Inrichten woon/eetkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-04 21:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2zWSdKwxz6Ge9wdB2N5DCCiYmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vl9KtR4gng5ClXLJt5IQuYu7.png?f=fotoalbum_large

Beste Tweakers,

Een tijdje geleden mijn appartement gekocht, het einde van de verbouwing is in zicht en nu het moeilijkste gedeelte...
Het inrichten van de woon/eetkamer. Voor het eerst op mezelf en merk dat inrichten toch wel lastiger is dan ik vooraf had gedacht. Vandaar ik het hier vraag en hopelijk ideetjes op kan doen (als ik het in het juiste gedeelte heb geplaatst).

Bijgevoegd is een plattegrond van de woon/eetkamer inclusief de inrichting die ik nu voor ogen heb (excuseer mijn paint vaardigheid).

Mijn keuken heeft een schiereiland en hiertegenaan heb ik een bargedeelte. Hier heb ik 4 barkrukken voor.
Aan de kant van de keuken richting het raam heb ik een bank en in de hoek een tv meubel.
De bank omdraaien, richting het balkon heeft niet mijn voorkeur in verband met de doorgang.
Naast het balkon heb ik een klein raampje en een half rondje. Dit stukje zal ik gebruiken voor wat planten.

Bij de opstelling die ik in gedachte heb zal er een "brede" strook van de woonkamer zijn dat leeg zal zijn.
Vooral de ruimte achter de bank zou ik willen benutten.
Waar ik zelf aan gedacht heb:

Ik dacht in eerste instantie aan een eettafel om de ruimte achter de bank op te vullen. Alleen woon ik er in mijn eentje. Ik za meer op de bank/aan de bar eten. En de keren dat ik meer dan 8 personen op bezoek zal hebben zal minimaal zijn. Een eettafel vind ik dan ook een beetje een verspilling.

Er is een eigen werkkamer in de woning, dus een bureau in de woonkamer hoeft niet.

Ik heb wat gewichtjes en een bank om op te sporten. Dat zou ik in de ruimte achter de bank kunnen zetten. (Dit zal dan wel voor bezoek zichtbaar zijn).
Zou er ook een leeshoekje van kunnen maken, klein tafeltje, fateuil.

Ik ben vooral benieuwd naar andere ideetjes wat betreft de inrichting.
De ruimte hoeft uiteraard niet propvol, alleen is het naar mijn gevoel nu iets te leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:47
Je zou die hoekbank weg kunnen laten en voor jezelf een fijne fauteuil neerzetten. Hou je nog wat ruimte over voor een tafeltje om je etensbord, glas, chipsschaal noem maar op, neer te zetten.

Visite kan wel op vouwstoelen zitten, die je uit de weg kan zetten..

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:23
JukeboxBill schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:51:
Je zou die hoekbank weg kunnen laten en voor jezelf een fijne fauteuil neerzetten. Hou je nog wat ruimte over voor een tafeltje om je etensbord, glas, chipsschaal noem maar op, neer te zetten.

Visite kan wel op vouwstoelen zitten, die je uit de weg kan zetten..
Gezellig als TS op een gegeven moment een vriend/vriendin heeft.... Dan zit je toch gezelliger/knusser tegen elkaar op een bank ;-)

TS; ik dacht eerst aan een kast, maar zie dat er een raam zit. Zit dat raam vanaf de grond? Of is het een raam op 1 meter hoogte?

Ik zou gewoon beginnen zoals je het nu hebt, je komt vanzelf wel op ideeën als je er eenmaal woont. Misschien uiteindelijk een grote plant, misschien niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:57
Ik vind je indeling logisch. Snap het dilemma wat te doen met de overige ruimte, ook omdat van alles schuin loopt is een andere indeling ook al snel lastig.

Als je toch iets van een eettafel wilt, zou ik een kleine ronde nemen. Met 1 of 2 stoelen, zodat niet de hele ruimte geblokkeerd is, en idd wellicht 1 of 2 die je kunt inklappen en normaal in een opberghok zet. Leuk zitje dan bij het raam, plant in die nis, moet best leuk worden. Vaasje bloemen er op en je kunt nog eens een date thuis uitnodigen.

Maar geen eettafel, die keuze zou ik ook wel snappen.

Gewichten of andere fitness -spullen in een woonkamer, ieder z'n ding, maar ik zou het liever in een andere ruimte hebben.

Er zijn tegenwoordig allerlei applicaties waarmee je je huis in 3D kunt modelleren en er zelfs doorheen kunt lopen als in een 1st person spel. Zeker als het om 1 ruimte gaat valt dat nog wel mee qua werk. Sommige weten zelfs met AI mogelijke indelingen voor te stellen, of spullen van bestaande merken (ja, je kunt wel raden hoe het geld wordt verdiend).

Eentje die ik zo weet:
https://home.by.me/en/

Maar er zijn ook wel desktop apps, bv deze is gratis, wel wat meer knutselwerk: https://www.sweethome3d.com/

[ Voor 9% gewijzigd door Wilke op 15-02-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Is een dressoir/half hoge kast achter je bank een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je zou kunnen overwegen om een opklapwandtafel tegen het muurtje bij het terras te plaatsen. Behalve dat, lekker laten zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:27

Fiber

Beaches are for storming.

Voorlopig niks, gewoon doen hoe het nu op je tekening staat. Ben ook geen fan van sportspullen permanent in de woonkamer.

Ik denk dat je uiteindelijk toch een echte tafel met wat stoelen er omheen wil, maar dat merk je vanzelf. Niet per se om altijd aan te eten maar wel om bijvoorbeeld een wat zwaarder boek te lezen, een spelletje te doen, iets inpakken of uitpakken, incidenteel wat op de laptop doen waarvoor je geen zin hebt om naar de werkkamer te gaan, een puzzel leggen, een lego setje bouwen, andere hobby's of toch ooit een keer een kerstdiner met gasten of zo...

Maar dat heeft allemaal geen haast en ik zou eerst eens rustig kijken hoe de ruimte echt bevalt in de praktijk.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bank lang genoeg om op te kunnen slapen. Ik zou niet voor een L bank gaan maar voor een hocker zodat je met je benen alsnog languit kan met een kniebord met eten.

Erachter toch een eettafel (eventueel uittrekbaar of uitklapbaar model) is ook lekker om in die ruimte te kunnen werken, administratie te doen of zooi kwijt te kunnen.

Sportzooi zou ik dan eerder in de werkkamer neerzetten.

edit: Wat @Fiber schreef dus eigenlijk

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 15-02-2025 22:29 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:57
Wippie1234 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:56:
Je zou kunnen overwegen om een opklapwandtafel tegen het muurtje bij het terras te plaatsen. Behalve dat, lekker laten zo!
https://www.ikea.com/nl/n...laptafel-berken-90423887/

Die kan dicht tot bijna niks, en als er toch wat meer mensen komen een keer, of een bordspel ofzo, dan kan dat.

Maar op de genoemde plek zit je in het pad van de slaapkamerdeur, wordt snel hokkerig daardoor, terwijl dat hier niet hoeft. Daarom zou ik zelf niet snel een rechthoekige tafel in deze ruimte plaatsen. Bij al die schuine wanden, ronde nis, past rond beter.

Ik dacht aan zoiets (zie ook de voorbeeldfoto's in ruimtes):

https://www.ikea.com/nl/nl/p/nackanas-tafel-acacia-60518108/

Maar qua smaak daarin moet TS natuurlijk zelf kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Wilke op 15-02-2025 22:35 ]

Pagina: 1