Poe switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jixepo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-04 08:50
Dag iedereen,
Ik ben bezig met het in orde maken van ons thuisnetwerk. Op een centrale plaats komen u utp kabels toe van overeen de rest van het huis (voor directe utp contacten alsook installatie van access points). Nu wil ik graag een switch kopen om die zaken op aan te sluiten.
Voor de access points heb ik zeker 3 poe poorten nodig maar op zich zou ik mij dus kunnen redden met 8 poorten in totaal (1 die toekomt en 7 die vertrekken). Met 8 poorten heb ik geen uitbreidingsopties meer maar ik zie niet in waar ik die zou voor nodig hebben.
Welke switch koop ik best? De prijzen variëren sterk tussen 30 en 200 euro en heb schrik dat ik mij miskoop: gigabit verbinden, poe, poe+, poe++,...

Beste antwoord (via jixepo op 16-02-2025 10:01)

Anoniem: 2158854

jixepo schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:13:
Ik loop vooral vast op alle opties! 1GBPS, 2,5GBPS,... het is voor een thuisnetwerk en weet niet goed waar op te letten of welke limieten ik moet respecteren. De switch zal tussen de Orange router geinstalleerd worden en de verdere verdeling voorzien in het huis. Ik heb de "TP-Link EAP615-Wall" access points gekocht!

De UTP kabels zijn momenteel in de fundamenten verwerkt, we zullen er geen meer kunnen bijtrekken zonder te breken en ik denk niet dat we dat de komende 10 jaar van plan zijn!

En wat bedoel je met upstream naar je modem? ik dacht 1 kabel van modem naar switch en dan de 7 kabels die klaarliggen vanuit huis verder aan te sluiten!
Je kunt de opties mitigeren door vragen te beantwoorden. ;)

Wil je 1Gbps? Ja/Nee? <-- zou voor nu voldoende moeten zijn.
Wil je 2,5 Gbps? Ja/Nee? <-- wellicht handig voor de toekomst.
Wil je 10 Gbps? Ja/Nee? <-- heb je hier een usecase voor? Nee, dan lekker overslaan.

Je accesspoint heeft als POE specificatie/eis (had je zelf prima kunnen googlen....)
802.3af (PoE), 802.3at (PoE+), 802.3bt (PoE ++)

PoE kan maximaal 15,4W doorvoeren,
PoE+ 30,6W
PoE++ zelfs 60W

Jouw accesspoints zijn dus compatibel met alle 3 de POE opties.
Zoek dus een POE switch (of injector) die hieraan voldoet. Voor toekomstige accesspoint die alleen + of ++ ondersteuning hebben, zou je kunnen overwegen om een degelijke switch uit te zoeken die ook dat support. Voor nu, is POE 802.3af support dus voldoende.

UTP kabels, welke heb je?
CAT5e? Cat6? Cat6a? Cat7?
Gaat er niet om wat je eventueel later nog wil doen, maar wat je hebt.
Als je CAT5e hebt in je muren, dan hoef je al niet verder te kijken dan 1Gbps namelijk.

1 kabel van modem naar switch = uplink. Zo heet dat technisch gezien. ;-)

Je maakt het voor jezelf veel te lastig door eerst naar alle opties te gaan kijken.
Bepaal eerst je behoeften op basis van je apparatuur eisen, toekomst perspectief voor eventuele uitbreiding en ga dan kijken naar wat er binnen die range beschikbaar is voor jouw vastgestelde budget.

In mijn ziens, ga zoeken naar een 8P POE Switch.
Bijvoorbeeld deze: uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
4x POE, 4x normaal. Prima spul. Klaar. ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 2158854 op 16-02-2025 09:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De goedkoopste die aan je voorwaarden en wensen voldoet })

Je geeft weinig wensen weer behalve poe en 8 poorten.
Heb je er nog meer?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jixepo
Voor de rest zou ik er geen idee van hebben, vraag me zelf af of ik niet gewoon 3 POE poorten nodig heb (voor de access points) en 5 gewone?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Welke Accesspoints heb je en welke POE eisen stellen die?
Daarmee maak je de keuze voor het type POE al makkelijker.

