Emails Meta (IG/FB) komen nooit aan. DKIM of SPF?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:14
Ik heb sinds September vorig jaar het "probleem" dat ik geen e-mails ontvang van Instagram of Facebook op mijn "eigen" e-mail adres. Mijn emailaccount host ik zelf bij Vimexx maar om een of andere reden krijg ik dus geen enkele e-mails van Meta (meer) binnen. SpamRelay en Spamassassin staan zelfs al uit, maar nog krijg ik helemaal niets binnen.

Best vervelend, aangezien ik mezelf nu uit een Instagram account gelocked heb en vervolgens die authorisatiecode niet ontvang om er weer in te kunnen.

Uiteraard heb ik mijn spamfolder al gechecked, daar staan ze niet in.

Nu ben ik aan het googlen geweest en heb ik van die e-mail testers gebruikt. Hieruit blijkt dat:
- Het IP adres van de server waarmee ik werk/verstuur op een blacklist staat;
- Er wordt aangegegven dat SPF en/of DKIM records niet goed zouden staan

Nu vraag ik me af of bovenstaande de reden kunnen zijn dat e-mails niet ontvangen kunnen worden? Of hebben bovenstaande alleen effect op het versturen van e-mails en dat juist anderen mijn e-mails niet kunnen ontvangen?

Ik wil het sowieso proberen goed te krijgen, maar dat IP adres van die blacklist af krijgen zal wel een tough cookie zijn aangezien die door bijna alle Vimexx klanten gebruikt wordt.

Of - moet ik het probleem ergens anders zoeken?

Edit: Net gecontroleerd met email-tester en er zit/zat nog een issue met mijn MxRecord. Dat heb ik aangepast nu, maar nog werkt het niet. Dus of wel de verwerking daarvan duurt even, of het maakt geen verschil :+

[ Voor 7% gewijzigd door De_Bastaard op 15-02-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:31
Ik krijg de indruk dat het allemaal wat onwennig is voor je:
-MX record niet goed kan natuurlijk voor problemen zorgen. Wat was er mis?
-DKIM/SPF voor jouw domein hebben geen invloed op ontvangen.
-Welk IP staat er op die blacklist? Welke blacklist? Dit zou vooral voor verzend issues moeten zorgen.
- Heb je IPv6 in gebruik?
-Staat je juiste email-adres geregistreerd bij IG?

[ Voor 7% gewijzigd door valkenier op 15-02-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
valkenier schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:10:
Ik krijg de indruk dat het allemaal wat onwennig is voor je:
-MX record niet goed kan natuurlijk voor problemen zorgen. Wat was er mis?
-DKIM/SPF voor jouw domein hebben geen invloed op ontvangen.
-Welk IP staat er op die blacklist? Welke blacklist? Dit zou vooral voor verzend issues moeten zorgen.
- Heb je IPv6 in gebruik?
-Staat je juiste email-adres geregistreerd bij IG?
Nou, ik ben niet IT onbekwaam zullen we maar zeggen maar het hele DNS is af en toe een raadsel. Vandaar mijn post ;)

Het leek erop dat er geen MxRecord op mn DNS configuratie voor het domein stond, maar wel op de DNS configuratie van mn server/hosting. Dit heb ik nu aangepast maar of het iets doet kan natuurlijk weer enkele uren duren.

Jup, het e-mailadres is het correcte adres en gebruik ik, ook voor IG en FB, al jaren. Sinds september 24 ontvang ik opeens geen e-mails meer. Hier ligt geen aanpassing van mij mbt DNS aan ten grondslag. Die heb ik ooit een keer ingesteld toen ik alles verhuisde naar Vimexx, mails van IG en FB kwamen toen ook gewoon binnen net als andere e-mails.

Ja, ipv6 wordt gebruikt inderdaad. Staat ook zo in het spf record maar zoals ik begrijp heeft dat weinig effect op het ontvangen van e-mails. Misschien ligt het dan toch aan dat Mx record.

De blacklist waar het om gaat is Backscatterer.org.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Het leek erop dat er geen MxRecord op mn DNS configuratie voor het domein stond, maar wel op de DNS configuratie van mn server/hosting.
Die vat ik even niet. DNS voor een domein herft maar 1 plek. Wat bedoel je hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
valkenier schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:26:
[...]

Die vat ik even niet. DNS voor een domein herft maar 1 plek. Wat bedoel je hier?
Ik kan bij Vimexx DNS records beheren voor mijn domein(en) en vervolgens ook nog via DirectAdmin inloggen op de hostingpakketten, en daar ook nog DNS records wijzigen. Deze lijken voor mijn domein en het gekoppelde hostingpakket niet 100% overeen te komen - dus doe ik even voorzichtig de aanname dat ik ze hier op twee plekken kan beheren.

Zojuist nog eens geprobeerd om vanuit mijn gmail een e-mail te sturen naar mijn normale mail account, en sinds ik met die MxRecords heb lopen prutsen (gisteren) komt die ook niet binnen. Gek genoeg komen er wel e-mails binnen van anderen (een random nieuwsbrief bijvoorbeeld).

Het Mx Record volgens de DNS van het domein zelf:

@MXmail.

In DirectAdmin staat het vervolgens zo:

mijndomein.nl.MXmail.

