Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanvanvliet
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-05 08:13
Hi,

Ik overweeg de aanschaf van een (slimme) elektrische boiler voor het verwarmen van warm tapwater in combinatie met mijn zonnepanelen.

Mijn situatie en uitgangspunten:
- Ik ben in het bezit van 12 zonnepanelen, opbrengst circa 4.100 kWh per jaar.
- Met het verdwijnen van de salderingsregeling wil ik straks zoveel mogelijk van de opgewekte energie
zelf verbruiken.
- Stroomverbruik: circa 2.800 kWh per jaar.
- Gasverbruik: circa 1.300 m3 per jaar.
- CV combiketel: Intergas HRE 28/24. Ingesteld op een warmwater toevoer van 60 graden.
- Geen mogelijkheid voor het plaatsen van een warmtepomp.
- In het bezit van een P1 meter van HomeWizard met een betaald abonnement.
- Hoofdaansluiting: 3 x 25 ampere
- Betreft een 3-persoons huishouden.
- Ik laat alles door een vakman installeren maar wil zelf bepalen welk type elektrische boiler er komt.

Ik overweeg of een ‘domme’ elektrische boiler van minimaal 120 liter in combinatie een slim stopcontact van Home Wizard: Energy Socket, of een slimme elektrische boiler met een schakelbaar vermogen.

Doel is om de elektrische boiler enkel het water te verwarmen wanneer er (voldoende) capaciteit is van de zonnepanelen. Wanneer er geen capaciteit van de zonnepanelen is dan moet de CV-ketel zijn werk doen, het warm tapwater verwarmen door middel van gas. In de wintermaanden zal de elektrische boiler dan ook niet of nauwelijks warm tapwater leveren.

Graag jullie advies en mening over het volgende:

- Dient de elektrische boiler dan aangesloten te worden op watertoevoer aansluiting van de CV ketel?
Ik ga er dan vanuit dat bij behoefte aan warm tapwater de CV ketel het (eventueel) beschikbare
verwarmde water van de elektrische boiler (wordt dan ook ingesteld op 60 graden) door het systeem
laat lopen.
- Is een dergelijke opstelling mogelijk? Waar dien ik rekening mee te houden? Bestaat er dan de kans
dat de CV-ketel onnodig gaat moduleren?
- Heeft iemand ervaring met een dergelijke opstelling?
- Graag ook advies voor het type boiler: dom versus slim. Een slimme boiler kan je veelal (automatisch
laten) schakelen qua vermogen.
- Wat is het advies voor het vermogen van de elektrische boiler, rekening houdend met het vermogen
van de zonnepanelen?
Ik las dat een hoog vermogen (meer dan 2.000 watt) niet nodig is. Je kan dan beter wat langer
verwarmen met aan lager vermogen.
- Is een capaciteit van 120 liter genoeg voor 3 personen? Of is een grotere capaciteit aan te bevelen?

Met vriendelijke groet,
Stefan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier een soortgelijk situatie dus ga dit topic volgen. Ik ben er zelf ook nog niet uit wat het gaat worden. Wel weet ik ook dat het sowieso geen warmtepompboiler wordt ivm ruimte en geluid.

- E-boiler met CV als backup kan zeker.
- Capaciteit van 120 liter voor 3 personen zou voldoende moeten zijn. Maar eea is sterk afhankelijk van hoe lang/vaak je doucht, welke douchekop je hebt, en of je een bad hebt etc. Dat zou je zelf moeten uitzoeken en berekenen.

Er komen steeds meer producten rondom (slimme) e-boilers nu er teruglevertarieven gelden en de saldering afgeschaft gaat worden. Ze noemen die ook wel PV-boilers/zonnestroomboilers/thermische batterij.

Zie ook:
- https://www.installatie.n...oomboilers-aanbod-groeit/
- https://www.myenergi.com/nl/eddi-energie-omleider/
- https://www.inventum.com/producten/sunsmart/
- https://www.ithodaalderop...roductoverzicht/a05_01_03 (deze kan niet moduleren maar wel de temperatuur naar b.v. 85 graden brengen als er overschot is.)
- https://www.masterwatt.com/producten/elektrische-boiler/ Saga charge en Wally charge thermische batterij

[ Voor 23% gewijzigd door Y0ur1 op 18-02-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:50
Als je een boiler aansluit via de CV, dat betekent dat de CV altijd warm water maakt, ook als je genoeg stroom hebt.
Het warme water uit de CV stroomt dan in je boiler.
Dat wil je dan toch niet?
Immers, bij stroomoverschot moet de CV niets doen en de boiler al het werk verzetten?

Andersom, bij weinig stroomoverschot (winter), moet je eerst al het (koude) water uit je boiler verbruiken, voordat je bij het warme water uit je CV kan.
Dan ben je per keer 120 liter (boilerinhoud) water aan het weggooien?

Waarschijnlijk wil je een soort van mix / thermostaat hebben, die primair (koud) water uit de boiler haalt en warmte bijmixt van de CV (warm water) indien het koude water "te koud" is....
Soort van mengkraan?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanvanvliet
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-05 08:13
Ik bedoel het juist andersom. De boiler komt voor de CV ketel. Het warme water komt binnen op de aanvoer van CV. Mijn aanname is dat omdat het water dan al op temperatuur is, de CV ketel geen of nauwelijks gas verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:50
Ah, dat moet wel werken.
Dat lijkt heel erg op de constructie van een zonneboiler, waarbij het water in de boiler ook niet altijd de juiste temperatuur heeft en de CV ketel kan "naverwarmen / bijverwarmen" indien nodig.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD