Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:57
Ik heb sinds 2019 een laadpaal van mijn werkgever, type Newmotion Home Advanced. Dit is een 3-fase paal met load balancer, waarop de kosten worden vergoed. Vanaf dit jaar rij ik zonder bijtelling, dus de auto staat vooral op de oprit te niksen.

Mooie plek om m'n PV overschot kwijt te raken. De minimale laadsnelheid is nu 5A*230V = 3680w. Mijn panelen liggen oost/west dus ik kan best lang verdelen over de dag, maar niet met deze laadsnelheid. Ik heb een 2e paal staan voor de prive EV, die is 1-fase en heeft een range van 1150w - 3680w.

Idealiter zie ik de prive EV opladen met 1150w, dan langzaam oplopen tot 3680w. Vanaf dat punt (tot max 6000w PV output) moet de zakelijke EV bijspringen. De prive EV wordt het meest gebruikt, cq staat niet op de oprit, dus het zou fijn zijn als de zakelijke paal ook langzaam kan opladen.

Nu vroeg ik me af, kan ik de zakelijke laadpaal makkelijk wijzigen naar 1-fase, zonder daarbij Shell te moeten bellen, of m'n werkgever lastig te vallen. Je zou zeggen 2 van de 3 draden niet aansluiten, maar is het zo simpel? Liefst met een optie om wel naar 3 fase te gaan als hij snel vol moet. Ik denk dan aan het inbouwen van zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSGFulRGelwZkPe3n99VTZDmjCg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C5ovmLFcoVIWW03RHcux34JT.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 15-02-2025 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De aangesloten auto bepaalt hoeveel fases er gebruikt worden tijdens het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:43
2 draden niet aansluiten geeft volgens mij een storing.
Er is namelijk in de paal geprogrammeerd dat er met 3-fase geladen moet worden (tenzij de auto dit niet ondersteunt).
De vraag is natuurlijk hoeveel zit je boven de 4000W PV output, oftewel heeft het wel nut om uberhaupt te gaan rommelen met de zakelijke paal. Je zou zeggen die slim schakelen is al voldoende.
De prive EV zou je wel kunnen sturen al dan niet via de ingebouwde peakshaving.

Zelfbouw Laadpaal ervaringen

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 15-02-2025 14:10 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Het probleem is eigenlijk dat ik niet weet wanneer welke auto thuis is. Dus om zo flexibel mogelijk te blijven zou ik de 3-fase paal terug willen brengen naar 1-fase, en boven de 4000w PV output weer naar 3-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:14

dragonhaertt

@_'.'

Je meter heeft geen losse telewerken per fase, dus gebruik en teruglevering worden over alle fases verrekend.

Als je op L1 teruglevert en op alle drie de fases je auto aan het opladen bent blijft je verbruik gewoon 0.

Dus zorg er voor dat je het laden kan beperken/regelen afhankelijk van je PV, maar je hoeft je aansluitingen niet te veranderen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:22
dragonhaertt schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:24:
Je meter heeft geen losse telewerken per fase, dus gebruik en teruglevering worden over alle fases verrekend.

Als je op L1 teruglevert en op alle drie de fases je auto aan het opladen bent blijft je verbruik gewoon 0.

Dus zorg er voor dat je het laden kan beperken/regelen afhankelijk van je PV, maar je hoeft je aansluitingen niet te veranderen.
TS wil langzamer kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Zie hier een voorbeeld van een mooie dag. Ik kan de auto sturen van 5A tot 16A.
Tussen geel en rood wil ik 1-fase laden: 1150w - 3680w.
Vanaf rood wil ik 3-fase laden: 3450w - 11040w.

Zijn alletwee de auto's thuis dan kunnen ze allebei op 1-fase blijven laden. En dan heb ik het nog niet over de herst en winter, dan haal ik 3680w PV output meestal niet eens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kem-ag8dnKMk9B0PozSYvG-ynw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y9TCxkAGr2w8lqyRLtZ3ZDQB.png?f=fotoalbum_large

Ander idee, een relay tussen de output van de lader? Auto voelt geen stroom op L2 en L3 en vraagt 1-fase stroom?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyE9quw7L9dpI3W_4M8UO1glwug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZVyyjFEblsTg2kCixbAizJH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 15-02-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-09 22:00
Ik heb zelf ook een New Motion Home Advanced via mijn werkgever.
Die is nu ook 3 fasen en via de auto kan ik van 11kW halveren naar 5,5kW, maar ik zou inderdaad ook liever standaard maar 1 fase gebruiken waardoor ik kan halveren naar 1,8kW.
Mijn panelen leveren max 3kW op dus zodra ik de auto aanzet nu om te laden trek ik altijd stroom van het net en dat wil je natuurlijk liever niet.

