Komende week teken ik een koopcontract voor een woning uit 1977 in Zutphen. Een geschakelde kluswoning met rotte kozijnen, maar verder bouwkundig in orde. De CV ketel is aan vervanging toe en alle radiatoren zijn gecoat met een stevige laag nicotine, het parket in de woonkamer is ook niet te redden en in de keuken ligt lelijk pvc, dus alle vloeren gaan eruit. De enige uitzonderingen zijn de badkamer beneden en het toilet, want die zijn nog goed.
Nieuwe verwarmingssysteem
Beneden:
100m2 vloerverwarming
400W radiator voor badkamer beneden (4m2)
1800W radiator(en) voor de aangebouwde garage (18m2)
Boven:
32m2 vloerverwarming
Als ik het goed heb uitgerekend zou dat in totaal zo'n 12,5kw aan afgiftevermogen moeten vertegenwoordigen. SWW voor gezin van 5 (leeftijden: 39, 37, 11, 8, 6) wil ik voorzien via een indirect gestookte 300L RVS boiler in de garage.
Huidige isolatie
De woning is in de afgelopen jaren al wel voorzien van vloer- en spouwmuur isolatie. De aanbouw is in eind jaren 90 gezet en heeft wanden/vloer/plafond met RC2,5. Samen met een kleine 3000 wattpiek aan zonnepanelen zorgt dat voor een energielabel B in de huidige situatie.
Geplande isolatie verbeteringen
We gaan alle kozijnen aan de voorkant en 10 meter glazen pui aan de achterkant vervangen door tripple glas in kunststof kozijnen. Daarnaast wordt het huidige velux raam vervangen door een exemplaar met triple glas en worden er nog 1 of 2 nieuwe bijgeplaatst. De rest van het dak zal op een later moment van binnenuit worden geïsoleerd, maar waarschijnlijk niet voordat we de woning betrekken.
Uitgaande van het energielabel kom ik uit op een warmteverlies van 10 tot 12 kilowatt bij -10. Dat wordt wel ondersteund door de enorme Nibe die bij de buren op de uitbouw staat en hun huis is kleiner. Het warmteverlies zal wel minder worden door het triple glas, maar hoeveel dat gaat schelen durf ik niet zo goed in te schatten. Ook valt me op dat warmtepompen van 10 kilowatt en hoger fors duurder zijn dan kleinere exemplaren, een hoger minimumvermogen hebben en ook meer geluid produceren. Daarnaast zijn 2 kleinere warmtepompen (na subsidie) maar weinig duurder dan 1 grote. Vandaar dat ik heb gekozen voor een cascade opstelling. Bijkomend voordeel is dan dat de SWW run de ruimteverwarming niet hoeft te onderbreken en we bij uitval van een warmtepomp niet in de kou hoeven te zitten.
Leidingwerk
/f/image/wjeKkTD5tkboGhpvbI1myFzN.png?f=fotoalbum_large)
Opstelling
:strip_exif()/f/image/BZFYz8yvBCKvgUkkO1IbFzpT.jpg?f=fotoalbum_large)
De vloerverwarming verdelers heb ik nog niet in de opstelling ingetekend, omdat ik nog niet precies weet waar die gaan komen. Als de meerprijs van vloerverwarming de garage meevalt wil ik dat ook nog overwegen om minder ruimte te verliezen aan radiatoren op de muren.
De uitbouw heeft een betonnen dak en binnen de geluidslimieten zijn er zijn diverse warmtepompen die rond de 7,5 kilowatt kunnen leveren bij -10. Geluidstechnisch moet het dus goedkomen. Daarnaast moeten de buren niet zeuren, want die hebben zelf warmtepompen op dezelfde plek staan
Nieuwe verwarmingssysteem
Beneden:
100m2 vloerverwarming
400W radiator voor badkamer beneden (4m2)
1800W radiator(en) voor de aangebouwde garage (18m2)
Boven:
32m2 vloerverwarming
Als ik het goed heb uitgerekend zou dat in totaal zo'n 12,5kw aan afgiftevermogen moeten vertegenwoordigen. SWW voor gezin van 5 (leeftijden: 39, 37, 11, 8, 6) wil ik voorzien via een indirect gestookte 300L RVS boiler in de garage.
Huidige isolatie
De woning is in de afgelopen jaren al wel voorzien van vloer- en spouwmuur isolatie. De aanbouw is in eind jaren 90 gezet en heeft wanden/vloer/plafond met RC2,5. Samen met een kleine 3000 wattpiek aan zonnepanelen zorgt dat voor een energielabel B in de huidige situatie.
Geplande isolatie verbeteringen
We gaan alle kozijnen aan de voorkant en 10 meter glazen pui aan de achterkant vervangen door tripple glas in kunststof kozijnen. Daarnaast wordt het huidige velux raam vervangen door een exemplaar met triple glas en worden er nog 1 of 2 nieuwe bijgeplaatst. De rest van het dak zal op een later moment van binnenuit worden geïsoleerd, maar waarschijnlijk niet voordat we de woning betrekken.
Ontwerp tot zover
De vorige bewoner woonde alleen en verwarmde voor zover bekend alleen de woonkamer en slaapkamer op de begane grond. Dat resulteerde afgelopen jaar in een gasverbruik van 980 kuub. Dus daar kunnen we niet vanuit gaan.Uitgaande van het energielabel kom ik uit op een warmteverlies van 10 tot 12 kilowatt bij -10. Dat wordt wel ondersteund door de enorme Nibe die bij de buren op de uitbouw staat en hun huis is kleiner. Het warmteverlies zal wel minder worden door het triple glas, maar hoeveel dat gaat schelen durf ik niet zo goed in te schatten. Ook valt me op dat warmtepompen van 10 kilowatt en hoger fors duurder zijn dan kleinere exemplaren, een hoger minimumvermogen hebben en ook meer geluid produceren. Daarnaast zijn 2 kleinere warmtepompen (na subsidie) maar weinig duurder dan 1 grote. Vandaar dat ik heb gekozen voor een cascade opstelling. Bijkomend voordeel is dan dat de SWW run de ruimteverwarming niet hoeft te onderbreken en we bij uitval van een warmtepomp niet in de kou hoeven te zitten.
Leidingwerk
/f/image/wjeKkTD5tkboGhpvbI1myFzN.png?f=fotoalbum_large)
Opstelling
:strip_exif()/f/image/BZFYz8yvBCKvgUkkO1IbFzpT.jpg?f=fotoalbum_large)
De vloerverwarming verdelers heb ik nog niet in de opstelling ingetekend, omdat ik nog niet precies weet waar die gaan komen. Als de meerprijs van vloerverwarming de garage meevalt wil ik dat ook nog overwegen om minder ruimte te verliezen aan radiatoren op de muren.
De uitbouw heeft een betonnen dak en binnen de geluidslimieten zijn er zijn diverse warmtepompen die rond de 7,5 kilowatt kunnen leveren bij -10. Geluidstechnisch moet het dus goedkomen. Daarnaast moeten de buren niet zeuren, want die hebben zelf warmtepompen op dezelfde plek staan
Mijn vraag aan jullie
Heb ik nog iets over het hoofd gezien? Moet ik nog ergens rekening mee houden?[ Voor 41% gewijzigd door [BO]Legolas op 14-02-2025 14:52 . Reden: Verhaal afgemaakt ]