Trip naar Schotland - tips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-05 15:21
Beste Tweakers,

Ik zou het leuk vinden als ik het voor elkaar krijg om dit jaar 1 of max 2 weken naar Schotland te gaan, alleen heb ik 0,0 reiservaring buiten het vasteland van Europa. Ik kom van jongs of aan grotendeels in Frankrijk, leuk en lekker makkelijk. Heen rijden, camping of een huisje, en dan doen wat je wilt. Schotland is toch wat anders en komt er meer bij kijken volgens mij. De trip erheen, onderkomen, auto (huren?), vliegtuig?

Ik wil sowieso mijn eigen ding kunnen doen, dus een auto tot mijn beschikking is een must. Denk aan een huisje waaruit we ons gang kunnen gaan en mooie plekken kunnen bezoeken. Wie heeft er ervaring mee en kan wat delen? En de kosten natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2158854

Kijk eens naar een georganiseerde reis of zo'n fly & drive optie.
Niet dat je die dan moet boeken, maar ter inspiratie. Of juist wel, scheelt je wellicht weer uitzoeken.
Let wel, ze rijden er links, moet je maar net leuk vinden om te ervaren. :D

Deze guide al eens gelezen?
https://www.visitscotland.com/travel-planning/solo-travel
Of andere websites met reisverslagen van Schotland (polarsteps bijv.) van reizigers.

Verder, 'land' van de whisky (als je dat lust) en kastelen. Wat wil je bezoeken?
Heb je een beoogde locatie als uitvalsbasis of wil je rond rijden?
Verkijk je niet op afstanden, heuvels zijn prachtig, maar doorrijden zit er meestal niet in.

Wat denk je dat het verschil is tussen vaste land en schotland?

Heb zelf veel solo reizen over de wereld gemaakt, Basis is wel hetzelfde.
Je boekt een vlucht (of overtocht met een boot), huurt een huisje (of hotel's / airbnb), zoekt uit wat je graag wil zien, of je laat je ter plekke inspireren door locals en je reist van A naar B met je auto. ;)

Wil je alles vooraf vastleggen? Of kijk je per dag waar je slaapt? (AirBNB/Booking/Google Maps overnachtingen, etc).
Camper overwogen? Wil je luxe overnachten? Of is een homestay ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-05 10:50

Bleh!

:)

Bij mij staat de North Coast 500 nog op de bucket list https://www.northcoast500.com/nl/
Maar er zijn veel opties. Edinburgh is ook een heel mooie stad.

Zelf ben ik vorig jaar met eigen auto naar Noordoost Engeland geweest (en een stukje Schotland). Gewoon de boot van IJmuiden naar Newcastle genomen. Vliegen en een auto huren was duurder.
Daar rijden is even wennen maar prima te doen. Je volgt gewoon het verloop van de rijbaan en dan gaat het vanzelf. Wel even opletten bij een lege weg ;)

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@Anoniem: 2158854 Thanks voor je bericht! Ik wil sowieso niks georganiseerd doen, althans, niet met een groep en dat alles voor je is uitgewerkt. Tenzij je dit gewoon met je eigen mensen kunt doen en de rest geregeld is.

Ik wil graag het landschap zien, de natuur, mooie oude dorpjes.

Alles vooraf vastleggen scheelt wel een hoop last minute gedoe lijkt mij. Een B&B of huisje zoals van Booking.com en derglijke.

@Bleh! Zo'n 11 uur rijden in totaal + boottocht? Dat is wel te doen. Een vliegtuigticket + auto huren klinkt duurder ja.

Ik heb nog nooit een reis via zoiets gepland:
https://www.anwb.nl/vakan...ondreizen--Autorondreizen

Is dat slim of vallen deze veel duurder uit, dan als je het zelf uitzoekt?

[ Voor 29% gewijzigd door Westland1940 op 16-02-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-05 10:50

Bleh!

:)

Die ANWB reizen zien er altijd wel goed uit. Geen recente ervaring mee. Meestal kom ik uit op booking.com
De prijzen (in Northumberland, in het hoogseizoen) vond ik wel vrij hoog, maar UK is ook vrij duur. Of booking momenteel ook goede dekking in Schotland heeft weet ik niet. Je hebt wel keuze, bij ANWB krijg je wat zij voor je boeken. Aan de andere kant heb je er dan ook minder werk aan.
Je zou het kunnen narekenen voor een bepaalde reis.

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:58
Goede regenkleding kopen. Daar wordt je blij van.

Je kan een route uitzoeken, zou zeker de highlands meenemen als je mooie natuur wil zien
Eventueel langs de kust heb je ook wat boottochten waar je veel zeehonden enzo kan spotten.
Langs de route zou ik zelf airbnb adressen boeken of hotels als er niets fatsoenlijks zit.
Ik vind zelf links rijden echt drama maar dat is ieder voor zich.
Het is zeker een prachtig land

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-05 07:20
Even willekeurig geklikt (8 maart - 22 maart): €330 retour KLM Amsterdam - Inverness, autohuur €320 (Ford Focus). Dan zit je redelijk goed voor de Highlands en kan je nog een overtocht wagen naar Orkney en/of Skye (alhoewel ik Skye zou afraden aangezien dat de laatste keer dat ik er was gigantisch toeristisch), dan is Tobermory "makkelijker".