Overigens ik gebruik gewoon de lokale mailserver van Vimexx.

[ Voor 12% gewijzigd door De_Bastaard op 15-02-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Kijk even met https://internet.nl wat er allemaal niet goed staat voor je mail van je domein.
Als er dingen ontbreken dan geven ze een link met hoe je een en ander instelt voor je domein.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
djmuggs schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:54:
Kijk even met https://internet.nl wat er allemaal niet goed staat voor je mail van je domein.
Als er dingen ontbreken dan geven ze een link met hoe je een en ander instelt voor je domein.
Check.

Domeincontrole is opzich OK (niets wat lijkt op mail issues), op wat HTTPS dingen na maar dat komt eerder omdat ik er geen website op draai gok ik ;).

De emailtester functionaliteit zegt dat DMARC ontbreekt en dat er geen of onvoldoende STARTTLS of DANE kan worden opgezet.

Geen idee of dat laatste misschien het issue zou kunnen zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door De_Bastaard op 15-02-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Het blijft voor mij vaag hoe je op twee plekken een DNS kan beheren, met verschillende instellingen. Heb je het domein wel goed gekoppeld aan de hosting?
Krijg je überhaupt wel mail binnen op je domein?

mail.domein,nl bestaat ook?

DMARC/DANE is voor inkomend niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
valkenier schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:15:
Het blijft voor mij vaag hoe je op twee plekken een DNS kan beheren, met verschillende instellingen. Heb je het domein wel goed gekoppeld aan de hosting?
Krijg je überhaupt wel mail binnen op je domein?

mail.domein,nl bestaat ook?

DMARC/DANE is voor inkomend niet relevant.
Kreeg ik wel ja, laatste e-mail was vanochtend om 11:03 maar omdat ik heb lopen klooien met dat Mx record (en ook spf) komt er nu helemaal niets meer binnen :+, of het duurt gewoon even tot die DNS aanpassing overal is doorgevoerd.

Ik ben nu even niet thuis maar zal straks screenshots posten van het beheer stuk van het domein en dat van DirectAdmin.

Ja, het domein is gekoppeld aan de hosting en ik heb eigenlijk al jaren geen problemen gehad met het ontvangen van e-mail. Tot dit gedoe met e-mails afkomstig van Meta opeens begon. Nu ben ik ermee gaan experimenteren en werkt het dus helemaal niet (meer). Maar, again, misschien straks wel weer als er 2-4u overheen gegaan is.

Edit:

Oke, net (11:53) een e-mail verzonden vanaf mijn werk account (o365) naar mijn prive e-mail. Daar kwam deze pas om 12:37 binnen. Merkwaardig.

Zodra ik zag dat die binnenkwam, nu direct nog een poging vanaf mijn werk gedaan. Die komt dan weer direct aan.

E-mail van Gmail komt weer niet binnen, erg raar. Alle spamfilters e.d. staan uit, hoe dan.

[ Voor 14% gewijzigd door De_Bastaard op 15-02-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:50
De_Bastaard schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:23:
Ik ben nu even niet thuis maar zal straks screenshots posten van het beheer stuk van het domein en dat van DirectAdmin.
Bij Vimexx kun je kiezen of je de DNS-settings van DirectAdmin gebruikt, of die van Vimexx. Allebei kan niet.
De DNS van DA staat standaard behoorlijk goed ingesteld, maar je moet wel zeker weten dat je bij je domein hebt gekozen dat je binnen DA je DNS-records beheert.
We kunnen je beter helpen als je vertelt wat je domeinnaam is. Kan in een members-only stukje.

[ Voor 9% gewijzigd door gerritjan op 15-02-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ok...

Vanochtend/middag nog wat geklooid met die MX records en DNS, maar duurde even voordat het actief was. Mails die ik nu naar mezelf stuur vanaf mijn Gmail, komen snel binnen.

Het leek er nog even op dat het domein niet gekoppeld zou zijn met de hosting (checkbox was leeg) maar dat bleek loos alarm. Nadat ik hem aangevinkt had en opgeslagen waren de aanpassingen verwerkt. Helaas was die checkbox daarna weer uitgecheckt dus dat zal 't niet geweest zijn vermoed ik.

E-mails van facebook/instagram helaas nog niet. In het kader van troubleshooten maak ik nog even een extra mailbox aan op m'n host om te kijken of het ligt aan mijn e-mailadres of niet..

Het domein is in elk geval:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Edit:

Het lijkt er volgens mij meer op dat Instagram/Facebook mijn e-mailadres geflagged heeft dan dat er iets geks aan de hand zou zijn met mijn DNS/MX Records.

Net met een nieuw e-mail adres een FB account aangemaakt. Daar dan weer het e-mailadres aan geprobeerd te koppelen wat ik voor mijn andere accounts gebruik: "ho ho dit gaat even niet vanwege verdacht gedrag". My god, hoe kom ik hier nu weer vanaf :o

[ Voor 115% gewijzigd door De_Bastaard op 15-02-2025 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
Met je DNS lijkt niks mis.

Misschien een goed moment om afscheid te nemen van Meta. In verband met verdacht gedrag van Zuckerberg.
Pagina: 1