Kan deze versterker op deze speakers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tante Sidonia
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13-05 13:26
Hallo,

Ik wil graag een nieuwe versterker kopen, namelijk deze:
YAMAHA R-S202D. Ik lees "2 kanalen, 100W vermogen per kanaal.
https://www.mediamarkt.nl...-s202d-zwart-1444371.html

Ik wil deze graag aansluiten op mijn bestaande speakers, maar ik vraag me af of dat kan zonder het risico te lopen op beschadiging van de versterker of mijn speakers... Alvast bedankt voor alle hulp! Maar... ik ben een leek hierin en begrijp dus niks van technische termen hierover... :-(

Op onze huidige Marantz versterker is er een luidsprekerkeuzeschakelaar en -aansluitingen voor twee paar luidsprekers, deze Yamaha heeft die optie ook en daarom vind ik hem interessant omdat we aan de versterker 2 speakers aangesloten hebben in onze keuken + 2 speakers in de living. We vinden het super handig dat we de speakers in de keuken en living apart kunnen aan en uitzetten (als er bvb iemand staat te koken in de keuken die wél muziek wil terwijl die in de living tv aan het kijken is...).

De huidige speakers zijn:
- living: 2x Sony van 200W, 8 ohm
- keuken: 2x Samsung van 40W, 6 ohm

Alvast bedankt!
Groeten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:38

FeaR

In GoT we trust

Tante Sidonia schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:49:
, maar ik vraag me af of dat kan zonder het risico te lopen op beschadiging van de versterker of mijn speakers...
Ik zou stellen dat als je nu geen problemen hebt dat met een nieuwe receiver ook niet zal zijn. Puur gebaseerd op het gemiddelde gebruik van dit soort apparatuur.

Concreet is er op de vraag geen antwoord te geven. Daarvoor mist informatie bij de gegevens versterker en speakers. Nu heb je kans appels met peren te vergelijken. De 100 Watt van de Yamaha zegt als getal niets. Het mist de weerstand en frequentiebereik waarop gemeten is. Allereerst om te weten of dit realistisch vermogen is of creatief gemeten om puur een hoge waarde te krijgen. Maar vooral om dit vermogen met het vermogen (gemeten met gelijkwaardige weerstand en bereik) van de Marantz te vergelijken. Type van de Marantz mist echter om dat eventueel uit te zoeken. Bij de speakers zie ik graag de gevoeligheid om het totale beeld te hebben. Welke vermogens heb je genoemd? Piek of nominaal? Niet dat ik me druk zou maken om de getallen maar mocht je dat doen, er missen te veel variabelen om dit technisch te beantwoorden (wat niet nodig is).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:27
Allicht is de impedantie een probleem zijn als je beide paar speakers tegelijkertijd gebruikt. Dan komt de nominale impedantie onder de 4 ohm. Waarschijnlijk gaat dit wel goed op normaal volume.

Verder zou het prima moeten kunnen, zoveel vermogen heb je ook weer niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Tante Sidonia Ik verplaats je vraag, omdat het aankoopadvies betreft en daar is een eigen subforum voor.

Verder eens met @FeaR Fabrikanten meten op allerlei creatieve manieren, waardoor ABC123 bij de één, niet 1-op-1 dezelfde ABC123 bij de ander hoeft te beteken. Dan zou je echt in de handleiding naar de meetmethode moeten kijken en gaan rekenen wat dat in verhouding tot elkaar betekent. In de praktijk gebruiken we in alle huis-tuin-en-keuken-situaties maar een paar Watt en kunnen eigenlijk alle gangbare passieve speakers op alle versterkers/receivers.

Ik zou, als je wilt weten of een versterker of receiver geschikt is voor jullie wensen, dus vooral kijken naar de dingen die erop zitten die je nodig hebt. Om te beginnen het juiste aantal aansluitingen (en versterkte kanalen) voor het gewenste aantal speakers; vervolgens het gewenste aantal aansluitingen voor de apparaten die je aan gaat sluiten en dan alle functies die je voor het afspelen wilt gebruiken. Stap voor stap heb ik dat in deze post uitgelegd: Jorgen in "Keuze tussen receivers" Dat zijn (naast de prijs) de belangrijkste stappen.

Stel dat de gewenste Yamaha alles heeft wat je wilt, dan kan je hem gerust kopen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:20

Major_ton

Shoot!