Goedkoper met de ferry is maar relatief, als je ziet wat er allemaal extra bij komt (eten, afstand naar het noorden). Voor dezelfde data kom ik op ~€580 (met eten). Beetje oneerlijk, want je mist dan 2 dagen en je moet nog 5 uur rijden naar Inverness.

Online kan je goed naar B&B's zoeken, probeer ze lokaal te zoeken, niet via grote bookingsites. Mijn ervaring is dat ik nog nooit een miskleun heb gehad met het boeken bij lokale B&B's (dat wil zeggen, dat ik geen slaapplek had), wel goed van te voren communiceren. B&B's te over als er iets misgaat (misschien wat lastiger in de afgelegen plaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:13
Je kan vliegen naar Glasgow en een auto huren of met je eigen auto gaan met de ferry naar New Castle en naar schotland reiden.

Accommodaties in Schotland zijn relatief goedkoop, een hoop staan ook kleinere website dus ik zou zeker even via Google zoeken buiten de grote spelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:31
il-Principe schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:05:
Even willekeurig geklikt (8 maart - 22 maart): €330 retour KLM Amsterdam - Inverness, autohuur €320 (Ford Focus).
Is die vlucht prijs voor meer personen? TS schrijft "we"... En inclusief bagage? Voor dat laatste komt er tegenwoordig ook zomaar €80,- per vlucht per koffer bij.
En is die auto dan inclusief voldoende km's en afkoop eigen risico? Komt vaak nog best het nodige bij. En houd er rekening mee dat je doorgaans een creditcard nodig hebt om de borg te stellen. (Debit- of prepaid cards werken vaak niet)

Daarmee niet gezegd dat TS het niet moet doen, maar dat zijn wel zaken die je in je vergelijking mee moet nemen.

De boot naar Newcastle gaat als ik me niet vergis om 19.00, dus het kan ook een optie zijn om een avond eerder te vertrekken, afhankelijk van waar en tot hoe laat je werkt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Je plannen voelen nog wat vaag maar ik ga een poging doen om wat aan te stippen.

Ik proef dat de kosten een punt van aandacht zijn, dan zou ik lekker met de eigen auto de boot vanuit IJmuiden naar Newcastle pakken. Dan ben je (zeker met meer personen) relatief goedkoop uit tov vliegen + auto huren. En kun je alle whisky en Irn Bru mee terug nemen die je wilt ;).
Hou er wel rekening mee dat je vanaf Newcastle nog wel een uur of 5 moet rijden om echt in de Highlands te zitten.

Locatie is sterk afhankelijk van wanneer je wilt gaan en wat je wil gaan doen maar voor de 1e keer (en geen verdere hele specifieke wensen) zou ik overwegen om wat dagen een stad (Edinburgh / Glasgow) te doen en daarnaast wat dagen op een mooie plek te gaan zitten. Bedenk ook dat het best afstanden zijn om te overbruggen en er zijn zat plekken waar de snelheidslimiet in theorie best ok is maar die je in de praktijk niet gaat redden.

Glencoe en Skye zijn schitterende plekken maar niet in het hoogseizoen wmb.

Overigens, sowieso doen. Schotland is een schitterend land en verrassend divers zolang je maar van natuur houd en niet perse in de zon wil liggen. Heb zelf plannen om dit jaar voor de ca. 8e keer op vakantie te gaan en kijk er al naar uit.
SCIxX schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:07:
Accommodaties in Schotland zijn relatief goedkoop, een hoop staan ook kleinere website dus ik zou zeker even via Google zoeken buiten de grote spelers.
Niet echt mijn ervaring qua prijs. Er is wel genoeg te vinden in allerlei gradaties maar goedkoop is het zelden.
Wild Chocolate schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:13:De boot naar Newcastle gaat als ik me niet vergis om 19.00, dus het kan ook een optie zijn om een avond eerder te vertrekken, afhankelijk van waar en tot hoe laat je werkt.
De boot vertrekt 17:30 maar je moet op tijd inchecken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
Wild Chocolate schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:13:
[...]

Is die vlucht prijs voor meer personen? TS schrijft "we"... En inclusief bagage? Voor dat laatste komt er tegenwoordig ook zomaar €80,- per vlucht per koffer bij.
En is die auto dan inclusief voldoende km's en afkoop eigen risico? Komt vaak nog best het nodige bij. En houd er rekening mee dat je doorgaans een creditcard nodig hebt om de borg te stellen. (Debit- of prepaid cards werken vaak niet)

Daarmee niet gezegd dat TS het niet moet doen, maar dat zijn wel zaken die je in je vergelijking mee moet nemen.

