Dekvloer hollebaksteenvloer verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 14:19
(Ja ik moet een constructeur vragen en ja dat ga ik ook wel doen maar aangezien ik nog geen toegang tot de woning heb wil ik vast wat ideeen testen;-) )

Ik ben niet goed bekend met holle baksteen vloeren, zijn die doorgaans zelfdragend?

De situatie is zo dat er een holle baksteenconstructie (~3 meter overspanning) een hele dunne of zelf geen druklaag lijkt te hebben. Volgens mij is de opbouw:
Baksteenvloer
(Misschien een dunne looplaag?)
Isolatiefolie
10cm dekvloer

Volgens mij betekent die isolatiefolie dat de dekvloer zwevend is en niet constructief.
Ik wil de dekvloer helemaal verwijderen zodat het hele leidingplan opnieuw gedaan kan worden. Is dat een haalbaar idee?

De woning is uit de jaren 80.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92bBkGnz7A2bLKzMkdiDYZEQmp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnCMOIldwa1O2EScEsuenrpz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPz5AXamm7qwyxC5Qujlk7H6uDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifaoqyHTaazEMhJ8QzFggXfG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Muldert op 16-02-2025 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:22

sealy

bastards...

Op de foto’s zie ik onder de folie nog een randje cement - dat is waarschijnlijk je druklaag. Die is vaak niet dikker dan een paar cm.

In het algemeen is de druklaag een integraal onderdeel van de constructie van de vloer. Door die weg te halen zal je sterkte verliezen, maar dat zou (tijdelijk) geen probleem hoeven te zijn: de vloer is ook ooit zonder druklaag geplaatst.

Waarschijnlijk zal de constructeur je aanraden om de onderzijde te stempelen voordat je aan de gang gaat (het lijkt op de foto een verdiepingsvloer?). Dat is dan sowieso nodig als je weer een nieuwe dekvloer gaat storten om de tijdelijke piekbelasting op te vangen.

nothing special