Velux en Somfy io homecontrol

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 11:55
Mijn vraag

Hoe interoperabel is het io homcontrol protocol? Ik heb twee Velux IO homecontrol afstandsbedieningen KLR200 bij mijn Velux Integra dakramen (die ook voorzien zijn van buitenzonwering) die mijn nieuwe Somfy ritsscreens niet zien. De Somfy ritsscreens zijn voorzien van Somfy IO motoren, die bij mijn weten dus ook opereren via het io homecontrol protocol, maar blijkbaar toch niet samenwerken met de Velux producten die op datzelfde protocol werken. En dan heb ik het verder nog niet over eventuele verdere integratie met mijn Homey Pro.

Relevante software en hardware die ik gebruik
2 x Velux Integra dakraam met buitenzonwering
4 x Somfy IO ritsscreen
2x Velux KLR200 IO homecontrol afstandsbediening

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb zowel hier op Tweakers flink rondgezocht, de sites van Velux en Somfy uitgepluist (die wat mij betreft niet in duidelijkheid uitblinken als het aankomt op hun home automation oplossingen) en uiteraard ook een aantal Google zoekslagen gemaakt, maar ik kom er niet uit. Graag jullie insights,

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:41
Weliswaar een ouder topic, maar ik zit met een vergelijkbare vraag. Wil graag onze Velux dakramen voorzien van een elektrisch rolluik. Bediening wil ik (uiteraard) ook via Home Assistant kunnen uitvoeren. Nu heb ik al thuis een Tahoma Switch gateway staan.

Kan ik hier ook de Velux IO homecontrol rolluiken aan toevoegen of moet ik hiervoor weer een extra Velux gateway in huis hebben?

Wie heeft hier ervaring mee? @Lieutenant C. : heb je inmiddels een oplossing kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
rafvhoof schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:25:
Weliswaar een ouder topic, maar ik zit met een vergelijkbare vraag. Wil graag onze Velux dakramen voorzien van een elektrisch rolluik. Bediening wil ik (uiteraard) ook via Home Assistant kunnen uitvoeren. Nu heb ik al thuis een Tahoma Switch gateway staan.

Kan ik hier ook de Velux IO homecontrol rolluiken aan toevoegen of moet ik hiervoor weer een extra Velux gateway in huis hebben?

Wie heeft hier ervaring mee? @Lieutenant C. : heb je inmiddels een oplossing kunnen vinden?
Ik weet niet of het kan, maar ik weet wel dat Velux het niet gemakkelijk maakt. Ik vermoed dat er ergens een queue wordt gevuld, zodat een dakraam en screen niet simultaan bewegen. Eerst wordt dan het dakraam open gedaan en daarna wordt pas het screen geopend. Ik heb in mijn huis de velux gateway toch maar gekocht en gekoppeld aan home assistant (dat was al lastig genoeg).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafvhoof
KabouterSuper schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:39:
[...]

Ik weet niet of het kan, maar ik weet wel dat Velux het niet gemakkelijk maakt. Ik vermoed dat er ergens een queue wordt gevuld, zodat een dakraam en screen niet simultaan bewegen. Eerst wordt dan het dakraam open gedaan en daarna wordt pas het screen geopend. Ik heb in mijn huis de velux gateway toch maar gekocht en gekoppeld aan home assistant (dat was al lastig genoeg).
Klinkt inderdaad niet heel positief. Heb de vraag ook nog eens bij Velux klantenservice neergelegd. Hopelijk krijg ik een reactie van ze.

Welke gateway van Velux heb je aan Home Assistant gekoppeld? De KLF 200 (via Velux integratie) of KIG 300 (via HomeKit integratie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
rafvhoof schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:28:
[...]
Welke gateway van Velux heb je aan Home Assistant gekoppeld? De KLF 200 (via Velux integratie) of KIG 300 (via HomeKit integratie)
De KIG 300 via homekit.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafvhoof
rafvhoof schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:28:
[...]Klinkt inderdaad niet heel positief. Heb de vraag ook nog eens bij Velux klantenservice neergelegd. Hopelijk krijg ik een reactie van ze.
Reactie van Velux gekregen op mijn vraag:
Je hebt geen KLF 200 ( gateway ) nodig voor een Somfy box. Omdat we hetzelfde io systeem gebruiken als Somfy zouden de VELUX artikelen direct zichtbaar moeten zijn in het systeem.

Wij kunnen je alleen niet helpen met het installeren van deze producten omdat wij geen inzage in de Somfy interface hebben. Mocht het nodig zijn kan je hiervoor contact met hun opnemen.
Pagina: 1