De boot naar Newcastle gaat als ik me niet vergis om 19.00, dus het kan ook een optie zijn om een avond eerder te vertrekken, afhankelijk van waar en tot hoe laat je werkt.
De vlucht is inclusief bagage (prijs is per persoon) en de auto is all inclusive (Sunny Cars). De Ferry vertrekt om 17:30 uit IJmuiden (incheck sluit 45 minuten van te voren), uit Newcastle vertrekt deze 17:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:58
Beetje voor de hand liggend wat bijna iedereen wel weet maar toch even gezegd moet zijn: Na de brexit is een id kaart niet genoeg en heb je een paspoort nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:59
en tegenwoordig ook een soort visum, moet je wel op tijd aanvragen

edit:(geldt niet voor kort verblijf )

[ Voor 23% gewijzigd door peter-rm op 16-02-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 06:49

bloody

0.000 KB!!

Ik weet niet of je dit al weet, maar als je midges (kleine muggen) niet zo goed trekt, lees je daar dan vooral even op in. Qua reisperiode en gebied in Schotland.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Wat een hoop reacties, thanks! Op alles los reageren wat mij wordt te veel dus ik probeer het in één comment te plaatsen.

Ten eerste, de plannen zijn ook nog vaag omdat ik er nog alleen 'sterk' over nadenk om deze trip te ondernemen, samen met mijn moeder. Beide vinden Ierland en Schotland mooi dus dacht fuck it, moeten het een keer doen. Alleen ik heb geen ervaring van een trip de UK, laat staan het hoge noorden.

Met de auto klinkt wel het meest logisch en goedkoopst? Ik dacht ook aan om sowieso Edinburgh mee te pakken, en daarna dorpjes en te genieten van het mooie landschap.

Het hoogseizoen sla ik sowieso over dus het wordt wellicht in het voorjaar, of najaar, maar denk het laatste.

@IceStorm Jij bent al 8x geweest in Schotland? Heb hier dus te maken met een kenner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
Wij hebben vroeger een ferry naar Newcastle geboekt en met eigen auto naar Drymen gekacheld, daar hadden we een alleraardigste local gevonden met een B&B. Afgezien dat hij ons dagelijks aan de haggis probeerde te krijgen, was het geweldig. Verschillende bergen beklommen, uitzichten, meren, en veel mist. Vooraf wat dingetjes bekeken zodat we wat keuzes hadden, maar buiten de B&B en ferry tickets was het gewoon bonnefooi en ik denk dat de B&B lokaal ook zeker goed was gekomen.

Ierland ook al eens gedaan: HoekvHolland Harwich, UK doorkachelen en dan Holyhead =>dublin. We hadden daar een bruiloft en toen zijn we meteen een week gebleven omgeving Dingle. Dat was met de tent btw; camping hadden we geboekt. Holyhead ferry hadden we niet geboekt, kon je zo op rijden als er plek was, maar was wel 2008, geen idee wat er veranderd is.)

En inderdaad we houden niet van vliegen.. Maar ik vond het links rijden erg mee vallen. Alleen als de weg leeg is ging het nog wel eens mis ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Mistraller op 16-02-2025 21:20 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
Tip voor (online) kaarten, Ordnance Survey kaarten zijn te vinden op bing.com/maps. Volgens mij alleen te krijgen/zien in de desktop mode (en misschien moet je de locatie in settings naar UK zetten). Gedetailleerde kaarten met o.a. zeer lokale info (telefooncellen, cairns, uitzichtpunten), looppaden en hoogteverschillen (niet elk pad is begaanbaar met de auto en niet elk pad mag zomaar betreden worden). Handig voor looproutes uit te stippelen.

[ Voor 6% gewijzigd door il-Principe op 16-02-2025 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Westland1940 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:48:
Wat een hoop reacties, thanks! Op alles los reageren wat mij wordt te veel dus ik probeer het in één comment te plaatsen.

Ten eerste, de plannen zijn ook nog vaag omdat ik er nog alleen 'sterk' over nadenk om deze trip te ondernemen, samen met mijn moeder. Beide vinden Ierland en Schotland mooi dus dacht fuck it, moeten het een keer doen. Alleen ik heb geen ervaring van een trip de UK, laat staan het hoge noorden.

Met de auto klinkt wel het meest logisch en goedkoopst? Ik dacht ook aan om sowieso Edinburgh mee te pakken, en daarna dorpjes en te genieten van het mooie landschap.
Klinkt goed - maar nog steeds erg vaag om gericht tips te geven.

Wat wil je in Schotland doen/zien?

- woeste open ruimte? (hele highlands)
- bergen? (Cairngorms, Ben Nevis)
- ruige kusten? (noorden en westen, eilanden)
- eilanden hoppen? (Hebrides, Orkney, Shetland)
- just de laaglanden? (Lowlands, Fife, Clyde, Galloway)
- prehistorie? (Orkney, Lewis, Shetland, Kilmartin Glen)
- Middeleeuwse geschiedenis? (Edinburgh, Stirling, Scone, Jarlshof, St Andrews, Arbroath)
- Industriele/recente geschiedenis? (Glasgow, Edinburgh, Dundee, Aberdeen)
- musea (vooal Edinburgh & Glasgow)
- whisky (Speyside, Campbeltown, Islay)
etc. etc. etc.
Het hoogseizoen sla ik sowieso over dus het wordt wellicht in het voorjaar, of najaar, maar denk het laatste.
Verstandig als je de vrijheid hebt. Let wel op dat het behoorlijk noordelijk is en te laat in het najaar donker kil en nat gaat zijn. Sowieso ga je niet naar Schotland voor het mooie weer en moet je ook in de (voor- en na-)zomer goed voorbereid op pad gaan.