Dus ik ben ook wel erg benieuwd of je inderdaad in de meterkast 2 fasen kunt uitschakelen zonder problemen. Mag w.m.b. zelfs met de hand. 1 fase laden heeft bijna altijd de voorkeur, maar naar 3 fasen als je een keer haast hebt is ook wel prettig.

Dus als iemand hier een oplossing voor heeft, hoor ik het ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinenga
wie weet kan iemand iets uit de handleiding afleiden:
https://assets.ctfassets....nual-home-advanced-20.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:12

MrScratch

I am rubber, you are glue

Misschien iets om met EVCC ( evcc.io ) op te lossen? Ik heb dit draaien op een Raspberry Pi en hiermee kan ik mijn Alfen EVE aansturen om op Solar output te sturen. Er zit ook automatische fase-switching op, dus de EVCC switcht de laadpaal van 1 naar 3 fase wanneer nodig.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinenga
MrScratch schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:56:
Misschien iets om met EVCC ( evcc.io ) op te lossen? Ik heb dit draaien op een Raspberry Pi en hiermee kan ik mijn Alfen EVE aansturen om op Solar output te sturen. Er zit ook automatische fase-switching op, dus de EVCC switcht de laadpaal van 1 naar 3 fase wanneer nodig.
Het gaat er in dit topic juist om dat de TS en ik een domme laadpaal hebben die we iets slimmer zouden willen maken.
De new motion laadpaal ondersteunt dus juist geen automatische fase switching en dat proberen we te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinenga
@fRiEtJeSaTe Ik neem aan dat je ook een laadpaal met vaste kabel hebt? (ik wel)
Anders zou je puur handmatig nog een 1 fase laadkabel kunnen gebruiken i.p.v. een 3 fase laadkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
leinenga schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:34:
[...]

Het gaat er in dit topic juist om dat de TS en ik een domme laadpaal hebben die we iets slimmer zouden willen maken.
De new motion laadpaal ondersteunt dus juist geen automatische fase switching en dat proberen we te omzeilen.
Ik ben inmiddels wat verder hiermee. Ik vertrouw de Shelly eigenlijk niet dus die is no-go.
Bij het afkoppelen van de 2 fases richting de laadpaal krijg ik vreemde resultaten. 5A laden lukt niet meer, zonder dat het laden stopt. Het amperage schommelt heel vreemd, de laadpaal weet duidelijk niet wat hij met de situatie aan moet. Bij het afkoppelen van de 2 fases op de laadkabel (ik heb een vaste kabel), is er niets aan de hand en kan ik gewoon op 5A 1-fase laden. Er is dus geen controle meer op hoeveel amperage de laadpaal verlaat. Als je altijd op 1 fase wilt laden zou je dus gewoon de 2 fases naar je laadkabel kunnen afdoppen. Maar dan kun je misschien ook Shell bellen om het softwarematig op afstand te wijzigen, mits je laadpaal dit ondersteunt.

Het plan is nu om met een ESP32 en TCS34725 het RGB ledje van de laadpaal uit te lezen. Is deze uit of groen dan kan ik fases inschakelen met een magneetrelais, want er loopt geen stroom. Met het uitlezen van de led-kleur weet ik ook meteen of er een auto aan de laadpaal hangt. Standaard draait de paal dan op 1-fase, met de andere 2 fases NC.

Het hangt nu op een betrouwbare setup creeren zonder invloed van buitenlicht. Hiervoor wil ik een klein doosje bouwen waar de originele led in komt te hangen samen met de TCS34725. Ik stuur dan een nieuwe RGB led aan die achter het glaasje komt te hangen.

