24V voeding tussen zoneklep en thermostaat waar te koop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-09 16:52

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
Momenteel ben ik een aantal dagen niet thuis en mijn verwarming blijkt niet meer te reageren op warmtevraag. Een van de mogelijkheden is dat de voeding tussen de thermostaat en thermische motor op de klep van de stadsverwarming is overleden. Om zo snel mogelijk na terugkomst weer te kunnen verwarmen, wil ik me alvast zo goed mogelijk voorbereiden, maar ik lijk nergens een dergelijke voeding te kunnen vinden.
...

Voor het verhaal maakt het niet heel veel uit, maar ik gebruik stadsverwarming en evohome. Het schakelrelay van evohome hangt aan 230. Als de thermostaat vindt dat het nodig is om te verwarmen geeft deze een signaal aan het relay. Op het relay zijn twee draadjes aangesloten van de voeding voor de stadsverwarmingsklep. In plaats van het relay had er dus ook direct een thermostaat aan dat draadje kunnen hangen. Als het relay (of de thermostaat inschakelt, schakelt hij dus de voeding van de klep in en gaat er 24v naar een thermische motor. Die opent de klep en dan gaat het warme water stromen.

Het ziet er uit als zo'n muur adapter met 2 aansluitingen. De 1 is dus de uitgaande stroom en de ander is een soort schakeldraad. Ik heb echt lang gezocht, maar ik niets vinden wat er op lijkt. Heeft iemand enig idee hoe iets dergelijks heet en waar het te koop is?

Breek je nek voorzichtig

Beste antwoord (via The PyroPath op 23-02-2025 22:17)

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:21
The PyroPath schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:32:
Ja, de BDR91 heeft een snoer met eurostekker eraan en die zit ook in de WCD. Begrijp ik dan uit jouw verhaaltje goed dat laten er zeggen aansluiting 2 en 3 intern gewoon verbonden zijn en dat dat dus meer optisch is dan echt functioneel en dat ik dat ook simpel zelf aan elkaar kan knopen?
Op basis van jouw informatie (2 kabels, voeding naar BDR91 en voeding naar regelklep) Zijn er 2 mogelijkheden:
A. Voorbeeld aansluiting 2 en 3 zijn inderdaad doorverbonden (Dit is voor een aansluiting zonder losse lasklemmen/kroonstenen)
B. Er zit een intern relais in die voeding om een dunnere stuurkabel te kunnen gebruiken (oude thermostaat kabel in de muur)

Als de kabels allebij dezelfde dikte hebben kun je die inderdaad simpel doorverbinden. Als de kabel tussen de BDR91 en de voeding dunner is moet die dikker zijn. Deze hangt er al naast?

Check wel even dat de 230V niet is doorverbonden in de BDR91.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Als eerste: is er risico dat er leidingen kapot vriezen of is het een appatement waar het stoken van de buren het vorstvrij houdt?

Direct de voeding als oorzaak bepalen vindt ik een beetje voorbarig met de beperkte informatie in het verhaal.

Er zijn dus 6 onderdelen die een probleem kunnen hebben:
De draadloze thermostaat
De aan/uit schakelmodule (is het een BDR91 ?)
Het extra relais (foto?)
De genoemde voeding (foto?)
De regelklep motor (foto?)
Het binnenwerk van de regelklep

Dan sluiten we lekkage in het systeem of een andere storing in de stadsverwarming ook nog uit.

Als het daadwerkelijk de voeding is maakt het merk niks uit. Selecteer er een op DC of AC afhankelijk van de regelklep en met voldoende vermogen.

Wat bedoel je met een muur adapter? Gewoon een ding dat in een stopcontact gestoken wordt? Of is dat niet de voeding maar die honeywell aan/uit module die aan de muur is geschroeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Een extra schakeldraad kan ook zijn dat de pomp geschakelt wordt op basis van de klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
Dank voor je reactie. Allereerst, de kans op vorst in de leidingen is nihil. Het gaat dus alleen maar om comfort en de verwarming zo snel mogelijk weer kunnen gebruiken als ik terug ben. Omdat ik graag zo snel mogelijk actie wil ondernemen ben ik daarom aan het uitzoeken wat wat is en waarmee ik het kan vervangen als het defect blijkt te zijn.

"Er zijn dus 6 onderdelen die een probleem kunnen hebben:
De draadloze thermostaat"

De thermostaat is in dit geval de evohome controller. Deze kletst nog altijd gezellig verder in mij HomeAssistant systeem en is ook over internet nog bereikbaar. De aangesloten HR92 radiator knoppen lijken allemaal "gewoon" te reageren. Als ik via Ramses integratie direct iets aanstuurt volgt deze instelling op de controller. Daar lijkt dus geen probleem te zijn.

