kwaliteitsverschil 1440p en 1080p beide op 27" monitor?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-02 00:22
Hoi!

Ik zat te brainstormen op het volgende, aangezien ik volgende maand een nieuw scherm ga halen.
Mijn huidige scherm is een VA27" en is 1080p met hdr400.

Mijn nieuwe scherm is een qd-oled 27" en is 1440p met hdr400 true black.

Stel dat de fps op 1440p in sommige games toch tegenvalt, en ik hem terug zet naar 1080p, dan zou toch, ivm dezelfde schermgrootte de kwaliteit vergelijkbaar moeten zijn toch? Of wellicht zelfs iets beter ivm de oled en dus betere kleur weergave?

Ik weet dan een 1440p scherm een hogere PPI heeft dan een 1080 scherm, maar werkt het zo als dat ik hierboven schets, of zit het toch anders in elkaar?

Ik hoor graag jullie meningen!

Vriendelijke groet van Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

1440 terug naar 1080 is geen directe schaling, dus dan wordt het beeld wazig. Alles wat geen geheel getal in schaling is zal inferieure kwaliteit geven.

Dat gezegd hebbende, 1080 op 27” is wel categorie blinden en slechtzienden, je kunt de pixels zien :+

Je houdt alle voordelen van je betere paneel, ja, het zal dus alleen wat waziger zijn omdat het paneel dus niet 1:1 kan schalen naar die resolutie, 1280x720 is dat wel.

Wellicht kan je met je gpu driver het schalen laten doen door je videokaart, dan kun je afdwingen met letterboxing dan het beeld scherper blijft.

[ Voor 14% gewijzigd door nelizmastr op 17-02-2025 21:37 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:48

rapture

Zelfs daar netwerken?

1080p op een 27" monitor is aan de lage kant. Grote pixels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dg55g4PZluNDRnkqDXQNnh5BMk8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mcPL9kRGkMUJWrxer3xwu59z.jpg?f=user_large

1440p op een 27" monitor is goed voor meer informatie op het scherm zetten zoals ik in 4 of 6 vakken de beursgrafieken met langere x- en y-as wil zien. Grotere spreadsheets, gemakkelijker 2 vensters naast elkaar zetten zonder dat het eruit ziet als 2 postkaarten naast elkaar.

Als een grafische kaart niet genoeg fps genereert, dan kan je DLSS, FSR, TSR,... quality aanzetten.

Over welke grafische kaart en PC specs gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
nelizmastr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:36:
1440 terug naar 1080 is geen directe schaling, dus dan wordt het beeld wazig. Alles wat geen geheel getal in schaling is zal inferieure kwaliteit geven.

Dat gezegd hebbende, 1080 op 27” is wel categorie blinden en slechtzienden, je kunt de pixels zien :+

Je houdt alle voordelen van je betere paneel, ja, het zal dus alleen wat waziger zijn omdat het paneel dus niet 1:1 kan schalen naar die resolutie, 1280x720 is dat wel.

Wellicht kan je met je gpu driver het schalen laten doen door je videokaart, dan kun je afdwingen met letterboxing dan het beeld scherper blijft.
En hoe zou ik dat moeten doen dan met de driver? Want ik weet wel dat je met dsr dingen kan bereiken, maar dat kan volgens mij alleen omhoog en niet naar beneden.
rapture schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:11:
1080p op een 27" monitor is aan de lage kant. Grote pixels.

[Afbeelding]

1440p op een 27" monitor is goed voor meer informatie op het scherm zetten zoals ik in 4 of 6 vakken de beursgrafieken met langere x- en y-as wil zien. Grotere spreadsheets, gemakkelijker 2 vensters naast elkaar zetten zonder dat het eruit ziet als 2 postkaarten naast elkaar.

Als een grafische kaart niet genoeg fps genereert, dan kan je DLSS, FSR, TSR,... quality aanzetten.

Over welke grafische kaart en PC specs gaat het?
Ik weet dat ik een degelijke pc heb:

Ryzen 7 5800x3d
RTX 4070 TI Super
32gb 3600mhz ram.

Maar toch, als ik nu dsr aan zet, en hem upscale van 1080p naar 1440p, dan lopen mijn frames in sommige spellen toch behoorlijk terug.

Tuurlijk zijn het vrij zware spellen, met volledige path tracing (alan wake 2, cyberpunk, indiana jones) maar toch, ook bijvoorbeeld in de nieuwe kcd lopen ze terug van ruim boven de 100 naar ruim onder de 100.

Nog steeds prima in het geval van kcd2, maar toch..

Maar goed, wellicht moet ik gewoon meer gebruik gaan maken van dlss en frame generation mochten de fps op het nieuwe scherm me toch niet helemaal aanstaan.

