Tips voor koude voeten in winter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 02:02
- Indien té offtopic mag deze natuurlijk gesloten worden -

Ik was benieuwd naar goede tips voor koude voeten in de winter. Heb al aardig wat afgezocht op internet, maar tips variëren van weinig bijdragend (krant om je voet wikkelen) tot compleet nutteloos (gezonde voeding, drink voldoende warme thee etc.).

Mijn probleem: Ik kom graag veel en lang buiten en heb mijn hele leven al moeite met handen en voeten warm houden. Laatst toch met een 4,5 uur durende fietstocht bij ca. 5 graden bijna koudeletsel opgelopen aan voeten. Ik had aan: sneakersokken, daarover warme, wollen sokken, en wolgevoerde schoenen (zat wel wat krap). In verleden ook extra grote schoenen geprobeerd, zodat je twee paar sokken over elkaar kan aantrekken, badstof/thermo zooltjes, zelfs boterhamzakjes om de sokken. Mensen in het hoge noorden moeten toch ook warme voeten kunnen houden bij -20? Hoe doen die dat en ga ik dat voor elkaar krijgen? Enige wat ik kan bedenken, is van die verwarmde zooltjes, maar die waren er 20 jaar terug nog niet, dus er zijn vast andere dingen te bedenken.

Bedankt alvast voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:14
Deze ga ik even volgen, hier ook koude handen en voeten door medicijnen in mijn geval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Is je doorbloeding wel op orde? Als je afknelt krijg je het zeker niet warm, ondanks dat je wel goed beweegt of een dikke laag isolatie hebt.

Ik vergelijk het maar even met mijn skischoenen. Ik heb een vrij hoge wreef en als ik de onderste schnallen (gespen) maar iets te strak zet (of extra dikke sokken draag) heb ik koude voeten. Zelfs met wat dunnere sokken zijn mijn voeten prima warm, als de doorbloeding van mijn wreef maar niet wordt dichtgedrukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:12
Met warme voeten in de schoenen, en juist dunne sokken of sokken die de voeten ruimte geven in de schoenen, strak zittende schoenen zorgen juist voor koude voeten. Als ik thuis ben en ik doe mn sokken uit heb ik eerder warme voeten dan met sokken, dus wie weet eens zonder sokken in de schoen.

Denk wel dat het iets in het DNA is, ik zal nooit altijd warme voeten hebben maar heb nu wel op bevenstaande manier iets gevonden die het vaakst goed werkt.

Acties:
  • +53 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52
Ah, tips voor koude voeten! Da’s simpel: sokken uit en op blote voeten naar buiten. Als dat niet helpt, je voeten in een emmer met ijswater doen. Succes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:09
Ik denk niet dat ik het zo erg heb als jij maar ik weet wel dat er een aanzienlijk verschil is tussen fietsen en wandelen in mijn geval.

Als ik een uur stevig doorwandel met katoenen sokken in goedkope hoge wandelschoenen van de anwb, dan heb ik echt goed warme voeten. Maar met fietsen worden ze juist ijskoud.

Wielrenners gebruiken volgens mij overschoenen om wind en water te blokkeren. Misschien dat dat je helpt.

En ten slotte: 4.5u fietsen met 5 graden is misschien ook wat veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:31
Zorg juist sta je de overige delen warmer aankleed
Doe een trui en een spijkerbroek aan (zo eentje die net wat dikker is).
En een muts opzetten, scheelt ook heleboel stiekem (ik kan dat niet, veel te warm :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:03
r.j.deroos schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:04:

Ik was benieuwd naar goede tips voor koude voeten in de winter. Heb al aardig wat afgezocht op internet, maar tips variëren van weinig bijdragend.
Hier geef je zelf eigenlijk al DE tip; weinig dragen en zoveel mogelijk blootstellen. Dus gestopt met lezen.