Overigens ben ik er ook achter dat je met deze oplossing tot 1A 3-fase kunt laden, wat in de app niet kan. Helaas is de BLE variant voor mij te onbetrouwbaar om te verifieren of de auto aan de laadpaal hangt, ik zal hem alleen gebruiken om het amperage in te stellen. Ik heb 2 Tesla's en 2 laadpalen, als de laadpaal aangeeft dat er een auto aan hangt weet ik dus welke.

[ Voor 22% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 11-03-2025 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik neem aan dat de vergoeding van de kWh via het telwerk van de zakelijke laadpaal gaat?
Deze heeft load balancing schrijf je, is dat niet een ingang om dat ding terug te laten schakelen?
Dus ergens tussen de P1 meter en de laadpaal de communicatie onderscheppen en aanpassen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
franssie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:37:
Ik neem aan dat de vergoeding van de kWh via het telwerk van de zakelijke laadpaal gaat?
Deze heeft load balancing schrijf je, is dat niet een ingang om dat ding terug te laten schakelen?
Dus ergens tussen de P1 meter en de laadpaal de communicatie onderscheppen en aanpassen?
Daar loopt een heel topic over op een ander forum, maar de resultaten zijn niet florisant. De load-balancer van Newmotion/Shell is heel rigide. Hij stopt regelmatig de gehele toevoer wanneer ik maar op 1-fase teveel stroom trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ok, maar de vergoeding wordt dus bepaald door de laadpaal van je werkgeven? Anders zou je daar nog omheen kunnen werken, desnoods met een Granny Charger als simpele oplossing om de stroom te beperken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
franssie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:42:
Ok, maar de vergoeding wordt dus bepaald door de laadpaal van je werkgeven? Anders zou je daar nog omheen kunnen werken, desnoods met een Granny Charger als simpele oplossing om de stroom te beperken.
Klopt. De laadpaal praat met Shell, die factureert aan m’n werkgever. Anders had ik de paal al bij het grof vuil gezet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@fRiEtJeSaTe dan is het denk ik wat het is, ik snap dat je de boel wil optimaliseren en 'eigen auto eerst' is natuurlijk makkelijk te realiseren door de zakelijke auto niet te laten laden als jij dat niet wil (lijkt me ook geen groot probleem omdat je er weinig in blijkt te rijden volgens je OP).
En voor de gevallen dat je de auto van de zaak wel laadt, wordt je daarvoor gecompenseerd door de zaak.
Het zij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinenga
Hier ligt het iets simpeler en heb 'gewoon' 1 laadpaal en 1 VW id3 (die kan zelf alleen het laadvermogen halveren)
Ik begrijp dat ik in elk geval in de meterkast niet hoef te gaan prutsen want dat levert een instabiele laadpaal op, maar voor mij zou een fysieke schakelaar/relais op de laadpaal wellicht een optie zijn om normaal gesproken 2 fasen uit te schakelen en bij haast deze weer aan te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
franssie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:44:
@fRiEtJeSaTe dan is het denk ik wat het is, ik snap dat je de boel wil optimaliseren en 'eigen auto eerst' is natuurlijk makkelijk te realiseren door de zakelijke auto niet te laten laden als jij dat niet wil (lijkt me ook geen groot probleem omdat je er weinig in blijkt te rijden volgens je OP).
En voor de gevallen dat je de auto van de zaak wel laadt, wordt je daarvoor gecompenseerd door de zaak.
Het zij zo.
Snap niet helemaal wat je nu probeert te zeggen. Ik schrijf net een heel epistel dat ik de oplossing bijna heb. Ok hij is niet simpel, maar ik wil best wat moeite doen als ik in 2027 0,002c voor m’n zonne-energie ontvang.

[ Voor 10% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 12-03-2025 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinenga
Ik was benieuwd of je nog een stap verder bent gekomen?
Ik heb ondertussen eerst gewoon 2 fasen in de laadpaal losgemaakt. Dus heb effectief nu een 1 fase laadpaal.

Maar ik heb nu 2 van deze besteld:
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1

Ik ga kijken of ik deze op de rail die al in de laadpaal zit kan krijgen en die gebruiken om remote de 2 fasen uit/aan te kunnen zetten via wifi via HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
leinenga schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:40:
Ik heb ondertussen eerst gewoon 2 fasen in de laadpaal losgemaakt. Dus heb effectief nu een 1 fase laadpaal.

