnepanelen). Mijn ketel ondersteunt het warm invoeren van water wel (NZ label) maar vindt het toch moeilijk. Het kan ook aan het dunne leiding werk liggen en instellingen op de CV-ketel. Afijn, ik heb er geen tijd meer in gestoken. Momenteel ook wat andere prioriteiten maar het draait prima.

[ Voor 29% gewijzigd door Y0ur1 op 22-07-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:19
Y0ur1 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:51:
[...]Afijn, ik heb er geen tijd meer in gestoken. Momenteel ook wat andere prioriteiten maar het draait prima.
Je zou in serie met het element een diode kunnen zetten, dan doet ie 500w.
De boiler en de ketel kun je het beste aansluiten op een thermostatisch omschakelventiel (geen mengventiel), intergas heeft bijv. een mooi setje hiervoor beschikbaar. De ketel wil nu naverwarmen maar heeft een te hoog vermogen waardoor hij uitgaat, dit resulteert telkens in een warme stoot water.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Jim423 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:15:
[...]

Je zou in serie met het element een diode kunnen zetten, dan doet ie 500w.
De boiler en de ketel kun je het beste aansluiten op een thermostatisch omschakelventiel (geen mengventiel), intergas heeft bijv. een mooi setje hiervoor beschikbaar. De ketel wil nu naverwarmen maar heeft een te hoog vermogen waardoor hij uitgaat, dit resulteert telkens in een warme stoot water.
Ik heb nog niet onderzocht wat er precies gebeurd. Ik kan het maximale vermogen, en volgens mij ook het minimale vermogen voor warm water ook nog aanpassen. De ketel kan sowieso heel goed moduleren dus ik had verwacht dat het wel zou werken als de boiler (bijna) leeg zou zijn. Maar misschien was op dat moment het water b.v. 30 graden en past hij inderdaad te veel vermogen toe waardoor hij afslaat en vervolgens weer aanslaat etc. Momenteel even geen tijd voor om verder te nerden :9

Dat omschakelventiel heb ik naar gekeken maar het leek me dat als de ketel een NZ label heeft dat het dan goed zou moeten gaan maar het ligt toch genuanceerder denk ik. Mogelijk dus nog op te lossen door de instellingen van de ketel aan te passen.

Die tip van de diode klinkt als een goed plan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:59
Als je zoekt op zonnestroomboiler, dan vind je dit soort boilers al. Die worden aangeboden door Vattenfall/Feenstra, maar die zijn erg duur en verdien je nooit terug .
Dus als het lukt om dit zelf te maken, dan is het wel interessant. Alleen moet je wel alles zelf doen en eventuele problemen zelf oplossen.
Ik heb er zelf ook aan gedacht, maar ik ben er niet technisch genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
ikthuis2 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:44:
Als je zoekt op zonnestroomboiler, dan vind je dit soort boilers al. Die worden aangeboden door Vattenfall/Feenstra, maar die zijn erg duur en verdien je nooit terug .
Dus als het lukt om dit zelf te maken, dan is het wel interessant. Alleen moet je wel alles zelf doen en eventuele problemen zelf oplossen.
Ik heb er zelf ook aan gedacht, maar ik ben er niet technisch genoeg voor.
Je kunt prima een boiler van MP kopen, een HomeWizzard stekker halen en een installateur die boiler in 2 uurtjes laten ophangen. Dan heb je echt al een prima basis die loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermomax
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-09 08:24
Ik wil gebruik maken van de overtollige PV om mijn elektrische boiler op te warmen. Hiervoor zou ik de Zonstroomspaarpot willen installeren. Deze maakt ook gebruik van de P1 meter van Homewizard. Heb alles van Homewizard incl. PiB. Hierover de vraag: Kan de Zonstroomspaarpot samenwerken met het laden van de HomeWizard PiB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.P
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09:02

E.P

Hier nog informatie om zonnepanelen aan een boiler te koppelen.

https://m.youtube.com/@my-PV/videos.

Succes.
Pagina: 1