Of bedoel je tegen koude voeten bedoeld ipv voor :+

Om in dat geval toch even serieus te reageren. focus je niet enkel / teveel op je voeten/handen. Je moet je core en armen/benen warm houden, zodat o.a. je bloed warm aankomt bij je tenen en vingers.
Voor wat je aantrekt is winddicht belangrijker dan de isolatie; merk zelf vaak genoeg dat windje in de rug perfect gaat en na tien minuten een minimaal windje tegen de vingers meteen koud worden. Ook zijn mijn dik geïsoleerde skihandschoenen met tig technologiën aan boord maar die toch niet van alle kanten volledig winddicht zijn (als ik een vinger in m'n mond stop en er vol op blaas, voel ik de lucht toch een klein beetje binnenkomen) kouder m'n relatief dunne en simpele volledig leren en winddichte handschoenen.

[ Voor 41% gewijzigd door henri86 op 16-02-2025 22:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:18
Electrische sokken, kunnen t op lage stand best een uur of 6 uithouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:54
Je moet juist alle laagjes een beetje los dragen. De luchtlagen tussen je kleding warmt op en die zorgen dat je het warm houdt (laatst geleerd in Lapland waar het -30 was).

Dus bijvoorbeeld 1 goed zitten paar wollen sokken op je huid, dan nog een paar (ruimzittende) wollen sokken en dan ruime gevoerde schoenen waar je je tenen nog makkelijk in kan bewegen.

Hier leggen ze het uit: YouTube: How to dress for arctic winter

[ Voor 19% gewijzigd door Basekid op 16-02-2025 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:47
Mensen in het hoge noorden moeten toch ook warme voeten kunnen houden bij -20? Hoe doen die dat en ga ik dat voor elkaar krijgen?
Door niet te lang buiten te blijven ;)
Serieus, toen ik vorige winter in Zweden was waren er temperaturen van -37. Dan zie je echt weinig mensen zo even voor de lol buiten zijn hoor.
Verder doen ze daar wat ook al is gezegd: laagjes bouwen, dus niet 1 hele dikke sok maar verschillende dunnere sokken over elkaar etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Eet je wel goed overdag ook?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Je lichaam geeft de prioriteit aan het verwarmen van je hoofd en romp. Door deze goed warm te houden, vooral je hoofd blijft er meer warmte over voor je handen en voeten. Dus voor warmere voeten is het zaak om een een warme muts, sjaal etc te dragen. Ook scheelt het om de kleren die je aan doet op kamertemperatuur te bewaren voordat je ze buiten aandoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:12
Ik heb heel wat tijd in onze vriezer doorgebracht (-20) gewoon met werkschoenen aan en normale sokken.
Die gevoerde laarsjes waren bagger.

Zorg dat je schoenen etc niet te strak zitten.
Sneakersokken? Zijn dat die hele lage votjes die er niet uitzien?
Neem gewone normale fatsoenlijke sokken die boven de enkel uitkomen maar die niet te strak zitten. Te strak is geen goede doorbloeding.

Nu ik even flink de griep heb heb ik het veel eerder koud maar normaal zelden echt koude handen en voeten..maar als die eenmaal koud zijn dan heb ik het helemaal koud.

En wat ook al een paar keer gegeven is, niet te warm inpakken, laat je lichaam ook maar wat moeite doen om je op te warmen. Hoe meer je went aan iets hoe eerder je het koud hebt.

Niet te strak en teveel en in beweging blijven.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:29
Verwarmde schoenen.

Geen idee of deze nog ergens beschikbaar zijn: https://www.etrias.nl/pal...hermic-wp-plus-black.html

Heb ze jaren geleden gekocht rechtstreeks bij Palladium. Die houden je voeten best een poos warm met de juiste powerbank. Wellicht bestaan er alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:17
Nou, zou ook bijna zeggen dat er lichamelijk iets niet lekker zit bij je. Klinkt toch alsof je lichaam de prioriteit bij een ander onderdeel van je lichaam legt of dat de doorbloeding niet voldoende is. Als je toch bijna koudeletsel oploopt had ik toch overwogen om in ieder geval even te polsen bij de huisarts.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:56

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik gebruik al jaren deze in m'n schoenen als ik 's winters met de motor de baan op moet, vroeger ook in handschoenen maar ondertussen heb ik op accu verwarmde handschoenen.

