Docking station met displaylink

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasyboy007
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-04 00:03
Hi iedereen,

Voor werk heb ik recentelijk een macbook pro M1 (hierna MBP M1) gekregen. Nu heb ik in mijn thuiswerk opstelling 2 monitoren die ik gebruik. Echter is dit in combinatie met een MBP M1 niet mogelijk.

Nu heb ik na wat zoeken gezien dat hiervoor een oplossing is te vinden met behulp van Displaylink. Nu wil ik er niet te veel geld aan uitgeven om dit te fixen, dus heb ik marktplaats bekeken. Twee modellen komen hier vaak langs en dat zijn de HP G2 en de Dell D6000.

Ik heb zelf hier niet zoveel ervaring mee maar ik dacht misschien iemand hier op tweakers wel die mij hopelijk kan vertellen of 1 van die 2 goed is of dat er misschien een betere oplossing is te vinden.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via sebasyboy007 op 16-02-2025 22:42)

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:41
sebasyboy007 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:17:
Hi iedereen,

Voor werk heb ik recentelijk een macbook pro M1 (hierna MBP M1) gekregen. Nu heb ik in mijn thuiswerk opstelling 2 monitoren die ik gebruik. Echter is dit in combinatie met een MBP M1 niet mogelijk.

Nu heb ik na wat zoeken gezien dat hiervoor een oplossing is te vinden met behulp van Displaylink. Nu wil ik er niet te veel geld aan uitgeven om dit te fixen, dus heb ik marktplaats bekeken. Twee modellen komen hier vaak langs en dat zijn de HP G2 en de Dell D6000.

Ik heb zelf hier niet zoveel ervaring mee maar ik dacht misschien iemand hier op tweakers wel die mij hopelijk kan vertellen of 1 van die 2 goed is of dat er misschien een betere oplossing is te vinden.

Alvast bedankt.
Zelf heb ik een Dell D6000 en dat werkt hartstikke prima. Het is wel een oud modelletje aan het worden. Als je ‘m voor onder de €100 kan krijgen dan zeker doen.

Have you tried turning it off and on again?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 08:58
Niet aan beginnen… Mooi moment om afscheid van het twee monitoren concept te nemen.

Ik zou gewoon die twee monitoren verkopen en een mooie 34” (of groter) ultrawide kopen… Kun je gewoon je MacBook via een usb-c kabel aansluiten. Laadt hij ook direct op😉

Heb je veel meer aan.

[ Voor 57% gewijzigd door Blommie01 op 16-02-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel-tje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:08
Hoezo niet mogelijk? Ik gebruik op het werk een twee monitor setup, beide aangesloten op usb-c

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
sebasyboy007 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:17:
Hi iedereen,

Alvast bedankt.
Zelf heb ik een Dell D6000 en dat werkt hartstikke prima. Het is wel een oud modelletje aan het worden. Als je ‘m voor onder de €100 kan krijgen dan zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:30

HUW

appel-tje schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:27:
Hoezo niet mogelijk? Ik gebruik op het werk een twee monitor setup, beide aangesloten op usb-c
De M1 macbook pro ondersteunt niet meer dan 1 externe monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasyboy007
Blommie01 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:42:
Niet aan beginnen… Mooi moment om afscheid van het twee monitoren concept te nemen.

Ik zou gewoon die twee monitoren verkopen en een mooie 34” (of groter) ultrawide kopen… Kun je gewoon je MacBook via een usb-c kabel aansluiten. Laadt hij ook direct op😉

Heb je veel meer aan.
Snap ik, echter ben ik best tevreden met mijn huidige setup en is mijn werk laptop in bruikleen. Oftewel misschien ooit weer een andere laptop die wel multi monitor ondersteunt.

Misschien dat ik ooit wel naar een ultra wide wil overgaan, maar wil voor nu denk ik eerder een quick fix om met mijn huidige setup te werken. En op marktplaats zie ik die dockings voor onder de 100 euro worden verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 08:58
sebasyboy007 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:10:
[...]

Snap ik, echter ben ik best tevreden met mijn huidige setup en is mijn werk laptop in bruikleen. Oftewel misschien ooit weer een andere laptop die wel multi monitor ondersteunt.