Verder, wil je 1Gbps? Of sneller? Zijn je UTP kabels geschikt voor eventueel hogere snelheden dan 1Gbps?

Hoe kijk je naar de toekomst?

Je geeft aan aan 8 poorten genoeg te hebben.
Heb je daarmee rekening gehouden met de upstream naar je modem?
Een toekomstige (smarthome) gateway voor zigbee / matter / thread devices? Security camera's, deurbel, etc.
Of andere zaken die een gateway vereisen? Je kunt uiteraard ook dan een nieuwe of 2e switch kopen. Vraag is, heb je daar trek in? En plek voor?

Ben zelf blij dat ik destijds een 16P POE switch van Unifi heb gekocht. Toen zeker niet nodig. Maar ik zit inmiddels wel aan de 12 POE devices in huis.

Alternatief is overigens, gewone switch kopen en gebruik maken van POE injectors voor devices die je van POE wil voorzien.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 2158854 op 16-02-2025 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:11
Je kan makkelijker switch vinden met 8 poe dan 3 poe en 5 gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jixepo
Ik loop vooral vast op alle opties! 1GBPS, 2,5GBPS,... het is voor een thuisnetwerk en weet niet goed waar op te letten of welke limieten ik moet respecteren. De switch zal tussen de Orange router geinstalleerd worden en de verdere verdeling voorzien in het huis. Ik heb de "TP-Link EAP615-Wall" access points gekocht!

De UTP kabels zijn momenteel in de fundamenten verwerkt, we zullen er geen meer kunnen bijtrekken zonder te breken en ik denk niet dat we dat de komende 10 jaar van plan zijn!

En wat bedoel je met upstream naar je modem? ik dacht 1 kabel van modem naar switch en dan de 7 kabels die klaarliggen vanuit huis verder aan te sluiten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Welke apparaten sluit je aan behalve de access points?

Met 1gb zit je wel prima als er geen hogere doorvoer gewenst is.
Als je cameras het ondersteunen is een goedkope wss wel prima:
uitvoering: TP-Link TL-SG108PE

[ Voor 9% gewijzigd door DaWizza op 16-02-2025 09:36 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je hebt hier best veel users die >1Gbit voorzien in delen van hun installatie. Soms ook glasvezel wan verbindingen >1gbit.

Als je niet regelmatig vele terabytes over je netwerk hoeft te pompen (ruwe video data etc.) Dan is 1Gbit gewoon voor de komende 10 jaar dikke vette prima.

Na die tijd kun je altijd opnieuw bezien of er andere hardware moet komen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

jixepo schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:13:

Je kunt de opties mitigeren door vragen te beantwoorden. ;)

Wil je 1Gbps? Ja/Nee? <-- zou voor nu voldoende moeten zijn.
Wil je 2,5 Gbps? Ja/Nee? <-- wellicht handig voor de toekomst.
Wil je 10 Gbps? Ja/Nee? <-- heb je hier een usecase voor? Nee, dan lekker overslaan.

Je accesspoint heeft als POE specificatie/eis (had je zelf prima kunnen googlen....)
802.3af (PoE), 802.3at (PoE+), 802.3bt (PoE ++)

PoE kan maximaal 15,4W doorvoeren,
PoE+ 30,6W
PoE++ zelfs 60W

Jouw accesspoints zijn dus compatibel met alle 3 de POE opties.
Zoek dus een POE switch (of injector) die hieraan voldoet. Voor toekomstige accesspoint die alleen + of ++ ondersteuning hebben, zou je kunnen overwegen om een degelijke switch uit te zoeken die ook dat support. Voor nu, is POE 802.3af support dus voldoende.

Als je CAT5e hebt in je muren, dan hoef je al niet verder te kijken dan 1Gbps namelijk.

1 kabel van modem naar switch = uplink. Zo heet dat technisch gezien. ;-)

Je maakt het voor jezelf veel te lastig door eerst naar alle opties te gaan kijken.
Bepaal eerst je behoeften op basis van je apparatuur eisen, toekomst perspectief voor eventuele uitbreiding en ga dan kijken naar wat er binnen die range beschikbaar is voor jouw vastgestelde budget.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 2158854 op 16-02-2025 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wat PoE betreft heb ik hier een uitgebreid stukje geschreven. Het staaat in een Ubiquiti topic maar die info is voor alle merken hetzelfde. Overigens zou ik geen losse Ubiquiti switch kopen, je hebt andere spullen van hun nodig om de switch eenvoudig te beheren.

