b&w htm centerspeaker - geen geluid uit sommige drivers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-08 09:05
Hallo,
Ik heb een b&w htm71s2 centerspeaker gekoppeld aan een nad t778{heb een 5.1 systeem}.
Dik tevreden mee al een paar jaar,alleen ik zat afgelopen avond een film te kijken en zat toevallig ondertussen vlakbij de centerspeaker omdat ik even wat moest pakken.
Het viel mij op dat de dialogen{overigens mooi helder e.d}alleen uit de middelste driver komt van de centerspeaker.Hogere tonen komen ook netjes uit de tweeter die net daarboven zit.
Maar in de centerspeaker zitten nog 2 drivers links en rechts maar daar hoorde ik niks.
Doen die pas mee bij wat zwaardere geluiden en filmmuziek?ik dacht altijd dat dialogen uit alle drivers kwamen van een centerspeaker.
Zijn dit dan een soort subwoofertjes voor het laag?
Misschien een stomme vraag hieraan gerefeerd:hoe kan ik testen of alle drivers het doen?bij mijn vorige set was bij een 1 speaker 1 driver uitgevallen en niet eens opgevallen,totdat ik bij schoonmaken een speakerkabel bewoog,toen hoorde ik het ineens.
I

[ Voor 15% gewijzigd door remco2706 op 16-02-2025 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:54

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topictitel specifieker gemaakt, zodat duidelijker is, wat je probleem/vraag is.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 03:46
Als de center speaker 4 aansluitingen heeft, 2 plus (rood) 2 min (zwart) zal er met een kabel aansluiting er twee bruggetjes geplaats moet zijn.

Indien maar 2 aansluiting probeer dan eens de kamer correctie, auto calibratie te doen. Dan moet er uit alle drivers van een speaker geluid komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Dank je wel amiama,de set is door een professionel geheel ingeregld d.m.v een laptop e.d.
Er zijn id maar 2 aansluitingen aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Misschien was het achteraf een verkeerde constatering ofzo van mij,het was immers eigenlijk alleen maar dialoog wat ik hoorde,en dat was prima helder en vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 23:31

Jag

remco2706 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 00:58:
Hallo,
Ik heb een b&w htm71s2 centerspeaker gekoppeld aan een nad t778{heb een 5.1 systeem}.
Dik tevreden mee al een paar jaar,alleen ik zat afgelopen avond een film te kijken en zat toevallig ondertussen vlakbij de centerspeaker omdat ik even wat moest pakken.
Het viel mij op dat de dialogen{overigens mooi helder e.d}alleen uit de middelste driver komt van de centerspeaker.Hogere tonen komen ook netjes uit de tweeter die net daarboven zit.
Maar in de centerspeaker zitten nog 2 drivers links en rechts maar daar hoorde ik niks.
Doen die pas mee bij wat zwaardere geluiden en filmmuziek?ik dacht altijd dat dialogen uit alle drivers kwamen van een centerspeaker.
Misschien een stomme vraag hieraan gerefeerd:hoe kan ik testen of alle drivers het doen?bij mijn vorige set was bij een 1 speaker 1 driver uitgevallen en niet eens opgevallen,totdat ik bij schoonmaken een speakerkabel bewoog,toen hoorde ik het ineens.
I
Het is een 3 weg luidspreker met tweeter en midrange verticaal (dat is beter dan horizontaal). De twee drivers aan de buitenzijde zijn woofers. Waarschijnlijk ligt de crossover (overname) frequentie rond de 300hz, kan een beetje meer of minder zijn. Kortom, er komen alleen maar lage tonen uit de woofers. Maar als ze de center als small hebt ingesteld op je receiver, dan gaat het sublaag weer naar je subwoofer. Dus afhankelijk van de instellingen, blijft er maar een smal bandje midbass over voor de woofers van de center.

Als je ze wilt horen dan kan je een toongenerator gebruiken (pc) of materiaal aanzetten met een beetje zware mannenstem erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Dank weer,zeer gewaardeerd voor de antwoorden.
Ze zijn inderdaad ingesteld op small,en ben echt dik tevreden met het geluidsbeeld,een mooie heldere soundbubbel ver buiten de speakeropstellingen.
Het ging er bij mij om hoe dat nou technisch een beetje werkt,nu is het duidelijk.
Ik heb er niet heel veel verstand van,en ik was in de veronderstelling dat je elke driver moest horen.
Ik kijg zelfs opmerkingen/complimenten van vrienden die een atmos hebben{of in ieder geval een grotere opstelling dan ik}die vroegen of het echt maar een 5.1 was en ik niet stiekem meerdere had ofzo.

