Eén string zonnepanelen geeft wel spanning maar geen stroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeingLight
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16-04 16:12
CONTEXT
Ik heb de O-W-opstelling van mijn zonnepanelen omgebouwd:

VAN 3960Wp à 91%, 3532W p.jr; 2x West-string met ieder 6x (=totaal 12x) 330Wp Benq PM096B00-330 West +75 graden (Voc 64.9; Vmp 54.7; Imp 6.04; Isc 6.52)
NAAR 5120Wp à 87,2%, 4376W p.jr; West-string 9x 330Wp (idem Benq) plus Oost-string 5x 430Wp Sunpower SPR-MAX3-430 Oost -105 graden (Voc 81.4; Vmp 70.4; Imp 6.11; Isc 6.57)

De omvormer is 1 fase Seversolar type Zeverlution 3680 (Vmax.input d.c. 600V; 2x MPP voltage range 100-520V; 2x Imax.input d.c. 11A; Isc PV 2x 16.5A; max. AC output 3680W)

Ik heb een ANWB dynamisch energiecontract. (afname per jaar van net 1300kWh; teruglevering 2600kWh; opbrengst PV-systeem oorspronkelijk (12xBenq) 3300kWh; verbruik uit eigen opwek 650 kWh)

Onderstaand enkele meetmomenten afgelezen van de omvormer:
3-2 13:17 uur moment 1) Pac 1435W > Vpv 465 / 363V > Ipv 2.3 / 1.3A > Iac 6.2A
5-2 13:44 uur moment 3) Pac 1135W > Vpv 480 / 354V > Ipv 1.5 / 1.1A > Iac ?.?A
5-2 13:46 uur moment 4) Pac 415W > Vpv 485 / 388V > Ipv 1.0 / 0.0A > Iac 1.8A
5-2 14:28 uur moment 1) Pac 847W > Vpv 494 / 389V > Ipv 1.9 / 0.0A > Iac ?.?A
8-2 12:08 uur moment 2) Pac 800W > Vpv 470 / 332V > Ipv 1.1 / 1.2A > Iac 3.4A
Het lijkt er op dat als het voltage in de Oost-string lager is dan ongeveer 380V (er dus ruimte is) de omvormer load balancing gaat doen (de load vd West-string deels overdraagt aan de omvormer van de Oost-string). Dit zou dan kunnen betekenen dat de Oost-string nog steeds geen stroom levert ondanks dat er wel een dc stroomIpv voor de Oost-string wordt getoond?

De sunpower 430Wp panelen zijn tweedehands gekocht en waren ieder met een optimizer Solaredge S500B uitgerust. Omdat ik geen Solaredge omvormer heb, heb ik de optimizers nu niet in de string gemonteerd. Alle panelen in beide strings zijn dus direct met elkaar verbonden.

VRAAG:
1) De oost-string met 5 Sunpower panelen levert wel Spanning maar soms geen Stroom. Hoe komt dat en wat is de oplossing? Op de omvormer wordt er soms wel en soms niet een Amperage getoond voor de Oost-string. Hoe kan dat? (mss soort loadbalancing waarin stroom van de Weststring (deels) wordt verwerkt door de omvormer van de Oost-string die per slot van rekening ongebruikt lijkt (soms).

2) Is het technisch mogelijk om de Benq en de Sunpower panelen te combineren in één string?

Beste antwoord (via BeingLight op 20-02-2025 22:56)

• Emula
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-08 16:42
zoals ik het lees
string 1 oost 5 panelen met 407v open en 352 nominaal
string 2 west 9 panelen met 584v open en 492 nominaal
totaal amperage vermogen gemiddeld 6.5A per mppt

zoals je in de comment aangeeft met meting

ik neem deze even als voorbeeld
mpp1 is de west string obv de voltages die worden gegeven.
mpp2 de oost string

nou klopt de aangetoonde waarde van de omvormer zoiezo niet. op de basis van de panelen die wel werken
de eerste waarde geeft aan dat de west kant met de oude panelen maar 415watt opleveren terwijl hier op het tijdstip aangeduid juist bijna 2kw op zich moet worden gevoerd. zelfs zonder de andere panelen
en zelfs als het bewolkt zou zijn en de vermogens juist lager moeten uitvallen is de waarde niet te vinden in de hardware die jij op je dak hebt.

