PCIe sata uitbreidingskaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 14:30
Mijn vraag
Mijn huidige mobo + processor is aan vervanging toe. Ik gebruik de betreffende pc (kast is formfactor mItx) enkel voor opslag / backup en zet hem alleen dan aan. Het is een mobo met onboard cpu. Nu wil ik er de mobo + onboard cpu vervangen door een nieuwere exemplaar, bijv. de uitvoering: ASUS Prime N100I-D D4. Echter heeft deze maar 1 sata poort.

Is een PCIe uitbreidingskaart een goede, betrouwbare optie voor opslag? Zitten hier nog nadelen aan? Of kan ik beter voor een mobo met meer satapoorten gaan? In dat geval zal ik nl. ook een andere kast moeten kopen, omdat ik dan mAtx zou kiezen. Vanuit kostenoverwegingen (mAtx kast, los mobo, losse cpu) doe ik dat echter liever niet. Toch vind ik het wel belangrijk dat zo'n uitbreidingskaart betrouwbaar is. Tenzij een goede uitbreidingskaart zo duur is dat dat vanuit kostenoogpunt weinig meerwaarde heeft tov mAtx kast en losse mobo/cpu..

Wat zijn jullie ervaringen met een uitbreidingskaart voor sata?

Beste antwoord (via RV op 16-02-2025 07:58)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
mrc4nl schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:50:
tja een gebrekkige kaart is een gebrekkige kaart. Maar een hoop servers bij bedrijven draaien raid controllers. dat zijn ook een soort van veredelde sata kaarten.
Dat noemen ze een HBA (host bus adapter) als ie enkel schijven verbindt, of een RAID controller wanneer ie intelligente dingen met de aangesloten schijven doet (zoals redundancy). Een SATA controller is een vorm van een HBA :)

PCIe 3.0 heeft ~1GB/s aan bandbreedte per lane, dus een x2 kaart zou ~2GB/s per seconde moeten kunnen verstouwen. Op basis van 6 aangesloten schijven is dat 333MB/s per schijf als je alle aansluitingen maximaal tegelijk gebruikt. Weinig harddisks die dat vol krijgen. Zelfs op een x1 aansluiting moet je goed je best doen met ~160MB/s per disk.

Gebruik je minder disks dan is het helemaal geen issue. Ook als je gigabit ethernet gebruikt is het allemaal wel te overzien, de data in- en uit is maximaal (je verwacht het niet) 1 gigabit (~120MB/s).

Dit is wel allemaal op basis van dat de controller en je slot PCIe 3.0 is. Voor 2.0 kan je de snelheid halveren, en voor 1.0/1.1 nogmaals door de helft.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Veel sata controllers zijn PCIe x1 en presteren daardoor slecht als je meer dan 2 harddisks hebt. SSD’s zijn uitgesloten, tenzij 250MB/s genoeg voor je is.

Als je meer performance wil kun je een M.2. naar SATA controller kopen, zoals:

https://www.amazon.nl/Nam...7d3ebaa75988&gad_source=1

Deze werken best prima. Ik heb overigens ook hetzelfde bord in gebruik in m’n plex server.

[ Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 15-02-2025 08:35 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Oke, bedankt voor de tip! Dat is een prima alternatief. En als performance geen issue is?

Hoe stabiel zijn zulke uitbreidingskaarten, los van of de gebruikte methode (pci of m.2)? Is het net zo betrouwbaar als sata poorten op het mobo? Ik heb nl. ook gelezen over mogelijke problemen met data overdracht en/of corrupte data door bijv. buggy firmware, controllers of andere zaken, maar kon niet goed plaatsen of dat van toepassing is op uitbreidingskaarten of alleen geldt voor sata multipliers? Gezien ik het voor backupschijven wil gebruiken wil ik er nl. wel op kunnen vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:08

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

nelizmastr schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:35:
Veel sata controllers zijn PCIe x1 en presteren daardoor slecht als je meer dan 2 harddisks hebt. SSD’s zijn uitgesloten, tenzij 250MB/s genoeg voor je is.

Als je meer performance wil kun je een M.2. naar SATA controller kopen, zoals:

https://www.amazon.nl/Nam...7d3ebaa75988&gad_source=1

Deze werken best prima. Ik heb overigens ook hetzelfde bord in gebruik in m’n plex server.
Let ook op dat als je een pci-e sata kaart insteekt, als je pech hebt (hangt van je mobo af), de snelheid van je gpu ook omlaag gaat omdat die dan bijv van x16 naar x8 springt.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Thanks voor de tip! Is dat ook het geval bij een cpu met geïntegreerde gpu? Want dat is hier het geval nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

RV schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:19:
Thanks voor de tip! Is dat ook het geval bij een cpu met geïntegreerde gpu? Want dat is hier het geval nl.
Nee. De pcie lanes betreft de verbindingen naar buiten de cpu. igp is anders verbonden en heeft daar dus geen last van.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:23
Er zijn echt wel PCIe X3 of X4 te koop en dat kan dus prima.
Dat MB heeft een PCie X3 aan boord.

