Ontwerp warmtepomp/vloerverwarming/SWW kluswoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BO]Legolas
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 21:11
Komende week teken ik een koopcontract voor een woning uit 1977 in Zutphen. Een geschakelde kluswoning met rotte kozijnen, maar verder bouwkundig in orde. De CV ketel is aan vervanging toe en alle radiatoren zijn gecoat met een stevige laag nicotine, het parket in de woonkamer is ook niet te redden en in de keuken ligt lelijk pvc, dus alle vloeren gaan eruit. De enige uitzonderingen zijn de badkamer beneden en het toilet, want die zijn nog goed.

Nieuwe verwarmingssysteem
Beneden:
100m2 vloerverwarming
400W radiator voor badkamer beneden (4m2)
1800W radiator(en) voor de aangebouwde garage (18m2)

Boven:
32m2 vloerverwarming

Als ik het goed heb uitgerekend zou dat in totaal zo'n 12,5kw aan afgiftevermogen moeten vertegenwoordigen. SWW voor gezin van 5 (leeftijden: 39, 37, 11, 8, 6) wil ik voorzien via een indirect gestookte 300L RVS boiler in de garage.

Huidige isolatie
De woning is in de afgelopen jaren al wel voorzien van vloer- en spouwmuur isolatie. De aanbouw is in eind jaren 90 gezet en heeft wanden/vloer/plafond met RC2,5. Samen met een kleine 3000 wattpiek aan zonnepanelen zorgt dat voor een energielabel B in de huidige situatie.

Geplande isolatie verbeteringen
We gaan alle kozijnen aan de voorkant en 10 meter glazen pui aan de achterkant vervangen door tripple glas in kunststof kozijnen. Daarnaast wordt het huidige velux raam vervangen door een exemplaar met triple glas en worden er nog 1 of 2 nieuwe bijgeplaatst. De rest van het dak zal op een later moment van binnenuit worden geïsoleerd, maar waarschijnlijk niet voordat we de woning betrekken.
Ontwerp tot zover
De vorige bewoner woonde alleen en verwarmde voor zover bekend alleen de woonkamer en slaapkamer op de begane grond. Dat resulteerde afgelopen jaar in een gasverbruik van 980 kuub. Dus daar kunnen we niet vanuit gaan.
Uitgaande van het energielabel kom ik uit op een warmteverlies van 10 tot 12 kilowatt bij -10. Dat wordt wel ondersteund door de enorme Nibe die bij de buren op de uitbouw staat en hun huis is kleiner. Het warmteverlies zal wel minder worden door het triple glas, maar hoeveel dat gaat schelen durf ik niet zo goed in te schatten. Ook valt me op dat warmtepompen van 10 kilowatt en hoger fors duurder zijn dan kleinere exemplaren, een hoger minimumvermogen hebben en ook meer geluid produceren. Daarnaast zijn 2 kleinere warmtepompen (na subsidie) maar weinig duurder dan 1 grote. Vandaar dat ik heb gekozen voor een cascade opstelling. Bijkomend voordeel is dan dat de SWW run de ruimteverwarming niet hoeft te onderbreken en we bij uitval van een warmtepomp niet in de kou hoeven te zitten.

Leidingwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USDxe7BUZ3aEQ0_aB6YibpA96hc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wjeKkTD5tkboGhpvbI1myFzN.png?f=fotoalbum_large

Opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDsDYRRxPoJ4hDDoUzveCSN0bZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZFYz8yvBCKvgUkkO1IbFzpT.jpg?f=fotoalbum_large

De vloerverwarming verdelers heb ik nog niet in de opstelling ingetekend, omdat ik nog niet precies weet waar die gaan komen. Als de meerprijs van vloerverwarming de garage meevalt wil ik dat ook nog overwegen om minder ruimte te verliezen aan radiatoren op de muren.

