Soepele utp kabel, afgeschermd min cat 6 ipv oude ziggo kabe

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:10
Hoi,

Ik heb 1 gb glasvezel thuis.

Ik zou graag in de buis waar de oude ziggo coax kabels lagen, nu 2 utp kabels trekken. De lan kabels die er nu liggen zijn te kort om fatsoenlijk op de router aan te kunnen sluiten.

Wat is een goede maar afgeschermde utp cat 6 kabel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:42
Afgeschermd ga je niet samen door een buis krijgen. Waarom wil je afgeschermd? Heb je er 30+ in een bundel liggen? Liggen ze door een goot met elektra voor een fabriekshal? In thuissituaties totaal overbodig.

CAT6 of CAT6A U/UTP van een merk als Belden of Draka is prima.

Edit: ga voor installatiekabel, soepele kabel is niet om door een buis te trekken. Wel afmonteren op geschikt materiaal, liever geen stekkers op knijpen.

[ Voor 22% gewijzigd door _JGC_ op 17-02-2025 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Ik heb een leuke hifi set staan en stream met Roon, vandaar het afgeschermde deel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:50
berry76 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 07:54:
Ik heb een leuke hifi set staan en stream met Roon, vandaar het afgeschermde deel.
Ik zou dan nog steeds geen afgeschermd nemen. Gewoon CAT6 of als het erg lastig gaat CAT5E stugge kabels trekken. Dit afmonteren in Keystones aan beiden kanten. En daarna kleine patch kabels nemen om van je keystones naar je apparatuur te gaan.
Die patch kabels zou je voor je gevoel nog afgeschermd kunnen nemen voor je stereo, zal verwacht ik hierbij geen enkel interferentie. Maar soms is gevoel belangrijk.

Alles natuurlijk gewoon 100% koper en geen CCA kabels nemen.

Ik zou dit doen, doe je het direct goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
HiFi? Wil je analoge signalen door de kabel voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
jeroen3 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:17:
HiFi? Wil je analoge signalen door de kabel voeren?
Nee je stuurt data naar de streamer/ dac etc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
Hifi heeft dus helemaal niets met afscherming van netwerkkabel te maken, dat zijn digitale signalen.

Zoals @_JGC_ al zei moet je gewoon cat 6 kabel zonder afscherming (U/UTP dus) met stugge aders gebruiken en afmonteren op een wcd of keystone (nooit RJ45's aanknijpen).

Afscherming voor netwerkkabel is alleen bij gebouwen bekabeling zinvol waar bossen netwerkkabels bij elkaar liggen die elkaar kunnen beïnvloeden.
Alle andere mogelijk stoorsignalen worden zeer effectief weg gefilterd doordat het twisted pair is en dus is afscherming nutteloos.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 17-02-2025 09:19 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:35
berry76 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:57:
[...]

Nee je stuurt data naar de streamer/ dac etc
Afgeschermde UTP kabel, zoals door een paar voorgangers gezegd, heeft totaal geen zin in de normale huissituatie. Óók niet voor audio-streaming. UTP is intrinsiek vrij ongevoelig voor stoorsignalen omdat de aders in paren getwist zijn, en werkt daarnaast in een totaal ander frequentiegebied werkt als bijvoorbeeld je huiselectra. De enigen die het daar niet mee eens zijn, zijn audiofielen die bijvoorbeeld ook geloven dat gouden kabels beter geluid opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:46
https://www.elektrobode.n...hf-wt-4x2x26-awg-132562d6

Draka Home is met 5.8mm doorsnede verrassend dun en heeft de nutteloze afscherming waar om gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jadjong schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:50:
https://www.elektrobode.n...hf-wt-4x2x26-awg-132562d6

Draka Home is met 5.8mm doorsnede verrassend dun en heeft de nutteloze afscherming waar om gevraagd wordt.
...maar het voldoet niet aan spec want 26AWG dun, terwijl solide Cat 5 of 6 (nog los van onzinnige Cat 7) minimaal 24AWG vereist. 26AWG is alleen op flexibele patchcable toegestaan. Dit is op basis van aderdikte Cat 4 - geen wonder dat het zo dun is :')

TS, afscherming is relevant voor analoge bekabeling, niet digitale. Door afgeschermde netwerkkabel te nemen loop je juist meer risico op aardelussen die funest zijn voor audio (50Hz brom...). Als je het goed wilt doen, vooral geen fratsen uithalen. Gewoon degelijke standards-compliant Cat 6 nemen, niet soepel maar stug voor montage in de buis. Monteer die af op contactdozen (of patchpanel) die geschikt zijn voor je aderdikte en pak dan een korte flexibele patchcable om je apparaat erop aan te sluiten.

