Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani O.
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 12:25
Hey allemaal,

Ik ben op zoek naar een placeholder GPU die ik een tijdje kan gebruiken. Ik heb namelijk een mooie pc in elkaar gezet en had mijn zinnen gezet op een Nvidia 5090/5080. Maar gezien alle issues met de kaarten (smeltende connectors, driverproblemen en de tegenvallende performance van vooral de 5080) – om nog maar te zwijgen over de absurde prijzen – heb ik besloten dat ik best een jaartje kan wachten tot de high-end kaarten in latere revisies beter worden.

Mijn oog is gevallen op de Intel B580, die volgens verschillende reviewers een hele goede prijs-kwaliteitverhouding heeft.

De komende periode zal ik vooral strategie-games spelen, dus ik hoef geen monster van een kaart. Maar ik ben benieuwd:
  • Heb je een Intel B580? Wat zijn je ervaringen ermee?
  • Denk je dat dit een slimme keuze of zie ik iets over het hoofd?
  • Zijn er bekende issues waar ik tegenaan zou kunnen lopen?
  • Heb je suggesties voor een betere placeholder-kaart in dezelfde prijsklasse? Ik sta open voor alternatieven!
Mijn huidige hardware (voor zover relevant):

CPU: AMD 9800X3D
RAM: 16GB
Monitor: 4K OLED

Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen! Thanks alvast. πŸ˜ƒ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:47
Ik gebruik de asrock b580 steel legend
Met een amd 5700x processor fijne kaart lekker stil en en blijft koel game zelf op 1440p en goed over te klokken
Zit nu op 3,2 GHz drivers zijn een stuk beter had eerst een arc a 770
Prima kaart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:00
De meeste reviews kijken naar deze kaarten vanuit een Amerikaans perspectief (met een prijs van $250), hier zijn de prijzen van de B580 minder gunstig waardoor het voor de prijs nog wel een goede kaart is maar niet zo'n goede deal als de reviews aangeven.

Ik zou zeker met een 4k-scherm voor een budget kaart toch eerder kijken naar bijvoorbeeld een AMD 7700XT. Scheelt qua prijs niet zoveel met de B580 maar is toch weer een stuk sneller. Of misschien zelfs een AMD 7800XT voor de 16GB VRAM. De 7800XT zit momenteel echt op de price/performance sweetspot. (~50% sneller dan de B580, ~40% duurder)

Als je echt niet meer wil uitgeven dan ~€360 dan is de B580 geen slechte keuze en hij doet het specifiek op 4k wel duidelijk beter dan de RTX 4060 en 7600XT. Ik zou zelf waarschijnlijk voor een 7800XT gaan, deze is momenteel heel gunstig geprijsd en toen ik enkele jaren geleden een 4k monitor heb aangeschaft viel me de performance hit best tegen vergeleken met 1440p maar wellicht is dit geen issue voor de games die jij speelt. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Redblader op 17-02-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani O.
@Beaudog
Thanks voor het delen van je ervaring! Goed om te horen dat de B580 bij jou zo stil en koel blijft. Dat geeft me vertrouwen dat het in elk geval een solide optie is.

@Redblader
Goede punten, bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga zeker verder kijken naar de 7700XT en 7800XT, vooral met jouw vergelijking van price/performance in gedachten. Had niet stilgestaan bij hoe groot het verschil in Europese prijzen kon zijn. Wat bedoelde je precies met dat de performance hit tegenviel toen je overstapte op een 4K-monitor? Was dat bij specifieke games of in het algemeen?

De games die ik nu vooral ga spelen zijn strategie-games, city builders, etc., dus ik heb niet direct brute GPU-power nodig. Maar uiteindelijk wil ik wel een high-end kaart aanschaffen om echt het maximale uit 4K te halen. Zoals het er nu uitziet met de Nvidia 50-serie voelt dat echter niet als een verstandige keuze. Daarom wacht ik liever op latere revisies of betere alternatieven.

Ik stel jullie reacties echt op prijs! πŸ˜ƒ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:00
De performance hit viel tegen in de zin dat je van 1440p naar 4k over het algemeen zo'n ~40% van je FPS verliest, de hogere resolutie is een stuk zwaarder voor de videokaart en dat was merkbaar. Dit valt tegenwoordig wel enigszins op te vangen met upscaling technieken maar onderschat het aantal pixels van 4k niet in ieder geval. :P

[ Voor 26% gewijzigd door Redblader op 17-02-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani O.
@Redblader
Bedankt dat je de tijd neemt om even te reageren! Ik ga op basis van jouw advies toch serieus kijken naar de 7800XT. Zeker omdat ik al een 4K-scherm heb en ook de strategie-games in volle 4K-glorie wil spelen. De extra VRAM en betere performance lijken me op lange termijn toch de betere keuze.

Thanks voor de inputπŸ˜ƒ
Pagina: 1