De uitbouw heeft een betonnen dak en binnen de geluidslimieten zijn er zijn diverse warmtepompen die rond de 7,5 kilowatt kunnen leveren bij -10. Geluidstechnisch moet het dus goedkomen. Daarnaast moeten de buren niet zeuren, want die hebben zelf warmtepompen op dezelfde plek staan ;)
Mijn vraag aan jullie
Heb ik nog iets over het hoofd gezien? Moet ik nog ergens rekening mee houden?

[ Voor 41% gewijzigd door [BO]Legolas op 14-02-2025 14:52 . Reden: Verhaal afgemaakt ]

Beste antwoord (via [BO]Legolas op 12-06-2025 13:09)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:50
RonJ schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:52:
[...]

Hier vlieg je wat mij betreft al meteen de bocht uit. Voordat je een hele oplossing gaat bedenken en kopen, al dan niet met peperdure cascade controllers en allerlei extra kleppen om uiteindelijk nog meer uit te geven dan 1 >10kW unit, moet je even terug naar start.

Het aller, aller, allerbelangrijkste bij een warmtepomp is exact het juiste vermogen te kiezen. Dus niet maar wat gokken. Dat is in dit geval bij zoveel aanstaande wijzingen en geen goede referenties toch echt alleen mogelijk met een goede warmteverliesberekening op basis van de eindsituatie.

Je gaat straks vele tienduizenden euro's zo niet >100K uitgeven aan een verduurzamingstraject. Dan is een euro of 300 voor een goede wvb echt een hele goede investering imho. Nu gok je maar wat en ga je vervolgens meteen naar de details van een mogelijke en imho ook nog eens te dure en complexe oplossing.

Pas als je het exact benodige vermogen weet kan je een geschikte warmtepomp uitkiezen en een systeemontwerp maken. Ik zou daarbij ook even goed kijken wat die garage apart doet. Misschien redt je het zonder die 18m2 in een relatief koude garage wél met een courant modelletje. Dan is imho een losse (b-merk) airco voor de garage een veel betere optie dan voor je hele woning naar een >10kW model of cascade gaan.
Je zegt precies wat ik ook wou zeggen.

Sterker nog, ik zou het omdraaien. Hoe krijg ik mijn huis zo geschikt dat ik met Max 8kw -7C mijn woning kan verwarmen.

Over cascade opstellingen, niet doen gewoon.
Heb er een paar ontworpen en gemonteerd. Niet omdat ik dat bedacht had maar een (andere) adviseur. Direct met de deur in huis, het grote probleem is: veel grotere “stilstandverliezen”
2 compressor verwarmingen, 2 vorstbeveiligingen, 2 pompen.
En 2e uitdaging, 2 systeemflows. Eigenlijk moet je met een mengende buffer werken om alles onafhankelijk goed te laten draaien.

Als je toch cascade neemt is Vaillant een oplossing, deze heeft zonder dure cascaderegelaars een standaard oplossing in de regelaars. Aanmelden op de bus en hoppa je kunt cascade regelen.

Oplossing voor jouw huis.

Neem een bv ME, Vaillant, Pana split of mono met hydrodeel binnen. En los SWW RVS vat.
Ga voor 8KW.
Kijk wat je na renovatie kunt verwarmen door een WVB. Bv alleen de BGG + badkamer.
Doe dan de 1e verdieping tijdelijk met airco/E-verwarming (alleen nodig bij koude buitentemp)
Of gebruik de E-backup. Bv neem dan 4 of 6kw BUH.
Doe eens de dakisolatie, en dan kan de woning zat op de 8KW.

Als ik het ongezien inschat kan jouw woning na trippel glas en met VV direct al wel op 8KW.

