Ik heb hulp nodig bij het begrijpen/instellen van WP-install

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-07 20:52
Ik probeer de informatie van het display van m'n nieuwe warmtepompinstallatie te begrijpen en eventueel de instellingen te verfijnen aangezien het net niet warm genoeg wordt in m'n huis. Kunnen jullie me hierbij helpen?

Ik heb twee Power World warmtepompen waarvan ik aanneem dat de installateur ze in cascade heeft geïnstalleerd, want dat was de bedoeling. Door bijzondere omstandigheden kon ik twee 9kW warmtepompen voor de prijs van 1 krijgen, maar eentje is ruim genoeg om m'n huis mee te verwarmen. Het is de bedoeling dat eentje in gebruik is, de andere alleen bijspringt als dat ooit nodig is, en dat ze elkaar af en toe afwisselen zodat de andere dan wordt gebruikt en de ene als back-up functioneert. De warmtepompen zijn aangesloten op een 200 liter buffervat en een 300 liter SWW vat. Verder heb ik een Google Nest Learning thermostat (3e generatie) in de woonkamer laten installeren als onderdeel van de warmtepompinstallatie, en de warmtepompen hebben een eigen display in de bijkeuken. Ik heb momenteel nog radiatoren i.p.v. vloerverwarming.

Als ik de gewenste temperatuur op de Google thermostaat instel op bijvoorbeeld 21 graden, dan zegt de thermostaat dat het 18.5 graden is en dat het 2 uren duurt voordat het 21 graden zal zijn, maar na 2 uren is het alsnog 18.5 graden. Het wordt ook niet warmer ongeacht hoe lang ik wacht, en ik probeer te achterhalen waardoor dit komt. Mogelijk is de oorzaak dat de radiatoren niet in staat zijn het huis hoger te verwarmen op de temperatuur die de warmtepompen aanleveren. De warmtepompen kunnen elk tot 75 graden verwarmen. Uiteraard wil ik de warmtepomp(en) niet langdurig op vol vermogen laten draaien, maar ik zou wel graag willen bevestigen dat de woonkamertemperatuur boven de 18.5 graden stijgt als ze op 75 graden zouden draaien, want dan heb ik wat meer zekerheid over m'n speculatie dat de radiatoren de oorzaak van het probleem zijn. Helaas begrijp ik het display van de warmtepompen onvoldoende om dit te kunnen testen. Ook vind ik het verwarrend dat de ingang & WT temperaturen altijd 43 & 45 graden zijn (zie de onderstaande afbeelding) terwijl de installateur de gewenste temperaturen van het buffervat & het SWW vat op 65 graden heeft gezet (links en rechts, respectievelijk). Horen de ingang & WT temperaturen zo te zijn met gewenste temperaturen van 65 graden, of leveren de warmtepompen water dat niet warm genoeg is en zou dat de reden kunnen zijn dat het in de woonkamer niet warmer wordt dan 18.5 graden? Verder heb ik gehoord dat Google themostaat ook problemen kunnen hebben, dus ik vermeld dat hier ook even. Ik zou graag willen weten hoe ik de gewenste CV temperatuur tijdelijk hoger kan zetten zodat ik kan bevestigen of m'n radiatoren moeten worden vervangen, want voorheen heb ik op Tweakers gelezen dat je ervoor kan kiezen de radiatoren te laten hangen als ze in staat zijn je huis voldoende te verwarmen met een watertemperatuur van 45 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1GJPJ6wcQEfhvvVhC18Sbl3V9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fl5KQ7ybg5Hb6XDcbg7AoeUu.png?f=fotoalbum_large

Hier is eventueel de informatie van de warmtepomp(en):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mquz0M1ATY49jv_IFegOXN40ov8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YXNV7UMlyGashH7qIYi7E9Tb.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
-Heeft de installateur ook aangegeven dat wat jij wilt, mogelijk is?
-Is er een overdracht geweest hoe het werkt en wat je ervan kan verwachten?
-Heb je de handleiding doorgenomen en wat staat daar in over de vragen die je stelt?
-Is er een tekening hoe alles aangesloten is?
-Is er een 45 graden test geweest voordat de pompen geplaatst waren?
-Wat voor type radiatoren hangen er, hoeveel en wat is hun afgifte om de ingestelde temp?

Het klinkt ook een beetje alsof het nodeloos ingewikkeld is gemaakt:
-cascadeopzet terwijl je er op 1 kunt draaien
-hele hoge temperaturen (naar et geweldig voor de stroomrekening)
-een dik buffervat (in retour?)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-10 20:59
Heb je wat meer foto's van de installatie?

