Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superfly
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-04 17:07
Voor mijn zoontje van 12 heb ik vandaag mijn oude PC (een ASRock B85M-ITX met Core i5) uit de opslagkast gehaald, en die startte na het aansluiten van alle randapparatuur nog prima naar Windows 10 op. Ik zag daar het inlogscherm met mijn accountprofiel, maar ik wilde natuurlijk inloggen met mijn zoontjes eigen MS-account.

Ik was in de veronderstelling dat dat via het Power-menu rechtsonder zou kunnen, en toen we daarop klikten zagen we daar geen optie voor. Ik dacht: ah, nee, mijn zoontjes account moet natuurlijk eerst in Windows worden aangemeld, dus eerst maar een "Update and restart" doen.

Windows zorgde voor de update, de PC deed een reboot, en vervolgens... Geen POST. Bij enkele keren harde reset telkens geprobeerd of ik in het BIOS kon komen, maar helaas. Na enig zoekwerk besloten dat ik het beste de CMOS kon resetten door de batterij er uit te halen en na een 20 minuten er weer in; nu leek de PC twee(?) keer een poging te doen te starten en lukte het wél om in de BIOS te komen. Ik zag daar niets geks, maar na afsluiten opnieuw geen Windows, geen POST.

Ik heb dit proces nog een keer kunnen herhalen en toen in de BIOS aangegeven dat er geboot moest worden met de USB die ik met de W10 Media Creation Tool had gemaakt, maar ook dat had geen effect. Ik heb andere keyboards gebruikt, de videokabel van de videokaart naar de uitgang op het moederbord verplaatst, geen effect.

Ik vind het heel vreemd, hoe kan het systeem de eerste keer alles prima doen, en na de W10 update opeens niet meer?

Assistant Professor New Media & Digital Culture

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:40
Even een long shot. Als je wel in de BIOS kunt komen is de systeemtijd zoals die was voordat je het systeem opnieuw opstartte? De reden voor de vraag is dat als de BIOS batterij aan zijn eind is de systeemtijd teruggaat naar defautl (jaren geleden). Heb je toevallig een knoopcel van hetzelfde type liggen om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:19
Met zo mn mogelijk hardware proberen te booten. Alleen moederbord, CPU, 1 geheugen module en voeding.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superfly
EricJH schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:09:
Even een long shot. Als je wel in de BIOS kunt komen is de systeemtijd zoals die was voordat je het systeem opnieuw opstartte? De reden voor de vraag is dat als de BIOS batterij aan zijn eind is de systeemtijd teruggaat naar defautl (jaren geleden). Heb je toevallig een knoopcel van hetzelfde type liggen om te testen?
Verrek... Dat was het! Hoe simpel kan het zijn, helemaal niet aan gedacht. Nieuwe CR2032 erin, boot naar BIOS, systeemtijd aangepast naar het heden en voilá!

Grmbl, toch niet... Uitgebreidere analyse volgt.

[ Voor 4% gewijzigd door Superfly op 17-02-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superfly
Helaas, dit was/lijkt een vals positief. De PC bootte gisteren prima en ik kon het MS-account van mijn zoontje toevoegen, maar vanochtend leek er eerst even een hapering in de boot, en na een reboot vanwege extra Windows updates kwam het systeem weer niet voorbij de POST. Deze keer had ik echter de luidsprekers aangesloten, en ik hoor 6 biepjes... of eigenlijk 2x kort achter elkaar 3 biepjes.

Volgens Asrock zijn 6 biepjes een "Keyboard controller BAT test error" en 3 biepjes een "Main memory read / write test error". Heb met een ander keyboard kunnen testen maar dat had geen resultaat. Dat wordt dus geheugen testen...

Ik blijf het raar vinden dat het soms wél lukt om in Windows te komen en soms niet, of is dat juist typisch voor mogelijke geheugenproblemen? Of is het zelfs mogelijk dat ook die 2x3 biepjes een 'vals' signaal is en dat het aan het MB of PSU ligt?

Zonet na een kwartier wachten opnieuw geprobeerd te booten, ik hoor meteen de biepjes weer, maar na zo'n 30 sconden houdt dat op en boot het systeem alsof er niets aan de hand is?