zover ik bekend ben met PV installaties(en ik ben zelf installateur geweest)
heb ik maar 2 adviezen.
1 controlleer opnieuw de bekabeling om zeker te zijn dat er geen kabels gemixt worden tussen bijde strings.
2 controlleer alle aansluiting grondig om uit te sluiten dat alles echt goed aangesloten is en geen sluiting of schade bevat. pv stekkers met water of corrosie schade etc is desastreus voor de opbrengst en kan zelfs tot brand leiden. zorgen dat de stekkers ook niet op het dak los liggen maar gewoon gebonden aan het paneel met een tyrap od.

als je zeker bent van bijde zou de omvormer het moeten doen zoals bedacht. zo niet dan, omvormer uitzetten. alle stekkers DC kant los halen en per string actief maken en kijken hoe de omvormer reageerd
dus string oost op mpp1 omvormer aan wachten tot gestart is en paar minuten verzamelen van informatie
omvormer weer uit zetten en dan de zelfde string naar mpp2 zetten stap herhalen.

als de omvormer op bijde mppt's hetzelfde of nabij hetzelfde aan vermogen/voltage geeft dan is de omvormer nog goed. zit hier een significant verschil in dan is je omvormer stuk. (verschil van meer dan 40volt op de zelfde string)

ik hoop dat je hier wat mee kan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-08 20:53
Verschillende orientaties in dezelfde string gaat geen succes worden. Opbrengst volgt dan de zwakste schakel (lees: paneel) en dus gaat er veel opwek verloren.

Wissel de strings eens van aansluiting/ MPTT. Verhuist het probleem mee?

Let op, schakel eerst de omvormer uit voordat je dc Stekkers gaat los koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeingLight
Dank voor je reactie Skubba. Er zijn geen verschillende oriëntaties in één string momenteel en ik ben dat ook niet van plan. Ik zal i.d.d. de kabels van de strings eens omwisselen op de omvormer. Ik neem aan dat je bedoeld dat de omvormer aan de DC-kant uitgeschakeld moet worden of moet ook de AC-kant naar het net losgekoppeld (of uitgeschakeld) worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dus je hebt 9x65V op de ene string en 5x82V op de andere string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeingLight
@jadjong ja dat is correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeingLight
@Skubba ik heb de strings op de omvormer omgewisseld. Resultaat bij zonnig weer 1333W met spanning 395 / 495 V en stroom 0,1 / 2,8 A

Het probleem is dus mee omgewisseld wat aangeeft dat het probleem dus in de string en niet in de omvormer zit.

Kan het zijn dat de sunpower panelen alleen in combinatie met de optimizers stroom doorgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:56
Loop eerst maar eens alle stekkers na. Als er een slecht contact is, krijg je precies dit. Zodra de omvormer vermogen begint te vragen valt de spanning weg, waardoor deze weer stopt. Zodra er geen vermogen gevraagd wordt zie je wel gewoon de string spanning, die gaat via het slechte contact.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:27
Er zit water in een van de stekkers. Dat kan ook op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BeingLight schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 00:05:
@Skubba ik heb de strings op de omvormer omgewisseld. Resultaat bij zonnig weer 1333W met spanning 395 / 495 V en stroom 0,1 / 2,8 A

Het probleem is dus mee omgewisseld wat aangeeft dat het probleem dus in de string en niet in de omvormer zit.

Kan het zijn dat de sunpower panelen alleen in combinatie met de optimizers stroom doorgeven?
Voordat je het dak op gaat om alle stekkers te controleren, doe eens een dagje met alleen de 5 Sunpowers aangesloten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Emula
zoals ik het lees
string 1 oost 5 panelen met 407v open en 352 nominaal
string 2 west 9 panelen met 584v open en 492 nominaal
totaal amperage vermogen gemiddeld 6.5A per mppt

zoals je in de comment aangeeft met meting

ik neem deze even als voorbeeld
mpp1 is de west string obv de voltages die worden gegeven.
mpp2 de oost string

nou klopt de aangetoonde waarde van de omvormer zoiezo niet. op de basis van de panelen die wel werken
de eerste waarde geeft aan dat de west kant met de oude panelen maar 415watt opleveren terwijl hier op het tijdstip aangeduid juist bijna 2kw op zich moet worden gevoerd. zelfs zonder de andere panelen
en zelfs als het bewolkt zou zijn en de vermogens juist lager moeten uitvallen is de waarde niet te vinden in de hardware die jij op je dak hebt.

