Koude groep vloerverwarming na vervanging ketel, toeval?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:31
Ondanks dat de installateur aangeeft dat dit niet door de nieuwe hybride warmtepomp kan komen, wil ik dit toch nog even graag bij jullie toetsen.

Eerder deze maand is bij mij een hybride warmtepomp (Daikin Altherma R Hybrid 8kW) geplaatst. Als test heb ik de maanden daarvoor de cv temperatuur van de oude ketel verlaagd, werkte prima, dus alle lichten op groen voor een warmtepomp.

Nu alles geïnstalleerd is, valt me echter op dat 1 lus van de vloerverwarming een graad of 4 kouder is, iets wat duidelijk merkbaar is wanneer ik op sokken loop. Bij melding bij de installateur van de warmtepomp, krijg ik als antwoord dat men de verdeler van de vloerverwarming niet heeft aangeraakt en dat dit ‘dus?’ niet aan hem kan liggen.

Maar het is toch wel heel toevallig dat de vloerverwarming nu plots niet goed meer werkt? Ik kan me voorstellen dat de verdeler ‘afhankelijk’ is van de flow van het cv water. Ook is er nu een bypass en een buffervat voor minimaal cv volume geplaatst, kan dat misschien nog effect hebben?

Wat denken jullie?

Afregelen lijkt me ook niet zo’n hele grote uitdaging. De 4 dopjes rood omcirkeld zitten handvast gedraaid, ik gok dat daar iets van een inbus onder zit, of denk ik nu te simpel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6SXA8ZTpIzZpeaHkrg-_k02Uws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qd3H7LtkyQNgBsNtdNf4Enn5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:20
Je kunt proberen die groep te ontluchten door de andere groepen dicht te draaien. Dat heeft bij mij wel eens geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-09 14:48
Ik weet niet hoe het bij de daikin te werk gaat, maar bij mijn hybride wp installatie, werd het cv systeem leeggemaakt, omdat er leidingen aan de cv gekoppeld moesten worden. Het kan dus inderdaad best zijn, dat er nu nog wat lucht in het systeem zit.

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 10:55
Is de aanvoer temperatuur verandert? Want dat kan ook effect hebben. Bij een warmtepomp (lage aanvoer temp) moeten de lussen bij voorkeur ook niet zo lang zijn, dacht max 80meter of zo.

Verder heb je het over de flow van de cv water... Maar die verdeler heeft z'n eigen pomp. Wat wel zou kunnen als het probleem in de aanvoer temperatuur ligt is om de andere groepen wat te knijpen. Dan blijft de totale flow gelijk, maar die groep krijgt dan wat meer warm water.

[ Voor 9% gewijzigd door Antonl91 op 15-02-2025 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 14:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

Klinkt als waterzijdig inregelen, door de lagere aanvoertemperatuur van de warmtepomp t.o.v CV gaat er minder warmte de vloer in, de groepen die het minste water krijgen worden dan dus kouder.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:06
Of lucht in de leidingen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
Dank voor alle reacties.
Vinden jullie de reactie van de installateur dan niet vreemd?

Als het lucht is, of als het opnieuw ingeregeld moet worden (nav andere temperatuur of flow) dan hoort dit toch gewoon bij de installatie van een nieuwe ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:44
Ontluchten van het systeem wordt vaak niet volledig gedaan bij de installatie. Heeft de monteur wel de verdelers opnieuw ingeregeld? (Daar is hij wel lange tijd mee zoet, want moet kijken hoe je verwarming reageert, reken week lang telkens terugkomen). Als je dat er in hebt genomen incl alle voorrij kosten zou je verwachten dat hij het systeem ook volledig ontlucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
Thx.
Nee, er is niets bij de verdeler gedaan.

Er is nooit ook gesproken over vervangen van de verdeler, inregelen of ontluchten. Alleen in woording (bij de schouwing) dat er geen extra kosten meer bijkomen.

Voor mij voelt het nu alsof de installateur zegt “Mijn werk is gedaan, zoek het maar uit of anders is dit mijn uurtarief/voorrijkosten”.

Volgens mij wordt hier bevestigd dat er een relatie is/kan zijn, ga dus gewoon weer aankloppen bij de installateur.

[ Voor 5% gewijzigd door Mike_S op 16-02-2025 10:08 ]

Pagina: 1