Utp aansluiting werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egels
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-02 04:55
Op zolder wil ik bekabeld internet aanleggen. De aannemer heeft hiervoor een kabel vanuit de kelder naar zolder getrokken maar niet verder aangesloten, omdat ik dat zelf ging doen zodra ik het nodig had.

Ik heb de verschillende gekleurde draadjes in de B volgorde in de wandcontactdoos aangesloten. Utp-kabel aangesloten, maar helaas geen internet op m’n laptop.

Vervolgens heb ik met een kabeltester gecontroleerd of ik het goed heb gedaan. De 8 lampjes gingen toen in deze volgorde knipperen: 1, 2, 7, 8, 5, 4, 3, 6. Nog steeds geen internet op m’n latop.

Daarna heb ik de gekleurde draadjes zo gemonteerd dat lampjes in de volgorde 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 gingen knipperen. Maar nog steeds geen internet.

Ik weet even niet wat ik nu nog kan doen om het aan de praat te krijgen. Hebben jullie tips voor me of zie ik iets over het hoofd bij het aansluiten?

Ik heb overigens ook eea getest bij een wandcontactdoos die de aannemer wel helemaal heeft aangesloten en daarbij knipperen de lampjes van de tester in de volgorde 1 t/m 8 en heb ik op de laptop internet.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Meestal wordt de T-568B aansluitmethode gebruikt.
Zo aansluiten: (en dat geldt ook voor de wandcontactdoos)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAJKXQbZYWEjADlAIOrJ_AsQ0ns=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AqS9d4VG2xrwAleath7rw1k1.png?f=user_large

Vaak heeft een wandcontactdoos een keurig schema hoe je de draadjes moet aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNNnFt8QLePrRxH2tvhjoIcqAMY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8JTLnd8uJjLw079sFzOunvmM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Microkid op 17-02-2025 08:02 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kan niet zomaar wat kiezen voor de aders. Die moeten een standaard volgorde hebben. Er is keuze uit EIA/TIA-568A of EIA/TIA-568B. Zie Wikipedia: RJ-45

Wat je ook doet, zorg dat je dezelfde aansluitingen door het hele huis gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je ook beide kanten getest? De kabel moet aan beide kanten op exact dezelfde manier zijn afgemonteerd qua ader volgorde. Werkt het dan nog niet dan zijn er twee opties:

- Nog steeds een montagefout, aders die geen contact maken of verkeerd zitten
- Kabelbreuk, met een betere tester ook vast te stellen (soms zelfs op welke meter de breuk zit)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:38

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Klinkt mij alsof de andere kant dan gedraaid zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

nelizmastr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:29:

- Kabelbreuk, met een betere tester ook vast te stellen (soms zelfs op welke meter de breuk zit)
alle 8 lampjes gaan af, in verkeerde volgorde, dus kabelbreuk is het sws niet

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slein78
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 18:16
Zou je foto's kunnen plaatsen waarop te zien is hoe de aders in de wandcontactdozen zijn aangesloten?

[ Voor 8% gewijzigd door slein78 op 17-02-2025 09:05 . Reden: Beter vernederlandst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egels
Microkid schreef op maandag 17 februari 2025 @ 06:51:
Meestal wordt de T-568B aansluitmethode gebruikt.
Zo aansluiten: (en dat geldt ook voor de wandcontactdoos)

[Afbeelding]

Vaak heeft een wandcontactdoos een keurig schema hoe je de draadjes moet aansluiten:

[Afbeelding]
De utp-kabel zelf zet ik niet in elkaar. Ik gebruik er gewoon een uit de winkel.
Wandcontactdoos: de draadjes heb kk volgens het b-protocol aangesloten. Op de kabeltester brandden toen alle lampjes in de volgorde 1, 2, 7, 8, 5, 4, 3, 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Egels schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:33:
[...]