En qua backup. De SWW boiler van OSO kun je een “nood” stekker in een stopcontact steken en deze warmt op zonder warmtepomp.
De woning kan dan met een ruime BUH verwarmt worden mocht dat nodig zijn. Kost een paar dagen wat kWh maar je hebt altijd warmwater cq verwarming (itt wanneer je cv kapot is)

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 14-02-2025 16:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BO]Legolas
Per ongeluk op enter gedrukt, dus de startpost wordt nog uitgebreid
Startpost is inmiddels af :)

[ Voor 21% gewijzigd door [BO]Legolas op 14-02-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:20
Ziet er goed uit. Ik kan niet zien waar je de vul- en aftapaansluitingen hebt zitten, maar daar heb je vast over nagedacht. Net als keerkleppen om terugstromen door de andere warmtepomp te voorkomen.
Ik ben benieuwd hoe de cascade regeltechnisch opgelost gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:12
De vorige bewoner woonde alleen en verwarmde voor zover bekend alleen de woonkamer en slaapkamer op de begane grond. Dat resulteerde afgelopen jaar in een gasverbruik van 980 kuub. Dus daar kunnen we niet vanuit gaan.
Uitgaande van het energielabel kom ik uit op een warmteverlies van 10 tot 12 kilowatt bij -10. Dat wordt wel ondersteund door de enorme Nibe die bij de buren op de uitbouw staat en hun huis is kleiner. Het warmteverlies zal wel minder worden door het triple glas, maar hoeveel dat gaat schelen durf ik niet zo goed in te schatten. Ook valt me op dat warmtepompen van 10 kilowatt en hoger fors duurder zijn dan kleinere exemplaren, een hoger minimumvermogen hebben en ook meer geluid produceren. Daarnaast zijn 2 kleinere warmtepompen (na subsidie) maar weinig duurder dan 1 grote. Vandaar dat ik heb gekozen voor een cascade opstelling. Bijkomend voordeel is dan dat de SWW run de ruimteverwarming niet hoeft te onderbreken en we bij uitval van een warmtepomp niet in de kou hoeven te zitten.
Hier vlieg je wat mij betreft al meteen de bocht uit. Voordat je een hele oplossing gaat bedenken en kopen, al dan niet met peperdure cascade controllers en allerlei extra kleppen om uiteindelijk nog meer uit te geven dan 1 >10kW unit, moet je even terug naar start.

Het aller, aller, allerbelangrijkste bij een warmtepomp is exact het juiste vermogen te kiezen. Dat is in dit geval bij zoveel aanstaande wijzingen en geen goede referenties toch echt alleen mogelijk met een goede warmteverliesberekening op basis van de eindsituatie.

Je gaat straks vele tienduizenden euro's zo niet >100K uitgeven aan een verduurzamingstraject. Dan is een euro of 300 voor een goede wvb echt een hele goede investering imho. Nu gok je maar wat en stap je vervolgens meteen door naar de technische details van een mogelijke en imho ook nog eens te dure en overcomplexe oplossing.

Pas als je het benodige vermogen weet kan je een geschikte warmtepomp uitkiezen en een systeemontwerp maken. Ik zou daarbij ook even goed kijken wat die garage apart doet. Misschien redt je het zonder die 18m2 in een relatief koude garage wél met een courant modelletje. Dan is imho een losse (b-merk) airco voor de garage een veel betere optie dan voor je hele woning naar een >10kW model of cascade gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 14-02-2025 15:58 ]

All-electric.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:52:
[...]

Het aller, aller, allerbelangrijkste bij een warmtepomp is exact het juiste vermogen te kiezen. Dus niet maar wat gokken. Dat is in dit geval bij zoveel aanstaande wijzingen en geen goede referenties toch echt alleen mogelijk met een goede warmteverliesberekening op basis van de eindsituatie.

Je gaat straks vele tienduizenden euro's zo niet >100K uitgeven aan een verduurzamingstraject. Dan is een euro of 300 voor een goede wvb echt een hele goede investering imho. Nu gok je maar wat en ga je vervolgens meteen naar de details van een mogelijke en imho ook nog eens te dure en complexe oplossing.