zover ik bekend ben met PV installaties(en ik ben zelf installateur geweest)
heb ik maar 2 adviezen.
1 controlleer opnieuw de bekabeling om zeker te zijn dat er geen kabels gemixt worden tussen bijde strings.
2 controlleer alle aansluiting grondig om uit te sluiten dat alles echt goed aangesloten is en geen sluiting of schade bevat. pv stekkers met water of corrosie schade etc is desastreus voor de opbrengst en kan zelfs tot brand leiden. zorgen dat de stekkers ook niet op het dak los liggen maar gewoon gebonden aan het paneel met een tyrap od.

als je zeker bent van bijde zou de omvormer het moeten doen zoals bedacht. zo niet dan, omvormer uitzetten. alle stekkers DC kant los halen en per string actief maken en kijken hoe de omvormer reageerd
dus string oost op mpp1 omvormer aan wachten tot gestart is en paar minuten verzamelen van informatie
omvormer weer uit zetten en dan de zelfde string naar mpp2 zetten stap herhalen.

als de omvormer op bijde mppt's hetzelfde of nabij hetzelfde aan vermogen/voltage geeft dan is de omvormer nog goed. zit hier een significant verschil in dan is je omvormer stuk. (verschil van meer dan 40volt op de zelfde string)

ik hoop dat je hier wat mee kan.

• BeingLight
@Emula Ik heb de test gedaan om elke string apart te testen én op beide ingangen van de omvormer. Resultaat was dat de strings op beide inngangen hetzelfde resultaat gaven. De omvormer lijkt daarom in orde. Wel bleek de weststring soms problemen te geven als hij apart werd getest. De Oostsring deed het prima dus nu verschoof de vermoedelijke oorzaak van de Ooststring die op de display som 0,0A opwekte naar de Weststring. Ik heb de kabels van de hele weststring gecontroleerd en die leken goed en niet gekruisd met de Ooststring. Waarom wilde de Weststring nu soms niet opstarten? Liep die vast in een bepaalde opstartcheck?

Ik ben er achter gekomen dat de Weststring te zwaar is qua Voc voor de mpp-range Vmpp die van 100V tot 520V per mpp loopt ondanks dat er een max van 600V geldt voor de omvormer. Op basis van veel testdata afgelezen van de omvormer, lijkt het er op dat als de spanning in een string boven de 480V uitkomt dat de omvormer de andere (minder belaste) mpp nagenoeg stil legt om vervolgens toch een klein ampèrage aldaar te genereren. Mss een beetje lompe manier van load balancing of wat te snelle bescherming tegen overspanning op de mpp?

Ik heb nu de Weststring met 1 paneel verkleind van 9 naar 8 panelen die samen een max. Voc kunnen genereren van 519,2 V, binnen de max. dus maar meer dan 480V. De strings 8 om 5 panelen werkten vandaag maar de metingen zijn wat onduidelijk doordat het al schemering begon te worden. Morgen ga ik kijken hoe deze configuratie W8-O5 het doet. Ik realiseer me dat ik de omvormer redelijk tot zijn grenzen push.

Ik verwacht eigenlijk dat de W8-string nog te zwaar is en dat ik naar een W7-O6 opstelling zal gaan die een max. Voc hebben van 454/472V en dus beiden onder de probleemgrens van 480V blijven. Het spannende aan deze opstelling is dat ik één Benq paneel ga toevoegen aan de Ooststring met 5 Sunpower panelen. Op basis van de cijfers Isc 6,52/6,57A en Vmpp 6,04/6,11A zouden de panelen wel samen moeten kunnen in één string. Deze test zal ik waarschijnlijk overmorgen gaan doen.

Al met al heeft jouw advies om de strings los van elkaar en op elke ingang van de omvormer te testen uiteindelijk tot deze inzichten geleid. Thanks _/\_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Die mpp range gaat echt niets te maken met je probleem. Hij gaat gewoon beter het maximale punt kunnen vinden in deze range. Daarbuiten werkt hij ook nog hoor.
Zou gewoon het paneel terug oorspronkelijk bij de correcte oriëntatie/string verbinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:24

DjVe

Hatsaflats!

Geen stroomsterkte, maar wel spanning en niet door opstartchecks heen komen is nagenoeg altijd een isolatiefout. Meestal zit dat in de bekabeling en of connectoren. Maarrrrrr...