Ik doe eerst een paar sokken aan, daarover een tweede paar sokken terwijl ik de hotpack ter hoogte van m'n tenen houd en ik rol de tweede sok erover, dan schoenen aan = geen koude tenen meer tijdens motorritten bij lage temperaturen.

Als het echt koud is kan je ter hoogte van je enkels ook nog hotpacks tussen je 2 paar sokken steken. De hotpacks doen wat ze beloven: urenlang warmte geven, veel langer dan die herbruikbare, die had ik anders geadviseerd maar ik lees dat je soms 4,5u aan een stuk in de kou vertoeft, dan voldoen die herbruikbare niet, die verliezen al na een uur hun warmte, dus dan moet je deze wegwerp-hotpacks gebruiken.

Volgens de verpakking geven ze 8u lang warmte, eigenlijk heb ik dat nog niet getest want ik gooi ze weg eens ik op m'n bestemming ben, maar ze houden het sowieso +4 uur uit, dat kan ik beamen.

Draag je extra ruime schoenen: kan je gewoon nog meer hotpacks tussen je sokken steken.

Ik kan ze je 'warm' aanbevelen ;) het kost iéts maar het is uiteindelijk ook slechts voor 1 seizoen per jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door PinusRigida op 17-02-2025 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Eenmaal warm is blijvend warm bij mij. Dus je zou een soort warming-up kunnen houden buiten voordat je op de fiets stapt. Veel bewegen met je armen en benen, zodat het bloed daar goed heen stroomt.
Ik ben ook een kouwkleum, maar bijvoorbeeld met skiën veranderen na een uurtje m'n handen in zweetpoten en heb ik dunne handschoenen nodig.

Ken je het gevoel als je een stoeptegel op je blote vingers of tenen laat vallen? Dit kun je met beleid nabootsen door met je andere hand in je vingers (of tenen) te knijpen of tegenaan te tikken, zodat deze gaan gloeien. Gegarandeerd succes ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 17-02-2025 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 14:07
ik had ook altijd last van kou tijdens winterse MTB trainingen en tochten, na aanschaf van Sealskin (hoge) sokken en handschoenen was het verledentijd, vergeet ook je hoofd en nek niet (dunne muts onder helm en buff om nek)

ohw ja toevoeging: Northwave Celsius mtb schoenen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door RuudMu op 17-02-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:03
Ik ga ook graag flinke stukken fietsen tijdens de Hollandse winter. Voor de langere stukken (3 tot 4 uur) draag ik overschoenen, ook als het niet regent. Ze isoleren tegen de wind en kou, waardoor je voeten veel beter warm blijven. Een paar goede overschoenen hoeven niet duur te zijn.

Verder eens met wat anderen al zeggen: hou ook de rest van je lichaam goed warm. Als het warme bloed vanuit je torso al teveel is afgekoeld nog voordat het bij je voeten is, blijven je voeten ook niet goed op temperatuur. Nu zullen je benen daar minder last van hebben omdat de spieren daar voor warmte zorgen, maar je voeten beweeg je minder en krijgen zichzelf daardoor minder goed warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:51
Techniek van het fietsen aanpassen:met meer omwentelingen, en onderbenen / voeten meer mee laten werken in het afmaken van de pedaalslag.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• r.j.deroos
Veel reacties waarvoor dank!

Allereerst de taalvout in de titel: scherp allemaal... normaal ben ik de taalnazi, maar ik zit momenteel in de nachtdienst en dan ben je toch net wat minder scherp.

Tijdens mijn tocht had ik thermokleding aan onder normale kleding (tshirt, trui en jas), inclusief muts. Ik had het goed warm, dus daar ligt het niet aan.

Het kan inderdaad zo zijn dat mijn wolgevoerde schoenen te krap zijn voor 2 paar sokken over elkaar. De volgende keer zal ik ze losser strikken, of ja, grotere zoeken. Ik had legerkistjes van 2 maten te groot, speciaal hiervoor, maar dat werkte bij mij niet, kon er totaal niet op lopen. Net vorig seizoen verkocht. Op de fiets zal je er niet zo veel van merken... Toch maar eens andere, te grote schoenen zoeken.