Pas als je het exact benodige vermogen weet kan je een geschikte warmtepomp uitkiezen en een systeemontwerp maken. Ik zou daarbij ook even goed kijken wat die garage apart doet. Misschien redt je het zonder die 18m2 in een relatief koude garage wél met een courant modelletje. Dan is imho een losse (b-merk) airco voor de garage een veel betere optie dan voor je hele woning naar een >10kW model of cascade gaan.
Je zegt precies wat ik ook wou zeggen.

Sterker nog, ik zou het omdraaien. Hoe krijg ik mijn huis zo geschikt dat ik met Max 8kw -7C mijn woning kan verwarmen.

Over cascade opstellingen, niet doen gewoon.
Heb er een paar ontworpen en gemonteerd. Niet omdat ik dat bedacht had maar een (andere) adviseur. Direct met de deur in huis, het grote probleem is: veel grotere “stilstandverliezen”
2 compressor verwarmingen, 2 vorstbeveiligingen, 2 pompen.
En 2e uitdaging, 2 systeemflows. Eigenlijk moet je met een mengende buffer werken om alles onafhankelijk goed te laten draaien.

Als je toch cascade neemt is Vaillant een oplossing, deze heeft zonder dure cascaderegelaars een standaard oplossing in de regelaars. Aanmelden op de bus en hoppa je kunt cascade regelen.

Neem een bv ME, Vaillant, Pana split of mono met hydrodeel binnen. En los SWW RVS vat.
Ga voor 8KW.
Kijk wat je na renovatie kunt verwarmen door een WVB. Bv alleen de BGG + badkamer.
Doe dan de 1e verdieping tijdelijk met airco/E-verwarming (alleen nodig bij koude buitentemp)

Als ik het ongezien inschat kan jouw woning na trippel glas en met VV direct al wel op 8KW.

En qua backup. De SWW boiler van OSO kun je een “nood” stekker in een stopcontact steken en deze warmt op zonder warmtepomp.
De woning kan dan met een ruime BUH verwarmt worden mocht dat nodig zijn. Kost een paar dagen wat kWh maar je hebt altijd warmwater cq verwarming (itt wanneer je cv kapot is)

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 14-02-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-09 17:40
Ik zou het hele backup verhaal laten zitten: storingen bij warmtepompen komen veel minder voor dan bij cv ketels. Het is gewoon een koelkast en hoe vaak zie je die in de praktijk uitvallen? Een CV ketel is veel storingsgevoeliger en daar denkt ook niemand na over een backup.

Verder eens met de vorige reacties: maak het niet nodeloos ingewikkeld en zorg voor een goed passend vermogen: pas na je isolatiemaatregelen (gepland of uitgevoerd) weet je (pas) welk vermogen je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BO]Legolas
WVB is inderdaad een goed idee. Ik dacht altijd dat die veel duurder waren, maar voor zo'n 300 euro is dat goed te doen inderdaad.

De garage hoeft niet perse op leefbare temperaturen, verwarming daar is vooral bedoeld om de ergste kou eruit te houden en die vierkante meters zijn niet meegenomen bij het rekensommetje wat ik eerder heb gemaakt.

Airco's zijn helaas een no-go, mijn vrouw heeft er een hekel aan, zowel het geluid als de luchtverplaatsing.

Onderschat ik een cascade regeling zo enorm? 28mm zou ruim genoeg moeten zijn voor de flow van een 7kw pomp, dus dan moet 35mm ruim genoeg zijn voor 14kw toch?
Qua regeling dacht ik: beide pompen dezelfde stooklijn, elk een eigen thermostaat in de woonkamer.
Pomp 1 enkel verwarming, pomp 2 verwarming + SWW. Thermostaat van pomp 1 op 20 graden, thermostaat van pomp 2 iets lager laten we zeggen 19 graden. Zolang de temperatuur hoger is dan 19 graden kan pomp 1 het blijkbaar nog aan en hoeft 2 niets te doen. Zodra de temperatuur lager wordt dan 19 moet 2 ook aan de bak. Of anders een setup waarbij aanspreken van de backup heater door pomp 1 beantwoordt wordt door pomp 2.

