KLF200 of KIG300 voor HA aansturing dakramen + rolluiken

Pagina: 1
Acties:

• Pimpam
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-02 16:23
Dag Tweakers,

Ik zit al even op internet te kijken maar kom er nog niet helemaal uit.

Doel: Via Homeassitant mijn (nog te ontvangen) Velux dakramen (elektrisch, netstroom) aansturen. Daarbij gaat het om het raam open/dicht/x% en de dakraam-rolluiken open/dicht/x%.

Installatie: Raspberry PI met Homeassistant.

Ter info (valt buiten dit topic):
Overige zaken worden voornamelijk via z-wave (Fibaro) modules aangestuurd)
Rolluiken beneden wil ik ook met Fibaro gaan sturen (bevatten een domme motor)

KIG:300
- ~95 euro
- nieuwer?
- eerst online, daarna lokaal te gebruiken zoals ik het lees

KLF-200:
- ~150 euro
- ouder?
- standaard 100% lokaal
- Deze bevat bedrade (GPIO?) opties voor aansturing, maar zoals ik het lees hoef ik deze niet te gebruiken.
- issue met opnieuw opstarten vereist na herstart van Home assistant?

Vraag: Welke gateway/hardware werkt het beste: KLF-200 of KIG-300? Daarbij heeft mijn voorkeur 'simpele' setup, betrouwbaarheid en lokaal aansturing.

Ik neig naar de KLF-200 vanwege het lokale gebruik. Hardware/software technisch ben ik nog niet zo bijzonder goed en kan online nog niet opmaken of dit voldoende 'plug & play' is. Zijn er mensen die beide gebruikt hebben en argumenten hebben voor de een of ander?

• babananana
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-02 23:36
Ik heb zelf goede ervaring met de KLF-200. De lokale API werkt prima in Home Assistant, dus wat jij wilt kan hiermee precies. De stapel draadjes die erbij komt heb je inderdaad niet nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door babananana op 17-02-2025 13:16 ]

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-02 15:57
Wat heb je uiteindelijk gekozen?

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-02 15:27
@Pimpam Wat heb je gekozen ?

Ik heb een aantal nieuwe Velux waar ik de motor moet insteken (KMG 100K) en nadien de controller (KUX 110) kan controleren om te bedienen via Home Assistant.

• Pimpam
@Kingskawn @BasZer
Vreemd genoeg niet gezien dat jullie reageerden op deze forumpost (topic volgen staat wel aan)..

Ik heb voor de KLF-200 gekozen (2e hands).
Deze draait nu al enige tijd nagenoeg vlekkeloos. (verbinden ramen was wat lastig, 1x moeten herstarten).

Bediening gaat per ruimte met normale Gira contact wippers met daarachter 2 fibaro modules die deze input opvangen (deze fibaro modules had ik toch al gepland voor 2 aparte (domme) lichtbronnen).
1x wipper voor raam
1x wipper voor rolluik

HA: bewegen (tegenovergesteld van laatste richting) of stoppen indien raambekleding al beweegt.

Daarnaast wat automatiseringen die alle rolluiken sluiten/openen op gewenste moment.

Raam automatisering volgt komend zomer :) i.c.m. aansturing airco.

Aanvulling:
En ik had best wat moeite met het 'afvangen' van ongewenste aansturing raambekleding na herstart/update van z-wave modules.

[ Voor 8% gewijzigd door Pimpam op 29-01-2026 17:18 ]

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-02 15:57
Pimpam schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:17:
@Kingskawn @BasZer
Vreemd genoeg niet gezien dat jullie reageerden op deze forumpost (topic volgen staat wel aan)..

Deze draait nu al enige tijd nagenoeg vlekkeloos. (verbinden ramen was wat lastig, 1x moeten herstarten).

Bediening gaat per ruimte met normale Gira contact wippers met daarachter 2 fibaro modules die deze input opvangen (deze fibaro modules had ik toch al gepland voor 2 aparte (domme) lichtbronnen).
1x wipper voor raam
1x wipper voor rolluik

HA: bewegen (tegenovergesteld van laatste richting) of stoppen indien raambekleding al beweegt.

Daarnaast wat automatiseringen die alle rolluiken sluiten/openen op gewenste moment.

Aanvulling:
En ik had best wat moeite met het 'afvangen' van ongewenste aansturing raambekleding na herstart/update van z-wave modules.
Dankjewel dat je de moeite hebt hebt genomen alsnog te reageren. Ik ga nu ook voor deze optie.

Naast de Velux Rolluiken hebben we ook een rolluik met Somfy io-rolluikmotor. Deze zou dus ook moeten werken de klf-200 controller

[ Voor 5% gewijzigd door BasZer op 30-01-2026 07:27 ]

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-02 15:27
Pimpam schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:17:
@Kingskawn @BasZer

1x wipper voor raam
1x wipper voor rolluik

Aanvulling:
Bedankt dat je nog antwoord op onze vragen. Wij hebben buiten de 7 Veluxramen nog 3 sunscreens die met Somfy IO werken. Ik lees dat mensen hun Tahoma linken met de KLF-200 maar zou de KLF-200 dit allemaal op zichzelf kunnen nemen? Ik lees van wel maar wou het even bevestigd zijn. :*)

• Pimpam
Ik heb er 7 ramen en van die 7 ook 5 rolluiken op zitten. Deze 12 (of tel je ze als 7?) te regelen modules kan die prima aan.

Mijn screens heb ik met domme motor besteld en rechtstreeks met shelly wave shutter aangestuurd.
Pagina: 1