Verder is mijn doorbloeding in orde, daar hoef ik geen arts voor te bezoeken (ben ik zelf al). Op mijn leeftijd heb ik nog geen vaatlijden, maar goed, een EAI is zo gedaan en is wellicht nuttig. Wel heb ik al mijn hele leven klachten, dus denk niet dat het wat oplevert.

Ook heb ik overschoenen van m'n regenpak, die zal ik proberen, en zal ik zeker de genoemde sokken en hotpacks opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
In mijn jeugd (toen het nog echt koud was en sneeuw lag in de winter), gebruikten we allemaal "moon boots" voor warme voeten buiten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:23
Drink voldoende water, chronische uitdroging zorgt ook voor slechte doorbloeding. Daarnaast probeer eens in een flink tempo een stuk te lopen. Je voelt je handen en voeten warmer worden als het goed is. En dingen als wollen sokken enz dat helpt natuurlijk allemaal. Maar je lichaam moet het zelf kunnen :)

How are you doing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Als iemand dit aanraadt, koop dan geen verwarmde inlegzolen waar de accu in de inlogzool zelf zit. Deze accu kan kortsluiting veroorzaken door het bewegen van de zool en daarmee ook de accu. Er zijn al een aantal mensen met een huidtransplantatie op de voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@r.j.deroos Ik heb wel eens aluminiumfolie gebruikt in fietsschoenen. Om je voeten heen gewikkeld. Dat werkt heel behoorlijk. Nadeel is dat je zweet niet weg kan, maar een goedkope oplossing en wat mij betreft het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:38
Je zou nog kunnen kijken naar winter fietsschoenen.
Zomaar een voorbeeld: https://www.northwave.com...-color-black/166-size-395
Ik weet alleen niet of je gebruik maakt van "normale" pedalen of klik pedalen, maar hier dien je wel rekening mee te houden met de keuze van de winterschoenen.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NHL19
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:23
Heel herkenbaar, ik heb ook iedere winter, al vele jaren, een soortgelijk probleem. Ook met mijn handen trouwens. Mijn romp houd ik prima warm, daar is de oplossing niet te vinden. Wat bij mij wel enigzins helpt:
  1. ik ben lang, en ik heb het idee dat ik veel warmte verlies in mijn benen en armen. Een lange onderbroek beperkt dit. Gecombineerd met hoge sokken helpt dit al een beetje.
  2. ik heb vorig jaar ontdekt dat mijn schildklier niet goed functioneert. Dat had ik (en mijn huisarts) nooit verwacht, omdat dat normaal gesproken gepaard gaat met overgewicht, en dat is bij mij niet aan de orde (integendeel). Nu ik gebruik maak van medicatie merk ik dat ik minder last heb van koude handen en voeten. En ook dat ik (nog) meer moet eten, maar dat is ook wel logisch als je er over nadenkt.
  3. voorkomen dat ze koud worden is het belangrijkst. Zet je schoenen van tevoren op een warme plek bijvoorbeeld, of trek ze aan nadat je een warme douche hebt genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Huisarts bellen.

Klinkt toch meer als slechte doorbloeding.

Het is best om beetje koud te hebben maar je lichaam lost dit meestal “gewoon” zelf op. Zeker als je bewegend bent.

Daarom vind je ook weinig tips die matchen met je zoek query, het is niet echt een probleem normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:00
Als je je core niet warm houdt maakt het niet uit wat je aan de uiteinden aandoet.
En dan niet een beetje warmer houden, maar véél beter aankleden dan je gewend bent.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
laat je eens testen op diabetes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

GarBaGe schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:45:
In mijn jeugd (toen het nog echt koud was en sneeuw lag in de winter), gebruikten we allemaal "moon boots" voor warme voeten buiten.
Die verkopen ze nog steeds, maar alleen als je er wil uit zien als een cartoonversie van jezelf moet je die als volwassene toch niet willen. >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Jacco011 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:07:
Als iemand dit aanraadt, koop dan geen verwarmde inlegzolen waar de accu in de inlogzool zelf zit. Deze accu kan kortsluiting veroorzaken door het bewegen van de zool en daarmee ook de accu. Er zijn al een aantal mensen met een huidtransplantatie op de voet.
Heb dit met interesse maar ook hoofdschuddend bekeken.