Geen moeilijke zone regelingen, gewoon woonkamer als referentie en de rest volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Technician- schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:01:
[...]

Goed punt inderdaad.

Ga voor 8KW.

Back-up bij storingen is de, je raadt het nooit, back-up heater voor uitgevonden idd. :) Die je overigens bij de veel storinggevoeliger' CV-ketels niet had. Noch had iemand een 2e ketel als backup.

Of je koopt 1-2x een ventilatorkacheltje voor 3 tientjes per stuk bij de lokale bouwmarkt. Zijn tijdens je verbouwing sowieso al handig om te hebben.

Denk ook dat je het makkelijk redt met een 8kW uiteindelijk, zeker zonder de garage erbij. Maar je wil dat vermogen wel goed onderbouwd hebben voordat je duizenden euro's gaat overmaken. Dat kan je prima vooraf al bepalen door in je wvb van de eindsituatie uit te gaan.

Dat je dan misschien niet meteen uitkomt bij -10 buiten is imho geen issue, je koopt een WP voor 15-20 jaar. Dat je dan het eerste jaar je (dak)isolatie nog niet af hebt is dan zo, dat kan je dan beter een jaartje met wat BUH vermogen of een los kacheltje compenseren op die hooguit paar dagen dat je het extra vermogen nodig hebt, dan voor de hele levensduur een veel te zware WP te gaan kopen.

Nog ff over die garage, ik heb zelf ook een airco hangen in de garage. Imho is dat sowieso veel fijner om te hebben dan vvw. Je wil vaak spontaan en relatief kort klusjes doen daar en het daarbij niet koud hebben. Een vloerverwarming is veeeeel te traag om snel bij te stoken en je zal het daar ook niet continu op 20 willen houden neem ik aan.

Let er alleen ff op dat de betreffende airco lekker laag is in te stellen, dan kan je hem ook prima als vorstbeveiliging gebruiken. Het setpoint van mijn daikin kan terug tot 10C, dat houdt de garage mooi droog en warm genoeg in de winter, zonder enorm veel energie te verbruiken en als ik ineens bedenk dat ik een klusje wil doen, is het binnen een paar minuten een sauna.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
[BO]Legolas schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:40:
WVB is inderdaad een goed idee. Ik dacht altijd dat die veel duurder waren, maar voor zo'n 300 euro is dat goed te doen inderdaad.
Daar ga je echt geen spijt van krijgen!
De garage hoeft niet perse op leefbare temperaturen, verwarming daar is vooral bedoeld om de ergste kou eruit te houden en die vierkante meters zijn niet meegenomen bij het rekensommetje wat ik eerder heb gemaakt.

Airco's zijn helaas een no-go, mijn vrouw heeft er een hekel aan, zowel het geluid als de luchtverplaatsing.
In de slaapkamer snap ik dat, maar voor de garage zou dat toch wel overkomelijk voor haar moeten zijn? 1 zone die veel kouder is dan de rest is bijv. ook niet zo handig in te regelen bij vvw.
Onderschat ik een cascade regeling zo enorm? 28mm zou ruim genoeg moeten zijn voor de flow van een 7kw pomp, dus dan moet 35mm ruim genoeg zijn voor 14kw toch?
Qua regeling dacht ik: beide pompen dezelfde stooklijn, elk een eigen thermostaat in de woonkamer.
Pomp 1 enkel verwarming, pomp 2 verwarming + SWW. Thermostaat van pomp 1 op 20 graden, thermostaat van pomp 2 iets lager laten we zeggen 19 graden. Zolang de temperatuur hoger is dan 19 graden kan pomp 1 het blijkbaar nog aan en hoeft 2 niets te doen. Zodra de temperatuur lager wordt dan 19 moet 2 ook aan de bak. Of anders een setup waarbij aanspreken van de backup heater door pomp 1 beantwoordt wordt door pomp 2.