De utp-kabel zelf zet ik niet in elkaar. Ik gebruik er gewoon een uit de winkel.
Wandcontactdoos: de draadjes heb kk volgens het b-protocol aangesloten. Op de kabeltester brandden toen alle lampjes in de volgorde 1, 2, 7, 8, 5, 4, 3, 6.
Alles ze in de wandcontactdoos goed aangesloten zitten, is dus de andere kant niet goed geknipt/gecrimped

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egels
nelizmastr schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:29:
Heb je ook beide kanten getest? De kabel moet aan beide kanten op exact dezelfde manier zijn afgemonteerd qua ader volgorde. Werkt het dan nog niet dan zijn er twee opties:

- Nog steeds een montagefout, aders die geen contact maken of verkeerd zitten
Ik hoef geen kabel te monteren, alleen de wandcontactdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egels
Septillion schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:31:
Klinkt mij alsof de andere kant dan gedraaid zit.
Wat bedoel je precies met de andere kant die gedraaid kan zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Egels schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:34:
[...]

Ik hoef geen kabel te monteren, alleen de wandcontactdoos.
De wandcontactdoos kabel gaat toch ergens heen? Aan DIE kant zit het dan wss niet goed als jij 100% schema in de contactdoos hebt gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Egels schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:35:
[...]

Wat bedoel je precies met de andere kant die gedraaid kan zitten?
Precies wat ik zeg net, de kabel aan de wandcontactdoos gaat ergens heen (die aan de achterkant) die is aan de andere kant dus niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egels
slein78 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:04:
Zou je foto's kunnen plaatsen waarop te zien is hoe de aders in de wandcontactdozen zijn aangesloten?
Ik had eerst de draadjes volgens het b-protocol aangesloten. Daar heb ik nu even geen foto van. Met het b-protocol brandden alle lampjes van de kabel tester, maar dan wel in volgorde 1, 2, 7, 8, 5, 4, 3, 6.

Daarna heb ik de draadjes zodanig aangesloten dat de lampjes op de kabeltester in volgorde 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 brandden. Op de wandcontactdoos zie je dat de draadjes niet het b-protocol volgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhxvhSwJ67fdFtjpQTvF1b5a6j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gxUk5nRKg9iwJxjo7UH3VdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Egels schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:38:
[...]

Ik had eerst de draadjes volgens het b-protocol aangesloten. Daar heb ik nu even geen foto van. Met het b-protocol brandden alle lampjes van de kabel tester, maar dan wel in volgorde 1, 2, 7, 8, 5, 4, 3, 6.

Daarna heb ik de draadjes zodanig aangesloten dat de lampjes op de kabeltester in volgorde 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 brandden. Op de wandcontactdoos zie je dat de draadjes niet het b-protocol volgen:
[Afbeelding]
Nee je moet het schema volgen, niet kabeltjes op volgorde leggen tot ze in volgorde branden.
Ik zie nu al dat het sws fout zit in de contactdoos.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
blauw wit
blauw
oranje wit
oranje
groen wit
groen
bruin wit
bruin

[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-02-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egels
CrankyGamerOG schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:35:
[...]

Precies wat ik zeg net, de kabel aan de wandcontactdoos gaat ergens heen (die aan de achterkant) die is aan de andere kant dus niet goed.
De andere kant van de kabel komt uit in de kelder/patchkast. Je bedoelt denk ik dat ik dat moet controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:40
Egels schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:40:
[...]

Je bedoelt denk ik dat ik dat moet controleren?
Ja, beiden kanten horen volgens schema B te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

[...]

De andere kant van de kabel komt uit in de kelder/patchkast. Je bedoelt denk ik dat ik dat moet controleren?
ja want nu ga je in de contactdoos dingen verkeerd aansluiten omdat hij in de kelder niet goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egels
CrankyGamerOG schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:39:
[...]

Nee je moet het schema volgen, niet kabeltjes op volgorde leggen tot ze in volgorde branden.
Ik zie nu al dat het sws fout zit in de contactdoos.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
blauw wit
blauw
oranje wit
oranje
groen wit
groen
bruin wit
bruin
Oke helder, dan ga ik het sowieso weer op de eerste manier monteren in de B volgorde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Egels schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:42:
[...]

Oke helder, dan ga ik het sowieso weer op de eerste manier monteren in de B volgorde.
Juist, de kabel in de patchkast is 100% verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 00:43
[...]