De warmtepomp geeft aan 45 graden. Kun je aangeven waar dat 45 graden warme water naartoe gaat (voel je bijv dat er leidingen warm zijn). Heb je temperatuur indicatoren op de buffervaten zitten? Gaat er wel 45 graden water richting de radiatoren.

Als je de kraan opent, komt er dan ook 45 graden warm water uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• welzinga
DaWizza schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:15:
-Heeft de installateur ook aangegeven dat wat jij wilt, mogelijk is?
-Is er een overdracht geweest hoe het werkt en wat je ervan kan verwachten?
-Heb je de handleiding doorgenomen en wat staat daar in over de vragen die je stelt?
-Is er een tekening hoe alles aangesloten is?
-Is er een 45 graden test geweest voordat de pompen geplaatst waren?
-Wat voor type radiatoren hangen er, hoeveel en wat is hun afgifte om de ingestelde temp?

Het klinkt ook een beetje alsof het nodeloos ingewikkeld is gemaakt:
-cascadeopzet terwijl je er op 1 kunt draaien
-hele hoge temperaturen (naar et geweldig voor de stroomrekening)
-een dik buffervat (in retour?)
- De aannemer gaf aan dat het mogelijk is. Ik weet niet precies hoe de installateur erover dacht.
- De installateur heeft zeer minimale uitleg gegeven voordat hij vertrok: hij heeft simpelweg uitgelegd welke 2 icoontjes op het warmtepomp display worden getoond wanneer de warmtepomp het CV water of het SWW vat aan het opwarmen is, en dat de 65 graden links en rechts respectievelijk voor het CV en het SWW water zijn.
- De handleiding is minimaal: het legt bijvoorbeeld niet uit waar de temperaturen voor "Ingang" & WT voor staan.
- Ik kan het onderstaande overzicht zien op het display van de warmtepompen. Geeft dit voldoende informatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWpBWlFToLe_mFJhsHXDMOzDFP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8FFsbFTtQZJmu6o2QPVDZzMR.png?f=fotoalbum_large
- Ik heb helaas niet nagedacht om vooraf aan de warmtepompinstallatie (toen ik nog een gasketel had) een 45-graden test uit te voeren. Er zou sowieso een warmtepomp worden geïnstalleerd en ik kon pas achteraf met de subsidie die ik daarvan terugkrijg vloerverwarming overwegen, waardoor ik de test nu pas overweeg.
- Er hangen radiatoren die bijna standaard in oudere huizen zijn te vinden. Ons huis is veel na-geïsoleerd en de woonkamer heeft 2 radiatoren met dubbele panelen. Eentje is bijna 3 meter lang en de andere ongeveer 1.5 meter. Het zijn dit soort radiatoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhVMmJiUPmbtf1aLwnUN1lE3cWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f4WfW0NJ2Imm1EkogwXOV2b0.png?f=fotoalbum_large

Het is volgens mij inderdaad nodeloos ingewikkeld. De aannemer zei dat een buffervat nodig is. Ik weet niet of het in retour zit maar hij wilde dat het parallel (niet in serie) werd geplaatst. De warmtepompen staan ook vaker aan dat ik had verwacht, en de 1e dag na de installatie had ik al een stroomverbruik van 34 euro.

De warmtepompen staan op het dak en de buizen in het plafond op de onderstaande afbeelding zijn rechtstreeks aangesloten op de warmtepompen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWcWdpNA0eqdERNS5TQLtauNYiM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wsSeQGbXfhdlDijPFV17O0dk.png?f=fotoalbum_large

Wellicht valt uit de volgende afbeelding af te leiden hoe het is aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDCDu234e2ubm4xSavCRhAt4tR4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E15OKHyEXviTapifvyXABVgh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6kADZ8Ebkrt-TureC-rrGmJVM4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/efcUT6Sp1GtT0Ylkn9crHvJt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLXWLt0e0SC2JDdLGNwLIWC8J0Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1dUdvVMzkfGQEujDDZtJwphP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
Antonl91 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:24:
Heb je wat meer foto's van de installatie?

De warmtepomp geeft aan 45 graden. Kun je aangeven waar dat 45 graden warme water naartoe gaat (voel je bijv dat er leidingen warm zijn). Heb je temperatuur indicatoren op de buffervaten zitten? Gaat er wel 45 graden water richting de radiatoren.