Geen moeilijke zone regelingen, gewoon woonkamer als referentie en de rest volgt.
Vergeet cascade maar gewoon. Dat werkt niet zo simpel als je denkt, want die 2 pompen moeten echt van elkaar weten anders vernaggelen/verrassen ze elkaars sensorgestuurde besturing en krijg je allerlei rare storingen bij de eerste de beste defrost, etc.

Verder is het idd 2x het standby verbruik, 2x het onderhoud, alle onderdelen x2 dus 2x zoveel kans op iets dat stukgaat, extra dure keerkleppen e.d. en/of weer kosten aan een mengbuffer en pompen om het water goed te verdelen en sturen, etc. Het heeft echt een heleboel nadelen tov gewoon 1 unit, zelfs als dat een wat grotere is. Maar eerst de WVB op basis van je isolatieplannen dus, vermoed sterk dat daar gewoon iets onder de 10kW aan benodigd vermogen uitkomt en dan is het sowieso helemaal geen ding.

Hoe dan ook, veel succes en plezier met plannen maken en uitvoeren!

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 09:46
Op de BG zie ik een combinatie van vvw en radiatoren. Ik neem aan dat je pomploze verdelers en lage temperatuur toepast. Dan doen de radiatoren vrij weinig meer. In de garage misschien geen probleem maar de badkamer?

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BO]Legolas
jaari schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:07:
Op de zie ik een combinatie van vvw en radiatoren. Ik neem aan dat je pomploze verdelers en lage temperatuur toepast. Dan doen de radiatoren vrij weinig meer. In de garage misschien geen probleem maar de badkamer?
De vloerverwarming wordt nieuw aangelegd en pomploos verdeeld.
De garage is nu onverwarmd. Daar komen dan nieuwe radiatoren te hangen met voldoende afgifte.
In de badkamer hangt nu een designradiator. Vrouwlief vind behoud van de vloer belangrijker dan de designradiator, dus die wordt vervangen door een radiator met voldoende afgifte op lage temperaturen. Hoeft ook maar 400watt te zijn, want met 4m2 is het eerder een veredelde douchecabine dan een badkamer te noemen ;).

Boven komt op termijn een nieuwe, grotere badkamer, maar daar ligt dan al netjes vloerverwarming te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:27
[BO]Legolas schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:11:
[...]

De garage is nu onverwarmd. Daar komen dan nieuwe radiatoren te hangen met voldoende afgifte.
In de badkamer hangt nu een designradiator. Vrouwlief vind behoud van de vloer belangrijker dan de designradiator, dus die wordt vervangen door een radiator met voldoende afgifte op lage temperaturen. Hoeft ook maar 400watt te zijn, want met 4m2 is het eerder een veredelde douchecabine dan een badkamer te noemen ;).

Boven komt op termijn een nieuwe, grotere badkamer, maar daar ligt dan al netjes vloerverwarming te wachten.
Bedenk wel dat de aanvoertemperatuur voor de vloer vaak niet boven de 25, hooguit 28 graden komt. Een radiator (ook een LTV) doet dan erg weinig!

Garage verwarming is om te klussen? Je kunt daar een airco overwegen, je zit er immers niet stil. Dan kan de rest van het huis met 1 warmtepomp van ong. 8kw. Cascade is vooral heel veel extra techniek, die allemaal faalgevoelig is. En voor een 'normale' woning echt nergens voor nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door hesselbeertje op 14-02-2025 17:16 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BO]Legolas
@hesselbeertje Goed punt. Ik ging uit van 30 graden, maar dat is misschien wat optimistisch gedacht. Aan de andere kant is de badkamer volledig inpandig, dus het warmteverlies weer lager. Maar exact weet ik dat natuurlijk niet. Nog een reden om de warmteverliesberekening te laten maken die @RonJ en @Technician- suggereerden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 09:46
[...]

