Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicDHG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-08 06:41
Op advies maak ik maar even een apart topic aan. Wij zijn in mei vorig jaar verhuisd en willen nu graag zonnepanelen toevoegen aan ons huis.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGwwinw9HZg5KheUxnBi0ZNqDH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0uwgtsHwM2UdmH3KAzBdZ4p.jpg?f=fotoalbum_large
Er is een stuk opgebouwd. Op google maps is dat nog niet zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CHhnXt64W3ZcCkVTOJSzyWSoF8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W3qpJmgLM2bA6x1utOeglVdz.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak: 8,05mx4,65
Schuin dak: 8,45x2,90m (maar met een dakraam erin)
Schaduw
Op het schuine dak niet, op het platte dak trekt schaduw van het huis over. In december over het hele platte dak. In februari nog over de helft, in april of mei vermoedelijk niet meer.
Jaarverbruik
Ongeveer 3000kWh zonder onze nieuwe warmtepomp. Die heeft sinds eind november 1400 kWh gedraaid.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Budget wat nodig is.
Doel is niet om zoveel mogelijk op te wekken, maar zoveel mogelijk eigen verbruik te realiseren en rekening te houden met het afschaffen van de saldering. Daarnaast wil ik (voor zover ik dat kan) bijdragen aan schonere energie en niet teveel netcongestie veroorzaken.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur
Bijhouden van data
Ik heb een homewizard P1 meter en ben van plan een kWh meter aan de zonnepanelen te koppelen.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
11x Jinko solar JKM440N-54HL4R-BK
11x Enphase IQ8AC
11x Enphase Q kabel lanscape 3 fase
1x Enphase IQ-Relay 3 fase
1x Blubase Connect en Clickfit Evo montagesysteem
1x Enphase IQ Gateway S-Standard
Montagekosten
Scheinder Electric Kaedra Mini installatiekast leeg 12 modules
€6075
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vi4T0oCEC8cv4M0palKuXXj4j-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CAmjCkYtobQLa54UbMRHZVmQ.png?f=fotoalbum_large

Offerte 2
12x Jinko 435Wp mono full black N-type
12x SolarEdge Power Optimizer S440
1x SolarEdge SE5K-RWB Home Short String
1x SolarEdge WiFi antenne
Clickfit EVO bevestigingsmateriaal - pannen dak
Flatfix Fusion bevestigingsmateriaal
Montage omvormer - 3f. 16A
€5600
Meerprijs Meyer Burger 390Wp full black panelen €600

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xd3qvWq4sfN6LN2Qbxn5Un375o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A5CT3gd0uFaH2FWdiNp9Wx6U.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGcV3w_01zcPKk0NTxURynrvsgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jjjnSr85EfJBrVX0uvEaMowO.png?f=fotoalbum_large

Optie Micro-optimizers van dezelfde aanbieder (offerte 3)
Jinko 435Wp mono full black N-type
12x Enphase IQ8MC micro omvormer
12x Enphase 3 fase Q-cable
1x Enphase 3 fase Q-relay
4x Enphase Ferriet kernringen + CT meetspoelen
1x Enphase IQ Gateway Metered 2
€ 6900
Wederom met €600 meerprijs voor Meyer Burger 390Wp panelen
Regio
Brabant Zuid-Oost

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het oogt alsof er met gemak 6 of meer op het platte dak passen. Gebruik s500b optimizers en het moet wel goed gaan met SE.

Ik zou het maximale leggen wat mag van SE designer. De omvormer mag tot 6,75 kW gesimuleerd maximaal vermogen… of STC als je die niet gebruikt.

Het duurdere aftoppende of erg aftoppende Enphase is denk ik niet nodig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VicDHG
Dus meer panelen erbij? Of 6 op het platte dak en 6 op het schuine?
Enphase is wel duurder, maar zoals ik begrijp moet ik bij solaredge de omvormer vervangen na een jaar of 12 en bij Enphase niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Ik zou zeggen meer panelen erbij, na afschaffing van de saldering wordt er toch wel een x bedrag vergoed bij teruglevering, en anders een elektrische boiler plaatsen t.b.v. opslag en gratis douchen.

Solaredge omvormers hebben 12 jaar garantie, dat zegt niets over de levensduur. Ook zegt 25 jaar garantie op bijvoorbeeld optimizers of micro-omvormers niets over de levensduur.

Van Solaredge zijn er genoeg voorbeelden van defecte optimizers ver binnen de garantietermijn, micro-omvormers bestaan nog niet zo lang maar gezien het feit dat deze ook in erbarmelijke omstandigheden hun werk moeten doen is het niet onvoorstelbaar dat deze ook hun beoogde levensduur niet gaan halen. Bovendien zijn de montagekosten van vervanging niet gegarandeerd, m.a.w. die moet je zelf betalen.

Ik kan me voorstellen dat gezien de kwaliteit een solaredge omvormer deze net als een SMA met gemak 15 tot 20 jaar en zelf langer moet kunnen werken.