Je hebt toch wel de kabel in de kelder op de switch/router aangesloten, of hangt 'ie daar nog los?
Als je een patchkast in de kelder hebt staan zal je daar sowieso een patchkabel tussen de outlet en de switch moeten steken, maar áls je een patchkast hebt dan zal je dat wel weten hoop ik ;)

En beide einden van de kabel moeten op dezelfde manier bedraad zijn.

edit: als er lampjes branden in de kabeltester dan zou het iig moeten zijn aangesloten beneden, maar wellicht niet in dezelfde volgorde.

[ Voor 9% gewijzigd door Allard op 17-02-2025 10:49 ]

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-05 19:42
Allard schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:46:
[...]

Je hebt toch wel de kabel in de kelder op de switch/router aangesloten, of hangt 'ie daar nog los?
Dat was mijn eerste gedachte ook _/-\o_

Daarnaast vind ik het begrip "patchkast" niet matchen met iemand die niet snapt hoe het schema op zo'n wandcontactdoos werkt.

Ik zet ook mijn geld op een verkeerde, of geen, aansluiting in de kelder.

[ Voor 27% gewijzigd door Panzer_V op 17-02-2025 10:56 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

[...]

Panzer_V schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:55:
[...]

Dat was mijn eerste gedachte ook _/-\o_
kan niet, dan gaan de lampjes op de tester niet aan, er moet iets aangesloten zitten.
Dus of wel de tester 2e eind, of wel een switch oid.

[ Voor 26% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-02-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
CrankyGamerOG schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:56:
[...]

kan niet, dan gaan de lampjes op de tester niet aan, er moet iets aangesloten zitten.
Dus of wel de tester 2e eind, of wel een switch oid.
Het was mijn 'eerste' gedachte. Daarna las ik pas dat er wel lampjes branden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:25

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

[...]

[Afbeelding]
Ik zie ook dat je niet de volgorde aanhoudt zoals op de wcd staat aangegeven.
Waarschijnlijk omdat die weer in een hele andere volgorde staan dan a of b, maar intern klopt het dan wel.

Doe aan de wcd-zijde wat er op de wcd (optie b) staat en sluit dan de andere kant aan zoals aangegeven op het plaatje van @Microkid .

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

[...]

[Afbeelding]
Je hebt de kabels niet conform het schema aangesloten. Duidelijk te zien.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egels
[...]

Als je een patchkast in de kelder hebt staan zal je daar sowieso een patchkabel tussen de outlet en de switch moeten steken, maar áls je een patchkast hebt dan zal je dat wel weten hoop ik ;)

En beide einden van de kabel moeten op dezelfde manier bedraad zijn.

edit: als er lampjes branden in de kabeltester dan zou het iig moeten zijn aangesloten beneden, maar wellicht niet in dezelfde volgorde.
De kabel in de kelder zit inderdaad in de patchkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Egels schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:53:
[...]

De kabel in de kelder zit inderdaad in de patchkast.
En heb je die al gecheckt? Hoe dit aangesloten is? Post daar eens een plaatje van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egels
Microkid schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:23:
[...]

Ik snap dat het niet juist, maar ja soms probeer je wat ;).
Met jullie aanwijzingen ga ik nu de oplossing zoeken in de patchkast. Ik heb er alleen een hard hoofd in. De aannemer heeft de patchkast etc gemonteerd en alle andere utp wcd’s die hij volledig heeft geïnstalleerd in huis (zo’n 8 stuks) werken wel, alleen deze ene voor de zolder niet.

Ik ga aan de slag en zodra ik een update heb meld ik me weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:55
Egels schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:00:
[...]

Ik snap dat het niet juist, maar ja soms probeer je wat ;).
Met jullie aanwijzingen ga ik nu de oplossing zoeken in de patchkast. Ik heb er alleen een hard hoofd in. De aannemer heeft de patchkast etc gemonteerd en alle andere utp wcd’s die hij volledig heeft geïnstalleerd in huis (zo’n 8 stuks) werken wel, alleen deze ene voor de zolder niet.

Ik ga aan de slag en zodra ik een update heb meld ik me weer :)
Mensen lezen niet. Natuurlijk is de foto fout, dat deed je omdat op deze manier de tester 1.2.3.4.5.6.7.8 gaf.