Anyway, ik ga er deels vanuit dat het allemaal wel meevalt, en ik me op dit moment gewoon teveel zorgen maak.

Desalniettemin bedankt voor jullie antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
maramsp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:02:
[...]

En hoe zou ik dat moeten doen dan met de driver? Want ik weet wel dat je met dsr dingen kan bereiken, maar dat kan volgens mij alleen omhoog en niet naar beneden.

[...]

Ik weet dat ik een degelijke pc heb:

Ryzen 7 5800x3d
RTX 4070 TI Super
32gb 3600mhz ram.

Maar toch, als ik nu dsr aan zet, en hem upscale van 1080p naar 1440p, dan lopen mijn frames in sommige spellen toch behoorlijk terug.

Tuurlijk zijn het vrij zware spellen, met volledige path tracing (alan wake 2, cyberpunk, indiana jones) maar toch, ook bijvoorbeeld in de nieuwe kcd lopen ze terug van ruim boven de 100 naar ruim onder de 100.

Nog steeds prima in het geval van kcd2, maar toch..

Maar goed, wellicht moet ik gewoon meer gebruik gaan maken van dlss en frame generation mochten de fps op het nieuwe scherm me toch niet helemaal aanstaan.

Anyway, ik ga er deels vanuit dat het allemaal wel meevalt, en ik me op dit moment gewoon teveel zorgen maak.

Desalniettemin bedankt voor jullie antwoorden!
Met die setup kan je absoluut prima vooruit op 1440p en hoeft je echt niet te schalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
XelaRetak schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:20:
[...]

Met die setup kan je absoluut prima vooruit op 1440p en hoeft je echt niet te schalen
Ik vond het toch apart dat de fps toch een stuk lager was als ik DSR inschakel. Maar ja, opzich is mijn pc natuurlijk gewoon krachtig genoeg.

Wat zou eigenlijk het verschil moeten zijn tussen een zware game als cyberpunk, alan wake2 of indiana jones (allen met volledige path tracing) en dan dus het verschil alles max, tussen 1440p en 1080p fps wise?

Zelf gok ik zo'n 20-25fps minder op 1440p, maar zeker weten doe ik het niet. Ik baseer dat alleen op basis van het verschil dat ik zelf heb met DSR ingeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr4nnel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-05 17:18
maramsp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:22:
[...]

Ik vond het toch apart dat de fps toch een stuk lager was als ik DSR inschakel. Maar ja, opzich is mijn pc natuurlijk gewoon krachtig genoeg.

Wat zou eigenlijk het verschil moeten zijn tussen een zware game als cyberpunk, alan wake2 of indiana jones (allen met volledige path tracing) en dan dus het verschil alles max, tussen 1440p en 1080p fps wise?

Zelf gok ik zo'n 20-25fps minder op 1440p, maar zeker weten doe ik het niet. Ik baseer dat alleen op basis van het verschil dat ik zelf heb met DSR ingeschakeld
Bedoel je DLSS? In DSR rendert je GPU op een hogere resolutie dan je monitor, waardoor het er uiteindelijk wat smoother uitziet (Soort vorm van Anti Aliasing dan?). In DLSS Quality zou je zeer dicht tegen de FPS van 1080P moeten zitten, terwijl het beeld wel gewoon 1440p is (met wat artifacts, maar DLSS Quality is over het algemeen een goede upscaling techniek).

Met een 4070TI Super en alle upscaling technieken zou je op geen enkele manier na hoeven denken over teruggaan naar 1080P native resolution, dan is er iets anders aan de hand. Ook kun je bijvoorbeeld een Hardware Unboxed review kijken van de 4070TI Super. Dan weet je van 20 games precies wat de FPS zou moeten zijn op 1440p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Tr4nnel schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:36:
[...]

Bedoel je DLSS? In DSR rendert je GPU op een hogere resolutie dan je monitor, waardoor het er uiteindelijk wat smoother uitziet (Soort vorm van Anti Aliasing dan?). In DLSS Quality zou je zeer dicht tegen de FPS van 1080P moeten zitten, terwijl het beeld wel gewoon 1440p is (met wat artifacts, maar DLSS Quality is over het algemeen een goede upscaling techniek).

Met een 4070TI Super en alle upscaling technieken zou je op geen enkele manier na hoeven denken over teruggaan naar 1080P native resolution, dan is er iets anders aan de hand. Ook kun je bijvoorbeeld een Hardware Unboxed review kijken van de 4070TI Super. Dan weet je van 20 games precies wat de FPS zou moeten zijn op 1440p.
Nee, ik bedoel echt DSR, want ik wilde even testen hoe mijn systeem het zou houden op 1440p, zonder dat ik al een 1440p scherm heb.