"De aan/uit schakelmodule (is het een BDR91 ?)"

Klopt, dat is een BDR91. Deze lijkt ook prima te reageren. Mocht deze defect zijn, dan is dat echter snel te vervangen.

"Het extra relais (foto?)"

Er is geen extra relais, overigens eerder door mij verkeerd geschreven als relay. Hiermee bedoelde ik de BDR91 schakel-/ketelmodule.

"De genoemde voeding (foto?)"
Gezien ik niet thuis ben op dit moment kan ik geen foto maken. Wat ik me mee te herinneren is dat er geen merk of modelnaam op staat. Het is zo'n voeding/adapter/transformator die je rechtstreeks in een stekkerdoos of WCD steekt. Aan de onderkant zitten 2 schroefterminals met elk 2 gaatjes en schroefjes. Dus 4 totaal. Als je de ene kant 1 en 2 zou noemen en de andere kant 3 en 4, dan gaan 1 en 2 naar de thermostaat (of in mijn geval de BDR91. 3 en 4 gaan naar de thermische motor. 3 en 4 zijn spanningsloos als de thermostaat/BDR91 uitgeschakeld zijn. Als die inschakelt, dan staat er 24 volt over 3 en 4. Die zorgt ervoor dat de motor aan gaat en de klep opent. Aangezien deze voeding/adapter/transformator al 25 jaar oud is vermoed ik dat deze defect is. Echter kan ik niets vinden wat hier op lijkt. Ik kan dus ook niet actief zoeken naar een alternatief als ik die moet vervangen.

"De regelklep motor (foto?)"

Het is een thermische motor, model weet ik niet uit mijn hoofd, maar is een ouder model van honeywell. Er zijn echter legio merken en modellen verkrijgbaar, dus die vervangen zou geen probleem moeten zijn.

"Het binnenwerk van de regelklep"
Het kan natuurlijk, maar ik acht het niet waarschijnlijk dat deze het probleem is. Het is zo'n klep/ventiel met een palletje. Palletje niet ingedrukt, klep dicht. Palletje ingedrukt, klep open. Deze heeft nog nooit ook maar de kleinste hapering vertoont. Maar ook die is te vervangen indien nodig.

Samenvattend is bijna alles vervangbaar en zijn er alternatieven mogelijk, maar voor de voeding weet ik dus niet hoe het heet of waar ik het kan vinden.

Breek je nek voorzichtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Dan kun gewoon een standaard 24V voeding kopen (let op ac of dc en voldoende vermogen) en moet je alleen de bedrading aanpassen. De BDR91 heeft dan ook een stekker voor zijn eigen voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
Ja, de BDR91 heeft een snoer met eurostekker eraan en die zit ook in de WCD. Begrijp ik dan uit jouw verhaaltje goed dat laten er zeggen aansluiting 2 en 3 intern gewoon verbonden zijn en dat dat dus meer optisch is dan echt functioneel en dat ik dat ook simpel zelf aan elkaar kan knopen?

Breek je nek voorzichtig

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
The PyroPath schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:32:
Op basis van jouw informatie (2 kabels, voeding naar BDR91 en voeding naar regelklep) Zijn er 2 mogelijkheden:
A. Voorbeeld aansluiting 2 en 3 zijn inderdaad doorverbonden (Dit is voor een aansluiting zonder losse lasklemmen/kroonstenen)
B. Er zit een intern relais in die voeding om een dunnere stuurkabel te kunnen gebruiken (oude thermostaat kabel in de muur)

Als de kabels allebij dezelfde dikte hebben kun je die inderdaad simpel doorverbinden. Als de kabel tussen de BDR91 en de voeding dunner is moet die dikker zijn. Deze hangt er al naast?

Check wel even dat de 230V niet is doorverbonden in de BDR91.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
Nog bedankt voor de hulp. Wel heel fijn om te weten dat de voeding te vervangen is door elke andere 24V en met enige kleine aanpassingen. Waarvoor mijn dank! Inmiddels al lang en breed thuis en het blijft een mysterieus probleem.

-De voeding lijkt helemaal prima.
-BDR91 schakelt zoals verwacht.
-Probleem deed zich meermaals ergens tussen 2 en 3 uur 's nachts voor.
-Klep functioneert naar behoren.
-Afleverset lijkt goed te werken.

Dus zeg het maar... Wel viel op dat de boel weer tot leven kwam als er iemand even in huis was geweest. Gezien dit geen technisch onderlegd persoon was, heeft deze niets anders gedaan dan de post opruimen en planten water geven. Deze geeft aan niets bijzonders gedaan te hebben de eerste keer en toch kwam toen ook de boel tot leven.

Breek je nek voorzichtig

Pagina: 1