Ervaringen met inbouw modules (dimmers / schakelaars)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-05 13:08
Ik probeer voor onze woning om de lampen en enkele systemen slim te schakelen. Daarvoor wil ik 2 principes combineren: Smart en Regulier.

Smart: doormiddel van Home Assistant scene's, automations en remote control toe te staan
Regulier: doormiddel van een druk op een fysieke knop (schakelaar oid) de lampen aan / uit of harder / zachter dimmen. Eventueel rolluiken bedienen (ook met handmatige override via schakelaar).

Bovenstaande is relatief eenvoudig te doen doormiddel van verschillende merken met ook verschillende connectie types, zoals:
- Shelly (Dimmer, switch, dimmer 0-10V, etc) - Connectie via WiFi. (tegenwoordig ook zigbee & BLE)
- Fibaro (Dimmer / schakelaars) - Connectie via ZWave
- RobShop OEM dimmers / switches - Connectie via Zigbee.
- SonOff - Wifi?

Relevante punten:
- Standby power usage (WiFi hoger dan Zigbee?)
- Stabiliteit (moet stabiel en goed werken!)

Wat heb ik zelf:
Zelf heb ik een 2 tal Fibaro's die erg goed werken (nooit gedoe mee).
Daarnaast een oudere Shelly Plug gehad, deze gaf het nog wel een keer op.De nieuwe werkt tot nu toe zonder problemen.
Zigbee netwerk heb ik wel, erg tevreden over met kwaliteits spul (middels zigbee2mqtt). Aqora battery operated spul minder tevreden over. Geen zigbee inbouw ervaringen nog.

Vraag:
Welke units hebben jullie in gebruik, waarom deze en wat is jullie ervaring?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liamd
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-05 16:09
Ik heb hier in huis alle dimmers vervangen door EcoDim DIM.07. Werkt perfect. Vervangt de hele dimmer en dus geen gepriegel met een extra kastje achter de schakelaar proppen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 13:06
ik heb een hoop modules met zwave en wifi.

Zwave:
qubino flush 1 relay
qubino flush shutter
shelly qubino wave 1

Wifi
shelly 1
shelly dimmer 2

zwave werkt altijd erg stabiel met de komst van shelly qubino zijn de modules ook een stuk goedkoper geworden.

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-05 13:08
@degrashopper hoe lang gebruik je ze al?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 13:06
qubino en de wifi shelly's 5 jaar ongeveer.
shelly qubino iets langer dan een jaar.

Enige probleem wat ik tijdelijk had was dat het zwave netwerk stoorde op de ducobox communicatie tussen de box en het bedieningspaneel in de woonkamer. dat werd veroorzaakt door een zwave range extender die te dicht bij dat bedieningspaneel zat. toen die verplaatst was werkte het weer goed. (gebruiken dezelfde frequentie)