Andere tip is dat Schotland groot is, en infrastructuur beperkt. Het is zeker zeven uur rijden van zuidgrens van Schotland tot John o'Groats (noordelijkste punt) en nog langer naar de westelijke uitersten. Je kunt dus niet heel mainland Schotland 'doen' vanaf een enkel punt, laat staan dat je naar de eilanden kunt.
@IceStorm Jij bent al 8x geweest in Schotland? Heb hier dus te maken met een kenner ;)
Mijn moeders familie komt uit Schotland. Geen contact meer met familieleden daar, maar ga er wel redelijk regelmatig naartoe.

Meest recent was zomer 2023 - we zijn een klein weekje naar Orkney gegaan om de prehistorische sites te zien en de kusten. We zijn met de auto met de Ijmuiden-Newcastle boot gegaan marginaal duurder dan boot bij Calais en de hele lengte van Engeland en breedte van Belgie te rijden, maar tegen de tijd dat je hotelovernachting meerekent en vermoeidheid was het een simpele keuze, dan van Newcastle naar Speyside (Forres) gereden de eerste dag, dan door naar Gills voor de veerboot naar Orkney. Die avond zaten we in hutje met alleen geluid van blatende schapen, regen op het dak en wind door de heide. Na paar dagen op Orkney rondgereden te hebben, de nachtboot van Stromness naar Scrabster gepakt (waar bleek dat Atlantische oceaangolven en ontbijt voor vrouw en kinderen niet goed samen gingen). Dan na uitstapje naar Achanarras Quarry waar je fossiele vissen zou moeten kunnen vissen - al lukte het ons niet, enige fossielen vond ik op kiezelstrand tegenover Skara Brae en lange dag rijden langs Loch Ness tot aan Fort William, dan onder Ben Nevis langs door de Glen Coe als je een rit maakt, rij hierdoor: echt spectaculair landschap om uiteindelijk na stop om te eten in Stirling doorgereden naar Edinburgh. Daar anderhalve dag musea bezocht en interessante gefrituurde dingen gegeten (haggis, Mars...) voordat we terug naar Newcastle reden en weer naar huis voeren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik vind dat ik na bijna 20 vakanties in Schotland sinds 2010 mezelf wel enigszins ervaringsdeskundige mag noemen :P

Ik geef de topicstarter 1 linkje:
Topicreeks: [Testcase] Neist Point

Ik heb bij bijna elk fototopic ook een verhaaltje met ervaringen geschreven.

De belangrijkste tips die ik kan geven:
- ga vóór eind mei of ná halverwege/eind september. De midges daar (van mei t/m september) kunnen je vakantie behoorlijk verstieren.

- ga je aub niet blindstaren op Loch Ness; tis maar een meer met wat bomen eromheen.

- sla Skye alsjeblieft niet over; bouw ALTIJD Isle of Skye in je trip, minstens voor een paar dagen! The Storr, the Quiraing, en Neist Point moét je gewoon gezien hebben.

- hou je van de lokale cuisine (Schotland heeft uitstekend seafood), reserveer dan restaurants van te voren, ookal valt de spontaniteit een beetje weg dan. De tijden van "op de bonnefooi" gaan zijn écht voorbij.

- de staat van de wegen, vooral op Skye is echt dramatisch slecht. Let aub goed op potholes. Ik heb afgelopen jaren al 2x trammelant met de huurauto gehad. Daarover gesproken: koop het eigen risico niet af bij je autoverhuurder, dat is veel te duur. Neem een lokale 3rd party insurance (questor-insurance.co.uk), dat is veel goedkoper. Kep het al 2x moeten gebruiken en dat gaat gewoon goed. Je moet schade e.d. wel zelf betalen en achteraf declareren, maar ze doen nooit moeilijk. Bij de autohuurmaatschappij ben je nog eens 50 euro per dag ervoor kwijt.

- rij de Highlands in via Glencoe: dit is gewoon een prachtige binnenkomer!

- informeer je goed over wel/niet eigen auto nemen. Ik heb elke vakantie de berekening gemaakt en ik was met fly-drive altijd goedkoper uit: Schiphol -> Glasgow met easyJet inclusief autohuur was altijd goedkoper dan met je eigen auto (en slijtage etc) op de boot oversteken. De boot nemen en daar een hutje boeken om te slapen is gewoon erg prijzig.

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 16-02-2025 23:38 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04:44

lordsnow

I know nothing

Ikzelf ken voornamelijk Ierland. Engeland en Schotland alleen omdat je er dan altijd doorheen rijdt ;p

Ik zou altijd me eigen auto pakken en een bootovertocht regelen. Auto huren kan natuurlijk, maar wij nemen altijd tent en spullen mee.

