Westland1940 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:48:
Wat een hoop reacties, thanks! Op alles los reageren wat mij wordt te veel dus ik probeer het in één comment te plaatsen.
Ten eerste, de plannen zijn ook nog vaag omdat ik er nog alleen 'sterk' over nadenk om deze trip te ondernemen, samen met mijn moeder. Beide vinden Ierland en Schotland mooi dus dacht fuck it, moeten het een keer doen. Alleen ik heb geen ervaring van een trip de UK, laat staan het hoge noorden.
Met de auto klinkt wel het meest logisch en goedkoopst? Ik dacht ook aan om sowieso Edinburgh mee te pakken, en daarna dorpjes en te genieten van het mooie landschap.
Klinkt goed - maar nog steeds erg vaag om gericht tips te geven.
Wat wil je in Schotland doen/zien?
- woeste open ruimte? (hele highlands)
- bergen? (Cairngorms, Ben Nevis)
- ruige kusten? (noorden en westen, eilanden)
- eilanden hoppen? (Hebrides, Orkney, Shetland)
- just de laaglanden? (Lowlands, Fife, Clyde, Galloway)
- prehistorie? (Orkney, Lewis, Shetland, Kilmartin Glen)
- Middeleeuwse geschiedenis? (Edinburgh, Stirling, Scone, Jarlshof, St Andrews, Arbroath)
- Industriele/recente geschiedenis? (Glasgow, Edinburgh, Dundee, Aberdeen)
- musea (vooal Edinburgh & Glasgow)
- whisky (Speyside, Campbeltown, Islay)
etc. etc. etc.
Het hoogseizoen sla ik sowieso over dus het wordt wellicht in het voorjaar, of najaar, maar denk het laatste.
Verstandig als je de vrijheid hebt. Let wel op dat het behoorlijk noordelijk is en te laat in het najaar donker kil en nat gaat zijn. Sowieso ga je niet naar Schotland voor het mooie weer en moet je ook in de (voor- en na-)zomer goed voorbereid op pad gaan.
Andere tip is dat Schotland groot is, en infrastructuur beperkt. Het is zeker zeven uur rijden van zuidgrens van Schotland tot John o'Groats (noordelijkste punt) en nog langer naar de westelijke uitersten. Je kunt dus niet heel mainland Schotland 'doen' vanaf een enkel punt, laat staan dat je naar de eilanden kunt.
@
IceStorm Jij bent al 8x geweest in Schotland? Heb hier dus te maken met een kenner

Mijn moeders familie komt uit Schotland. Geen contact meer met familieleden daar, maar ga er wel redelijk regelmatig naartoe.
Meest recent was zomer 2023 - we zijn een klein weekje naar Orkney gegaan om de prehistorische sites te zien en de kusten. We zijn met de auto met de Ijmuiden-Newcastle boot gegaan
marginaal duurder dan boot bij Calais en de hele lengte van Engeland en breedte van Belgie te rijden, maar tegen de tijd dat je hotelovernachting meerekent en vermoeidheid was het een simpele keuze, dan van Newcastle naar Speyside (Forres) gereden de eerste dag, dan door naar Gills voor de veerboot naar Orkney. Die avond zaten we in hutje met alleen geluid van blatende schapen, regen op het dak en wind door de heide. Na paar dagen op Orkney rondgereden te hebben, de nachtboot van Stromness naar Scrabster gepakt (waar bleek dat Atlantische oceaangolven en ontbijt voor vrouw en kinderen niet goed samen gingen). Dan na uitstapje naar Achanarras Quarry
waar je fossiele vissen zou moeten kunnen vissen - al lukte het ons niet, enige fossielen vond ik op kiezelstrand tegenover Skara Brae en lange dag rijden langs Loch Ness tot aan Fort William, dan onder Ben Nevis langs door de Glen Coe
als je een rit maakt, rij hierdoor: echt spectaculair landschap om uiteindelijk na stop om te eten in Stirling doorgereden naar Edinburgh. Daar anderhalve dag musea bezocht en interessante gefrituurde dingen gegeten (haggis, Mars...) voordat we terug naar Newcastle reden en weer naar huis voeren.