Voor zo'n kleine badkamer zou je zelfs nog IR kunnen. Zeker als het tijdelijk is.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BO]Legolas
Garage verwarming is vooral om het weer uit de spullen te houden. Onze huidige garage is vrijstaand en onverwarmd. Daar kunnen we de helft van de spullen die we er zouden willen opbergen niet opbergen vanwege vocht door condens. Doeltemperatuur is zo'n 16 graden continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:27
[BO]Legolas schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:21:
Garage verwarming is vooral om het weer uit de spullen te houden. Onze huidige garage is vrijstaand en onverwarmd. Daar kunnen we de helft van de spullen die we er zouden willen opbergen niet opbergen vanwege vocht door condens. Doeltemperatuur is zo'n 16 graden continu.
Daar zul je bij een inpandige garage weinig last van hebben.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BO]Legolas
Het huis heeft 2 kleine badkamers. 1 beneden (4m2, net gerenoveerd) en 1 boven (6m2, onbruikbaar gaan we vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
jaari schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:21:
[...]

Voor zo'n kleine badkamer zou je zelfs nog IR kunnen. Zeker als het tijdelijk is.
Als je echt comfort in badkamer wilt hebben, pas je elektrische vloerverwarming toe. Is relatief snel, kun je op elk moment aan en uit zetten (of bijv op een timer) en onafhankelijk van je hoofdsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BO]Legolas
hesselbeertje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:23:
[...]

Daar zul je bij een inpandige garage weinig last van hebben.
Wanneer is een garage inpandig te noemen? Hij deelt 3 muren met verwarmde ruimten, maar het dak is ongeisoleerd beton met bitumen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[BO]Legolas schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:44:
[...]

Wanneer is een garage inpandig te noemen? Hij deelt 3 muren met verwarmde ruimten, maar het dak is ongeisoleerd beton met bitumen.
Dat is inpandig. Daar heb je onverwarmd echt geen last van hoge vochtigheid waardoor spullen kapot gaan. Daar blijft het 12-16 in de winter zonder verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BO]Legolas
Bij het koopcontract kregen we ook het huidige energielabel. De Rc waarden daarvan heb ik om kunnen rekenen naar een lambda bij een bepaalde isolatiedikte. Als ik die in https://www.viessmann.be/...teverlies-berekening.html stop, dan kom ik in de huidige situatie uit op 10.8kw inclusief opwarmtoeslag bij -10.

Na vervangen van de beglazing zou dat nog maar 9.2kw inclusief opwarmtoeslag zijn. Dus ik denk dat jullie gelijk hebben. Aangezien we binnen een paar jaar ook het dak nog gaan isoleren lijkt een 8kw pomp me een uitstekende keuze. Zeker omdat we de gashaard ook willen vervangen door een houtkachel, die kan totdat we het dak verder hebben geïsoleerd natuurlijk ook warmte leveren als het echt koud is. Al dan niet aangevuld door een straalkacheltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar waarom plaats je ze op deze manier en niet als een echte cascade opstelling, dus dat ze beide de boiler kunnen verwarmen. Bang voor te weinig warmtebuffer in je vloer/huis? Voordeel is dat je start/stops beter verdeelt gaan worden door je regelaar, beide even veel start stops en draaiuren. Ook zie ik in je tekening geen backup heater, heeft dit een reden? Kwa stroomverbruik is dit minimaal, voor bepaalde runs zoals legionella bijna onmisbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door plaspvd op 17-02-2025 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 10:55
[...]
Als je denkt aan een nieuwe badkamer is het misschien een idee om een WTW te gebruiken. Die kan makkelijk in de berging eronder en dat scheelt ook weer in het formaat boilervat die je nodig hebt.
https://www.warmteservice...1-douchepijp-wtw/p/L05001

Ik zie helaas dat de berging niet boven de badkamer zit, maar er zijn ook horizontale WTW's. Wel iets minder efficient, maar daar geld hetzelfde voor dat het wel een besparing zou zijn.