Houdt ook rekening met het feit dat Enphase in alle gevallen aftopt, lees de datasheet van de aangeboden micro-omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02:01
Ik zou SolarEdge vermijden, resultaten uit Australië laten zien dat SE aardig wat uitval kent waarbij Enphase dat vele malen minder heeft. Enphase geeft ook een vergoeding binnen de garantie om een defect te verhelpen dus dat zit vaak wel goed. Enphase is qua stroom ook wat veiliger (lagere spanning per paneel) en je kan met de metered ook met behulp van meetspoelen alles uitlezen (als je dit wilt). Het klopt dat ze aftoppen maar dit verlies is te verwaarlozen. In het Enphase topic kan je een sheet downloaden en invullen en dan kan je zien of je verlies hebt en welke IQ voor jou het beste is.

Kijkend naar een string omvormer is dat je een single point of failure hebt, maar wel makkelijker te vervangen is. De kans is aanwezig dat je een string omvormer na 8 a 10 jaar moet vervangen (geen garantie maar dit komt met enige regelmaat voor).

Gekeken naar de offertes is het wel duur. Ik heb 12 panelen glas/glas 455Wp met Enphase metered voor ergens rond de 5600 euro. Omgeving Brabant zuid oost ook :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@VicDHG kwantiteit staat op 1 wat betreft opbrengst. Een string omvormer kost het minste. Minder dan SE, veel minder dan Enphase.

String omvormer is in 15 minuten te vervangen. En kapotte micro of optimizer niet.

De panelen zelf zijn gemiddeld het betrouwbaarste onderdeel.

Dus leg veel en goedkoop op basis van een hybride accu voorbereidde string omvormer die prijsgestuurd productie kan beperken is de beste keuze

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kloppen de afmetingen van je schuindak wel?

Ik tel de pannen en kom uit op 4m16 in de hoogte, onder de 2 schouwen.
En breedte klopt wel aardig denk ik
Edit: wat een waardeloze offertes weer qua indeling en meedenken.

Kun je de CV rookgas verplaatsen naar de andere kant?
En een platte klober ventilatiepan nemen voor de ventilatie?
Wellicht ook nog kijken naar de kwaliteit van je huidige dakraam. Desnoods een nieuwe op de andere kant.
En deze dichtmaken.

Dan kun je het wat mooier volleggen

Natuma stevensbeek is niet zo ver van je vandaan en die hebben SMA (tripower)
Een SMA zou je met home assistant, de output kunnen regelen via modbus tcp/ip als het salderen is afgelopen.
Maar dan moet je op je platdak toch wel wat meer panelen weg gaan leggen dan 3 stuks

Een kWh meter voor de panelen is dan niet noodzakelijk, wel de P1 meter info naar home assistant

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2025 23:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicDHG
@Ronald ja, ik weet dat dit niet per se het goedkoopste is, maar ik ben ook niet per se op zoek naar een zo hoog mogelijke productie. Maar zou het wel zonde vinden als er veel potentie verloren gaat door bijvoorbeeld verkeerde optimizers. Een accu komt er misschien ooit wel, maar die markt wacht ik nog even af.

@AUijtdehaag Meedenken is niet bepaald het eerste waar ik aan denk bij eigenlijk alle installateurs die ik hier over de vloer heb gehad. Het is vooral 'dit doen we altijd zo'. Ventilatie hebben we met wtw, dus daarvoor hoef ik denk ik niks te hebben. Rookgas naar de andere kant kan, maar lijkt me niet nodig voor dit aantal panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Beide offertes houden geen rekening met je pijpjes op het dak.
Een klober ventilatiepan valt onder de panelen
Dan kan je daarover heen een paneel leggen.
Of die pan geschikt is ligt ook aan waar de huidige pijpje van is.

Leg ook panelen naast je dakraam in landscape. Dat blijkt onbenut te blijven

Vreemd dat iemand van tweakers dit wel ontdekt en de installateur niet dat er een (wtw?) pijpje zit.
Benieuwd hoe ze dit op denken te lossen bij het plaatsen van de panelen.
Vooral solaredge is kritisch in het minimaal aantal panelen/optimizers, dus naderhand de opzet wijzigen kan je nog al duur komen te staan met (te) weinig opwek en tegenvallende resultaten.
S440 en short string heeft al 9 panelen in de zon nodig. Terwijl er maar 8 in de zon liggen volgens offerte. Nog 1 eraf en het is kermis
https://knowledge-center....s-series-datasheet-nl.pdf

Maar steek zelf even wat moeite in opmeten (vanuit je dakraam) en tellen van dakpannen.

Dat is de basis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GIBKz_I6DwlZ7Y370pgZTrwd4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BurlCBKhU0iqUaqLziypA9AH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIN7vR3ZkLBQBuUwu8yH1XvmwBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MCoWN7K4PMPfxAAP0pUep1W.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn tip:
maximaliseer het aantal panelen op schuin en platdak en neem een 3-fase SMA met 2 onafhankelijke strings
Panelen kosten maar weinig tegenwoordig, de rest is duur.
Deze trinas geven een wat hoger Vmpp dus beter geschikter voor een 3-fase stringomvormer
https://www.stralendgroen...al-glass-all-black-445wp/
Met deze tool kan je je setup controleren

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2025 13:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1