Tbh, de reis heen en terug is zo geregeld. Het rijden (afstand) valt ook wel reuze mee. Wat ik wel aanraad om van te voren te doen is een lijstje maken van waar je heen wilt, wat je wilt zien.

In onze laaste trip zijn we via Dover gegaan. Dan richting Salisbury, bezoekje aan Stonehenge, via Glastonbury Tor naar de Eden Project. Dan overtochtje via Wales naar Ierland. Dan de Meeting of the Waters + Avova Weavers, Glendalough, Newgrange, bezoekje aan Johnny Foxs pub (incl Hooley Night), door naar Noord Ierland, Belfast (docks), Bushmills distillery, Carrick-a-Rede rope bridge, the Giant's Causeway, dan lange rit naar Galway, de Ailwee caves, en de Cliffs of Moher. Dan de rit huiswaarts, terug naar Dublin, Guinness distillery, boot naar Wales, lange rit naar Dover, boot naar Calais, en dan het laatste stuk homeward bound.

Wij hebben wel het voordeel dat we vrienden hebben in oost en west Ierland waar we konden verblijfen. Voor Noord Ieland hebben we voor enkele dagen een cottage gehuurd.

Wat wel opviel 2 jaar terug is dat alles veel duurder is geworden. En kamer/huisje huren is echt lastig, alles zit vol met Oekrainers.

Een Engeland/Schotland tour staat ook nog op mijn verlanglijstje omdat het tot nu toe altijd genegeerd is. (Behalve tweemaal Edinburgh, waar ik heen moest ivm werk)

[ Voor 10% gewijzigd door lordsnow op 17-02-2025 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:36
Geinig dat iemand Dundee noemt. Ik heb er een jaartje gewerkt, zou het niet direct aanraden.

Fun fact, want Tweakers: zowel Lemmings als Grand Theft Auto kennen hun oorsprong in Dundee.

Ik denk dat het meeste wel is genoemd, maar ook +1 voor Isle of Skye. Boek een vlucht, huur een auto en ga lekker rondrijden en je zult het hoe dan ook mooi hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

renegrunn schreef op maandag 17 februari 2025 @ 00:00:
[...]

Geinig dat iemand Dundee noemt. Ik heb er een jaartje gewerkt, zou het niet direct aanraden.

Fun fact, want Tweakers: zowel Lemmings als Grand Theft Auto kennen hun oorsprong in Dundee.
Wel een sloot aan musea en dergelijke - de V&A, Cooper Gallers, D'Arcy Thompson, Verdant Works, RRS Discovery, HMS Unicorn etc. etc. - ik noem het niet voor niets in 'Industriele geschiedenis', het is geen sprookjesstad.

Mbt vliegen+ auto huren vs eigen auto is het allicht handig om te weten van TS:

- waar woon je? Wij zijn in halfuurtje in Ijmuiden, als je in Maastricht woont wordt het een andere rekensom.
- betaal je zelf voor brandstof? En zo nee, geldt dat ook in UK?
- heb jij/je moeder specifieke eisen aan auto die evt huurauto duurder zou maken?

En mbt staat van wegen (wat trouwens op vasteland meevalt, ook op Orkney zijn meeste wegen redelijk, al heb ik er wel klapband gehad onderweg naar Birsay):
- is je auto nieuw/mooi of een barrel waar krasje meer of minder niet zoveel uitmaakt?

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 17-02-2025 00:31 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 10:32

Houston3

ole

Ik heb zelf twee jaar geleden een reis naar Schotland, Wales en Engeland gemaakt. We hebben de boot gepakt vanaf hoek van holland naar Harwich, maar je hebt ook een overtocht naar Newcastle (tegen Schotland aan). Vanaf Newcastle sta je eigenlijk heel snel in Edinburgh. Die stad zou ik ook zeker meenemen. Mijn gevoel was daar vooral middeleeuws en gezelligheid. Het is een stad maar niet supergroot en er is wel van alles te doen. Gezellig bars, musea, hop on hop off bus, van alles. Vanaf daar zijn we doorgegaan via Cairngorms national park naar Inverness en vanaf daar zijn we de NC500 gaan doen, een route door de hooglanden van 500 mijl. Langs de route heb je soms ''pods'', een soort tinyhouse die je vooraf kan boeken en soms op hele mooie locaties zitten. Het allermooiste van de reis voor mij was simpelweg de route en het natuurschoon, dus als dat het ding is dan kan je gewoon gaan rijden.
Na een hele ronde langs de kust kwamen we aan de oostkant van Schotland uit bij Isle of Skye. Wat mij betreft het mooiste stuk en die zou ik zeker meenemen, je hebt er kastelen, Old man of Storr en diverse watervallen. Ook de regio rondom Ben Nevis was fantastisch mooi.
Je staat dan ook heel plots bij Glasgow in de buurt en dan is het ook wel echt gedaan met de hooglanden. Glasgow zelf vond ik geen leuke stad (meer industrieel dan middeleeuws) dus die hebben we overgeslagen.
Wij gingen zelf in periode december en het kan dan ongenadig hard vriezen en stormen en niet alles wordt zo goed onderhouden als hier. Als je geen ervaring hebt met ijs/sneeuw weet dan dat dit kan gebeuren en neem sneeuwkettingen mee als je in die periode gaat. Voordeel is dat met sneeuw alles nog mooier lijkt.
Van de locals begreep ik dat de NC500 in de zomer erg druk is, het is geen grote weg en soms past er maar 1 auto op en moet je stoppen en elkaar passeren bij uitwijkplekken. Ook heb je wat vaker dan thuis wild, ook op wegen dus hou daar rekening mee.
Wij hebben het meeste aan overnachtingsplekken vooraf geboekt, dat was in december niet nodig maar wel zo prettig. Gewoon via de booking/hotels.com kanalen. De pods staan daar ook op.
Er zijn voldoende supermarkten dus om kosten te drukken kan je prima ontbijten/lunchen/avondeten kopen en eventueel opwarmen op een gasflesje+gaspit.
Er was een plekje die ik graag had willen bezoeken, Smoo cave (langs de NC500) maar door de winter en het hoge water kon dat niet.
Ook had ik graag nog een orca tocht willen doen (kan vanaf de noordelijke kust vanaf sommige plekken) maar dat deden ze niet in de winter.