Ik ga kijken of ik deze op de rail die al in de laadpaal zit kan krijgen en die gebruiken om remote de 2 fasen uit/aan te kunnen zetten via wifi via HA.
Nog geen tijd gehad helaas. Binnenkort verloopt m'n energiecontract zonder terugleverkosten dus dan wordt het wat kritischer. Ik heb deze besteld en wat klein aansturingsspul. Ik ben nog aan het zoeken naar de juiste fail-proof manier om te detecteren of de auto eraan hangt, en de paal niet aan het laden is. Je wilt alleen schakelen als er geen stroom overheen loopt. Bij de auto is dit lastig omdat hij steeds in slaapstand gaat (en aanhouden is niet bevordelijk). De laadpaal kan ik niet uitlezen via een webinterface of via de modbus. Dus de enige optie die ik kan bedenken is het ledje monitoren, of een meetklem om de toevoer. Waarbij de 1ste beter klinkt want dan weet ik meteen of de auto eraan hangt en klaar is om te ontvangen (led groen).

Overigens lees ik nu allerlei klachten dat de nodered oplossingen niet meer werken vanwege de overgang van Shell naar 50five. Deze levert zowaar nog minder ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
leinenga schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:40:

Inmiddels ben ik zover. Combinatie van:
- ESP32-C6
- ACS712 20A
- SSR
- Finder 22.32.0.230.4440 (2-polig, NC)

Ik schakel de 2 fasedraden naar de laadkabel, de uitgang van de ABB 3-fase relay. De ACS712 geeft me inzicht of er stroom loopt zodat dan niet kan worden geschakeld. Omdat ik de ACS712 op 3.3v heb aangesloten klopt de rapportage van deze sensor voor geen meter. Ik had e.e.a. al ingebouwd en geen zin om nog met resistors aan de gang te gaan om het voltage binnen de 3.3v te houden. Dit zou ik wel aanraden.

Wat ik wel weet is dat de ADC GPIO0 stabiel rond de 1,61v zit als er geen stroom loopt, dus ik heb hier een failsafe voor ingebouwd. Minimaal 10s binnen deze range = geen laadactie. Dat i.c.m. een extra check in HA of de auto aan het laden is, geeft me genoeg peace of mind. Onderstaand de ESPHome config, misschien heb je er iets aan.

Nb. ik gebruik de relay niet om tijdens het PV laden te wisselen. De paal staat standaard in 1-fase modus, dit is voor die momenten dat ik even snel moet laden. (en geen zin heb om de laadpaal weer te openen ;) )

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
substitutions:
  # all substitutions for this project
  device_description: Interact with Tesla vehicles over BLE using ESPHome and Home Assistant
  friendly_name: "Tesla zakelijk"
  device_name: "tesla-zakelijk"
  ble_mac_address: !secret ble_mac_address2
  tesla_vin: !secret tesla_vin2
  charging_amps_max: "16"

esphome:
  name: ${device_name}
  name_add_mac_suffix: false
  friendly_name: ${friendly_name}
  libraries:
    "TeslaBLE=https://github.com/PedroKTFC/tesla-ble.git"

esp32:
  board: esp32-c6-devkitc-1  # set as needed for your board, see above
  variant: ESP32C6
#  flash_size: 4MB
  framework:
    type: esp-idf

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: "###"

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Tesla Fallback Hotspot"
    password: "###"

external_components:
  - source: github://PedroKTFC/esphome-tesla-ble@dev
#  - source: github://PhracturedBlue/c6_adc

packages:
  base:  github://PedroKTFC/esphome-tesla-ble/packages/base.yml@dev
  common: github://PedroKTFC/esphome-tesla-ble/packages/common.yml@dev
  project: github://PedroKTFC/esphome-tesla-ble/packages/project.yml@dev
  client: github://PedroKTFC/esphome-tesla-ble/packages/client.yml@dev
  # listener: github://PedroKTFC/esphome-tesla-ble/packages/listener.yml # Uncomment this to scan find your VIN BLE MAC address

tesla_ble_vehicle:
  update_interval: 2s # Base polling interval, used for VCSEC sensors

# Enable logging
logger:

ota:
  - platform: esphome
    password: "###"

captive_portal:

globals:
  - id: stable_counter
    type: int
    restore_value: no