Beste mede-tweakers,
Ik heb mij afgelopen tijd verdiept in de warmtepomp wereld en daar een redelijk beeld bij gekregen. Ik zou graag jullie ideeën hierover horen en ik heb een aantal specifieke vragen.
Voor de warmte pomp wil ik gaan voor een Panasonic Aquarea M-serie R290 lucht-water warmtepomp – 16 kW 400V.
:strip_exif()/f/image/SWEjGxB0fLUEJDsOzYMbNVhD.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/NDl4AsTMi5IyU2s6dq3E3q2C.png?f=user_large)
.
:strip_exif()/f/image/abv5ITvWoBpqRq9vLhcBfyO7.png?f=user_large)
.
/f/image/44U4DqxvtPYQNzt6EOrTsvXe.png?f=fotoalbum_large)
Voor buiten zat ik te denken aan de::strip_exif()/f/image/OAg5uCU6vQzNxM7scavujaLD.png?f=user_large)
Ik ben er nog niet over uit welke diameter nodig is. Volgens CGTP komt het verlies op ongeveer 90W over deze 9 meter met het gebruik van bovenstaande leidingen. Iets wat mij wederom als acceptabel klinkt (op 16kW vermogen).
PS. ik moet nu met 3 jongens naar het voetbal dus ik zal snel meer info toevoegen
Achtergrond
Wij (gezin van 5) zijn bezig met een (voor ons) grote renovatie van een woning die wij vorig jaar hebben gekocht. Wij wonen er nog nog niet en zijn het volledig aan het strippen. Hopelijk is in april de vergunning rond en kan de bouw starten, hierbij zal de woning volledig naar het huidige bouwbesluit worden gebracht naast de esthetische aanpassingen. Dit betekend een nieuw dag, nieuwe kozen met triple glas, buiten muur gaat eraf en er komt een nieuwe met isolatie terug etc.Ik heb mij afgelopen tijd verdiept in de warmtepomp wereld en daar een redelijk beeld bij gekregen. Ik zou graag jullie ideeën hierover horen en ik heb een aantal specifieke vragen.
Woning
De woning zal na verbouwing dus voldoen aan het bouwbesluit qua isolatie waarden. De oppervlakte is ongeveer 300m2. Op de begane grond komt volledig vloerverwarming, voor de garage moet ik nog bekijken wat ik daar wil. Op de eerste etage komen komen slaapkamers, badkamer en de technische ruimte. Voor nu ben ik van plan om alleen in de badkamer daar vloerverwarming te leggen.![]() | ![]() |
Systeem opzet
Warmtepomp
Het uitgangspunt is een monoblock warmtepomp vanwege de mogelijkheden om zelf werkzaamheden uit te voeren en dat dit door bijna alle partijen momenteel wordt geadviseerd. Qua vermogen heb ik geen referentie gasverbruik en ben daarom uitgegaan van kengetallen. Hierbij wordt voor een vrijstaande woning gebouwd tussen 2015-2020 (onze woning is ouder maar wordt volledig gerenoveerd dus ben iets lager dan nieuwbouw gaan zitten) uitgegaan van 40W per m2 indien er een WTW wordt toegepast. Daarmee kom ik op een 12kW voor de verwarmingsvraag. Daar komt dan nog vermogen bovenop voor verwarming, hierbij zijn de kentgetallen 1,44kW voor 5 personen. Daarmee komt het totaal benodigde vermogen op 13,44kW.Voor de warmte pomp wil ik gaan voor een Panasonic Aquarea M-serie R290 lucht-water warmtepomp – 16 kW 400V.