Zolang je met de genoemde apparatuur geen eigen discotheek wilt starten is er werkelijk niks aan de hand. Aansluiten en spelen maar!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tante Sidonia
Bedankt voor alle antwoorden, dit is al een hele hulp.
Zoals gezegd ben ik toch eerder een leek.. weerstand, frequentiebereik, piek of nominaal vermogen, impendantie, enz. zijn termen die mij niet zoveel zeggen :-/
Maar ik onthoud dat het geen probleem zal zijn, de post "keuze tussen receivers" geeft me ook al veel info.
Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tante Sidonia
Ik lees in de handleiding nog dit, het ene paar speakers vermeldt "6 ohm", zou dit dan een probleem kunnen geven qua oververhitting van de receiver?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tante Sidonia
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YraOJoKF5S3119886aTmyvb__WY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HXNnPGmYdUIQSULnzKUiFHCU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:43
Ja, dat kan problemen geven.
Praktisch gezien ga je dus vrijwel geen speakers vinden die je tegelijk erop mag aansluiten.

Praktisch gezien zal er ook vrijwel geen stereo versterker zijn die kan wat je wil met normale speakers.
Vrijwel iedere versterker heeft dezelfde beperking qua impendantie.

Die schakelaar zet zo te zien je speakers gewoon parallel aan de versterker.
2 16 Ohm speakers parallel komen samen op 8 Ohm uit.

Rtotaal = 1/ ((1/ R1) + (1/R2))
Rtotaal = 1/ ((1/6) + (1/8)) =3,429 Ohm

Dus waarschijnlijk ben je beter uit met een surround receiver waarbij je kan instellen een functie voor zone 2 hebt en je kanalen daar aan kan toewijzen.

[ Voor 10% gewijzigd door RobbieT op 18-02-2025 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tante Sidonia
Vreemd, want ik heb de voorbije 10 jaren reeds 2 verschillende versterkers aangesloten met deze 2 x 2 speakers (die ik tegelijk, of per set apart kon aan/af zetten).
Ik heb die allebei nog staan, en bij de ene (die ik daar nu voor gebruik) wordt er ook vermeld dat als speakers A + B tegelijk worden gebruikt er 16 ohms is. Bij de andere wordt er 6 - 16 ohm vermeld bij gebruik van alle 4 de speakers tegelijk.
Ik wil vooral een nieuwe versterker omdat ik ook bluetooth en dab+ wil.
Zou het wél kunnen als ik in onze keuken nieuwe speakers plaats die wél minstens 6 ohm hebben?

Een surround receiver waarover je het hebt, is een "multiroom" functie dan een vereiste?

[ Voor 7% gewijzigd door Tante Sidonia op 18-02-2025 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Ze bedoelen dat de impedantie van de speakers dan minimaal 16 Ohm moet zijn.
Dat is dus omdat je dan op een totale impedantie van 8 Ohm uitkomt. 1/(1/16) + (1/16).

Maar omdat jou speakers een veel lagere impedantie hebben kom je veel te laag uit.
Die versterker werkt dan wel, maar fijn vind het ding het niet.

Het ding kan dan te warm worden.

Dat het werkt, is niet hetzelfde als dat het goed is voor het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tante Sidonia
Ok dat is duidelijk (denk ik :P )
Het lijkt me dat ik beter eens langsga bij een audio winkel om uit te leggen wat ik wil lijkt mij waarna ze me daar mss een aantal concrete voorstellen kunnen doen :F
Toch bedankt voor alle hulp

[ Voor 25% gewijzigd door Tante Sidonia op 18-02-2025 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Tante Sidonia schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:31:
Ok dat is duidelijk (denk ik :P )
Het lijkt me dat ik beter eens langsga bij een audio winkel om uit te leggen wat ik wil lijkt mij waarna ze me daar mss een aantal concrete voorstellen kunnen doen :F
Toch bedankt voor alle hulp
Er zijn doorgaans 2 soorten audiowinkels.

1. MediaMarkt en co. De verkopers daar weten meestal geen technische dingen, tenzij je toevallig een verkoper tegenkomt die ook een echte liefhebber is.
2. HiFi-winkels. Daar zullen de meeste verkopers je heel dure audiosprookjes proberen te verkopen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Jongens (en meisjes ook), doe niet zo spannend allemaal. Ik snap dat we hier Tweakers zijn en techniek serieus nemen, maar dit gaat een stapje te ver. Er is werkelijk niks aan de hand als de Sony en Samsung speakers op de Yamaha versterker worden aangesloten. In het ergste geval schiet de versterker in de protection mode als deze het niet meer trekt. Dit kan je snel en gemakkelijk testen binnen je wettelijke retour termijn, maar ik verwacht niet eens dat dit het geval gaat zijn.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tante Sidonia
Major_ton schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:56:
Jongens (en meisjes ook), doe niet zo spannend allemaal. Ik snap dat we hier Tweakers zijn en techniek serieus nemen, maar dit gaat een stapje te ver. Er is werkelijk niks aan de hand als de Sony en Samsung speakers op de Yamaha versterker worden aangesloten. In het ergste geval schiet de versterker in de protection mode als deze het niet meer trekt. Dit kan je snel en gemakkelijk testen binnen je wettelijke retour termijn, maar ik verwacht niet eens dat dit het geval gaat zijn.
Misschien kan ik het inderdaad eens proberen. @Major_ton ik hoef niet direct te vrezen voor brandgevaar begrijp ik dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Het zal best werken, alleen kan het wel invloed op de levensduur van het apparaat hebben.