Dit is volledig compliant UTP voor montage in een buis - en desondanks dunner dan die rare Draka kabel hierboven (specs). Combineer dit met UTP wandcontactdozen naar keuze die geschikt zijn voor Cat6 met 23AWG aderdikte. "Naar keuze" want hier speelt kleur/afwerking (en onderscheid inbouw/opbouw) natuurlijk een rol.

[ Voor 48% gewijzigd door dion_b op 18-02-2025 12:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:57
berry76 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 07:54:
Niet doen! Met al die afscherming heb je veel meer kans op kleine aarde problemen die allemaal brom kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

_JGC_ schreef op maandag 17 februari 2025 @ 07:46:
Afgeschermd ga je niet samen door een buis krijgen.
Dat is nogal een aanname zonder dat je gevraagd hebt wat voor buis het is? :)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewspwIjPVSxOQu0GwFHeDt_KaZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrK99twaRE8ns8a1q3i1XN3t.jpg?f=fotoalbum_large

Het is gelukt om en een cat7 s/f utp en een glasvezelkabel door de installatiebuis te trekken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:42
Heb je dan wel de reacties gelezen? Want zo te zien heb je niks gedaan met de input die hier gegeven is.
Hoe ga je dit afmonteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:50
berry76 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:00:
[Afbeelding]

Het is gelukt om en een cat7 s/f utp en een glasvezelkabel door de installatiebuis te trekken.
Hoe ga je die nu afmonteren?

Want CAT7 s/f is nutteloos, zowel de CAT7 als de S/F en kan alleen maar extra problemen geven.
Glasvezel is leuk, maar ook lastig af te monteren.

CAT6 of CAT6a, normaal, dus geen S/F, was een veel betere keuze geweest. Zoals hier eigenlijk iedereen ook aan heeft gegeven.

Is er een redenen, waarom je toch in eens voor een niet geadviseerde en niet eerder genoemde CAT7 s/f kabel bent gegaan, die eigenlijk eerder problemen kan geven, dan ook maar iets zal oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
De glasvezel is een patchkabel van 15 m. De utp zal ik aan 1 kant aarden, en aan de andere kant niet. Zo voorkom je het aardlus risico.

Nu kan ik wisselen tussen de 2 kabels en mocht ik toch een voorkeur hebben. Dan is de andere kabel reserve of ik kan dan het audio en video deel scheiden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Misschien had je de vraag beter hier kunnen stellen:

Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

*knip* topic kapen is niet de bedoeling. In het grote nette lan afwerkingen topic komen geregeld en genoeg tips voor kabels voorbij. Kijk daar eens.

[ Voor 70% gewijzigd door rens-br op 03-03-2025 20:45 ]

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 20:46
berry76 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:56:
De glasvezel is een patchkabel van 15 m. De utp zal ik aan 1 kant aarden, en aan de andere kant niet. Zo voorkom je het aardlus risico
Met één kant aarden krijg je een ander probleem erbij, je maakt nl een hele mooie lange antenne ;)

Dit topic doet me terugdenken in de tijd, jaartje of 30 terug waarbij ik in een electronicazaak stond en hele discussies aan de toonbank had met audio liefhebbers over audiokabels, audio op eigen groepen en soms uitschieters naar eigen aardpennen de grond in voor een installatie.

[ Voor 28% gewijzigd door Drharlin op 05-03-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:46
Dat is het idee ook van de afscherming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drharlin
jadjong schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:09:
Dat is het idee ook van de afscherming...
BIj een correcte afmontage van FTP dienen beide kanten van de afscherming afgemonteerd te worden, zie ISO 11801.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Drharlin schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:08:
[...]

Met één kant aarden krijg je een ander probleem erbij, je maakt nl een hele mooie lange antenne ;)

Dit topic doet me terugdenken in de tijd, jaartje of 30 terug waarbij ik in een electronicazaak stond en hele discussies aan de toonbank had met audio liefhebbers over audiokabels, audio op eigen groepen en soms uitschieters naar eigen aardpennen de grond in voor een installatie.
Heeft er niets mee te maken, er staat geen signaal op die kabel wat via zo'n antenne kan uitgestraald worden.

