Computer hangt nu en dan vast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Higherdemon1978
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-05 16:12
Ik heb een maand of twee geleden deze pc gekocht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Behuizing   Naam    Montech KING 95 PRO
    Form factor Midi Tower
    Voorgeïnstalleerde fans 6 st.
    Naam casefan    1x 120mm AX120 ARGB PWM Fan, 2x 140mm RX140 Reversed ARGB PWM Fan, 3x 120mm RX120 Reversed ARGB Fan
    Window Kit aanwezig Ja
Processor   Architectuur    Zen 5
    Naam    AMD Ryzen 7 9800X3D (8 cores / 16 threads) / Basissnelheid 4,7 GHz / Boost Klok 5,2 GHz
    Cache   L1  640 KB
        L2  8192 KB
        L3  98304 KB
    Socket-type AM5
    CPU-Koeler  Sharkoon S90 RGB
Chipset AMD B650
Geheugen    Naam    Kingston FURY Beast RGB 32 GB DDR5-6000 (2x 16 GB) Kit
    Capaciteit  Aanwezig    32 GB (waarvan 32 GB verwisselbaar )
        Uitbreidbaar tot    256 GB DDR5 (waarvan 256 GB verwisselbaar)
    Type    DDR5 (6000 MHz)
    Geheugenslots   4 geheugenslots, waarvan bezet: 2 geheugenslots
Dataopslag  Aantal  1
    Totale capaciteit   2 TB
    Opslag 1    Capaciteit  2 TB [M.2, via PCIe 4.0, SSD]
        Naam    Kingston NV3 2 TB SSD
Grafisch    Naam    GIGABYTE Radeon RX 7900 XTX GAMING OC 24G grafische kaart
    Type    AMD Radeon RX 7900 XTX
    Geheugen    Totaal  24 GB (GDDR6)
        waarvan geïntegreerd : 24 GB
    Aansluitingen   2x DisplayPort, 2x HDMI
Moederbord  Naam    GIGABYTE B650 EAGLE AX

De problemen zijn direct na de aankoop gestart. Eerst was er een probleem met de videokaart dat hij ze niet meer wou detecteren als je een game opstart. Dit werd opgelost onder garantie.

Ander probleem dewelke er nog steeds is. De computer kan willekeurig vasthangen. Je bent in Excel of een spel bezig en je klikt ergens buiten de software waarin je bezig bent. De computer bevriest. Alles blijft draaien enkel reageert hij nergens meer op. De fans blijven draaien echter de kleuren veranderen niet meer, toetsenbord/muis reageren niet meer. En het meest opvallende dat het scherm zwart is, er is geen signaal meer tussen de pc en het scherm.
In de windows logging is er geen enkel fout te vinden (beetje logisch want hoe zou hij dit kunnen loggen).

Webwinkel support was niet goed. Veel moeten aandringen om te reageren (misschien was dit om dit deze pc zakelijk heb aangekocht ik weet het niet). De videokaart werd vervangen echter het bovenstaande probleem werd genegeerd. Er waren ook problemen met de RGB op de fans. Dit werd ook niet bekeken bij het terugsturen. Achteraf hebben ze een nieuwe fan hub opgestuurd en is ook dat probleem verholpen.

Het vervelende probleem van vastlopen blijft echter bestaan. Dit valt 1 keer op twee dagen voor. Herstarten (power cycle) is het enige wat helpt. Na het herstarten komt het op dezelfde dag tot nu niet meer voor.

Zou er iemand enig idee hebben? Opnieuw opsturen is mogelijk maar ik kan de pc ondertussen niet meer missen en ik vrees dat dit ook niet te simuleren is. Aangezien dit zeer weinig voorkomt is een beschrijving/analyse zeer moeilijk.

[ Voor 25% gewijzigd door br00ky op 16-02-2025 15:09 . Reden: De naam van de webwinkel noemen is niet toegestaan. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-05 23:48
Het lastige is,de pc is gebouwd door webwinkel,dus eigenlijk moeten die het ook oplossen.
Dus het beste kan je het systeem wel opsturen naar de webwinkel in dit geval

Hoe meer je er nu zelf aan gaat doen,hoe lastiger het word qua garantie systeem ect.
Ik zou alles wat je probeert in overleg doen moet de webwinkel,wat je wel en niet mag proberen

Want dit kan echt van alles zijn,het kan bv se rgb software bv zijn die moeilijk doet,maar het kan ook heel wat anders zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 16-02-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Eens met @freaky35 , je hebt een premium betaalt voor een werkend compleet systeem. Als het niet werkt, vooral niks gaan doen voor ze je de schuld in de schoenen schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-05 23:25

Klippy

Still Game

Je kan wel eens een geheugentest draaien, misschien brengt dat nog wat naar voren.
Random vastlopers zijn vaak softwareproblemen, maar die kunnen veroorzaakt worden door opslag of geheugen problemen.
Geheugen is dan het makkelijkste te testen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Higherdemon1978
Het heeft dus met AMD te maken. Als je erover begint te zoeken dan staat het internet er plots vol van.
Even opsommen wat men allemaal aanraadt om te doen:
- Drivers bios updaten
- MPO uitzetten (het is van nvidia maar zou toch helpen)
- Hardware versnelling uitzetten op de browsers
- Vsync off
- ddu drivers en dan herinstallatie

Vandaag een grijs scherm 3x na elkaar in de eerste minuut. Nu vsync uitgezet en kan toch al een uur werken.