Als het om hardisken gaat is dat meer dan voldoende.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Bedankt. Dat het kan is me duidelijk. Vraag is meer of dir ook net zo betrouwbaar is als de sata poorten op een mobo. Of zijn pcie kaarten een risico, bijv. door gebrekkige controllers/firmware. Of is dat geen issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

tja een gebrekkige kaart is een gebrekkige kaart. Maar een hoop servers bij bedrijven draaien raid controllers. dat zijn ook een soort van veredelde sata kaarten. Het idee van van sata adapterkaart is helemaal niet raar, en een goede zou gewoon stabiel moeten werken, zonder problemen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
Zorg wel dat je (zoals gezegd) een recente SATA-kaart pakt in verband met de PCIe standaard. Een (vrij random) voorbeeld is deze:

uitvoering: Startech.com SATA PCIe 6 Port Uitbreidingskaart

Dit is een PCI-e 3.0 x2 kaart waardoor je flink wat meer bandbreedte tot je beschikking hebt dan een oudere PCI-e 2.0 x1 kaart. Dit natuurlijk afhankelijk van hoeveel schijven je wilt aansluiten en hoe snel de schijven zijn. Ook al is een schijf SATA-600, je moet aardig je best doen om schijven te vinden die meer dan 250MB/sec halen en je dan ook nog afvragen of ze allemaal tegelijk worden aangesproken.

Hier 'n filtertje met PCI-e 3.0 x2 of x4 kaarten:

categorie: USB/Opslag-controllers

[ Voor 17% gewijzigd door Korvaag op 15-02-2025 12:04 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Duidelijk. Maar wat is dan een goede uitbreidingskaart? Waar herken je die aan?

Maar ik begrijp dus dat het probleem van slechte controllers, buggy firmware etc. dus vooral speelt bij sata multipliers en niet bij uitbreidingskaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
RV schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:04:
Duidelijk. Maar wat is dan een goede uitbreidingskaart? Waar herken je die aan?

Maar ik begrijp dus dat het probleem van slechte controllers, buggy firmware etc. dus vooral speelt bij sata multipliers en niet bij uitbreidingskaarten?
Dat antwoord moet ik je schuldig blijven, maar SATA is zo oud als de weg naar Rome en daar zit 0 ontwikkeling meer in. Zoek een nieuwere kaart (die ik als suggestie postte was uit 2022), check de drivers op de website en gaan met die banaan. Mogelijk zijn de drivers ingebakken in de Windows driver store zelfs al de meest recente gezien de leeftijd.

Je ziet veel SATA Asmedia chips en Asmedia maakt die dingen ook al sinds jaren (sterker nog, AMD-chipset is van Asmedia en daar komt ook SATA uit). Dat startech ding heeft ook een Asmedia chip. Startech klinkt verder vrij ehh.. budget maar mijn ervaring is dat ze best leuke uitbreidingskaarten maken zonder veel poespas.

Ik zeg: niet te druk over maken. Kaart kopen. Gaan.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
mrc4nl schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:50:
tja een gebrekkige kaart is een gebrekkige kaart. Maar een hoop servers bij bedrijven draaien raid controllers. dat zijn ook een soort van veredelde sata kaarten.
Dat noemen ze een HBA (host bus adapter) als ie enkel schijven verbindt, of een RAID controller wanneer ie intelligente dingen met de aangesloten schijven doet (zoals redundancy). Een SATA controller is een vorm van een HBA :)

PCIe 3.0 heeft ~1GB/s aan bandbreedte per lane, dus een x2 kaart zou ~2GB/s per seconde moeten kunnen verstouwen. Op basis van 6 aangesloten schijven is dat 333MB/s per schijf als je alle aansluitingen maximaal tegelijk gebruikt. Weinig harddisks die dat vol krijgen. Zelfs op een x1 aansluiting moet je goed je best doen met ~160MB/s per disk.

Gebruik je minder disks dan is het helemaal geen issue. Ook als je gigabit ethernet gebruikt is het allemaal wel te overzien, de data in- en uit is maximaal (je verwacht het niet) 1 gigabit (~120MB/s).

Dit is wel allemaal op basis van dat de controller en je slot PCIe 3.0 is. Voor 2.0 kan je de snelheid halveren, en voor 1.0/1.1 nogmaals door de helft.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Ik begrijp uit jullie reactie dat ik geen problemen hoef te verwachten en dat het niet minder betrouwbaar is dan direct sata van een mobo. Hooguit wat snelheidsverschilllen, afhankelijk van het gebruikte slot, lanes en poorten.

Dank allemaal.
Pagina: 1