Ik heb dit +/- 4 jaar geleden ook zitten uitzoeken bij het overzetten van DV tapes van vroegah en ik kwam tot de conclusie dat fireware naar usb super zelfzaam is, als het uberhaupt al bestaat (kwam enkel pci firewire kaarten tegen). Ook docks met fireware zal je niet meer tegen komen denk ik.
Ik dacht dat firewire heel latency gevoelig is en icm met de destijd hoge snelheid (in vergelijking met usb 2.0) het simpelweg niet goed mogelijk was om dat over usb te sturen. Natuurlijk zal het met de moderne usb standaarden technisch gezien vast goed kunnen, maar er is nu 0 markt meer voor. Misschien kan het wel met thunderbolt als tussenstap, maar denk dat je snel tegen veel software problemen aan gaat lopen.
Alternatief is om je videos te capturen met een video in capture kaart over composiet/s-video (die heb je zeker ook met usb), maar dat ga je mogelijk wat kwaliteit inleveren. Ik wilde iig alles digitaal houden.
Ik heb het uiteidelijk opgelost met een dvd/hdd recorder (volgens mij de Panasonic DMR-E80H) die mij vader nog had. Deze is voorzien van een firewire aansluiting (specifiek zelfs een iLink (geloof ik?) die ook op de camera zit)
Van DV naar de ingebouwde HDD, vervolgens op DVD's (+/- 30 stuks in totaal) gebrand en die DVD's heb ik dan weer geript naar .mkv's. Was wat gedoe, maar dan heb ik ook wat; de DVD recorder herkende automatisch de blanco stukken tape, sloeg deze over en maakte van elke opname sessie automatisch een nieuwe file. Daarbij is alles van begin tot eind digitaal geweest, dus er is mi zo weinig mogelijk kwaliteit verloren gegaan.
Andes word het toch een oude desktop op de kop tikken met een pci slot of firewire. Maar ook de software ondersteuning lijkt mij erg uitdagend worden bij een nu erg dode én destijd al een niche / slecht ondersteunde poort.
[
Voor 24% gewijzigd door
kwibox op 15-02-2025 14:45
]