Dank voor de antwoorden nogmaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:08
Ik weet niet hoe hoog de crossover is ingesteld voor de center maar als die vrij hoog staat wordt al het laag weg gefilterd en naar de sub gestuurd. Misschien kan je hier eens mee spelen.

Kan je eens aangeven hoe de crossover instelling staat?
Jouw center kan tot 45Hz bij -6dB en 50Hz bij -3dB.
Dan zou de waarde gemiddeld op 75-90 Hz uit kunnen komen (-6 dB waarde x2 of -3dB x1,5 als vuistregel)

[ Voor 5% gewijzigd door sonsan op 16-02-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Center staat op 80hz,overigens heb ik 4 aansluitingen op de center heb verkeerd gekeken.
Staan boven elkaar,de 2 onderste zijn aangesloten met een bruggetje ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corsa Nostra
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:58
remco2706 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 00:58:
Hallo,
I
Hallo Remco,
Ik heb dezelfde center. Het ligt heel erg aan de bron. Film/tv/muziek.
Hij kan aardig wat bass weergeven, maar in stemmen zit vaak niet veel laag.

Sommige filmscenes bevatten wel wat meer oomphf, maar over het algemeen is het redelijk beperkt imo.
Crossover instelling van je center bepaalt natuurlijk ook of er überhaupt bass uit je center komt.
Hier staat de center op 90hz.

De introscene van Mad Max Fury Road, als hij naast z'n auto staat, 'Here they come again, worming their way into the black matter of my brain', laat de woofers van m'n center redelijk werken.

Je kan proberen of je je set even op mono kan laten spelen zodat alleen je center werkt, full range instellen, en eventueel een muziekstuk waar bass inzit opzetten en kijken of de woofers wel werken.

HTPC - Home Theater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Goed idee,als ik er weer tijd voor heb zal ik je tip opvolgen.
Even een beetje offtopic:klopt het dat netflix bij de ene film een wat harder of zachter geluid heeft dan de andere?soms staat mijn nad op -24 maar gisteren al op -20(dus wat harder)bij 13 hours.Wel supermooi geluidseffecten,maar had wel het idee dat overalll de geluiden een soort minder impact hadden dan over het algemeen.
Zet ik een bluray dan dender ik de kamer uit bij -20.
Maar het valt me op dat netflix niet qonsuent is met de geluidssporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corsa Nostra
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:58
remco2706 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:39:
Goed idee,als ik er weer tijd voor heb zal ik je tip opvolgen.
Even een beetje offtopic:klopt het dat netflix bij de ene film een wat harder of zachter geluid heeft dan de andere?soms staat mijn nad op -24 maar gisteren al op -20(dus wat harder)bij 13 hours.Wel supermooi geluidseffecten,maar had wel het idee dat overalll de geluiden een soort minder impact hadden dan over het algemeen.
Zet ik een bluray dan dender ik de kamer uit bij -20.
Maar het valt me op dat netflix niet qonsuent is met de geluidssporen.
Hou op, schei uit!!!
Netflix is inderdaad een drama. Zeer inconsistent.

HTPC - Home Theater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Ja precies wat ik dacht dus,ligt het toch niet aan mij.Ik heb het gevoel dat het alleen maar erger wordt daar bij netflix.Ene film op -20 en de andere op -24 of - 25.
Heb jij 13 hours bekeken?zo ja was jouw ervaring hetzelfde?prachtige geluidssporen e.d,maar vrij zacht op alle kanalen,de explosies waren er wel maar de impact was ook vrij bescheiden.Weet niet hoe ik het moet beschrijven,maar het voelde alsof er een soort filter over de geluidssporen zat.Is moeilijk om het even zo te beschrijven.Klonk gewoon wat meer gedempt dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-09 09:59
Als je denkt dat er iets mis is met je centerspeaker dan is het simpel om even in je T778 in je setup aan te geven dat je alleen een centerspeaker hebt..... dan gaat gewoon alles daarnaartoe en zullen alle drivers aan de beurt komen.