[ Voor 15% gewijzigd door Superfly op 17-02-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-05 19:01
Het kan zijn dat een koude start werkt omdat in het geheugen alleen maar random data zit, maar dat een warme start problemen veroorzaakt omdat er foutieve, maar geldige gegevens in het geheugen blijven zitten. Geheugenfouten kunnen soms heel vreemde resultaten geven.

Dat er een probleem is met de hardware is relatief duidelijk, maar een goede diagnose stellen zal tijd kosten. Het geheugen is heel vaak de boosdoener, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn, zoals de voeding bijvoorbeeld waarin slechte condensatoren zitten en waardoor de spanning van 1 van de lijnen nu marginaal is geworden. Er kan ook op het moederbord iets zijn dat probelemn veroorzaakt. De diagnostische tests tijdens het opstarten kunnen een richting aanwijzen, maar ook niet meer dan dat uiteindelijk.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-05 15:12
Blokker_1999 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:41:
Het kan zijn dat een koude start werkt omdat in het geheugen alleen maar random data zit, maar dat een warme start problemen veroorzaakt omdat er foutieve, maar geldige gegevens in het geheugen blijven zitten. Geheugenfouten kunnen soms heel vreemde resultaten geven.
Kan ook met warm worden van componenten te maken hebben, metalen zetten uit bij warm worden en krimpen bij koud worden. Zou in theorie zo kunnen zijn dat als pc warm wordt er ergens net een soldeerpuntje los laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-05 10:45

TommieW

Numa numa.

Zou het kunnen zijn dat Windows Fast Startup in de weg zit? Hierbij wordt de kernel in een hibernate state gezet. Het is wel de moeite waard om die uit te zetten

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superfly
Zonet geprobeerd wat er gebeurt als ik het systeem in Windows vertel om in Sleep-modus te gaan; dat wil het niet, de monitor gaat wel op zwart en het lampje op de PC gaat knipperen maar ik kom vrij snel daarna weer normaal in het Windows login screen.

Ik heb Windows Fast Startup gedeactiveerd en daarna softwarematig een Restart geactiveerd; monitor gaat op zwart en ik hoor meteen 2x3 piepjes maar daarna niets, dus niet herhaaldelijk achter elkaar. Het lampje van de PC brandt continu.

Als ik daarna een harde reset doe dan hoor ik meteen de 2x3 piepjes herhaaldelijk achter elkaar, de ventilatoren spinnen, het lampje van de PC brandt continu. Ik kom echter niet meer voorbij POST zoals dat vanochtend nog wel het geval was.

Dit lijkt inderdaad sterk op een aan de temperatuur gerelateerde kwestie. Ik ga kijken of ik na een kwartier een MEMTEST kan doen via USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
Ik zou eens de geheugen modules opnieuw her/ver-plaatsen en/of één voor één te proberen.
Ik neem aan dat er 2 modules in gebruik zijn.
Zelf heb ik ook wel eens gehad dat plotseling een bepaalde module niet meer goed functioneerde en vreemde CPU/memory errors/beeps gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-05 15:12
The_Doman schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:32:
Ik zou eens de geheugen modules opnieuw her/ver-plaatsen en/of één voor één te proberen.
Zelf heb ik ook wel eens gehad dat plotseling een bepaalde module niet meer goed functioneerde en vreemde CPU/memory errors/beeps gaf.
Ik zou gewoon 2 nieuwe bestellen en direct upgraden, gezien het zeer aannemelijk is dat het aan het geheugen ligt. de Defecte RMA'en en daarna op Markplaats/Tweakers.