Qua snelheid zou ik gewoon 1 Gbit aanhouden; sneller is over het algemeen snel duurder en is in de meeste gevallen erg overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jixepo
Oké! bedankt voor de uitgebreide antwoorden.
In concludeer dus:
- Voor de access points heb ik minstens 3POE+ poorten nodig
- 1GBPS zal volstaan
- 8 poorten in totaal is net voldoende

Dit alles in rekening gehouden zou ik volgende switch kopen: https://www.truebase.nl/p...mp?affiliateCode=Tweakers. Kwa budget rond de 100EUR, 10 poorten (dus heb ik er nog 2 over) en is ook van TP-link wat vermoedelijk beter zal integreren met de access points!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Anoniem: 2158854 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:40:
Ik vraag me wel af waarom je überhaupt voor een losse switch Ubiquiti aanraad. Dat ding valt niet te beheren zonder een Ubiquiti router of speciale software. Als iemand aangeeft (ook) op zoek te zijn naar een router of al een Ubiquiti router in bezit heeft snap ik je… maar een losse switch?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:37
Hou het simpel en goedkoop.
Neem gewoon een TP-Link TL-SG108PE, ben je iets van 6 tientjes kwijt en heb je acht stuks 1Gbps poorten waarvan er vier POE zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 16-02-2025 11:07 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RiDo78 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Ik vraag me wel af waarom je überhaupt voor een losse switch Ubiquiti aanraad. Dat ding valt niet te beheren zonder een Ubiquiti router of speciale software. Als iemand aangeeft (ook) op zoek te zijn naar een router of al een Ubiquiti router in bezit heeft snap ik je… maar een losse switch?!
Persoonlijke voorkeur. ;)
En ervaring met meerdere deployments van dit spul, zelf ook al 10+ jaar in gebruik, niet stuk te krijgen lijkt. ;) Ook zonder de unifi software prima te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jixepo schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:59:
In concludeer dus:
- 1GBPS zal volstaan

Dit alles in rekening gehouden zou ik volgende switch kopen: https://www.truebase.nl/p...mp?affiliateCode=Tweakers. Kwa budget rond de 100EUR, 10 poorten (dus heb ik er nog 2 over) en is ook van TP-link wat vermoedelijk beter zal integreren met de access points!
Prima keuze! Merk maakt qua compatibiliteit met de AP's niets uit verder.
't gaat om de standaard POE die gebruikt wordt. Maar die is dus prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jixepo schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:59:
In concludeer dus:
Ben je van plan de PoE passthrough functionaliteit te gebruiken? Zo ja heb je idd 802.3at (PoE+) nodig, zo niet volstaat 802.3af.

Zonder passthrough verbruiken ze elk 10W, dus je switch moet minimaal zo'n 35W PoE kunnen leveren (wat nagenoeg iedere PoE switch kan doen).

Zie:
https://www.tp-link.com/n...p615-wall/#specifications
Zorg voor
- 1GBPS zal volstaan

Dat is een managed swtich. Ik lees nergens in je posts hier een requirement voor een managed switch. Ik lees wel erg veel onzekerheid, onduidelijkheid en onervarenheid. Dat schreewt: "keep it simpel!". Managed switches bieden instellingen, die kun je verprutsen.

De integratie met Omada AP's is relevant als je dingen als VLANs op wilt zetten en die zowel bedraad als draadloos op een plek configureren. Wil je dat serieus doen? Dan is dit een goede keus. Zo niet, neem gewoon een eenvoudige unmanaged PoE switch. Goedkoper en minder dat je fout kunt doen.

De TP-Link SG108PE is al twee keer genoemd, die is ook managed, maar ik zou op basis van je requirements en je schijnbare kennis/ervaring eerder deze aanraden die niet alleen iets goedkoper maar ook simpler is: uitvoering: TP-Link TL-SG1008P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mocht je meer dan 4x PoE willen:

uitvoering: TP-Link TL-SG1210P V1

Die heeft 8x PoE+ en een losse "uplink" poort. In totaal dus 9 poorten. SFP poort is gedeeld met de uplink poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:37
Als er niet al te veel prijs verschillen in zitten zou ik toch voor een managed switch gaan.