En er zit vast ook een testmodus in waarmee je het volume van alle kanalen kan inregelen. Ook daarbij wordt elke speaker individueel aangestuurd en kan je zien/horen wat je center doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 23:31

Jag

Uberhaupt waardeloos dat ze aan de audio mix gaan sleutelen. Wat mij betreft een absolute no go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Jag schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:05:
Uberhaupt waardeloos dat ze aan de audio mix gaan sleutelen. Wat mij betreft een absolute no go.
Dat krijg je met streamingdiensten, ze doen een hoop compressie en leveren verschillende kwaliteiten afhankelijk van je abonnement.
Met een DVD of Bluray weet je tenminste wat je in handen hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Bierkameel schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:37:
[...]
Dat krijg je met streamingdiensten, ze doen een hoop compressie en leveren verschillende kwaliteiten afhankelijk van je abonnement.
Met een DVD of Bluray weet je tenminste wat je in handen hebt :)
Zo erg is het bij geluid nou ook weer niet..... een gewone DD 5.1 stream is niet zo spannend, daar doen ze niets mee. True HD 7.1 zullen ze niet aanbieden maar beelcompressie is waar de winst ligt.

Does Netflix compress audio?
Netflix is committed to safeguarding creative intent, refraining from compressing, limiting, or altering audio mixes.

[ Voor 13% gewijzigd door TweakGP op 16-02-2025 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
TweakGP schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:59:
Als je denkt dat er iets mis is met je centerspeaker dan is het simpel om even in je T778 in je setup aan te geven dat je alleen een centerspeaker hebt..... dan gaat gewoon alles daarnaartoe en zullen alle drivers aan de beurt komen.

En er zit vast ook een testmodus in waarmee je het volume van alle kanalen kan inregelen. Ook daarbij wordt elke speaker individueel aangestuurd en kan je zien/horen wat je center doet.
Ik denk niet dat er wat mis is,was meer een constatering.Stemmen komen goed helder uit de center en ook de testtonen zijn makkelijk te horen.Ik weet denk ik alleen te weinig van de techniek af,als leek,waarom alleen de kleinere middenspeakertje geluid geeft en niet de grotere aan weerskanten.Maar dat is dus voor de wat meer bas(zwaardere)geluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
TweakGP schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:08:
[...]

Zo erg is het bij geluid nou ook weer niet..... een gewone DD 5.1 stream is niet zo spannend, daar doen ze niets mee. True HD 7.1 zullen ze niet aanbieden maar beelcompressie is waar de winst ligt.

Does Netflix compress audio?
Netflix is committed to safeguarding creative intent, refraining from compressing, limiting, or altering audio mixes.
Dat verklaard denk ik ook het verschil tussen een streamingdienst en een bluray met hd geluid.
Alleen nog geen verklaring hoe het dan komt dat er soms een vrij fors verschil zit tussen de content van netflix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Die HD streams zijn echt alleen zinvol als je een serieuze installatie hebt met een processor/versterker en minstens 5.1 maar eerder 7.1 speakers. Anders is het verschil met DD gewoon niet significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Snap ik,ik kan wel zeggen dat ik een meer dan een bovengemiddeld set heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Maar zelfs dan..... bij muziek vindt ik persoonlijk kwaliteitsverschillen vaak goed hoorbaar. Maar bij een film is het toch primair de mix zelf die bepalend is. En laten we wel wezen, er is slechts sporadisch een goede Atmos mix terwijl de meeste reguliere surround mixen meestal wel prima zijn.

Ik erger me regelmatig aan de beeldkwaliteit van de streamers, maar eigenlijk nooit aan de geluidskwaliteit.
Of het moet de slecht verstaanbare dialoog zijn.... maar dat is ook vooral de mix zelf.

[ Voor 25% gewijzigd door TweakGP op 19-02-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Voor de goede orde,ik heb geen atmos.Maar ik hoor blind of het een blueray filn is of een stream van netflix.Ik vind een stream of dvd qua geluid gewoon doffer klinken en iets zachter.Net of er een doek overheen ligt.Getuige ook van mijn volumeknop die dan wisselt tussen een blueray of stream wil ik ong hetzelfde volume horen.Scheelt toch gauw 5 tot 6 klikjes harder.
Met beeldkwaliteit heb ik zelf persoonlijk geen moeite mee.
Ik vind netflix e.d er gewoon mooi uitzien,weinig verschil met mijn blurays.
Pagina: 1