http://www.houston3.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:46
Last van midges voorkom je met Smidge en ik zou zeker kijken naar eigen auto en ferry. Vanuit Newcastle rij je zo naar Edinburgh en dan kun je vanuit daar makkelijk verder. Huisjes doe ik zelf in de UK altijd via Cottages.com en ik zou zeker richting de eilanden en dan inderdaad vooral Skye gaan.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Aanrader als je in John O Groates bent.......Fiish&Chips van The Cabin.

Ja, het is de enige in de wijde omtrek....maar ze maken hun slogan "best fish and chips in the world" wel waar hoor.....in elk geval toen wij er waren....heerlijk!

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:28
Ik heb het eens met een backpack via een treinrondreis gedaan. Ongeveer dit programma: https://www.treinreiswink...e/treinrondreis-schotland

Maakt het reizen iig wel aantrekkelijk want het was bepaald niet vlak allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Aziraphale schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:27:
Last van midges voorkom je met Smidge
Dan heb je geluk dat het bij jou werkt. Alle middeltjes die ze daar aanbevelen heb ik al geprobeerd, zonder resultaat. Het beste blijft nog ouderwets DEET. Maar goed, beter ga je in een periode waar je het minste of geen last hebt van ze.
In de zomer gaan is het gewoon écht opzoeken, moet je niet willen. In 2012 ben ik in de zomer gegaan, en ik had DEET en en Smidge en alles bij me; 56 bulten, met name in de haarlijn, sokkenrand en op mijn armen en handen.
Het is gewoon te broeierig in de zomer om continu met lange mouwen rond te lopen als je (matig intensief) wandelt.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deathchant schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Dan heb je geluk dat het bij jou werkt. Alle middeltjes die ze daar aanbevelen heb ik al geprobeerd, zonder resultaat. Het beste blijft nog ouderwets DEET. Maar goed, beter ga je in een periode waar je het minste of geen last hebt van ze.
In de zomer gaan is het gewoon écht opzoeken, moet je niet willen. In 2012 ben ik in de zomer gegaan, en ik had DEET en en Smidge en alles bij me; 56 bulten, met name in de haarlijn, sokkenrand en op mijn armen en handen.
Het is gewoon te broeierig in de zomer om continu met lange mouwen rond te lopen als je (matig intensief) wandelt.
Midges zijn nog een reden om in de buurt van de kust te blijven. Als het hard waait heb je er een stuk minder last van.En verder DEET, flink geconcentreerde DEET idd. Als je in de zomer naar de binnenlanden gaat is een hor ook geen overbodige luxe.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:13
Wat een ontzettend leuk plan! Na een citytrip in 2019, met mijn broertje en vader voor zijn 60e verjaardag, ben ik gegrepen door dit prachtige land, de cultuur én whisky.

In 2019 zijn we nog een keer geweest, in 2022 en 2024. Volgende week gaan we weer voor een korte roadtrip naar het westen van Schotland (Stirling, Fort William, Ardnamurchan en Falkirk).

- Inmiddels kiezen wij ervoor om het reisgebied tijdens onze trips te verkleinen. Hierdoor hebben we meer tijd voor wandelingen en tot rust komen in de natuur.
- Schotland is ontzettend populair, probeer dan ook het hoogseizoen te vermijden. Voor mei en na half september zijn wat ons betreft ideaal. Ook is de kans op midges dan kleiner.
- De boot van IJmuiden naar Newcastle is een fijne reisoptie. Uitgerust kom je aan in Newcastle en je hebt je eigen auto tot je beschikking. Het kost je alleen wel meer reistijd ten opzichte van het vliegtuig.
- Op dit moment is er nog een vroegboekkorting van 20% bij DFDS.
- Bedenk vooraf wat je leuk en interessant vindt om te bekijken/doen en pas daar je planning op aan. Wil je wandelen, cultuur snuiven, genieten van het eten.
- Het weer is onvoorspelbaar, neem vooral veel laagjes mee. Wij hebben op een dag wel eens, regen, zon, hagel en sneeuw meegemaakt.
- Qua kosten valt er veel over te schrijven, maar onze ervaring is wel dat niet goedkoop is, maar zeker niet duurder hoeft te zijn dan een reis naar Frankrijk. Het gaat of staat echt bij wat je gaat doen, wanneer je gaat en hoeveel luxe je wilt ervaren. Onze laatste reis van 14 dagen was 1.400 euro per persoon all-in.