Dit kan iedereen met een béétje gezond verstand toch perfect voorkomen?

Batterijen onder je voeten |:(

- waar je constant met je volle gewicht op staat (!)
- die mee bewegen -en vervormen- met elke stap die je zet (!)
- die warm worden (!!) en nog extra warm worden omdat ze in verwarmde inlegzolen zitten...
- ...en, durf ik wedden, made in China = nul veiligheidsnormen... de prijs alleen al zegt genoeg.

constante druk, constante vervorming, constante hitte... 3 dingen die je met batterijen echt niét moet doen!

Je moet toch geen elektro-ingenieur zijn om te weten dat dit een ultiem slecht idee is?!
Wat mensen allemaal kopen zonder ooit 2 seconden stil te staan bij "is dit wel een goed idee?" :X
Ik vind het erg voor die mensen maar asjeblieft hoe kan je zo naïef zijn?!

[ Voor 7% gewijzigd door PinusRigida op 17-02-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

1) elektrische sokken
2) elektrische zooltjes
3) wamte pads (o.a. bij Decathlon, blijven een paar uur op 45 graden) https://www.decathlon.nl/...andwarmers-en-voetwarmers

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
wat nog niet voorbijgekomen is: niet roken, geen wiet en niet overdrijven met alcohol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1br1c1d1br1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-09 15:46
Vitamine D slikken is bij mij key geweest. Heeft jouw lichaam het niet té warm door alle kledingstukken, waardoor je zweet en het dus weer koud krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:53
Insmeren met vaseline of mss zelfs tijgerbalsem, dat is warm én goed voor de doorbloeding.
Met tijgerbalsem wel eerst ff testen of je voeten er tegen kunnen, dus niet meteen smeren en 8 uur de wildernis in.

Oh en merinowol overal, sokken, ondergoed, t-shirts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:29
Laatst toch met een 4,5 uur durende fietstocht bij ca. 5 graden bijna koudeletsel opgelopen aan voeten. Ik had aan: sneakersokken, daarover warme, wollen sokken, en wolgevoerde schoenen (zat wel wat krap). In verleden ook extra grote schoenen geprobeerd, zodat je twee paar sokken over elkaar kan aantrekken, badstof/thermo zooltjes, zelfs boterhamzakjes om de sokken.
Dit is *niet* normaal, koude letsel bij 5 graden, terwijl je voeten ingepakt zijn voor -20!

Ik lees dat je zelf arts bent, maar ik zou toch echt zoeken naar de oorzaak van je probleem, ipv het bestrijden van de symptonen!

Zelf sport ik (man van 48, nooit gerookt) vrij veel buiten (hardlopen, crossfit bootcamps), maar zelfs met dit weer loop ik in korte broek omdat ik het heel snel te warm krijg. Zo werkt het ook: zolang je genoeg beweegt blijft je lichaam warm. Als ik stilsta (bijvoorbeeld naast het sportveld als mn kinderen sportem in de winter), krijg ik het ook gewoon net zo koud as the next guy en heb ik een dikke jas nodig.. alles draait om beweging/lichaamswarmte.

Was die rit van 4,5 uur toevallig op een eBike? M.a.w. hoe intensief bewoog je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:16
Tegen koude voeten: echte schapenvacht inlegzolen (schapenhuid kopen en zelf zooltjes knippen). Eventueel laarzen gevoerd met schapenvacht (belangrijk dat het echt schapenvacht is en geen teddystof) Voeten inwrijven met echt schapenwol (te koop bij een goede outdoor sportzaak) het vet dat hierin zit stimuleert de doorbloeding. Mohairwol (heel zacht) sokken. Thermische onderkleding.
Tegen koude handen: ook handen inwrijven met schapenwol, dunne mohair handschoenen en daarover winddichte wanten (wanten zijn warmer dan handschoenen).
Winddichte/gevoerde jas en muts die over de oren komt.
In de winter en zeker als je 50+ bent: extra vitamine B12 en D3 slikken. Vooral B12 wordt bij ouder worden steeds slechter opgenomen (in de darmen) en in de winter is er te weinig zon om zelf vitamine D aan te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door vogelmans op 17-02-2025 12:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Als militair en fanatiek buitensporter behoorlijk wat ervaring met verschillende temperaturen. Van -25 tot +50 ongeveer. Elke omstandigheid verreist een andere aanpak. Maar met -25 had ik zelfs tijdens langdurig stilzitten nog maar 1 paar sokken aan en warme voeten.