:strip_exif()/f/image/SWEjGxB0fLUEJDsOzYMbNVhD.png?f=user_large)
Binnenunit
Het doel is om zoveel mogelijk techniek in de technische ruimte te plaatsen. Om alle sturingen en slimmigheid centraal te regelen is het plan om binnen een van de volgende modules te plaatsen:- Hydro-split binnendeel (bi-bloc binnendeel, standaard met elektrisch element) WH-SDC0316M9E8
- Control-box (elektrische aansluitingen binnen, standaard print aanwezig, uitbreidingsprint mogelijk, maar zonder elektrisch element) WH-CME8
Boilervat
Voor het boilervat zit ik erg in dubio, uitgaande van het de kengetallen kom ik bij 40 graden water temperatuur op 360L. Nu komen er 2 badkamers met in totaal 4 regendouches en 2 baden in de woning. Ik zou het erg vervelend vinden als er tegen koud water wordt aangelopen. Ik zat daarom te denken aan een buffer vat van 500L. Ik heb een vat gezien welke een verlies heeft van 52W, dit is iets wat mij als acceptabel klinkt (warmte gaat daarnaast nog steeds in de woning).:strip_exif()/f/image/NDl4AsTMi5IyU2s6dq3E3q2C.png?f=user_large)
.
Buffervat
Ook het buffervat vind ik lastig. Ik wil deze parallel zetten in de installatie waardoor de warmtepomp zijn vermogen krijg kan zodra de zones in de woning dichtlopen. Ook zou ik graag gebruik kunnen maken van dit vat voor het opslaan van overtollige energie van de zonnepanelen. Omdat er een hoop vraagtekens zijn in de benodigde warmteproductie lijkt het mij goed om een wat groter buffervat te nemen. Ik zat daarom te denken aan tevens een 500L buffervat. Deze heeft het zelfde verlies van 52W en voor het oog misschien ook het mooiste.:strip_exif()/f/image/abv5ITvWoBpqRq9vLhcBfyO7.png?f=user_large)
.
Leiding
De wens is om de warmtepomp aan de rand van het perceel te plaatsen zodat deze geen overlast kan veroorzaken. Dit betekend dat ik 9m door de grond moet en dan binnen nog een meter of 8./f/image/44U4DqxvtPYQNzt6EOrTsvXe.png?f=fotoalbum_large)
Voor buiten zat ik te denken aan de:
- Terrendis voorgeïsoleerde leiding voor warmtepomp, 160 / verwarming 2x40 + elektra 2x32
- Terrendis voorgeïsoleerde leiding voor warmtepomp, 140 / verwarming 2x32 + elektra 2x32
:strip_exif()/f/image/OAg5uCU6vQzNxM7scavujaLD.png?f=user_large)
Ik ben er nog niet over uit welke diameter nodig is. Volgens CGTP komt het verlies op ongeveer 90W over deze 9 meter met het gebruik van bovenstaande leidingen. Iets wat mij wederom als acceptabel klinkt (op 16kW vermogen).
Voeding
Het systeem zal de nodige stroom vraag hebben en uitbreiden van 3x25A naar 3x35A zie ik niet als optie, aan de ene zijde de extreem hoge jaarlijkse kosten en daarnaast de doorlooptijd van de aanvraag. Daarom wil ik gebruik maken van de peak shaving optie van de SMA Sunny Tripower 10.0 Smart Energy hybride omvormer met een 5 tal SMA home storage accu's.Indeling technische ruimte
Hierbij een eerste idee qua indeling. De vloer zal voorzien worden van nieuwe balken dus daar kan ik voldoende draagvermogen mee creëren.![]() | ![]() | ![]() |
Vragen
Momenteel zit ik met een aantal vragen waar jullie wellicht een idee over hebben:- Wat denken jullie van het 16kW vermogen?
- Is een boilervat van 500L te groot?
- Is een buffervat van 500L te groot?
- Welke diameter waterleiding zou ik van het huis naar de warmtepomp moeten leggen
- De slaapkamers boven heb ik nu niet voorzien van verwarming (gebruiken het nu ook niet, en een WTW in blaas daar), zouden jullie daar nog iets mee doen?
- Ik was nu van plan om de vloerverwarming verdeler op de eerste etage in de technische ruimte te plaatsen zodat ik direct de badkamer boven erop kan zetten en geen ontluchting hoef te plaatsen. Zien jullie daar nog problemen mee?
PS. ik moet nu met 3 jongens naar het voetbal dus ik zal snel meer info toevoegen