Zelf zou ik eerst kijken hoe de aannemer de andere wcd gemonteerd heeft. Dat nadoen, werkt dat niet, dan andere kant checken.

Zal de eerste niet zijn die gedraaide logica volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
[...]
Dan is er toch geen reden om een hard hoofd te hebben over het werk van de aannemer.... die weet dan wel wat ie doet, 99% kans dat hij ook gewoon het B-schema heeft aangehouden.

Maar kijk eens een filmpje op YT hoe aan te sluiten. Dan zie je dat je kabelstrip techniek en de rest van aansluiten ook wat aan kwaliteit te wensen overlaat, niet alleen welk aansluitschema te gebruiken. Zo'n filmpje is vaak verhelderend.

[ Voor 16% gewijzigd door TweakGP op 17-02-2025 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-05 18:35
De interne aansluit volgorde in een WCD is niet altijd precies hetzelfde als de gekozen A/B standaard.
Daarom moet je altijd het schema zoals geprint in de WCD volgen en vervolgens zorgen dat de andere kant volgens dezelfde standaard wordt aangesloten.

Het kan heel goed dat een andere fabrikant of type doos een net iets ander intern aansluit volgorde heeft.
Omdat dat handiger is voor het ontwerp (en volgens mij ook nog ter voorkoming van onnodig kruizen van de draden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

bmwgozer schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:11:
[...]

Mensen lezen niet. Natuurlijk is de foto fout, dat deed je omdat op deze manier de tester 1.2.3.4.5.6.7.8 gaf.

Zelf zou ik eerst kijken hoe de aannemer de andere wcd gemonteerd heeft. Dat nadoen, werkt dat niet, dan andere kant checken.

Als je dit soort door de aannemer zelf verzonnen kleurcodes gaat gebruiken ga je ook zomaar twisted pairs verkeerd matchen. En dan zit je vervolgens weer met max 100mbit in de monkey gelogeerd.

Gewoon T568B en anders niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:25

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Microkid schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:23:
[...]

Snap echt niet wat TS aan het doen is.
Dit lijkt niet op wat er op de wcd staat en ook niet op wat er op jouw plaatje staat.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Dieks77 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:57:
De interne aansluit volgorde in een WCD is niet altijd precies hetzelfde als de gekozen A/B standaard.
Echt nog nooit tegen gekomen.... kom eens met een voorbeeld dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-05 18:35
TweakGP schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:40:
[...]

Echt nog nooit tegen gekomen.... kom eens met een voorbeeld dan?
Kijk alleen maar eens in deze post van @Microkid
Microkid in "Utp aansluiting werkt niet"

Daar zijn de aansluitingen in de wcd per paar en niet zoals je een rj45 zou invoeren.
Dat bedoelde ik met niet dezelfde volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
......

[ Voor 102% gewijzigd door TweakGP op 18-02-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egels
bmwgozer schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:11:
[...]

Op de twee foto’s hieronder staat een wcd die de aannemer op een ander punt in huis heeft gemonteerd. Als ik het goed zie zijn de draadjes aangesloten volgens het b-protocol. Wat ik ook zie is dat de kleuren van de draadjes niet matchen met wat er op het doosje is voorgedrukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpSgYcriYT9xaEqUh8NnCNGj86I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5W06axNeb7RhcGQVJUDFy8Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_pf6zdRxrmhcbIrNJjyWxOpQuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDve6fxnf1rgpyWb2IeZcjpM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:55
Egels schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:02:
[...]

Op de twee foto’s hieronder staat een wcd die de aannemer op een ander punt in huis heeft gemonteerd. Als ik het goed zie zijn de draadjes aangesloten volgens het b-protocol. Wat ik ook zie is dat de kleuren van de draadjes niet matchen met wat er op het doosje is voorgedrukt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er was laatst ook een topic over met iemand die een wdc had waar het schema niet matcht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H Jeroen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:31
Op bovenstaande foto is zowel de A als B methode niet gehandhaafd...