Standaard doen die hetzelfde als een unmanaged switch en kunnen wat meer wat je in de toekomst misschien goed kunt gebruiken.
Als je de default settings houd is het gewoon een standaard switch.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Anoniem: 2158854 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:36:
[...]

Persoonlijke voorkeur. ;)
En ervaring met meerdere deployments van dit spul, zelf ook al 10+ jaar in gebruik, niet stuk te krijgen lijkt. ;) Ook zonder de unifi software prima te gebruiken.
Ja, Ubiquiti zou ook mijn voorkeur hebben, maar zoals gezegd, wel in combinatie met een router. Al zou ik eerder de Ultra aanraden. Deze switch levert PoE op 7 van de 8 poorten (de 8ste poort is PoE++ in) en kan afhankelijk van de voeding tot 202W aan power op de PoE+ poorten aanbieden. Alleen denk ik niet dat TS daarmee geholpen is.

Natuurlijk kun je die switch ook zonder software gebruiken en kun je je software op je pc installeren, maar dan kun je beter een goedkopere switch nemen; eentje waar je gewoon via de webpagina van dat ding kunt inloggen.

Ubiquiti Unifi is een fantastische omgeving, werkt erg fijn... maar het is en blijft een walled garden. En ik zie het echt alsof je iemand Apple oordopjes aansmeert om te verbinden met zijn Samsung telefoon. Natuurlijk, het werkt... Bluetooth is bluetooth. Maar het werkt niet zo vlekkeloos als een verbinding met een iPhone. En dan zijn er vast andere oordopjes te vinden die net zo goed zijn, net zo lekker zitten als die van Apple maar beter samenwerken met Android telefoons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:35
Anoniem: 2158854 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Goede post!

Kleine correctie: CAT5e kan prima 1Gbps, 2.5Gbps, en afhankelijk van de kabellengte ook nog 5gbps. Voor een gemiddelde thuisinstallatie met kabellengtes <20 meter is er dus nog ruimte zat voor upgrades.

Zorg wel voor kwalitatieve kabel, 100% koper, met fatsoenlijke aderdiameter. Zeker omdat je PoE gaat doen.

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 17-02-2025 10:38 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:04
Ik zou de genoemde Ubiquiti 8 port 60w niet adviseren, die is al aardig oud, wordt erg warm en volgens mij is deze eentje waarbij de adapters wel eens kapot gaan (maar ik kan ook in de war zijn met de USG). Deze switch wordt ook nog nauwelijks aangeboden bij winkels. Daarnaast is het zonde hier zoveel voor te betalen en hem dan unmanaged te laten, heeft volgens mij dan geen voordeel meer ten opzichte van andere unmanaged switches.

Als je echt specifiek 1x een 8 poort switch met minimaal 3x PoE (volgens mij is dat dan standaard 4x) zoekt zonder gekke dingen; dan zou ik ook 1 van de genoemde TP-Link switches kopen, deze zijn ook zeker niet nieuw maar volgens mij worden deze nog erg breed aangeboden bij (web)winkels en zijn een stuk goedkoper dan de Ubiquiti varianten. Het klinkt namelijk niet alsof je nog meer apparaten gaat kopen van Ubiquiti. Het klinkt vooral alsof je hier een simpele unmanaged 8 poorts switch met 4x PoE zou willen, van een fatsoenlijk merk voor een niet al te hoge prijs.

Zie net de: uitvoering: TP-Link LS108GP is behoorlijk nieuw en nog slecht verkrijgbaar. Wel dus net op de markt. Tevens 8x PoE maar is het overwegen waard omdat het het nieuwste simpele model is.

Anders gaan voor uitvoering: TP-Link TL-SG108PE (welke trouwens wel managed is) of uitvoering: TP-Link TL-SG1008P

[ Voor 9% gewijzigd door rscheper op 17-02-2025 16:20 ]

Pagina: 1