Indien het toch niet aan het geheugen zou liggen, kun je altijd het nieuwe geheugen retour sturen onder WKOA, maar je kunt ook het "defecte" geheugen nu al voor RMA aanmelden, deze opsturen en kijken wat eruit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
targaryanwolf schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:45:
Ik zou gewoon 2 nieuwe bestellen en direct upgraden, gezien het zeer aannemelijk is dat het aan het geheugen ligt. de Defecte RMA'en en daarna op Markplaats/Tweakers
Eerst gewoon even testen is het meest logische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superfly
The_Doman schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:32:
Okay het duurde even voordat ik kon testen vanwege drukte en ziekte; ik heb precies gedaan wat The_Domain hierboven adviseerde, ik heb eerst geprobeerd te booten met 1 module. Dit leverde meteen een intrigerend resultaat op: met 1 module (of die nu in het ene slot of in het andere zat) kwam de PC in een reboot loop, de ventilatoren spinden op, een paar seconden later ging alles weer uit, daarna startte alles weer op, enzovoort. Gek genoeg gebeurde dit OOK bij de 2e module die ik uitprobeerde; of die nu in A1 of B1 zat, zelfde reboot loop. Pas toen ik BEIDE modules weer terug had gezet, verdween de reboot loop en bleef het systeem aan -- maar ik kwam opnieuw niet voorbij POST, ik zag een zwart scherm -- overigens hoorde ik nu GEEN piepjes.

Daarna deed ik wat ik eerder al had ontdekt wat het systeem wél doet booten: ik zette het systeem UIT door de de aan/uit-knop een paar seconden in te drukken, ik wachtte een geruime tijd (een paar uur deze keer, na eten en een film), en deed het daarna weer aan, en het systeem boot snel zonder problemen.

Ik kan helaas geen memtest doen omdat ik het systeem niet in een succesvolle reboot krijg nadat ik in de BIOS de memtest-USB-stick heb geselecteerd om als opstartschijf te gebruiken en dan op 'Save & Exit' te klikken (ik kom dan opnieuw niet voorbij POST), en gek genoeg lijkt die BIOS-instelling niet onthouden te zijn de volgende keer dat ik wél een succesvolle boot heb (W10 start op ipv dat de memtest begint, maar misschien komt dit doordat de daadwerkelijke BIOS save pas plaatsvindt rondom of ná een succesvolle reboot?).

Heb ik nu kaduuk geheugen of is er iets fundamentelers mis (BIOS, moederbord, memory controller)? In het eerste geval zou ik voor een paar tientjes twee nieuwe 1600Mhz DDR3-reepjes kunnen aanschaffen natuurlijk, maar anders wordt het een duurdere grap...

[ Voor 5% gewijzigd door Superfly op 26-02-2025 23:22 ]

• The_Doman
Superfly schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:32:
Heb ik nu kaduuk geheugen of is er iets fundamentelers mis (BIOS, moederbord, memory controller)? In het eerste geval zou ik voor een paar tientjes twee nieuwe 1600Mhz DDR3-reepjes kunnen aanschaffen natuurlijk, maar anders wordt het een duurdere grap...
2 geheugen sticks kapot lijkt mij toch wel erg onwaarschijnlijk.
Ik zou in dit geval eigenlijk eerst de CPU eens herplaatsen?
Daar kan soms ook de oorzaak liggen in onregelmatig gedrag/geheugen fouten.

En DDR3 geheugen haal je natuurlijk bij V/A?
Soms krijg je er nog een moederbord bij. :)

Eventueel nog BIOS updaten/reflashen?
Maar dat wil je eigenlijk alleen doen op een stabiel systeem natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 27-02-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superfly
Nog even een update voor wie een vergelijkbaar probleem heeft en later nog eens dit topic leest in de hoop van een oplossing: mijn zoontje en ik hebben besloten het maar te laten voor wat het is. Ik ben best nieuwsgierig maar heb de tijd of de middelen niet om uitgebreide tests te gaan doen, en we vermijden op deze manier het risico dat het systeem het plotseling helemáál niet meer zou doen.

Voor nu werkt alles zonder problemen zolang er maar geen reboot hoeft plaats te vinden. Als de PC langere tijd uit is geweest (bv. gedurende de nacht) start deze normaal op en blijft de rest van de dag normaal functioneren: zoontje blij omdat ie verder kan met zijn Minecraft-projecten, ik blij omdat er geen andere onderdelen falen. Tegen de tijd dat W10 echt niet meer ondersteund wordt door MS gaan we op zoek naar andere hardware.

Pagina: 1