Op de eerste foto gaat het al mis:

Volgens de B-Methode zou het OranjeWit-Oranje-BruinWit-Bruin moeten zijn, en ik zie daar rechts groen-wit en blauw aangesloten zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egels
De foto hieronder is de wcd op zolder. Ik heb hier de draadjes aangesloten conform de kleurcodes die voorgedrukt zijn op de wcd.
Daarna heb ik de kabeltester gebruikt en alle 8 lampjes knipperen.
Vervolgens heb ik de laptop aangesloten, maar helaas geen internet.
Als ik de draadjes niet juist heb aangesloten, kan iemand me dan vertellen wat de juiste kleurvolgorde van links naar rechts is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9cXifnlKXfqse6ZNPjk6AYlm7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehKJxVKNxffBSRGgn4PRHMBM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egels
H Jeroen schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:18:
Op bovenstaande foto is zowel de A als B methode niet gehandhaafd...

Op de eerste foto gaat het al mis:

Volgens de B-Methode zou het OranjeWit-Oranje-BruinWit-Bruin moeten zijn, en ik zie daar rechts groen-wit en blauw aangesloten zitten...
Welke foto bedoel je? Als je de foto bedoelt in mijn post van vandaag van 11:02? Als je die bedoelt: dit heeft de aannemer aangesloten en als ik mn laptop hierop aansluit, dan heb ik wél internet op mn laptop. Dus die lijkt me dan goed aangesloten.
Als je de foto van gisteren bedoelt: ja, ik weet dat die aansluiting niet juist is, maar ik probeerde wat te doen zodat de lampjes op de kabeltester in de volgorde van 1 tm 8 knipperden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Met alle respect,

Maar zoals ik dit lees heb je er zelf niet heel veel verstand van,

Is het niet een idee deze aannemer weer in te schakelen om de doos aan te sluiten, mocht het dan nog fout blijken dan heeft hij de kans dit meteen weer op te lossen en heb jij internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Egels schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:02:

Wat betekend geen internet in deze?
Want als alle 8 lampjes op rij branden dan is de kabel goed.

Nu is de kabel aan beide kanten iig goed aangesloten volgens mij. (als je tenminste aan beide wcd's b schema hebt gevolgd en de 8 lampjes op volgorde afgaan)

Zit hij onder wel in de patchkast goed aangesloten op iets wat uberhaupt internet geeft?

[ Voor 26% gewijzigd door CrankyGamerOG op 18-02-2025 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die lampjes moeten op de andere kant van de tester ook in die volgorde knipperen, waarschijnlijk doen ze dat niet.
Sluit aan beide kanten van de kabel de boel met 586B aan volgens de kleurcodes op de doosjes en het zou gewoon moeten werken.

Ik ben overigens zwaar allergisch voor die knipperkastjes sinds ik een Noyafa NF-8209 tester heb. Gekocht voor de tracer, als je die niet nodig hebt is de NF-488 dezelfde tester. Gewoon in 1 oogopslag zien welke draden je fout hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

_JGC_ schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:30:
Die lampjes moeten op de andere kant van de tester ook in die volgorde knipperen, waarschijnlijk doen ze dat niet.
Wat zeg jij nou voor iets raars?
Hij knipperd of op volgorde (aan beide kanten) of niet. Wat jij zegt kan technisch helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik zou nu stoppen en die aannemer terug laten komen, dit is echt prutswerk, dit is niet A en niet B. WTF hahah
Dit is echt een beunhaas hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 18-02-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:10
Het blijft een leuk fenomeen... netwerk door een aannemer laten aanleggen.

Mijn aannemer had ook een UTP-kabel naar zolder getrokken en er stekkers opgekrompen, maar beide aansluitingen heb ik zelf opnieuw kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 19:10

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

[...]

De aansluitingen in een patchkast/panel doen niets.
Dus wat zit er achter elke poort? Een doorverbinding naar een andere poort? Dan moet daar de verbinding naar een switch of router in. Een los in een willekeurige poort gestoken kabel doet gewoon helemaal niets als die poort niet is doorverbonden met een aanleverpunt.

Wissel een van de 8 aansluitingen in de patchkast die wél werken met jouw zolderkabel, dan weet je het.