Als je de kraan opent, komt er dan ook 45 graden warm water uit?
De warmtepompen staan op het dak en de 2 leidingen die daar naartoe gaan zijn momenteel een beetje warm. Gister gaf het display van de warmtepompen temperaturen voor Ingang & WT van 40-45 aan, maar nu is het respectievelijk 36 & 38. Ik weet niet waarom. De leidingen van m'n radiatoren zijn ook een beetje warm (en de radiatoren zelf ook), en gister waren ze warmer. Toen ik gister de kraan opende, kreeg ik water dat net niet heet was, maar toen m'n verloofde vanochtend ging douchen was het water niet zo warm.

Ik heb extra foto's gemaakt van de installatie in m'n reactie op DaWizza. Zou je daarnaar kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
welzinga schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:21:
[...]

- De aannemer gaf aan dat het mogelijk is. Ik weet niet precies hoe de installateur erover dacht.
- De installateur heeft zeer minimale uitleg gegeven voordat hij vertrok: hij heeft simpelweg uitgelegd welke 2 icoontjes op het warmtepomp display worden getoond wanneer de warmtepomp het CV water of het SWW vat aan het opwarmen is, en dat de 65 graden links en rechts respectievelijk voor het CV en het SWW water zijn.
- De handleiding is minimaal: het legt bijvoorbeeld niet uit waar de temperaturen voor "Ingang" & WT voor staan.
- Ik kan het onderstaande overzicht zien op het display van de warmtepompen. Geeft dit voldoende informatie:
[Afbeelding]
- Ik heb helaas niet nagedacht om vooraf aan de warmtepompinstallatie (toen ik nog een gasketel had) een 45-graden test uit te voeren. Er zou sowieso een warmtepomp worden geïnstalleerd en ik kon pas achteraf met de subsidie die ik daarvan terugkrijg vloerverwarming overwegen, waardoor ik de test nu pas overweeg.
- Er hangen radiatoren die bijna standaard in oudere huizen zijn te vinden. Ons huis is veel na-geïsoleerd en de woonkamer heeft 2 radiatoren met dubbele panelen. Eentje is bijna 3 meter lang en de andere ongeveer 1.5 meter. Het zijn dit soort radiatoren:
[Afbeelding]

Het is volgens mij inderdaad nodeloos ingewikkeld. De aannemer zei dat een buffervat nodig is. Ik weet niet of het in retour zit maar hij wilde dat het parallel (niet in serie) werd geplaatst. De warmtepompen staan ook vaker aan dat ik had verwacht, en de 1e dag na de installatie had ik al een stroomverbruik van 34 euro.

De warmtepompen staan op het dak en de buizen in het plafond op de onderstaande afbeelding zijn rechtstreeks aangesloten op de warmtepompen:
[Afbeelding]
Op die afbeelding zie ik bij compressor 0Hz, ik denk dat de warmtepomp gewoon uitstaat en dat je het beste misschien eens kunt kijken of er een Power world warmtepompen topic is. Ook zie ik bij Fan1 en Fan2 0 staan, dus ik denk dat die ook uitstaan.

Verder kun je misschien contact opnemen met de installateur, want een kleine uitleg lijkt mij misschien wel handig.

Op de eerste foto (openingspost) zie ik linksonder een aan/uit knop. Die is rood, is dat nogsteeds het geval en wat gebeurt er als je daar een keer op drukt. Als je daar op drukt en hij verandert van rood naar bijvoorbeeld wit, dan gaat niet alles binnen 1 seconden verwacht ik op 100% vermogen draaien, maar het kan zijn dat de warmtepomp eerst gaat opwarmen en/of langzaam begint optoeren. Als de kleur verandert en je ziet geen verandering zou ik het gewoon even laten voor wat het is en niet nog meerdere keren drukken.

Misschien heb je ook iets aan dit topic: Warmtepomp Power World

Een verbruik van 34 euro op een dag is wel vrij fors en ik kan mij niet voorstellen dat dit van de warmtepomp alleen komt. Als ik de maximale input power (2.87kW x 24) doe kom ik uit op max 23.5 euro. Je hebt dan twee warmtepompen, maar zelfs dan geloof ik het nog niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Antonl91 op 16-02-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
Antonl91 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:26:
[...]

Op die afbeelding zie ik bij compressor 0Hz, ik denk dat de warmtepomp gewoon uitstaat en dat je het beste misschien eens kunt kijken of er een Power world warmtepompen topic is. Ook zie ik bij Fan1 en Fan2 0 staan, dus ik denk dat die ook uitstaan.

Verder kun je misschien contact opnemen met de installateur, want een kleine uitleg lijkt mij misschien wel handig.