- Water drinken (hydrateren, dus denk ook aan zout). Veel meer dan je zou denken, is toch wel stap 1. Heel veel mensen drinken (veel) te weinig en zijn bijna chronisch uitgedroogd
- Bewegen, bewegen bewegen. Bij wacht houden snachts elke half uur toch wel wat push ups, jumping jacks etc. Bewegen is warmte.
- Meer eten dan je zou denken, het is koud, je verbrand een stuk meer calorieën. Je lichaam heeft die energie hard nodig om warm te blijven.
- Fatsoenlijke kleding, kleding die los genoeg zit om niet te knellen. Die luchtlaagjes permitteert tussen je kleding in ( dat is je isolatie). En kleding die goed met vocht kan omgaan.
- Gewenning en acclimatisatie zijn altijd een ding. Niet voor niks gaan militairen weken of soms langer een gebied in om te wennen en trainen aan en onder de omstandigheden voordat ze echt op missie gaan.
- Ken je eigen lichaam en weet wat voor jou werkt of niet. Dit krijg je door alles te proberen en veel te oefenen.

En dat je zelf arts bent wil niet zeggen dat je niet iets over het hoofd kan zien bij jezelf. Juist net als arts mis je vaker iets bij jezelf dan je zou verwachten. Je zegt dat je heel je leven al klachten ervaart. Laat het nakijken.

Voor mij komt de basis vanuit je lichaam zelf en niet vanuit allemaal hulpmiddeltjes als elektrische sokken. Je lichaam kan heel veel als je het goed voed, verzorgd en ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
r.j.deroos schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:35:
Het kan inderdaad zo zijn dat mijn wolgevoerde schoenen te krap zijn voor 2 paar sokken over elkaar. De volgende keer zal ik ze losser strikken, of ja, grotere zoeken. Ik had legerkistjes van 2 maten te groot, speciaal hiervoor, maar dat werkte bij mij niet, kon er totaal niet op lopen. Net vorig seizoen verkocht. Op de fiets zal je er niet zo veel van merken... Toch maar eens andere, te grote schoenen zoeken.
Ik weet niet of je snel zweetvoeten hebt? Maar ik kan echt geen wolgevoerde schoenen dragen zonder zweetvoeten krijgen. Als ik zweetvoeten krijg dan is het instant koude voeten. Ik draag alleen maar goede leren schoenen in de winter zonder wol of andere voering. En met goede katoenen sokken, ook wol of polyester gaat bij mij meteen zweten en dus koud.

Zo ook met handschoenen. Met dikke gevoerde handschoenen heb ik koude handen. Draag ik een paar dunne leren handschoenen nergens last van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:16
Highfive95 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:26:
[...]

Ik weet niet of je snel zweetvoeten hebt? Maar ik kan echt geen wolgevoerde schoenen dragen zonder zweetvoeten krijgen. Als ik zweetvoeten krijg dan is het instant koude voeten. Ik draag alleen maar goede leren schoenen in de winter zonder wol of andere voering. En met goede katoenen sokken, ook wol of polyester gaat bij mij meteen zweten en dus koud.