[ Voor 13% gewijzigd door JWWhisky op 17-02-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30
Er is al een hoop geschreven hier, maar toch even een paar puntjes:
- Reken inderdaad op een paar uur rijden vanaf Newcastle totdat je officieel de grens met Schotland oversteekt. Wij boeken meestal een eerste hotel in de buurt van Edinburgh zodat we een 'normale' eerste dag hebben vanaf de boot voordat we verder trekken.
- Er zijn veel verschillende streken in Schotland, probeer vooral niet alles mee te pakken in een paar weken. Dat kan gewoon niet. Als je echt ruig landschap wil zien: highlands, Cairngorms, maar dat is gewoon verder rijden. De strook boven Edinburgh/Glasgow van East Neuk in het oosten tot Loch Lomond verder westelijk bied al heel veel leuke plekken en streken met een flinke variatie in landschap.
- Bedenk dat behalve de A9 er verder weinig wegen zijn waar je flink door kan rijden en meters kan maken. Ga niet uit van reistijden die je op het vaste land haalt over typische afstanden. Ook de A9 wordt steeds minder snelweg naarmate je noordelijker komt.
- The Borders (zuidelijk van Edinburgh) en Dumfries & Galloway zijn ook erg mooie streken, maar hebben nog niet dat echt ruige landschap wat iedereen met Schotland associeert.
- Maak keuzes! En kom gewoon terug voor de rest. En koop Smidge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
il-Principe schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:28:
Tip voor (online) kaarten, Ordnance Survey kaarten zijn te vinden op bing.com/maps. Volgens mij alleen te krijgen/zien in de desktop mode (en misschien moet je de locatie in settings naar UK zetten). Gedetailleerde kaarten met o.a. zeer lokale info (telefooncellen, cairns, uitzichtpunten), looppaden en hoogteverschillen (niet elk pad is begaanbaar met de auto en niet elk pad mag zomaar betreden worden). Handig voor looproutes uit te stippelen.
Kaarten: OsmAnd, gewoon lekker offline; ik gebruik ze in Noorwegen ook vaak, zeker als er geen dekking is ideaal. Schotland is een eigen regio binnen openstreetmap.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
Mistraller schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:21:
[...]

Kaarten: OsmAnd, gewoon lekker offline; ik gebruik ze in Noorwegen ook vaak, zeker als er geen dekking is ideaal. Schotland is een eigen regio binnen openstreetmap.
Het ging er mij meer om dat de Ordnance Survey kaarten andere info geven dan de standaard (vector)kaarten, met name handig voor lopen en fietsen. Via Bing kan je het makkelijk bekijken/beoordelen. Ik kan niet zien of OSM deze data als zodanig ook aanbiedt.
Er is ook een Ordnance Survey app die offline kaarten beschikbaar heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
il-Principe schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:54:
[...]
Als je op basis van de kaarten op je telefoon gaat wandelen: houdt er a.u.b. rekening mee dat de hele UK vol zit met zwarte gaten qua mobiele dekking! Zorg voor offline kaarten, een powerbank en een papieren backup als je echt in afgelegen streken gaat wandelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
il-Principe schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:54:
[...]

Het ging er mij meer om dat de Ordnance Survey kaarten andere info geven dan de standaard (vector)kaarten, met name handig voor lopen en fietsen. Via Bing kan je het makkelijk bekijken/beoordelen. Ik kan niet zien of OSM deze data als zodanig ook aanbiedt.
Als er iets handig is om op te navigeren dan zijn het wel de osm kaarten. Ik meen dat garmin hun maps ook op osm baseert.

https://smartnav.uk/?page_id=12047

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Deathchant schreef op zondag 16 februari 2025 @ 23:25:
De boot nemen en daar een hutje boeken om te slapen is gewoon erg prijzig.
Ik pik deze er nog even tussenuit. De boot is vooral duur als je 'laat' bent met boeken. Ter vergelijking, ik heb in oktober geboekt voor zomer (hoogseizoen) en was toen € 575,- kwijt voor 2 personen + auto. Als ik dezelfde info nu invoer kom ik bijna aan € 1500,- en dan heb ik nog een matigere hut ook.
Ik ben met vliegen + autohuur eigenlijk altijd (veel) duurder uit geweest. Nu boeken voor eind september komt ook weer op max € 600,- uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Kijk ook even naar de dagen waarvoor je boekt. Soms is een dag eerder of later een stuk goedkoper. Dinsdagen zijn gunstig als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggthud
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-05 13:43
Nog even een tip voor als je wandelroutes in Schotland zoekt: https://www.walkhighlands.co.uk/

Een prachtige website vol met wandelingen, ingedeeld op regio en lengte.