Aarden aan een kant is nodig om geen 50Hz aardlussen te maken want die aardlussen kunnen je netwerksignaal verstoren.

Het beste is echter geen afgeschermde kabel voor netwerkbekabeling te gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 05-03-2025 14:55 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drharlin
Ben(V) schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:54:
[...]
Heeft er niets mee te maken, er staat geen signaal op die kabel wat via zo'n antenne kan uitgestraald worden.
Wie heeft het over uitstralen, een antenne kan ook ontvangen. :)
Aarden aan een kant is nodig om geen 50Hz aardlussen te maken want die aardlussen kunnen je netwerksignaal verstoren.

Het beste is echter geen afgeschermde kabel voor netwerkbekabeling te gebruiken.
Hangt van de situatie af, in grote installaties worden wordt over het algemeen afgeschermde Cat6a of hoger gebruikt. Ook als ze in gescheiden compartimenten liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Ontvangen maakt ook niets uit.
Een netwerk data lijn is een gebalanceerde lijn over een twisted aderpaar.
Dat betekent dat elke externe storing op de ene ader precies even groot maar met omgekeerde polariteit op de andere ader terecht komt en effectief dus nul is.

In gebouwen installaties wordt afgeschermde kabel gebruik omdat daar de kabels in grote aantallen bij elkaar liggen en ze elkaar dus kunnen beïnvloeden via de zogenaamde "Alien Next" storing.
Dat is de enige zinvolle toepassing van afscherming van netwerkkabels.

Elke andere soort storing van buitenaf wordt door de twist effectief onderdrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:27
Ik ben hier niet om het topic over te nemen, maar kunnen jullie nog een kabel aanraden die toch zo dun en soepel mogelijk is?

Wij zitten met een soortgelijke situatie, en moeten 2 utps kabels, door 1 buis trekken met een aantal bochten. Het zal dus enigszins lastig worden.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Wachten... schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:50:
Ik ben hier niet om het topic over te nemen, maar kunnen jullie nog een kabel aanraden die toch zo dun en soepel mogelijk is?

Wij zitten met een soortgelijke situatie, en moeten 2 utps kabels, door 1 buis trekken met een aantal bochten. Het zal dus enigszins lastig worden.
Ik heb inmiddels op aanraden van een aantal medetweakers Belden Cat6a kabel door de hele hut liggen. Twee van deze kabels door een buis trekken gaat prima, in sommige gevallen zelfs zonder trekveer. In andere gevallen met een stalen trekveer en een beetje Dreft :) Snelheden zitten nu rond de 2,5 gbps maar dat komt door de apparatuur die ik nu heb liggen. Een hogere snelheid halen in de toekomst is waarschijnlijk net zo goed mogelijk.

TS had overigens ook prima verder gekund met deze kabel ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Daam op 20-04-2025 20:08 ]

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:27
Daam schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:04:
[...]

Ik heb inmiddels op aanraden van een aantal medetweakers Belden Cat6a kabel door de hele hut liggen. Twee van deze kabels door een buis trekken gaat prima, in sommige gevallen zelfs zonder trekveer. In andere gevallen met een stalen trekveer en een beetje Dreft :) Snelheden zitten nu rond de 2,5 gbps maar dat komt door de apparatuur die ik nu heb liggen. Een hogere snelheid halen in de toekomst is waarschijnlijk net zo goed mogelijk.

Is dat overigens ook zo'n kabel waar een plastic kruis in het midden zit? Want dat soort cat6 kabel heb ik nog wel liggen, echter lijkt mij dat dit de kabel ook weer stugger maakt, en dus lastiger door de buis te trekken.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:22
Daam schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:04:
[...]

Dreft.. Niet alle adviezen goed gelezen dus. Ik hoop niet dat het er ooit nog uit moet (waarschijnlijk niet, dat volstaat nog wel een paar decennia)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:25

Nox

Noxiuz

Drharlin schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:20:
[...]

BIj een correcte afmontage van FTP dienen beide kanten van de afscherming afgemonteerd te worden, zie ISO 11801.
Maar dit is shielded. Dan geloof ik maar 1 zijde ivm ground loops. (Buiten dat ik het hele cat7 en zeker s/f nutteloos vind). We hebben overal bedrijfsmatig gewoon UTP, nooit gezeik mee.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1