Een foto van de opstelling (patchpanel/kast en switch) kan ook al duidelijkheid geven.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egels
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:36:
[...]

ik zou nu stoppen en die aannemer terug laten komen, dit is echt prutswerk, dit is niet A en niet B. WTF hahah
Dit is echt een beunhaas hoor.
Als ik mijn laptop aansluit op de wcd met dit “prutswerk” dan heb ik wel een internetverbinding die het doet. Deze wcd is gemonteerd op de 1e verdieping.

Het probleem heb ik op zolder. De aannemer heeft de internetkabels naar zolder doorgetrokken. Er is toen geen aansluiting op een wcd gemaakt, omdat ik dat zelf op een later moment zou doen (reden waarom is te lang om hier uit te leggen). Ik heb zelf een wcd gekocht en de aders aangesloten zoals ik dacht dat het moest, maar het werkt niet.

Nu ik verschillende dingen geprobeerd heb en een aantal van jullie goede tips hebben gegeven, maar die helaas nog niet het gewenste effect hebben, komt de aannemer binnenkort langs.

Had gehoopt dat ik dit zelf kon aansluiten, maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die is duidelijk, dat is niet correct volgens B (of A). Meest duidelijke en aan blauwe draad waar bruin moet zitten. Die kant zal dus correct gemaakt moeten worden. Of je dat zelf doet of de aannemer terug laat komen laat ik aan jouw maar dit is wel een grote beunactie :+

Klopt het bij de andere aansluitingen daar wel? Want zelfs als daar de verbinding wel werkt maar de kleuren niet goed zitten is het gebeun en meer geluk dan wijsheid als je er data overheen krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 18-02-2025 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Egels schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:54:
[...]

Als ik mijn laptop aansluit op de wcd met dit “prutswerk” dan heb ik wel een internetverbinding die het doet. Deze wcd is gemonteerd op de 1e verdieping.
Dat neemt niet weg dat het nog steeds prutswerk is, er zijn standaarden met een reden, nu weet jij totaal niet wat de volgorde van aders moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egels
Septillion schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:58:
[...]

Die is duidelijk, dat is niet correct volgens B (of A). Meest duidelijke en aan blauwe draad waar bruin moet zitten. Die kant zal dus correct gemaakt moeten worden. Of je dat zelf doet of de aannemer terug laat komen laat ik aan jouw maar dit is wel een grote beunactie :+

Klopt het bij de andere aansluitingen daar wel? Want zelfs als daar de verbinding wel werkt maar de kleuren niet goed zitten is het gebeun en meer geluk dan wijsheid als je er data overheen krijgt.
Oke ik was niet zo duidelijk bij deze twee foto’s: dit heeft de aanemer gemonteerd incl. wcd. Deze aansluiting werkt goed: op m’n laptop kan ik het internet gebruiken.

Het probleem zit ‘m boven op zolder. Daar zijn alleen de kabels naartoe doorgetrokken die niet zijn aangesloten op een wcd. Voor zolder heb ik zelf een wcd gekocht en aangesloten volgens het - dacht ik - juiste schema. Helaas werkt dat nog niet. Maar zoals geschreven: binnenkort komt de aannemer om t te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Egels Als dat een foto is van een werkende verbinding dan is dat ook niet goed. De draden hebben niet alleen kleuren zodat elke dat de verbindingen 1 op 1 zijn. Maar het is ook van belang dat de paartje (dus de kleur en de kleur-wit) draad bij elkaar blijven. Dat is nu niet gedaan. Dus dat er überhaupt data over die verbinding gaat is dan puur geluk. En schijnbaar is dat geluk met de aansluiting voor zolder gewoon net op.

Gewoon terug laten komen om correct aan te laten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-05 22:08
Egels schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:02:
De foto hieronder is de wcd op zolder. Ik heb hier de draadjes aangesloten conform de kleurcodes die voorgedrukt zijn op de wcd.
Als ik de draadjes niet juist heb aangesloten, kan iemand me dan vertellen wat de juiste kleurvolgorde van links naar rechts is?

