Dampremmende folie bij Strikolith-buitengevel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-09 23:26

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Ik ben druk bezig om Miofol 125S dampremmende folie (Sd 40 m) aan de binnenkant tegen mijn bakstenen gevels te plakken. Aan de buitenkant van de gevels zit een Strikolith-gevelsysteem (18 cm piepschuim-achtige platen met pleisterwerk). Nu twijfel ik alleen opeens of dit wel de juiste folie voor deze situatie is. Weet iemand dit zo te beantwoorden? Ik heb al wat online gezocht, maar nog geen definitief antwoord kunnen vinden. (En de Strikolith-helpdesk is in mijn ervaring ook altijd voorzichtig in het geven van informatie :X)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Heb nog even gebeld. Volgens Miofol kon deze folie wel (kon geen kwaad), maar haalde het in mijn situatie ook weinig uit. (De folie had juist aan de buitenkant tussen de bakstenen en de isolatie gemoeten volgens hen?). En volgens Strikolith kon het ook wel. Dus ik ga maar door…

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
Heeft totaal geen zin, die isolatie is al dampdicht, wat voor nut heeft die folie daar dan nog? Zonde van je geld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
No Hands schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:13:
Heeft totaal geen zin, die isolatie is al dampdicht, wat voor nut heeft die folie daar dan nog? Zonde van je geld.
De aannemer (die de gevel van buiten heeft geïsoleerd) en onze bouwbegeleider van destijds zeiden dat dit nodig was… Volgens een andere lokale klusser (die binnenkort wat dingen komt doen) was het in theorie ook nodig, al zei hij wel erbij dat hij het niet per se zou doen in deze situatie.

Voegt het echt helemaal niks toe? Heb het spul nu al in huis, en ben er ook mee begonnen… :X Kan het nog iets kwaad als ik het toch doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
heb je een detail, want dit klinkt als totaal overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
twain4me schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:41:
heb je een detail, want dit klinkt als totaal overbodig.
Ik heb helaas geen nette tekening of zo. Van binnen naar buiten moet het zo worden:
  • Stucwerk
  • Gips
  • OSB
  • Metalstud (en lucht)
  • Dampremmende folie? Of niet…
  • Gedeeltelijk: oude stuclagen
  • Steens muur
  • Isolatieplaten (ik denk EPS?)
  • Pleisterwerk (2 verschillende lagen geloof ik)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PX09nk59BA6LfUce1KPMYa4Ozbs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6kHtaXMAHMQasCVgh4e6sZ5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQYSIwaAViEA8g6lHQ9U9k92FLw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Mv9KGnDhMqQC66aAtwLKLf3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWDrvrVjL7ujVdYuMEzCFcCy_AY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdAnFiNADaWoccBYZBbQduNy.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vWIwQaFcsImdX29dIMbqUJXj9s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvndw3CTRtYFySrw6hpsICK2.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 61% gewijzigd door Ulster Seedling op 17-02-2025 19:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
Ulster Seedling schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:36:
[...]

De aannemer (die de gevel van buiten heeft geïsoleerd) en onze bouwbegeleider van destijds zeiden dat dit nodig was… Volgens een andere lokale klusser (die binnenkort wat dingen komt doen) was het in theorie ook nodig, al zei hij wel erbij dat hij het niet per se zou doen in deze situatie.

Voegt het echt helemaal niks toe? Heb het spul nu al in huis, en ben er ook mee begonnen… :X Kan het nog iets kwaad als ik het toch doe?
Dampremmende folie is om damp tegen te houden.
Damp komt van binnen in je woning en wil naar buiten. Normaal zou je die folie dus gelijk achter je gips plaatsen om daar damp te remmen. Dus als je het per se wil gebruiken dan moet je in ieder geval de locatie waar je het plaatst in je constructie aanpassen.
Die folie remt damp zodat je isolatiemateriaal niet vochtig kan worden van damp wat condenseert. In je opbouw zit geen isolatie een je EPS is hopelijk zo dik dat er niks te condenseren valt, dus nogmaals, folie is overbodig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:51
Als je het even “plat” slaat heb je dus een steensmuur (zonder spouw?) En daar direct aan de buitenkant je (dampdichte) isolatie.

Eigenlijk dus de gebruikelijke opbouw, alleen hebt er geen “extra” buiten muur voor nog ter “bescherming” met een luchtspouw. Die eps heeft een RD van 6 ongeveer en damp dicht. Dus dat zal lijkt mij inderdaad wel loslopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Is die metalstudwand met gipsplaat wel nodig? Je kunt toch ook gewoon die steense muur stuccen?

Isolatiewaarde heb je toch al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Dank voor de reacties! Denk dat ik de folie er morgen dan maar van af trek en verder ga met de volgende stap. Zonde van het werk en de kosten tot nu toe, maar beter nu stoppen dan nog verder door gaan :)
AtomicShockwave schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:10:
Is die metalstudwand met gipsplaat wel nodig? Je kunt toch ook gewoon die steense muur stuccen?

Isolatiewaarde heb je toch al.
De muur is zeer oneffen en rondom de kozijnen deels een halve steen dikker. We proberen veel zelf te doen, en om het overal netjes recht te krijgen leek dit de makkelijkste manier. Het kost een klein beetje oppervlak natuurlijk, maar dat accepteren we.

Pagina: 1