Hoe gebruik maken van ICloud+

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frequencythomas
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-05 19:59
Het geheugen van mijn windows PC is helemaal vol met Icloud fotos/videos.
Ik heb een Icloud+ abonnement en wil deze foto's eigenlijk helemaal niet op mijn PC hebben.
Ik heb echter geen enkel idee hoe ik mijn fotos/videos naar Icloud+ kan verplaatsen. Ik vind het ook een beetje zonde van mijn abonnement.
Ik heb de fotos/videos proberen te verplaatsen naar een harde schijf, maar dat gaat niet. Dit loopt vast.
Het is vast een simpele instelling, maar ik kom er niet uit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:53
Weet je zeker dat de fotobestanden ook echt op de PC staan en schijfruimte innemen?

Hier staan de foto's, die ik met mijn iPhone maak, in iCloud-foto's folder alleen als link naar de Cloud van Apple. Dus de foto's staan al in de cloud, daar hoef ik niets extra's voor te doen.
Dat kan je zien want in Verkenner worden daar alleen thumb-nails zichtbaar maar geen voorbeeld.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frequencythomas
Ja, dat weet ik eigenlijk wel zeker.
Ik heb me er nog verder in verdiept en het lijkt erop dat iedere foto die ik upload, automatisch ook op mijn pc komt.
Ik kan in ieder geval niet het pad veranderen van icloud (en ik wil deze fotos nu juist in de cloud en niet op mijn pc)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skfJyT4Sl7eLdGzpzBhRGft-3-I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/bXcrdlKLLkRd7emqsqSiHLot.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
Wat zet er nog meer foto’s in je iCloud? Een telefoon? Zorg dat je goed nadenkt wat je waar wil hebben en zet dan die eerste toggle switch uit op je PC. iCloud genereert zelf geen foto’s dus dit zijn foto’s die ergens mee genomen worden. Kijk ook daar of je de juiste settings voor je iCloud gebruikt.

Deze al bekeken: https://support.apple.com/nl-nl/guide/icloud/welcome/icloud ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frequencythomas
Ik ben er nog verder ingedoken en ook veel van mijn onedrive documenten staan op de harde schijf van mijn pc.
Geen wonder dat de schijf dus volgeraakt is.
Maar ik wil het nu juist in de cloud hebben en niet op mijn pc. Maar de instelling om dat te de-activeren is nog even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
Onedrive is standaard een synchronisatie-app. Dus documenten staan zowel in de cloud als op je computer/device. Bedenk wel dat als je alles alleen in de cloud hebt staan, je dus ook niet van een backup kan spreken.

Bij Windows is het moeilijk om van Onedrive af te komen, het is dan waarschijnlijk makkelijker om iCloud settings aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
Hier kan ik i.i.g. gewoon in Verkenner foto's kopiëren en plakken van de iCloud folder naar een andere folder of zelfs naar een USB drive.
Verder maak ik van de foto's ook nog een back-up naar mijn NAS en vandaar naar mijn eigen cloud-opslag.
Ik lees zo veel verhalen van mensen die foto's van hun telefoon wissen en dan ook de iCloud wissen.
Dus ik heb het ingericht zoals ik het kan begrijpen en niet afhankelijk ben van Apple.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frequencythomas
JukeboxBill schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:52:
Hier kan ik i.i.g. gewoon in Verkenner foto's kopiëren en plakken van de iCloud folder naar een andere folder of zelfs naar een USB drive.
Verder maak ik van de foto's ook nog een back-up naar mijn NAS en vandaar naar mijn eigen cloud-opslag.
Ik lees zo veel verhalen van mensen die foto's van hun telefoon wissen en dan ook de iCloud wissen.
Dus ik heb het ingericht zoals ik het kan begrijpen en niet afhankelijk ben van Apple.
Ik maak (uiteraard) ook vaak een back-up en kan ook via de verkenner inderdaad knippen en plakken.
Maar issue is dat ik vrijwel geen enkele vrije ruimte meer op mijn pc heb en ik het pad ook niet kan veranderen van de back-up.
Iedere foto/video wordt dus ook op mijn pc opgeslagen en dat past niet meer.
Ik wil de back-up niet op mijn pc maar op een externe harde schijf.

Dit is m.i. niet intuïtief en onlogisch. Waarom zou ik alles in de cloud zetten als ik het ook perse op mijn pc moet opslaan.
Ik heb wel een soort workaround en dat is dat ik de foto/video's op whatsapp plaats en dan direct download op een externe harde schijf, maar erg handig en logisch is dit niet en het kost veel tijd.
Direct downloaden via de iphone naar de pc loopt eigenlijk altijd vast.
Feitelijk heb ik dan weinig naar de icloud service.