Je omvormer mag maar tot 600V qua DC input, dus het zit ook te krap qua belasting op je string met 9 panelen (met koud weer ga je makkelijk over die 600V). Met 8 panelen zou het prima moeten gaan. Mocht je nog aan een extra BenQ paneel kunnen komen, dan kan je ook twee korte strings van 5 parallel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emula
naja mixen van panelen en merken is altijd af te raden vanwege verschillen in stroom en voltages.
al zal er in de werkelijkheid niet veel veranderen aan de werking van een systeem.

wat er wel zal gebeurd bij gemenge panelen op 1 string is dat de laagste doorvoer spanning de zwakste schakel word net als in een ketting.

maar in ieder geval je bent verder dan je was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeingLight
Update:

Het lijkt er steeds meer op dat het intitiële probleem van geen stroom in één van beide strings veroorzaakt wordt door de omvormer alleen in een bepaald Pac bereik tussen ongeveer 800W en 1350W én als een van de strings meer dan 480V opwekt en de andere string duidelijk minder Voltage opwekt. De omvormer gaat dan (een soort omgedraaide) load balancing doen (zo lijkt het) en rapporteert alleen stroom in de qua voltage zwaarst belaste string. Als ik het rendement Pac tijdens tijdens zo'n afwijkende meting vergelijk met periodes met vergelijkbare Pac zonder afwijkende nul-stroom-cijfer, dan wijkt het rendement niet zoveel af (de voltages zijn dan echter wel lager en onderling gebalanceerder).

Al met al is het een verwaarloosbaar probleem gebleken omdat het mijn rendement nauwelijks beïnvloed, ondanks de vreemde stroom-waarde in de display per string. Het is ook verwaarloosbaar omdat het slechts zelden optreedt en alleen in omstandigheden van lage opbrengst. Zodra de Pac boven de 1350W uit komt, doet het probleem zich niet meer voor.

Overig:

ik heb in de Ooststring nu 5 sunpower 430Wp gecombineerd met 1 Benq 330Wp paneel. Dit werkt prima waarschijnlijk doordat de nominale stroom Imp van 6,04 en 6,11 A erg dicht bij elkaar liggen en daardoor niet het ene type paneel een bottleneck gaat vormen voor de stroomsterkte in de string voor alle panelen.

Momenteel is de Weststring 9 Benq 330Wp en de Ooststring 1x Benq 330Wp en 5x Sunpower 430Wp. Totaal is de voor de liggen gecorrigeerde Wp van de hele opstelling 4642Wp en vandaag rond 13:30 en zonnige dag heb ik een Pac gemeten van 2575W (55% van het Wp).
26-2-2025 13:31: Pac 2575 > Vpv 454 / 405V > Ipv 3.7 / 2.6A > Vac 237V > Iac 10.9A
Dit lijkt mij een prima opbrengst voor een laagstaande zon eind februari. @Emula vind jij dit een te lage opbrengst voor deze omstandigheden? Zo ja, dan hoor ik graag hoe je tot die andere verwachting komt, qua onderbouwing.

Ik ga het systeem nu een tijdje zo laten en kijken of het goed blijft funmctioneren ook bij meer instraling c.q. hogere belasting. Ik zie nog een laatste uitbreidingsmogelijkheid in de Ooststring met 1 extra Benq paneel. Ik blijf dan in beide strings net onder een max. Voc van 600V.

Mocht mijn omvormer huidige omvormer het tzt begeven dan koop ik een hybride omvormer met een iets grotere capaciteit zodat ik nog één rij van 3 panelen met Oost-oriëntatie kan bijplaatsen. Dan staat mijn dak vol en dan wil ik ook een thuisbatterij aanschaffen (als de prijzen wat lager zijn geworden) om meer van mijn dynamische contract te kunnen gaan profiteren (door overproductie op te slaan en zelf te consumeren als het donker(der) is of terug te leveren op een moment dat het stroomtarief hoog is.) . Ik zou zelfs de batterij kunnen laden vanaf het net bij lage stroomprijs en stroom kunnen terugleveren bij hoge stroomprijs. :-)

