Dag Tweakers,
Ik zit al even op internet te kijken maar kom er nog niet helemaal uit.
Doel: Via Homeassitant mijn (nog te ontvangen) Velux dakramen (elektrisch, netstroom) aansturen. Daarbij gaat het om het raam open/dicht/x% en de dakraam-rolluiken open/dicht/x%.
Installatie: Raspberry PI met Homeassistant.
Ter info (valt buiten dit topic):
Overige zaken worden voornamelijk via z-wave (Fibaro) modules aangestuurd)
Rolluiken beneden wil ik ook met Fibaro gaan sturen (bevatten een domme motor)
KIG:300
- ~95 euro
- nieuwer?
- eerst online, daarna lokaal te gebruiken zoals ik het lees
KLF-200:
- ~150 euro
- ouder?
- standaard 100% lokaal
- Deze bevat bedrade (GPIO?) opties voor aansturing, maar zoals ik het lees hoef ik deze niet te gebruiken.
- issue met opnieuw opstarten vereist na herstart van Home assistant?
Vraag: Welke gateway/hardware werkt het beste: KLF-200 of KIG-300? Daarbij heeft mijn voorkeur 'simpele' setup, betrouwbaarheid en lokaal aansturing.
Ik neig naar de KLF-200 vanwege het lokale gebruik. Hardware/software technisch ben ik nog niet zo bijzonder goed en kan online nog niet opmaken of dit voldoende 'plug & play' is. Zijn er mensen die beide gebruikt hebben en argumenten hebben voor de een of ander?
Ik zit al even op internet te kijken maar kom er nog niet helemaal uit.
Doel: Via Homeassitant mijn (nog te ontvangen) Velux dakramen (elektrisch, netstroom) aansturen. Daarbij gaat het om het raam open/dicht/x% en de dakraam-rolluiken open/dicht/x%.
Installatie: Raspberry PI met Homeassistant.
Ter info (valt buiten dit topic):
Overige zaken worden voornamelijk via z-wave (Fibaro) modules aangestuurd)
Rolluiken beneden wil ik ook met Fibaro gaan sturen (bevatten een domme motor)
KIG:300
- ~95 euro
- nieuwer?
- eerst online, daarna lokaal te gebruiken zoals ik het lees
KLF-200:
- ~150 euro
- ouder?
- standaard 100% lokaal
- Deze bevat bedrade (GPIO?) opties voor aansturing, maar zoals ik het lees hoef ik deze niet te gebruiken.
- issue met opnieuw opstarten vereist na herstart van Home assistant?
Vraag: Welke gateway/hardware werkt het beste: KLF-200 of KIG-300? Daarbij heeft mijn voorkeur 'simpele' setup, betrouwbaarheid en lokaal aansturing.
Ik neig naar de KLF-200 vanwege het lokale gebruik. Hardware/software technisch ben ik nog niet zo bijzonder goed en kan online nog niet opmaken of dit voldoende 'plug & play' is. Zijn er mensen die beide gebruikt hebben en argumenten hebben voor de een of ander?