Op de eerste foto (openingspost) zie ik linksonder een aan/uit knop. Die is rood, is dat nogsteeds het geval en wat gebeurt er als je daar een keer op drukt. Als je daar op drukt en hij verandert van rood naar bijvoorbeeld wit, dan gaat niet alles binnen 1 seconden verwacht ik op 100% vermogen draaien, maar het kan zijn dat de warmtepomp eerst gaat opwarmen en/of langzaam begint optoeren. Als de kleur verandert en je ziet geen verandering zou ik het gewoon even laten voor wat het is en niet nog meerdere keren drukken.

Misschien heb je ook iets aan dit topic: Warmtepomp Power World

Een verbruik van 34 euro op een dag is wel vrij fors en ik kan mij niet voorstellen dat dit van de warmtepomp alleen komt. Als ik de maximale input power (2.87kW x 24) doe kom ik uit op max 23.5 euro. Je hebt dan twee warmtepompen, maar zelfs dan geloof ik het nog niet.
Het lijkt erop dat de de rode kleur betekent dat het actief is en dat de rode aan/uit knop betekent dat het aanstaat. De compressor en 1 van de fans staan momenteel aan en ik heb het systeem niet aan/uit gezet. Ik zie in de Tuya Smart app dat het systeem gister 37 kWh heeft gebruikt en vandaag tot nu toe 33 kWh. Is dat veel?

Ik vind het ook vreemd dat als ik de verwarming de hele dag uitzet op de Google Nest Thermostaat, dat de temperatuur is gestegen naar 19 graden en niet omlaag gaat. Het is alsof de thermostaat de warmtepompen totaal niet aanstuurt en de warmtepompen een eigen leven leiden. Ook heb ik via het display van de Warmtepompen een tijdklok ingesteld maar de warmtepompen lijken dat ook te negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
welzinga schreef op zondag 16 februari 2025 @ 23:55:
[...]

Het lijkt erop dat de de rode kleur betekent dat het actief is en dat de rode aan/uit knop betekent dat het aanstaat. De compressor en 1 van de fans staan momenteel aan en ik heb het systeem niet aan/uit gezet. Ik zie in de Tuya Smart app dat het systeem gister 37 kWh heeft gebruikt en vandaag tot nu toe 33 kWh. Is dat veel?

Ik vind het ook vreemd dat als ik de verwarming de hele dag uitzet op de Google Nest Thermostaat, dat de temperatuur is gestegen naar 19 graden en niet omlaag gaat. Het is alsof de thermostaat de warmtepompen totaal niet aanstuurt en de warmtepompen een eigen leven leiden. Ook heb ik via het display van de Warmtepompen een tijdklok ingesteld maar de warmtepompen lijken dat ook te negeren.
Vreemd dat het plaatje dan niet helemaal overeen lijkt te komen met hoe het systeem functioneert. Maar dat kom misschine omdat ze in cascade staan?

33 en 37kWh zijn geen hele gekke waarden, de afgelopen week zit ik ook tussen de 28-33kWh. Maar dat is alleen verwarmen en geen sanitair water.

Wat betreft de instellingen van de warmtepomp heb ik geen idee, normaal gesproken is het het beste om de warmtepomp zo lang mogelijk met het minimale vermogen te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
Antonl91 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:35:
[...]

Vreemd dat het plaatje dan niet helemaal overeen lijkt te komen met hoe het systeem functioneert. Maar dat kom misschine omdat ze in cascade staan?

33 en 37kWh zijn geen hele gekke waarden, de afgelopen week zit ik ook tussen de 28-33kWh. Maar dat is alleen verwarmen en geen sanitair water.

Wat betreft de instellingen van de warmtepomp heb ik geen idee, normaal gesproken is het het beste om de warmtepomp zo lang mogelijk met het minimale vermogen te laten draaien.
De waarden in het plaatje zijn real-time: het ene moment staat bijvoorbeeld de fan uit en het andere moment niet, en toen ik de foto maakte waren dat toevallig de waarden.

Is het aangeraden of de bedoeling dat een warmtepomp zelfs 's nachts niet uitgaat maar op minimaal vermogen draait?

[ Voor 10% gewijzigd door welzinga op 17-02-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Vaak is dat wel zo, maar je kan ook juist overdag de temperatuur iets hoger zetten, en 's nachts detemperatuur iets lager. Dan heb je een soort accu in je huis :) (hij zal dan 's morgens wel meer stroom verbruiken, dus enkel nuttig als je zonnepanelen hebt).
Pagina: 1