Never AMD again, toch niet voor een GPU.

De threads op fora gaan tot meer dan 2j terug en het probleem is er nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
ik denk meer dat dit een probleem is van je systeem.
En denk echt dat je de winkel zal moeten inschakelen om het op te lossen.
Tis vooral waardeloos dat het gebeurd natuurlijk, maar goed de winkel zal dit dan moeten oplossen

Ik heb zelf een 9800x3d,maar geen probleem met een vastlopende pc

PC's zijn tegenwoordig aardig ingewikkeld naar mijn mening en er kan het nodige mis gaan qua hardware en software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Higherdemon1978
freaky35 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:40:
ik denk meer dat dit een probleem is van je systeem.
En denk echt dat je de winkel zal moeten inschakelen om het op te lossen.
Tis vooral waardeloos dat het gebeurd natuurlijk, maar goed de winkel zal dit dan moeten oplossen

Ik heb zelf een 9800x3d,maar geen probleem met een vastlopende pc

PC's zijn tegenwoordig aardig ingewikkeld naar mijn mening en er kan het nodige mis gaan qua hardware en software
En welke video kaart en scherm heb je?
PS is al de tweede 7900xtx kaart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loolladin
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:12
Welke voeding heb je? Of zie ik erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Higherdemon1978 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:14:
[...]

En welke video kaart en scherm heb je?
PS is al de tweede 7900xtx kaart
Ik heb zelf een 4090 suprim van msi
Met een asus scherm

Maar ik vraag me af of de 7900xtx wel het probleem is,echter blijf ik vinden dar de winkel dat moet uitzoeken,zeker i.v.m garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:10
In het verleden heb ik vergelijkbare problemen gehad met PCs die ingebouwd waren in industriële machines. Vrijwel zonder uitzondering waren dit problemen veroorzaakt door het elektriciteitsnet in de fabriek. De vele motoren en machines die starten en stoppen in zo'n fabriek zorgen voor flink veel ruis op de lijn waar je doorsnee PC voeding niet mee kan omgaan. Hierdoor klopte af en toe de spanning niet meer en gingen hardware onderdelen van de PC in een error status. Betere voedingen en/of aansluitingen op minder belaste lijnen in de fabriek waren de oplossing.

Nou zul jij wel niet je PC in een fabriek hebben staan, maar ook bij jou zal je aansluiting op het net nooit ideaal zijn. Aangezien je een pre-made PC hebt gekocht kan er best wel eens een veel te goedkope PSU ingezet zijn die je hardware net niet helemaal van opgeschoonde spanning en stroom kan voorzien. Zeker als je van taak wisselt en bijvoorbeeld een GPU aanslingert kan het zijn dat de PSU die piek niet goed kan opvangen. Dit gebeurt ook als je PSU onderbemeten is, of niet genoeg piekstroom kan leveren.

Dus @Loolladin's vraag is zeker relevant om te weten of je PSU goed genoeg is voor de hardware die je in de kast hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Higherdemon1978
Ik heb de video kaart 7900xtx retour gestuurd en een 5070TI gekocht en nu zijn instant de problemen opgelost.
Ja geen AMD GPU meer voor mij, jammer want heb aandelen van de firma :)
Alternate.nl heeft uiteindelijk goed meegewerkt alleen jammer van de hoge 5070TI prijs maar ik ben zo content dat die problemen opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Higherdemon1978
Loolladin schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:18:
Welke voeding heb je? Of zie ik erover?
Sharkoon SilentStorm Cool Zero 850W Zou zeker moeten volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:07
Had je toevallig AMD Adrenalin geïnstalleerd toen je de 7900xtx had? Ik heb wel eens vaker gelezen dat deze software rare dingen veroorzaakt met de driver van de videokaart zelf.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Higherdemon1978
KilleBladhark schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:15:
Had je toevallig AMD Adrenalin geïnstalleerd toen je de 7900xtx had? Ik heb wel eens vaker gelezen dat deze software rare dingen veroorzaakt met de driver van de videokaart zelf.
Ja natuurlijk want dat is de software die bij de kaart hoort.
Pagina: 1