Zelf heb ik vorig jaar ook vloerverwarming laten installeren en ik zou het zelf niet nog anders willen doen. Mocht ik hierna kiezen om sanitair warm water ook te gaan verwarmen met een warmtepomp (boiler) dan neem ik gewoon een losse 270L warmtepomp boiler.

Het schema van mijn warmtepomp is zeer zeer simpel, maar daardoor ook relatief makkelijk. Dus misschien heb je er ook wat aan. Uiteindelijk heeft de installatie van de warmtepomp mij zo'n €2500 gekost, de warmtepomp zelf zo'n €3500 en heb iets van €3000 subsidie terug gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csYlQBFwBqSHMovqqlYOR6B4Tr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDzJNM86ccLj5HeSUh7RHbca.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Antonl91 op 17-02-2025 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BO]Legolas
Ik denk dat ik het meeste voel de suggestie van @Technician- en ga waarschijnlijk voor een vaillant arotherm plus VWL 105/6 met zo'n hydraulische binnenmodule en een extern boilervat in de vorm van een 300 liter exemplaar van OSO.

De hydraulische module moet op de plek van de huidige ketel komen, maar die wand moet nog wel een halve meter opzij en alle verwarmingsbuizen moeten vervangen worden.

Dat moet ergens voor het eind van de zomer gebeuren, dus als ik de OSO eerst aansluit in de garage, dan kunnen we die in de afwezigheid van de ketel tijdelijk op het element gebruiken totdat het leidingwerk is gedaan en de warmtepomp is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[BO]Legolas schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:00:
Ik denk dat ik het meeste voel de suggestie van @Technician- en ga waarschijnlijk voor een vaillant arotherm plus VWL 105/6 met zo'n hydraulische binnenmodule en een extern boilervat in de vorm van een 300 liter exemplaar van OSO.

De hydraulische module moet op de plek van de huidige ketel komen, maar die wand moet nog wel een halve meter opzij en alle verwarmingsbuizen moeten vervangen worden.

Dat moet ergens voor het eind van de zomer gebeuren, dus als ik de OSO eerst aansluit in de garage, dan kunnen we die in de afwezigheid van de ketel tijdelijk op het element gebruiken totdat het leidingwerk is gedaan en de warmtepomp is aangesloten.
Een 105/6 is een mooie keuze.
Vergeet niet een aftap te maken onderin de boiler, anders beurt dat zo zwaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BO]Legolas
Antonl91 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:09:
[...]

Als je denkt aan een nieuwe badkamer is het misschien een idee om een WTW te gebruiken. Die kan makkelijk in de berging eronder en dat scheelt ook weer in het formaat boilervat die je nodig hebt.
https://www.warmteservice...1-douchepijp-wtw/p/L05001
Fijn dat je meedenkt @Antonl91. Boven komt hoogstwaarschijnlijk geen douche, maar een bad, wastafel en toilet. Dan heeft een WTW niet zoveel zin helaas.
Antonl91 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:09:
[...]
Ik zie helaas dat de berging niet boven de badkamer zit, maar er zijn ook horizontale WTW's. Wel iets minder efficient, maar daar geld hetzelfde voor dat het wel een besparing zou zijn.
Voor de badkamer beneden overweeg ik wel een horizontale douche WTW, maar ik twijfel vooral over hoe efficiënt dat gaat zijn, gezien de WTW in de kruipruimte komt te hangen als het überhaupt nog mogelijk is om die nog te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BO]Legolas
Technician- schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:34:
[...]

Een 105/6 is een mooie keuze.
Vergeet niet een aftap te maken onderin de boiler, anders beurt dat zo zwaar ;)
Ja, aftap kraantje staat inderdaad op het boodschappenlijstje :)
Pagina: 1