Misschien dat ik ooit wel naar een ultra wide wil overgaan, maar wil voor nu denk ik eerder een quick fix om met mijn huidige setup te werken. En op marktplaats zie ik die dockings voor onder de 100 euro worden verkocht.
Die “QuickFix” die je in gedachten hebt gaat niet werken.

Je MacBook werkt maar met een monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasyboy007
Blommie01 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:21:
[...]

Die “QuickFix” die je in gedachten hebt gaat niet werken.

Je MacBook werkt maar met een monitor.
Als het goed is kan je met DisplayLink wel werken met 2 monitoren.

Dus vandaar mijn vraag of hier iemand bekend is met een van deze dockings of adapters.

[ Voor 13% gewijzigd door sebasyboy007 op 16-02-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
HUW schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:59:
[...]

De M1 macbook pro ondersteunt niet meer dan 1 externe monitor
Zeker weten van wel, dat doe ik dagelijks op mijn M1 Pro (middels 2 USB-C aansluitingen).

De non-pro M1 heeft volgens mij wél de beperking van 1 extern scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:30

HUW

spone schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:59:
[...]

Zeker weten van wel, dat doe ik dagelijks op mijn M1 Pro (middels 2 USB-C aansluitingen).

De non-pro M1 heeft volgens mij wél de beperking van 1 extern scherm.
Er wordt echter nergens gesproken over een macbook pro met m1 pro, maar over een macbook pro met m1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dan heb ik misschien te snel gelezen. Heerlijk wat een rommeltje het eigenlijk is met al die varianten die ontzettend op elkaar lijken.

Anyway, om op de vraag van de TS terug te komen: DisplayLink docks werken. Ik heb collega's die het gebruiken (met 2 externe schermen aangesloten op een enkele dock). Op MacOS voelt het wel een beetje als een opeenstapeling van hacks (bepaalde functionaliteiten die niet werken, schermdeling is altijd enabled vanuit het OS gezien, losse applicatie moet draaien voordat er beeld getoond wordt op externe schermen), maar het functioneert en performed best aardig nog.

[ Voor 4% gewijzigd door spone op 16-02-2025 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Precies. We hebben het over een MacBook Pro M1 uit 2020 en ondersteunt één extern scherm. Wil je dit toch uitbreiden dan moet dat met software, oftewel DisplayLink. Zeker als @sebasyboy007 niets aan zijn huidige setup wil veranderen.

Als je voor minder dan 100 euro zo'n Dell D6000 op de kop kan tikken lijkt me dat een prima deal. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:57
Het probleem is tweeledig:
1. Apple beperkt het aantal monitoren voor "lagere" modellen zoals de air ed.
2. Apple heeft in al zijn wijsheid besloten om niet MST (multi stream transport) te implementeren. Hier door ziet de apple laptop 2 externe monitoren op een dock als 1 en kan je ze niet los gebruiken.

Er zijn een paar oplossingen:
2 kabels gebruiken - dat doe ik hier met mijn macbook pro m3 pro. 1 usb-c kabel vanaf mijn hp g5 dock waarop 1 monitor zit via displayport. Een 2de monitor sluit ik via een 2de usb-c poort aan. Werkt prima.

Of je zoekt een displaylink dock. Probleem is vaak dat die vrij kostbaar kunnen zijn. Daarnaast heb je een displaylink driver nodig, en je moet maar afwachten of die beschikbaar is voor MacOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasyboy007
Ik had graag een pro of Max versie van de M series gekregen van mijn werk. Dan was dit allemaal niet nodig. Vorige baan had ik een Windows laptop dus toen werkte MST met display port helemaal prima. Maar zoals @Monkeybrains al aangaf werkt dat helaas niet.

Ik denk dat ik een ‘goedkope’ Dell d6000 probeer te regelen via marktplaats en op die manier toch met een dual monitor setup te kunnen werken.

Het zal dan wel beetje aanklooien worden met drivers en macOS.

[ Voor 7% gewijzigd door sebasyboy007 op 16-02-2025 22:41 ]

Pagina: 1