Zo ook met handschoenen. Met dikke gevoerde handschoenen heb ik koude handen. Draag ik een paar dunne leren handschoenen nergens last van.
Er is een groot verschil tussen "teddy stof" en echte schapenwol. Teddystof wordt heel vaak gebruikt voor gevoerde laarzen en jassen maar is synthetisch en neemt geen vocht op.
Schapenwol en zeker schapenvacht ventileert juist. Echt schapenvacht is koel in de zomer en warm in de winter en werd vroeger in zieken- en bejaardenhuizen gebruikt tegen "doorliggen".
Lange afstand wandelaars doen ruwe wol in de schoenen om juist vocht op te nemen en zodoende schuurplekken en blaren te voorkomen en ook het vet tussen de wolharen houdt de voeten vochtafstotend.
In outdoorshops kun je dit "Wandelwol" kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51
Ik heb niet alle reacties gelezen maar moest direct denken aan iets waar ik persoonlijk last van heb: Fenomeen van Raynaud

Maar dat geeft niet echt letsel… althans dan zou ik alleen problemen hebben gehad 🫣

Mogelijk een ernstige variant/ vorm hiervan?

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Thalaron schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:37:
Ik heb niet alle reacties gelezen maar moest direct denken aan iets waar ik persoonlijk last van heb: Fenomeen van Raynaud

Maar dat geeft niet echt letsel… althans dan zou ik alleen problemen hebben gehad 🫣

Mogelijk een ernstige variant/ vorm hiervan?
Dat heb ik alleen in mijn handen.
Gemolesteerd met trillend gereedschap waarschijnlijk.
Eerst worden de vingers wit, koud en doof en dan uiteindelijk worden ze rood en gloeiend warm.
Er is ook niet echt wat aan te doen.
Gewoon in beweging houden en dan worden ze wel weer wakker.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-09 05:58
Bij mij is het heel simpel: pas als het hele systeem op temperatuur is, is er ook warmte voor mijn voeten en handen. Kan ik die nog zo goed inpakken, maar dat helpt echt amper.

Een muts en een col zijn hier je goede vriend, maar aangezien je het over de fiets hebt is je allerbeste vriend een regenbroek. Die rijwind heeft namelijk lak aan je spijkerbroek en thermo en dus koel je af. Als ik met regenbroek aan naar werk moet fietsen, gaat steevast de voering uit mijn jas, want anders regent het aan het binnenkant. Zelfde gold in Patagonië voor lunchen bovenop een bergtop: muts op en regenbroek aan en je kon prima een uur in de ijskoude wind stilzitten (en mensen die daar wel eens zijn geweest weten dat het er wel eens waait :+ )

Dus ik zou eerder gaan voor alles goed winddicht + col&muts dan voor dubbele sokken of gekke elektrische snufjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik had aan: sneakersokken, daarover warme, wollen sokken, en wolgevoerde schoenen (zat wel wat krap).
Maar goed, als je krappe schoenen aandoet heeft wol dan ook natuurlijk totaal geen nut, en laagjes ook weinig. Dat principe werkt alleen maar omdat er lucht tussen zit, net als glaswol in je dak of muur; als je die aandrukt en vastklemt haal je al het voordeel weg.
De kans is groot dat de isolatiewaarde van sneakersokken met wolgevoerde schoenen een stuk hoger is dan als je daar nog een laag wol tussen perst.

Maar voor de hand liggend; elektrische sokken?
Blijkbaar kun je die tegenwoordig met een app besturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Micktator schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:53:
Een muts en een col zijn hier je goede vriend, maar aangezien je het over de fiets hebt is je allerbeste vriend een regenbroek.
Als fervent fietser sluit ik me hierbij aan. Een dikke jas en muts is natuurlijk stap 1 om minder warmte te verliezen, maar daarna blijven je benen over, en die hebben toch ook behoorlijk wat oppervlak. En met koude benen krijg je natuurlijk nooit warme voeten. De gemiddelde (spijker)broek is echt niet gemaakt om vorst met een flinke (rij)wind buiten te houden, een regenboek doet dat veel beter. En de combinatie natuurlijk al helemaal.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.j.deroos
Dag allemaal, kwamen wat drukke dagen tussendoor maar wat een reacties. Overweldigend! Ik kan niet op allemaal los reageren. Kleine samenvatting van de genoemde tips:

- Moon boots, misschien toch eens gaan zoeken.
- Soort beweging: Ik was juist aan het fietsen, waarbij je je voeten nauwelijks beweegt. Het zou goed kunnen dat ik minder problemen zou hebben gehad met rustig wandelen. Misschien meer afwisselen.
- Alu folie: Ga ik proberen! Was ook mijn laatste huis-tuin-en-keukenidee. Proberen waard.
- Ik had al een thermobroek/lange onderbroek aan (dikke stoffen broek tot op de enkels)
- Drinken, tsja, misschien had ik meer kunnen drinken, maar ik zal niet dermate ondervuld geweest zijn dat dat zoden aan de dijk zet. Overigens drink ik altijd ruim, en heb ik al m'n hele leven deze klacht
- Mijn nieuwe schoenen zijn dus al van schapewol, wat helaas niet voldoende hielp, of ze waren dus met dikke sokken te krap voor genoeg isolatie. Zal in de lente de winteruitverkoop eens in de gaten gaan houden.
- Beweging was met een hybride fiets, dwz een sportieve stadsfiets, zonder batterij. Intensief genoeg.
- Regenkleding, incl schoentjes heb ik laatst toevallig gekocht.

Wat ik in ieder geval volgende keer met die kou ga proberen is folie, regenkleding, kijken of ik schoenen kan voorverwarmen (vloerverwarming dus is lastig), verder de thermobroek en kijken wat ik met sokken kan doen. Ik kwam nog paardrijdsokken tegen die relatief dun zijn maar erg warm. Mocht het weer koud worden dit seizoen, houd ik jullie op de hoogte. Hartstikke bedankt allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:14
Houten klompen dragen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Dit is misschien een contra intuïtieve tip maar probeer eens barefoot schoenen. Sinds ik die om lichamelijke klachten (kromme tenen) ben gaan gebruiken, heb ik buiten wandelend, geen koude voeten meer.

Het waarom zit hem in de biomechanica, je voeten bewegen veel meer in dergelijke schoenen en genereren dus meer warmte.

Ik heb dergelijke wandelschoenen van Vivobarefoot en deze kwamen met thermozooltjes (die met metalen draad oid) en heb deze vervangen door kurk vanwege comfort. De thermozooltjes kookten mijn voeten. Dergelijke schoenen hebben moet ruimte rond de tenen dus je hebt warmte om de tenen net als een deken. De mijne hebben Goretex wat het comfort vergroot.

Maar in een winter zoals deze, loop ik gerust op deze van Leguano. Die vouw je op en stop je in je zak zo dun ... en toch blijven mijn voeten warm...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xUe2eWEnjAGZloLF8Z5dkMQcwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvThtqrAOpJnrNN4W34RRL6c.jpg?f=fotoalbum_large

Tip 2: gebruik vingersokken. Ik zweer erbij (Injinji).

Disclaimer: Barefoot is niet voor iedereen, je moet 'trainen' om blessures te voorkomen en is aan de prijs.

Er is bij mijn weten 1 winkel echt gespecialiseerd in dergelijke schoenen en die zit in Arnhem. Leuke winkel.

[ Voor 14% gewijzigd door Boeryepes op 23-02-2025 10:44 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gezoutenmening
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 27-06 10:43
Uggs hebben altijd prima gewerkt voor mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-09 11:33
TS, je bent niet de enige!
Zelf heb ik ook altijd last gehad van koude handen en voeten, ben nu 50+ voor 45 minuten op de fiets naar werk heb ik de volgende oplossingen:

- Begin met warme voeten in warme schoenen/warme handen in warme handschoenen.
- Voldoende ruimte voor doorbloeding, op de fiets en op bestemming nooit knellende schoenen
- Gevoerde rubber laarzen (bijna moonboots) bij T < 10
- Elektrische verwarming bij T < 0, maar wel zo dat de accu snel af te koppelen is als iets mis gaat (want je schoenen heb je niet 1-2-3 uit)
- Voeten 'smorgens insmeren met vaseline met evt een beetje tijgerbalsem bij tenen

Core goed inpakken hielp bij mij niet (voldoende) dan was het zweten en toch witte gevoelloze tenen en vingers.
Alle punten zijn al voorbijgekomen in dit draadje btw, heb veel plusjes uitgedeeld :-)
Pagina: 1