Maar kan ik dat gelijk trekken ook zeg maar? Dat als ik nu met mijn 1080p scherm dsr aan zet op 1440p, dat je dan gelijke fps ziet als dat ik straks op mijn 1440p scherm ga zien?

Wat betreft DLSS zit ik inderdaad te denken, mocht het nodig zijn hem op quality te zetten, maar als een game frame generation ondersteunt, zet ik die eerder aan. Want in verschillende games is frame generation bijna een verdubbeling van frames. Tuurlijk moet dan dlss op dlaa gezet worden, maar toch.

Wat betreft die hardware unboxed videos. Goede tip, ga ik toch maar eens doen. Ondanks dat ik vaak een andere cpu heb. Maar zou toch een indicatie moeten zijn toch?

Dus, nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr4nnel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-05 17:18
maramsp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:06:
[...]

Nee, ik bedoel echt DSR, want ik wilde even testen hoe mijn systeem het zou houden op 1440p, zonder dat ik al een 1440p scherm heb.

Maar kan ik dat gelijk trekken ook zeg maar? Dat als ik nu met mijn 1080p scherm dsr aan zet op 1440p, dat je dan gelijke fps ziet als dat ik straks op mijn 1440p scherm ga zien?

Wat betreft DLSS zit ik inderdaad te denken, mocht het nodig zijn hem op quality te zetten, maar als een game frame generation ondersteunt, zet ik die eerder aan. Want in verschillende games is frame generation bijna een verdubbeling van frames. Tuurlijk moet dan dlss op dlaa gezet worden, maar toch.

Wat betreft die hardware unboxed videos. Goede tip, ga ik toch maar eens doen. Ondanks dat ik vaak een andere cpu heb. Maar zou toch een indicatie moeten zijn toch?

Dus, nogmaals bedankt!
Ah ik las het verkeerd. Yes, ik denk dat als je DSR aanzet op 1440p dat je dan eigenlijk exact de performance kan zien.

En yes, met een 5800x3d in single-player games, op 1440p, op max settings, zou de CPU bijna nooit de bottleneck moeten zijn lijkt me en is de performance vergelijkbaar. En het verschil tussen 1440p en 1080p is natuurlijk wel groot (60% meer pixels). Dus ergens wel logisch dat je inderdaad minimaal zoiets als 30% FPS verliest.

CPU bottleneck zou je nog wel moeten checken, ray tracing is ook voor een groot deel CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Tr4nnel schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:18:
[...]

Ah ik las het verkeerd. Yes, ik denk dat als je DSR aanzet op 1440p dat je dan eigenlijk exact de performance kan zien.

En yes, met een 5800x3d in single-player games, op 1440p, op max settings, zou de CPU bijna nooit de bottleneck moeten zijn lijkt me en is de performance vergelijkbaar. En het verschil tussen 1440p en 1080p is natuurlijk wel groot (60% meer pixels). Dus ergens wel logisch dat je inderdaad minimaal zoiets als 30% FPS verliest.

CPU bottleneck zou je nog wel moeten checken, ray tracing is ook voor een groot deel CPU.
Het is wel grappig dat sommige bottleneck calculators (ja ik weet dat ze eigenlijk niet te vertrouwen zijn) laten zien dat op 1440p met cpu intensieve taken de cpu een beetje wordt gebottlenecked door de gpu, en dat met gpu intensieve taken het juist andersom, en dan een paar procent meer is.

Maar blijkbaar bij diezelfde calculators beweren ze dat op 4k alles in evenwicht met slechts een verschil van 0.5% is bij allebei.

Naja, ik heb toentertijd bewust voor de 5800x3d gekozen. De meerprijs voor am5, (in december 2023) kon ik toen niet betalen, en scheelde toch al gauw 300 a 400 euro. Toen waren am5 moederborden nog een dikke 150 a 250 euro duurder dan hun am4 broertjes, am5 geheugen was niet te betalen eigenlijk ter vergelijking met am4 geheugen, en als ik de prijs toen van mijn 5800x3d (370 euro) afzette tegen de zijn am5 equivalent (7800x3d en 550 euro) was de keuze snel gemaakt.

Echter, een half jaar later had ik een soort van spijt, aangezien met mijn vakantiegeld in mei ik wel degelijk en een 4070 ti super kon kopen, en nog steeds ruimte had van een paar 100 euro voor die am5 upgrade.

Maar ja, ik ben er vooralsnog erg blij mee, en ik weet ook wel dat ik alle games voor een jaar of 4-5 nog makkelijk moet kunnen draaien. Helemaal met frame gen, en dlss, wat echt een slok op een borrel scheelt.

Dus upgraden doe ik pas bij de rtx 7000 series, en wellicht pas met am6 :)

Maar bedankt voor je input maar weer! Ik denk dat ik toch een paar keer extra ga testen nog met DSR aan, om te zien wat ik kan verwachten.

