Dakkapel knalt als het vriest

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC1987
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12-03 22:20
Hallo,

Hierbij onze vraag:
Wij slapen op zolder onder onze dakkapel. Als het vriest (meer dan -3 graden) horen wij gedurende nacht diverse knallen. De knallen zijn zo hard dat we er wakker door worden en niet meer boven kunnen slapen. Onze aannemer is erbij geweest en hij geeft aan dat dit waarschijnlijk komt door ijsvorming op het dak wat kraakt. Oftewel, niets aan te doen, bij andere weersomstandigheden hebben we hier geen last van. Heeft iemand hier ervaring mee en misschien nog wel belangrijker een mogelijke oplossing?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:25
Als er sprake is van ijsvorming blijf er blijkbaar water op het dak liggen.
Wordt het water wel goed afgevoerd van je dakkapel?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-09 14:26

kujinshi

seven heroes

Ik denk meer aan lekkage. IJsvorming nu met een -5 op de slechtste plekken veroorzaakt geen dikke ijslaag dat je dit soort geluiden krijgt.

Wellicht koudebrug ergens bij hout in een hoek waar het lekt (hoef je niet eens te zien). Als dat nat en koud wordt, dan heb je mischien dit geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Eerst uitzoeken wat het probleem is , bv door te kijken of de hypothese wel kan kloppen (ligt er wel ijs)
ijs kan zeker geluid maken , maar echt knallen komt niet heel veel voor daar is de ondergrond doorgaans te meebewegend voor. knallenl in daken komt vaker door uitzetten/krimp/ beweging vooral bij EPS mar dat is doorgaans gelinkt aan vocht en niet zo zeer aan vriezen.

TLDR: je moet op onderzoek uit, zonder dat je zeker weet wat het is kan je geen oplossing verzinnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC1987
De aannemer heeft inderdaad water op het dak geconstateerd. Volgens hem kan dit constructief niet anders om het water vrij te krijgen. Ik vraag me af waarom ik hier dan niet meer mensen over hoor..

Aannemer heeft de dakkapel goed nagekeken en geeft aan niets te kunnen vinden. Ook geen lekkages.

Maar kan toch niet zo zijn dat als het iets gaat vriezen wij steeds ergens anders moet slapen :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:59
HC1987 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:06:
De aannemer heeft inderdaad water op het dak geconstateerd. Volgens hem kan dit constructief niet anders om het water vrij te krijgen. Ik vraag me af waarom ik hier dan niet meer mensen over hoor..

Aannemer heeft de dakkapel goed nagekeken en geeft aan niets te kunnen vinden. Ook geen lekkages.

Maar kan toch niet zo zijn dat als het iets gaat vriezen wij steeds ergens anders moet slapen :(.
Een andere aannemer uitnodigen. Het klinkt meer alsof de huidige er geen zin in heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het kan ook nog te maken hebben met krimp wellicht?
Trespa platen staan er om bekend flink te werken op basis van temperatuur. (En met de montage hou je daar dus rekening mee)
En ik kwam hier op het forum bijvoorbeeld ook een keer een topic tegen over aluminium zonneschermen die flink lawaai maken door het opwarmen/afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC1987
Ja, alleen het bijzondere is dat we dit niet bij hitte hebben. Alleen als het dus vriest. We hebben zelf het dak ook bekeken en er staat inderdaad water (nu dan ijs op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 23:42

Klippy

Still Game

Kan je niet op basis van het geluid wat verder komen wat een mogelijke oorzaak is?
Van waar komt het en hoe klinkt het?

Bij mijn vader hoor je bijvoorbeeld een stalen balk vrij goed werken en "knallen" als de zon er lang op staat.
En 's avonds krimpt het weer. Maar dat klinkt vrijwel identiek als tegen die balk slaan.

Ik kan me niet voorstellen dat een laagje ijs buiten zo hart knalt dat je er binnen wakker van wordt.
Klop eens tegen wat balken of je isolatie als je daarbij komt om te kijken of het in de buurt komt van dat geluid?

Het meest aannemelijke lijkt mij ook vocht waar het niet hoort (lekkage dus) dat het uitzet tegen iets van je constructie. Een onafhankelijke lekdetectie kan dan misschien helpen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC1987
We hebben al overal tegen aan geklopt waar kon maar horen het geluid niet terug. Het geluid komt niet van 1 plek maar is hoorbaar over meerdere plekken vanuit het dak. We liggen er wel echt onder te slapen dus wellicht klinkt het daardoor ook extra hard. Morgen bellen we de aannemer weer, de optie van een eventuele lekkage ergens gaan we benoemen. Gezien het (mooie) weer eind deze week het dak maar eens water vrij zien te krijgen.. wie weet heeft de aannemer toch gelijk?
Pagina: 1