Kan ook dat het ding gewoon gaat clippen en daarmee je speakers om zeep helpt.

Specificaties zijn er niet voor niks, je kan ze negeren, dat kan goed goed gaan, of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Tante Sidonia schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:43:
Ik heb die allebei nog staan, en bij de ene (die ik daar nu voor gebruik) wordt er ook vermeld dat als speakers A + B tegelijk worden gebruikt er 16 ohms is.
Neen, wat er wordt gezegd is dat als je beide speakersets tegelijk wilt gebruiken de speakers per stuk minstens 16 Ohm horen te zijn... En als je slechts 1 van de sets ( A of B ) gebruikt dan zouden je speakers 8 Ohm horen te zijn.
Nu heb jij 1 paar dat 8 Ohm is, die kun je gebruiken, maar die 6 Ohm zou je niet aan die versterker moeten hangen. En je zou deze twee paren nooit tegelijk moeten gebruiken ( A + B ) want dan is de totale weerstand veel lager dan wat die versterker leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Major_ton schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:56:
Er is werkelijk niks aan de hand als de Sony en Samsung speakers op de Yamaha versterker worden aangesloten.
Eeh., Het gaat niet om de merken, het gaat om de impedantie. Die 6 Ohm is al een beetje twijfelachtig al denk ik niet dat het veel problemen zal geven. Echter, als beide speakersets tegelijk worden gebruikt is er wel een probleem. De versterker wil nog steeds 8 Ohm zien, maar de speakers zijn dan samen minder dan 4 Ohm.
En het gewoon proberen en terugsturen als je het kapot gemaakt hebt vind ik echt hufterig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Tante Sidonia schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:51:
[...]

Misschien kan ik het inderdaad eens proberen. @Major_ton ik hoef niet direct te vrezen voor brandgevaar begrijp ik dan?
Doe je eigen onderzoek. Download de handleiding van die versterker en check of er een beveiliging in zit tegen te hoge stroom op de speaker uitgangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

koelpasta schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:54:
[...]

Eeh., Het gaat niet om de merken, het gaat om de impedantie. Die 6 Ohm is al een beetje twijfelachtig al denk ik niet dat het veel problemen zal geven. Echter, als beide speakersets tegelijk worden gebruikt is er wel een probleem. De versterker wil nog steeds 8 Ohm zien, maar de speakers zijn dan samen minder dan 4 Ohm.
En het gewoon proberen en terugsturen als je het kapot gemaakt hebt vind ik echt hufterig.
Een versterker kapot maken en dan terugsturen heb ik nooit aangeraden. Er bestaat ook nog zoiets als circuit protection en als die continu inschakelt, dan is er inderdaad een impedantie mismatch en weet je waar je aan toe bent. Daar gaat de versterker niet van stuk. Hoe dan ook, als je beren op de weg wilt zien is dat prima. Ik heb mijn advies gegeven en blijf daarbij. We hebben het hier niet over electrostaten of old-skool Dynaudio's hè, maar een setje huis-tuin-en-keuken luidsprekers van Sony en Samsung. De gemiddelde Yamaha versterker trekt dat echt wel zolang je er (zoals aangegeven) niet op discotheek volume mee gaat draaien. Doe je dat wel, dan slaat de versterker uit of worden er wat spreekspoelen verbrandt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tante Sidonia
Bedankt @koelpasta en @Major_ton voor alle info.
Ik begrijp dat er geen probleem zal zijn als ik beide speakers sets inschakel zolang het geen hoog volume is.
Stel dat ik het in de living toch eens wat luider zet (bvb op een feestje), dan is dat geen probleem zolang ik de andere speaker set uitschakel en er zo maar één speaker set gebruikt wordt op zo'n moment? De speakers in de living dat zij de 2x Sony van 200W, 8 ohm.
Pagina: 1