Bedankt voor alle adviezen zover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emula
vermogens totaal = 2970 + 2480 = 5450Wp nominaal meten we met 15% vermindering als vuistregel dan zou je in theorie op 4630Wp uitkomen wat je maximaal kan behalen

jouw huidige situatie is dus nu
oost 9x 330wp = 2970wp totaal - 15% (445wp) 2524wp gemiddeld
west opstelling = 2480wp totaal - 15% (372wp) 2100wp gemiddeld
(dit zal tijdens de zomer wel zichtbaar worden niet tijdens de winter)
als jij tijdens huidig bedrijf 2500watt meet-krijgt dan zal dat zeker kloppen het is nog steeds winter periode dus de zon staat laag en je kan daardoor mischien 60% van je normale capaciteit halen

de door jou ondervonden 55% van cap is dus redelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeingLight
DjVe schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 06:54:
Geen stroomsterkte, maar wel spanning en niet door opstartchecks heen komen is nagenoeg altijd een isolatiefout. Meestal zit dat in de bekabeling en of connectoren. Maarrrrrr...

Je omvormer mag maar tot 600V qua DC input, dus het zit ook te krap qua belasting op je string met 9 panelen (met koud weer ga je makkelijk over die 600V). Met 8 panelen zou het prima moeten gaan. Mocht je nog aan een extra BenQ paneel kunnen komen, dan kan je ook twee korte strings van 5 parallel zetten.
Ik maak al gebruik van 2 strings (zie mijn antwoord van 26 en 20 februari). Ik bereken voor elke string de som van de maximale Voltage Voc van de panelen en zorg dat die tesamen onder de 600V blijven. Dan kan toch niet op een zonnige dag het voltage oplopen tot boven de 600V, of begrijp ik nu iets verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:24

DjVe

Hatsaflats!

BeingLight schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:19:
[...]

Ik maak al gebruik van 2 strings (zie mijn antwoord van 26 en 20 februari). Ik bereken voor elke string de som van de maximale Voltage Voc van de panelen en zorg dat die tesamen onder de 600V blijven. Dan kan toch niet op een zonnige dag het voltage oplopen tot boven de 600V, of begrijp ik nu iets verkeerd?
De kortsluitingspanning (Voc) is behoorlijk afhankelijk van de temperatuur (en een klein beetje door instraling). De waardes die je van de datasheet haalt zijn onder condities afgegeven (STC), dus op 25 graden Celsius met 1000W/M2 aan instraling. In diezelfde datasheet is ook de waarde te vinden waarmee de spanning oploopt als de temperatuur af neemt.

Dus ik acht het zeer waarschijnlijk dat je strings te lang zijn voor deze omvormer. Vrij makkelijk te testen door er een paneel uit te halen btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeingLight
DjVe schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:45:
[...]

De kortsluitingspanning (Voc) is behoorlijk afhankelijk van de temperatuur (en een klein beetje door instraling). De waardes die je van de datasheet haalt zijn onder condities afgegeven (STC), dus op 25 graden Celsius met 1000W/M2 aan instraling. In diezelfde datasheet is ook de waarde te vinden waarmee de spanning oploopt als de temperatuur af neemt.

Dus ik acht het zeer waarschijnlijk dat je strings te lang zijn voor deze omvormer. Vrij makkelijk te testen door er een paneel uit te halen btw.
momenteel heb ik 9 Benq panelen met West orientatie die samen 584,1 Voc opwekken STC en
met Oost orientatie 5 sunpower en 1 Benq paneel die samen 471,9 Voc STC opwekken. Voor de strings geldt t.o.v. de STC-waarde een toename van Voc respectievelijk bij 0 en -5 graden van:
West + 39,4 / 47,3 V
Oost + 21,3 / 25,6 V

Dit betekent dat de West string momenteel 1 paneel teveel bevat voor deze omstandigheden (lage temperatuur met veel zon). De Oost string kan nog uitgebreid worden met 1 Benq paneel (ik heb geen Sunpower panelen meer).

Dank voor je toelichting. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeingLight
@DjVe Ik heb de spanning zo'n beetje dagelijks in de gaten gehouden. Die komt weinig boven de 545V uit. Er was één uitschieter van 578V met alleen de 9 benq-panelen aangesloten (één string dus) rond 12 uur met heel lage opwek (weinig licht). Het grootste risico op te hoog voltage is in koude ochtenden met felle zon. Daar hebben we er inmiddels wel een paar van gehad. In april is wat dat betreft de piek te verwachten. Tot nu werkt alles perfect en maak ik een flink hogere opbrengst dan vorig jaar. So far so good, al is het kantje boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-09 19:25
Je omvormer ontploft niet gelijk volgens mij hoor hij gaat gewoon op foutmelding.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Pagina: 1