Als fervent schotland liefhebber kan ik je vooral alle plezier toewensen! 3 seizoenen in een dag het hele jaar door, maar dat is deel van de charme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1992xD
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 21:56
Er is enorm veel moois te zien daar. Wij zijn dit jaar voor de 2e keer geweest.

- De historie van Edinburgh
- The Scotch Whisky Experience met hun enorme whisky verzameling
- Glasgow
- Fort George
- Culloden Battlefield (daar ligt de Fraser clan stone)
- Clava Cairns (4000 jaar oud)
- Loch Ness, vlak onder Inverness
- Inverness en de Ness Islands
- Isle of Skye met prachtige landschappen en natuur

We zijn verder willekeurig gaan rijden door de hooglanden. Bij mooie plekken zijn er vaak wel parkeerplaatsen waar je kunt staan. Zowel in Edinburgh als Inverness kun je bij Arnold&Clark auto's huren (tip: neem de excess waiver. Dan heb je geen onverwachte kosten bij schade).

Internet zit daar in de bundel dus je kunt onderweg Google/Apple/Waze maps raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Ik ben 2 keer in Schotland geweest echt geweldig land, en de schotten zijn echt ontzettend aardig en behulpzaam (bijna te). Nadeel van Schotland is toch wel het weer, het regent er veel en lang. Beetje afhankelijk van welke maand je gaat. En de midges (hele kleine steekmuggen). Zorg voor muggennet en/of héél veel Deet. Anders vreten ze je echt helemaal op :X
Ze zitten vooral in de buurt van water. En daar is best veel van in Schotland :)

Wat zeker de moeite waard is om te bezoeken:
• Edinburgh. Mooie oude stad. met Edinburgh Castle en the royal mile.
• Edinburgh in augustus. in Augustus is er de hele maand het Fringe festival met veel (straat) theater en caberet. Zeker een aanrader. Stad is dan ook echt tjokvol dus moet wel op tijd boeken.
• West Highland Way. Wandelpad van 152km van Milngavie (bij Glasgow) naar Fort William. Erg mooi wandelpad. Heb het in 2004 gelopen. Je kan met backpack lopen of je rugzak steeds naar een volgende plek laten brengen. Het stuk langs Loch Lomond is echt fantastisch.
• Ben Nevis. met 1344m de hoogste berg in Groot Brittannië. Leuk om te lopen maar zorg wel dat je voorbereid op pad gaat het kan boven echt spoken. Toen we omhoog liepen hadden we max 10m zicht door dichte mist en boven was he koud en het waaide er hard. Toen we naar beneden liepen trok het helemaal open met geweldige vergezichten over de bergen en lochs.
• West Highland Line. Spoorweg van Glasgow naar Fort William en Oban. Prachtige trein route met veel mooie vergezichten. Hier is ook het Glenfinnan Viaduct wat te zien is in Harry Potter and the chamber of secrets. Let hier wel dat als je ergens uitstapt, er komt op die lijn ongeveer 2x per dag een trein. Als je uitstapt zit je er waarschijnlijk vast tot de volgende dag :)
• Isle of Mull en Isle of SKy in het westen. Ben er zelf niet geweest maar heb wel gehoord dat het er prachtig is.

Als je meer wilt weten, stuur me gerust een bericht :)

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wat ons goed is bevallen is om te vliegen naar Glasgow of Edinburgh en verder te reizen met bus (coach) en trein in plaats van een auto te huren. Het is heel relaxed en je bent ook meer onder de locals en krijgt meer mee.

Bijvoorbeeld met Scottish Citylink, National Express. Het zijn luxe coach bussen en je hebt ook meerdere dagen passen dat je onbeperkt kunt reizen door Schotland.

https://www.visitscotland.com/travel-planning/bus-coach

ScotRail
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/7/6087/6116088397_939bd4b95b_b.jpg

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:34
Hier nog een die verliefd geworden is op Schotland en hun bewoners.

Mijn tips

Neem de tijd.
Op de kaart kan een reis kort lijken , maar ondertussen ben je 3 x langer bezig dan gedacht.
Ook de reis naar een bezienswaardigheid is vaak net zo mooi als de bezienswaardigheid zelf.

Wij waren de eerste keer in Inverness.
Toevallig ook bij Glenmorangie geweest en een fles gekocht.
Deze hebben we samen met de huiseigenaars op een avond open getrokken.
Heerlijke avond gehad,waarbij ook de persoonlijke voorraad van de huiseigenaar naar boven kwam.
Toen we het jaar daarop de NC500 wilde gaan doen, vroegen wij of het huis te huur was voor 2 x 2 dagen. Eigenlijk was het huis nu in gebruik door haar zoon, maar speciaal voor ons moest hij maar een week bij zijn vriendin logeren en mochten wij gratis er dus verblijven. Ook weer een paar avonden samen in gepaste dronkenschap doorgebracht.
We hebben nog steeds e-mail contact, en als we weer die kant opgaan.....
Pagina: 1