[Tuya + Google] Kunnen slimme stekkers elders TV activeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickela
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-03 18:42
Ik heb sinds kort slimme stekkers geïnstalleerd in mijn woonkamer, om mijn verlichting op een bepaald tijdstip aan te zetten.

Echter, als mijn lampen aangaan, gaat ook mijn (Philips) TV aan, en dat is niet de bedoeling. De TV staat altijd op standby (er zit geen aan/uit knop op.)
De slimme stekker zit niét tussen mijn TV, of in dezelfde stekkerdoos, maar zitten elders in de woonkamer. Ik heb de slimme stekker die dichtbij mijn TV zat al verwijderd. De actieve slimme stekkers zitten op ca. 7 meter van de TV vandaan.

De slimme stekkers zijn gekoppeld aan de Smart life app en aan de Google Home app.
De TV is niet aan de app gekoppeld.

Ik heb wel een Google Chromecast kastje achterin de TV zitten, die de TV automatisch activeert als je casten aanklikt op bijv. de laptop.

Kan het zijn dat de slimme stekkers mijn TV ook activeren, ondanks dat de stekker niet tussen de TV en het stopcontact zit?
Of kan dit iets in de app zijn die onbedoeld mijn TV acitveert? Of dat de stekkers de Chromecast een signaal geven?

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn TV niét geactiveerd wordt?

Bij voorbaat dank voor jullie meedenken.

[ Voor 11% gewijzigd door Mickela op 16-02-2025 16:02 . Reden: Extra informatie ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 19:40
Mickela schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:51:
Of kan dit iets in de app zijn die onbedoeld mijn TV acitveert?

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn TV niét geactiveerd wordt?
Dat.

Kan het zijn dat je in je app de hele woonkamer activeert en dat je tv ook als "woonkamer" apparaat in de app staat?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickela
FredvZ schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:49:
[...]

Dat.

Kan het zijn dat je in je app de hele woonkamer activeert en dat je tv ook als "woonkamer" apparaat in de app staat?
Dank voor je reactie.

Alle lampen worden individueel aan/uit gedaan via een activiteit in de google home app, en niet als huiskamer in zijn geheel.
De TV staat niét in de Google home app.

De tv gaat overigens wel aan, als de lampen aan gaan, maar niet uit als de lampen uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

- Is het euvel voorbij als je de slimme stekkers uit het stopcontact houdt?

- Welke slimme stekkers zijn het? Zendt deze onbedoeld een infrarood signaal uit als deze schakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickela
MarkyB schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:02:
- Is het euvel voorbij als je de slimme stekkers uit het stopcontact houdt?

- Welke slimme stekkers zijn het? Zendt deze onbedoeld een infrarood signaal uit als deze schakelt?
Het zijn LSC stekkers.
Volgens mij werken die niet met infrarood, maar met Bluethooth / wifi.

Ik ben begonnen de slimme stekker die dichtbij de TV was geïnstalleerd te verwijderen. Dat hielp niet. Ik heb nu ook de andere slimme stekkers weer verwijderd, kijken wat dat doet.

Maar ik wil het ook begrijpen of het überhaupt kán komen door de slimme stekkers, want dat zou betekenen dat ik geen slimme stekkers zou kunnen gebruiken in mijn huiskamer omdat elke keer mij TV aangaat als ik niet thuis ben.
Of het moet op een andere manier op te lossen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:18

tozzke

aka tozzert

Schakel je met zo'n slimme stekker toevallig een set top box/chromecast of iets in die trant die vervolgens door je TV gedetecteerd wordt en daardoor aan gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
tozzke schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:11:
Schakel je met zo'n slimme stekker toevallig een set top box/chromecast of iets in die trant die vervolgens door je TV gedetecteerd wordt en daardoor aan gaat?
Google Home en Google Chromecast zijn familie van elkaar. Goede kans dat die met elkaar kletsen zonder dat jij dat door hebt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickela
tozzke schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:11:
Nee, ik schakel alleen de lampen. De lampen zitten direct in de slimme stekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickela
Prisma16 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:15:
[...]

Google Home en Google Chromecast zijn familie van elkaar. Goede kans dat die met elkaar kletsen zonder dat jij dat door hebt! :)
Dat zou best kunnen, maar hoe zet ik dat uit....?

En op de Chromecast heb ik geen timer oid zitten, toch gaat de TV elke dag aan rond de tijd dat de lampen met de slimme stekkers aan gaan (een kwartier voor zonsondergang, dus geen vaste tijd).
En ik heb het probleem pas sinds kort, sinds ik de slimme stekkers ben gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:40
Trek eerst de chromecast uit je TV. Check of het dan nog gebeurt (kan ik me niet voorstellen).

Dan lijkt Google Home toch onverhoopt je chromecast te triggeren en zal je door alle instellingen moeten graven om te vinden waar hij getriggerd wordt.

Als noodoplossing kan je ook HDMI-CEC (kan een andere naam hebben afhankelijk van je merk TV, bv EasyLink) uitzetten in de TV of de Chromecast. Daarmee gaat die functie uit maar verlies je die dus wel helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Die LSC dingen werken o.a. ook met bluetooth en dat doet de Chromecast ook (de afstand bediening).
Waarschijnlijk komt die Chromecast even uit zijn standby mode door een bluetooth signaal en dat maakt dan de tv ook wakker.

Te testen door de Chromecast van de tv los te koppelen.
Op te lossen door de Chromecast ook van een LSC stekker te voorzien zodat die echt uit is en niet alleen in standby.

Beste oplossing geen LSC gebruiken dat zijn Tuya spullen die een ingebouwde backdoor naar China hebben.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:40
Ben(V) schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:39:
Die LSC dingen werken o.a. ook met bluetooth en dat doet de Chromecast ook (de afstand bediening).
Waarschijnlijk komt die Chromecast even uit zijn standby mode door een bluetooth signaal en dat maakt dan de tv ook wakker.

Te testen door de Chromecast van de tv los te koppelen.
Op te lossen door de Chromecast ook van een LSC stekker te voorzien zodat die echt uit is en niet alleen in standby.

Beste oplossing geen LSC gebruiken dat zijn Tuya spullen die een ingebouwde backdoor naar China hebben.
De LSC plugs zijn wifi only. Daarnaast is het helemaal niet duidelijk of de TS een Chromecast met Google TV heeft, en of er dus uberhaupt een afstandsbediening aan te past komt. Daarnaast zijn Chromecast met Apple TV afstandsbedieningen niet universeel uitwisselbaar zonder interactie en moeten specifiek gepaired worden. De kans dat een random bluetooth apparaat (wat de LSC stekker niet eens is) de Chromecast afstandsbediening na-aapt is zo minimaal dat je het kan uitsluiten.

Veel voor de hand liggender is dat hij in de Google Home app de kamer "huiskamer" heeft genoemd, en de Chromecast ook "huiskamer" heet en ergens in de automatiseringsinstellingen deze 2 heeft gekoppeld of van een trigger heeft voorzien en zich vergist heeft obv gelijke namen.

De populistische China opmerking, niet gestaafd met enige onderbouwing, laat ik maar buiten beschouwing.

[ Voor 3% gewijzigd door XelaRetak op 17-02-2025 10:56 ]

Pagina: 1