Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 20:55
Ik zoek een?
Videokaart om op 1440P te kunnen gamen. Eigenlijk ben ik van plan een nieuw computer te bouwen, maar ik zit vast met de bedroevende videokaart markt en wil graag wat aanraders. Waarschijnlijk dat ik dan de rest zelf bij elkaar kan rapen, al hoewel ik dan nog een second opinion zou willen (moet ik dan deze topic updaten, of moet het in een nieuwe topic?)

Wat is je budget?
€600 is het uiterste wat ik voor een videokaart overheb.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het liefst geen AMD, alhoewel dat nu waarschijnlijk lastig zal zijn. Ook graag dat de videokaart niet veel meer stroom gebruikt dan mijn huidige RX5700XT. Helemaal ideaal zou zijn betere prestaties met net zoveel (of zelfs minder) stroom.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
N.V.T. de rest van de PC komt nog. Enige wat ik zeker weet is dat er Windows op komt, en heel misschien dual-boot voor Linux. En dat er Steam, Discord en Firefox er op komen te staan.

Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Als je linux overweegt doe je er verstandig aan om een AMD kaart erin te hangen, dat werkt gewoon.

Ellende gehad met de 5700XT dat je geen AMD meer wilt? Of heb je er andere redenen voor?

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Nvidia werkt wel met linux, het is vooral als je wat meer wilt dan de basis dat dingen niet zo soepel meer gaan.

Eigenlijk is nu niet zo'n moment om een kaart te kopen, Nvidia kaarten gaan omhoog in prijs door de aankomende kaarten en paniek kopen door voorraadproblemen.
AMD komt binnenkort (ish) ook met de 9070(XT), de 9070 zal zeer waarschijnlijk in deze prijsklasse landen wat de prijzen van andere kaarten zal drukken (hoop ik?) of iig de value flink verschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
ECP0WERS schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:56:
Als je linux overweegt doe je er verstandig aan om een AMD kaart erin te hangen, dat werkt gewoon.
Weet niet zeker of ik Linux er in gooi. Licht er een beetje aan hoe gebruik vriendelijk ik het vind, en of mijn games er op werken. En als de antwoord op 1 van de 2 tegenvalt of eventueel SteamOS een verschil voor mij zal gaan maken (liefst probeer ik eerst een "nornale" Linux OS).
ECP0WERS schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:56:
Ellende gehad met de 5700XT dat je geen AMD meer wilt? Of heb je er andere redenen voor?
Yup, erg veel ellende. Het zit me ook zuur dat ze eerst het probleem als "known issue" opschreven in de driver patch notes voor 2 jaar.

Voor de rest ben ik wel een beetje benieuwd naar RTX (al vraag ik me wel af of een kaart van max €600 dat wel kan).

Ook vond ik Nvidia's software (control panel en GFexperience) fijner dan wat AMD aanbied. Maar ik heb begrepen dat het nu veranderd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
Thomg schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:27:
Nvidia werkt wel met linux, het is vooral als je wat meer wilt dan de basis dat dingen niet zo soepel meer gaan.

Eigenlijk is nu niet zo'n moment om een kaart te kopen, Nvidia kaarten gaan omhoog in prijs door de aankomende kaarten en paniek kopen door voorraadproblemen.
AMD komt binnenkort (ish) ook met de 9070(XT), de 9070 zal zeer waarschijnlijk in deze prijsklasse landen wat de prijzen van andere kaarten zal drukken (hoop ik?) of iig de value flink verschuift.
Ik weet dat die kaarten er aan zitten te komen. Alleen van wat ik begrijp is RTX 5070 een grap, en alles daar boven is buiten het bedrag wat ik er voor over heb. En de RX 9070 XT is ook (volgens geruchten) ook buiten het bedrag wat ik voor een videokaart over heb.

Dus is het eigenlijk aan de normale 9070 (hatelijke benaming, bedankt AMD). Maar geen idee wat ik daar van kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Tsja, glazen bol. Leuker kunnen we het niet maken.

Ik zou de 5070 nog niet als grap bestempelen tot we wat meer weten, maar als voorraad van de kaarten een indicatie is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Zou je topic even updaten om wat voor systeem specs het gaat.

Het is lastig om een videokaart aan te raden als je niet weet waarin deze kaart gebruikt gaat worden.

Je hebt een max budget van 600 euro.

De nieuwe videokaarten van nvidia zijn erg prijzig. Dus ik weet niet of dat een RTX 5070 12GB eventueel voor je in gaat zitten als je van de nieuwste generatie wilt gaan kopen.

Ik zou zeggen dat je waarschijnlijk dan vast zit met een oudere 4xxx serie kaart.

Betreft de RX5700xt, daar heb ik ook al eens problemen mee gehad.
Maar de RDNA 2 was echt donders goed.

Waarschijnlijk kan je misschien denken aan iets van een RX 7700XT 12GB of zo.. Dan hou je ook nog zelfs geld over.

Anders is de RX 9070 (zonder XT) misschien ook nog een optie. (alleen moet je dan nog paar weken wachten)

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• dooder39
Gaan de prijzen van de oudere generatie(s) überhaupt omlaag? Die van Nvidia in ieder geval lijken alleen maar omhoog te gaan.
Pagina: 1