Sowieso moet mijn game ervaring beter gaan zijn, want ik ga van een va 165hz 1080p scherm (gigabyte aorus cv27f) naar een qd-oled 240hz 1440p scherm.

Ik heb torenhoge verwachtingen, want ik heb me extreem goed ingelezen, en dus gelezen dat qd-oled in combinatie met een glossy scherm, dat de kleuren echt van het scherm moeten spatten. Dus ik ben heel erg benieuwd.

Kan je daar nog iets meer over vertellen trouwens @Tr4nnel het eventuele verschil tussen VA en QD-oled? Ik weet dat het off topic is, maar toch. Ik denk het zeker te weten dat ik van mijn sokken geblazen ga worden icm mijn huidige scherm, maar toch..

Weer alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

(jarig!)
Zet gewoon wat settings van ultra naar high als het nodig is? :P
Er zijn in zoveel games tegenwoordig wel wat instellingen waar je nauwelijks het verschil ziet, en flink wat extra fps haalt. De resolutie is wel het laatste dat je wil verlagen. Daar moet je pas aan denken als alles al op low staat.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:33:
Zet gewoon wat settings van ultra naar high als het nodig is? :P
Er zijn in zoveel games tegenwoordig wel wat instellingen waar je nauwelijks het verschil ziet, en flink wat extra fps haalt. De resolutie is wel het laatste dat je wil verlagen. Daar moet je pas aan denken als alles al op low staat.
Eigenlijk heb je daar wel gelijk in. Viel me ook al op op 1080p, dus tja, dan maar kijken hoe en wat.
Maar frame generation is echt wel degelijk een uitvinding. Zouden veel meer games moeten ondersteunen, en eigenlijk de 3000 en 2000 series kaarten ook (hoewel dat deels kan met amd fsr frame generation)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
maramsp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:42:
[...]

Eigenlijk heb je daar wel gelijk in. Viel me ook al op op 1080p, dus tja, dan maar kijken hoe en wat.
Maar frame generation is echt wel degelijk een uitvinding. Zouden veel meer games moeten ondersteunen, en eigenlijk de 3000 en 2000 series kaarten ook (hoewel dat deels kan met amd fsr frame generation)
Bijna elke moderne game ondersteund wel iets van DLSS of FSR

Bij 1080p komt er relatief veel last op je cpu terecht. Jij hebt een videokaart die elke game meer dan prima op 1440p kan draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
418O2 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:44:
[...]

Bijna elke moderne game ondersteund wel iets van DLSS of FSR

Bij 1080p komt er relatief veel last op je cpu terecht. Jij hebt een videokaart die elke game meer dan prima op 1440p kan draaien
Bedoel je hiermee te zeggen dat door 1440p er meer door de gpu wordt gedaan, en dus de cpu minder belast wordt daardoor, waardoor het allemaal gelijk trekt zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
maramsp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:32:
[...]

Bedoel je hiermee te zeggen dat door 1440p er meer door de gpu wordt gedaan, en dus de cpu minder belast wordt daardoor, waardoor het allemaal gelijk trekt zeg maar?
Zoiets ja :) En je hebt een hele goede cpu, maar die is niet per se heel goed in hele hoge framerates op lage resoluties

review: Nvidia GeForce RTX 4070 Ti - De gedegradeerde 4080

hier zie je bijvoorbeeld dat het in red dead redempetion 2 echt niet zo gek veel scheelt tussen 1080 en 1440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
418O2 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:36:
[...]

Zoiets ja :) En je hebt een hele goede cpu, maar die is niet per se heel goed in hele hoge framerates op lage resoluties

review: Nvidia GeForce RTX 4070 Ti - De gedegradeerde 4080

hier zie je bijvoorbeeld dat het in red dead redempetion 2 echt niet zo gek veel scheelt tussen 1080 en 1440
Toch een dikke 30 frames. Maar idd niet zo heel veel. Dus tja, ik maak me gewoon wellicht teveel zorgen.
Anyway, bedankt maar weer :)

Ik ga toch wel met vol vertrouwen mijn nieuwe beeldscherm straks tegemoet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
maramsp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:17:
[...]

Toch een dikke 30 frames. Maar idd niet zo heel veel. Dus tja, ik maak me gewoon wellicht teveel zorgen.
Anyway, bedankt maar weer :)

Ik ga toch wel met vol vertrouwen mijn nieuwe beeldscherm straks tegemoet :)
Zou wel een mooie bak zijn als je met een 4070ti al geen 1440p kan spelen :) Plus je gaat niet van speelbaar naar onspeelbaar. Als je boven de 60fps zit zonder dips dan zit je goed

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 19-02-2025 17:25 ]

Pagina: 1