Laadpaal thuis privé installeren & werkgever publiek laden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-08 15:46
Beste,

[Betreft een Belgische situatie]

Wij krijgen op het werk een laadpaal aangeboden door de werkgever. Hij kost echter vrij veel: 3000 EUR inclusief installatie. Hij wordt afgeschreven op 5 jaar. Verlaat je de firma vroeger dan 5 jaar, dan wordt de restwaarde berekend, jij moet die betalen en dan is de laadpaal jouw eigendom.
Ik wens hier niet op in te gaan. Ik kan een laadpaal zelf installeren en het toestel kost mij nog geen 1300 EUR btw in (keuring natuurlijk ook nog verplicht).

Een collega van oppert nu hetvolgende:
- Ik ga zelf een laadpaal installeren en aansluiten.
- Ik sta laden via een publieke backoffice toe.
- Ik bepaal zelf mijn tarief voor publiek laden en ik zet dat vrij hoog <> "de markt".
- Ik laad elke dag aan mijn eigen laadpaal met de publieke laadkaart van mijn werkgever.
Gevolg: ik verdien zelf een groot stuk terug van mijn eigen installatie.

Het is een idee van een collega dat hij zelf ergens heeft horen waaien.

Kan dit? Mag dit? Het lijkt natuurlijk vrij onetisch naar de werkgever toe, anderzijds: ik betaal zelf voor mijn laadpaal en probeer een stuk te recuperen van mijn werkgever.

Zijn er bezwaren tegen dergelijke constructie?

Nog al iemand dit "verhaal" gehoord? Volgens mij is hier niets onwettigs aan, en zolang je niet "extreem hoge tarieven" gaat vragen ook niet echt onetisch.

Bedankt alvast!
Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:05
Los even of het mag; hou er rekening mee dat er dan ineens vreemde auto's worden opgeladen aan de paal/op de oprit van je collega.

Zelf zou ik niet vast willen zitten aan een dergelijke dure laadpaal van werkgever, €3.000,- Is serieus geld voor een laadpaal. Zit hier ook een backoffice bij inbegrepen die zakelijke kosten vergoed oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
slagroomsoes schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 03:22:
Los even of het mag; hou er rekening mee dat er dan ineens vreemde auto's worden opgeladen aan de paal/op de oprit van je collega.
Dat valt wel mee, in 2 jaar tijd nog nooit een onbekende op de oprit gehad. Tenzij je in een gebied woont waar echt weinig palen staan. Zeg nou zelf, zou jij bij vreemden op de oprit gaan staan om te laden?

Voor de TS: ik zou dit even overleggen met je wagenparkbeheerder, hoe staat die hierin?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Kan dit mag dit?

De werkgever die een veel te dure paal wil neerzetten en dit verhaald op de werknemer als hij vertrekt is wel normaal?

Zolang je het tarief niet exorbitant neer zet, maar iets boven je eigen tarief (zoveel dat de paal in 5 jaar is terug verdient) is iedereen blij toch?

Werkgever hoeft geen dure paal te betalen en jij maakt er wat winst op.

Kan je ook nog je eigen paal kiezen, in plaats van dat je wellicht een lelijke “krijgt”.

[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 15-02-2025 08:25 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

ZeRoC00L schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 07:35:
[...]

Dat valt wel mee, in 2 jaar tijd nog nooit een onbekende op de oprit gehad. Tenzij je in een gebied woont waar echt weinig palen staan. Zeg nou zelf, zou jij bij vreemden op de oprit gaan staan om te laden?

Voor de TS: ik zou dit even overleggen met je wagenparkbeheerder, hoe staat die hierin?
Die van ons is ook ‘publiek’ maar staat aangegeven dat die niet op de ‘EV Kaart’ staat. Nog nooit iemand gezien.

Kan dus prima. TS gewoon doen zie geen nadelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnbou
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-08 16:28
Hier ook. Laadpaal staat op eigen terrein en niet op de ev laad kaarten. Zelf kun je alleen laden met de pas. Voordeel is dat je bezoek met een ev ook kunt laten laden zonder voor de kosten op te draaien. Er gaat hier echt geen vreemde zijn auto op mijn oprit zetten.

Enige nadeel dat ik heb is dat de laadpaal met een simkaart werkt ipv via thuisnetwerk. Hierdoor is een integratie met bijvoorbeeld home assistant niet direct mogelijk. Lastig als je het stroomverbruik van de auto wilt scheiden van de rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-08 15:46
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik ben nog aan het bekijken wat ik wil doen: ik laad nu 100% publiek op tegen gemiddeld 55cent/kwh als ik zo vlug kijk wat de prijzen zijn bij laadpalen waar ik heel veel sta.

Ik dacht mijn laadtarief aan 50cent/kwh te zetten, zelf kan ik makkelijk inkopen tegen max 30cent/kwh.

Is dus toch een meer dan 13 EUR dat ik verdien per laadbeurt als ik mijn auto van 0 naar 100% zou laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08
Pharos1985 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:02:
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik ben nog aan het bekijken wat ik wil doen: ik laad nu 100% publiek op tegen gemiddeld 55cent/kwh als ik zo vlug kijk wat de prijzen zijn bij laadpalen waar ik heel veel sta.

Ik dacht mijn laadtarief aan 50cent/kwh te zetten, zelf kan ik makkelijk inkopen tegen max 30cent/kwh.

Is dus toch een meer dan 13 EUR dat ik verdien per laadbeurt als ik mijn auto van 0 naar 100% zou laden.
Als je je tarief marktconform of zelfs iets lager instelt om op die manier de kosten van je laadpaal te verwerken in je tarief lijkt me dat redelijk.

Dat gezegd hebbende denk ik dat ik het van een werknemer niet zou accepteren als hij dit zou doen zonder hierover naar mij open kaart te spelen. Want het is per saldo een vorm van om te tuin leiden: je laadt weliswaar via een publiek netwerk, maar je krijgt zelf een kickback van dat laden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:21
Ik zou aan de werkgever voorstellen dat je 20 cent per kWh opslag rekent, totdat je de €1300,- van de laadpaal terugverdiend hebt. Daarna reken je je tarief zonder winst door. Als je het bedrag weet, kan je ook met je werkgever communiceren hoeveel dat is, en is het voor hen ook duidelijk en controleerbaar na hoeveel kWh het tarief aangepast zal worden.

iRacing Profiel

Pagina: 1