Mij pc is overigens een jaar of 3 oud en er is verder niets mis mee. Ik denk toch dat het ecosysteem van apple niet matcht met die van windows.

[ Voor 3% gewijzigd door frequencythomas op 16-02-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
(Ik heb onder Windows nul problemen om van Onedrive af te komen, om alleen cloud kopieën te hebben of enkel bepaalde mappen te synchroniseren).

Maar deze gaat over iCloud, en gezien Onedrive het kon, leek mij ook dat iCloud het moet kunnen, en dat lijkt zo te zijn: https://support.apple.com...ndows/icw55f49dfab/icloud

Dan heb je effectief een link naar al je bestanden op je PC. Als je hem opent download hij hem (en waarschijnlijk laat hij hem ook eventjes er staan zodat hij niet 10 seconde later opnieuw moet downloaden), maar verder kost het geen opslagruimte.
En je bent er zeker van dat iCloud opslag het probleem is, en niet iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frequencythomas
Sissors schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:59:
(Ik heb onder Windows nul problemen om van Onedrive af te komen, om alleen cloud kopieën te hebben of enkel bepaalde mappen te synchroniseren).

Maar deze gaat over iCloud, en gezien Onedrive het kon, leek mij ook dat iCloud het moet kunnen, en dat lijkt zo te zijn: https://support.apple.com...ndows/icw55f49dfab/icloud

Dan heb je effectief een link naar al je bestanden op je PC. Als je hem opent download hij hem (en waarschijnlijk laat hij hem ook eventjes er staan zodat hij niet 10 seconde later opnieuw moet downloaden), maar verder kost het geen opslagruimte.
En je bent er zeker van dat iCloud opslag het probleem is, en niet iets anders?
Ah, deze kende ik niet. Dank voor deze suggestie.
Dit is wel een gedeeltelijke oplossing al wordt het behoorlijke monikkenwerk om al mijn ca 80000 foto's te gaan labelen op deze manier (maar misschien kan ik slim sorteren).
Maar dan is er in ieder geval weer ruimte vrij op mijn pc, maar ik zal dit dan wel regelmatig moeten herhalen omdat mijn nieuwe foto's standaard gedownload worden op mijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
frequencythomas schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:12:
[...]

Ah, deze kende ik niet. Dank voor deze suggestie.
Dit is wel een gedeeltelijke oplossing al wordt het behoorlijke monikkenwerk om al mijn ca 80000 foto's te gaan labelen op deze manier (maar misschien kan ik slim sorteren).
Maar dan is er in ieder geval weer ruimte vrij op mijn pc, maar ik zal dit dan wel regelmatig moeten herhalen omdat mijn nieuwe foto's standaard gedownload worden op mijn pc.
Je doet dit gewoon op de complete foto map, en dat geldt het voor al je foto's in één keer. En dan zou het ook direct voor nieuwe foto's moeten gelden.

(Overigens ja kut werk, maar ik zou ook overwegen om te gaan snijden in je foto's, immers hoe ga je ooit nog wat relevants terug vinden tussen 80000 foto's?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frequencythomas
Sissors schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:20:
[...]

Je doet dit gewoon op de complete foto map, en dat geldt het voor al je foto's in één keer. En dan zou het ook direct voor nieuwe foto's moeten gelden.

(Overigens ja kut werk, maar ik zou ook overwegen om te gaan snijden in je foto's, immers hoe ga je ooit nog wat relevants terug vinden tussen 80000 foto's?)
Zo simpel was het niet, want van de 80000 foto's stonden ca 25000 op de pc. En ik kon het ook niet gemakkelijk selecteren, maar het is me uiteindelijk wel gelukt.
Je hebt natuurlijk gelijk; 80000 foto's is wat veel. Maar het fungeert als soort permanente screensaver dus het heeft wel z'n nut hier thuis.

Ik moet nu nog even kijken of toekomstige foto's niet automatisch op de pc worden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik ben dus niet bekend met iCloud, maar bij Onedrive doe ik dus gewoon op de map "Fotos", dus niet in de map "Fotos" (zie dat ik misschien daar niet duidelijk was), en dan "Maak ruimte vrij"/"Free up space". En dat is letterlijk één druk op de knop. Dus je hoeft het niet op elke foto te doen, alleen op de map(pen) waar de foto's staan. En je kan het zelfs op de complete Onedrive doen, dus dat alles op je PC alleen remote in de cloud staan (van de Onedrive).
Pagina: 1