[Afbeelding]
Qua volgorde van de aders is dit goed. Kan nog wel wat netter/strakker. Maar hoe ziet de andere kant van de kabel er nu uit? Als dit is aangesloten door de aannemer zit dit hoogstwaarschijnlijk niet goed, als je ziet hoe hij de andere WCD heeft aangesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Laatst online: 23:57

pistole

Frutter

Hoe is de kabel 'aan de andere kant' afgemonteerd? Als je dat schema kan zien, dan weet je ook hoe je het moet gaan aansluiten.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:34:
[...]

Wat zeg jij nou voor iets raars?
Hij knipperd of op volgorde (aan beide kanten) of niet. Wat jij zegt kan technisch helemaal niet.
Zou je denken, maar met die goedkope testertjes kan dat prima. Klant van me vroeg mij destijds ook om te kijken naar een aansluiting die niet werkte, had 'ie toch mooi 2 draadjes omgedraaid. Testertje aan de zender kant gaf gewoon 1...8 aan, passieve deel liet toch echt 2 omgekeerde draden zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 22:09
De werking van de aansluiting staat uiteindelijk los van de kleur van de aders. De signalen gaan uiteindelijk allemaal door een paartje koperen draadjes. Maar die draadjes moet wel aan beide kanten aan juiste pin hangen én de 'twistpaartjes' moeten kloppen. Die kleuren zijn er alleen om aan beide kanten die juiste aansluitvolgorde te kunnen realiseren. In het geval van de de door de aannemer aangesloten, en werkende, kabel zal aan beide kanten dezelfde 'fout' gemaakt zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Masimo op 18-02-2025 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Masimo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:14:
In het geval van de de door de aannemer aangesloten, en werkende, kabel zal aan beide kanten dezelfde 'fout' gemaakt zijn.
Dat kan wel zo zijn, maar aan de foto is al wel duidelijk te zien dat daar de paartje niet samen zitten. Want waar op de behuizing het paartje bruin staat zie ik groen-wit en blauw zitten. Dus als het dan werkt is het meer geluk dan wijsheid want dan heb je geen twisted-pairs...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Zeer theoretisch allemaal inderdaad. Omdat er vervolgens interpretatie overblijft "ja maar ze zitten aan beide kanten hetzelfde" staat er gewoon een kleurenschema op beide kanten. Als dat niet gevolgd wordt is het gewoon fout, ongeacht of het toevallig "werkt" of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43

Vliegvlug

Flight Simple

DataGhost schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:59:
Zeer theoretisch allemaal inderdaad. Omdat er vervolgens interpretatie overblijft "ja maar ze zitten aan beide kanten hetzelfde" staat er gewoon een kleurenschema op beide kanten. Als dat niet gevolgd wordt is het gewoon fout, ongeacht of het toevallig "werkt" of niet.
Dat is ook wat simpel gesteld natuurlijk, als de juiste twisted aders als paren wel bij elkaar blijven en verder op volgorde liggen is er geen enkel verschil met het precies volgens de kleurcode doen, het signaal heeft echt niets van doen met de kleur van de isolatie. ;)

Maar je moet gewoon niet willen afwijken van de standaard, of dat nu A of B is, om verwarring te voorkomen. Dus volgens de standaard is het wel fout inderdaad ook al zijn er situaties dat het feitelijk niets uitmaakt als je het toch anders hebt aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Daarom "omdat er interpretatie overblijft". En als je een simpel kleurenschema niet kan volgen ben je (aannemer) m.i. niet de juiste persoon om hier heel theoretisch over te gaan doen. Het moet gewoon opnieuw.

Plus, dat dit onherroepelijk gezeik gaat opleveren als één van beide kanten losgehaald/vervangen moet worden, bijvoorbeeld om de muren opnieuw te schilderen, en het niet meer werkt nadat die kant dit keer wel volgens het aangegeven schema is aangesloten.

[ Voor 38% gewijzigd door DataGhost op 19-02-2025 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Egels schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:11:
Deze aansluiting werkt goed: op m’n laptop kan ik het internet gebruiken.
Heb je daar een 1Gb of een 100Mb verbinding op?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-05 13:57
DukeBox schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:17:
[...]

Heb je daar een 1Gb of een 100Mb verbinding op?
Precies, daar ben ik ook heel benieuwd naar.
Pagina: 1