Isoleren - wel/geen koudebrug - gipsplaatschroef door folie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eg2ie
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-05 10:06
In de komende dagen gaat een bedrijf ons dak isoleren en ik heb 4 vragen m.b.t. de werkzaamheden.

Het gaat overigens over een jaren 30 huis met mansardedak met een open opbouw, dus:
pannen, panlatten, dakbeschot

1.
Op de bovenverdieping staan 2 (niet dragende) dubbel gemetselde muren. Deze muren staan tegen het dakbeschot aan. Nu denk ik dat de muur voor een koudebrug gaat zorgen. Wanneer ik het muurgedeelte dat tegen het dakbeschot staat inkort (lees wegspijpen) zal dit de stevigheid van de muur beïnvloeden. Dat zou weer reden zijn om het zo te laten. Indien het dus niet noodzakelijk is wil ik het muurtje liever laten staan.

Ik ben heel benieuwd hoe anderen dit zien? Gaat dit voor een koudebrug zorgen of valt dat allemaal wel mee en kan de muur zo blijven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQIMylEZ7zAVVPqNEarfkXH031g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dP5mndisWvPDqfHuaHadGnkz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Tg-5vwN7O5cfvjmwAwOR78isoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scsyVDnc4glluPeEBJoEgMvm.jpg?f=fotoalbum_large

2.
Op sommige plekken op de bovenverdieping was er reeds geïsoleerd en dat is nog niet zo lang geleden gedaan. Wij gaan het helemaal opnieuw doen zodat alles hetzelfde is, qua materiaal maar ook handig dat het raggelwerk netjes doorloopt.
Wat me opvalt aan de bestaande isolatie is dat er een soort houtvezelmatje op de dakgordingen en vloer zijn aagebracht. Ik vermoed dat dit gedaan is om koudebruggen te voorkomen (zie fotos)?. Ik ben in de veronderstelling dat wij het raggelwerk (met daaronder de dampremmende folie) direct op de dakgordingen kunnen aanbrengen.
Dient er er nog extra isolatie tussen de dakdording en het raggelwerk geplaats te worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_zM8HL7h2Xv8chYxrpS2pG8RVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFqGqhPdSZwCgXf01OUgk5DZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0b4fFppwMdZbaOtVJ5FE03VdX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uqk1gSkjUYG9prqvbJ88zbxB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEs5K825Qll2yp7bBe1sxHz4RuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gh2Vf3O0zmaQyRBrcAPYauyd.jpg?f=fotoalbum_large

3
De vloer op de bovenverdieping loopt door tot op de binnenmuur. Daarna ligt er een plank op de buitenmuur en deze loopt over de spouw naar de binnenmuur. Wanneer we gaan isoleren (knauf 032, 15mm) zal deze isolatie doorlopen tot over de buitenmuur. Ik verwacht dat we hier dus ook een koudebrug hebben. Zie foto's. Heeft iemand ideeën hoe ik hier het beste een koudebrug kan voorkomen? De raggels komen aan/op de plank die nu van de buitenmuur naar de binnenmuur lopen, moet hier eerst een strookje isolatie (bv die houtvezelmatjes op)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxGogOEf6TR_c9o2RQcrMAQ2FXg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lyuMEfO8svGdedr13J9ckI5X.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAtQcuGgrH2GA7ZSP7_kKAeUCXM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/puOBacaGSHPYFnoELp3eaCtX.png?f=fotoalbum_large

4
Ik lees dat het gebruikelijk is om bij 12,5mm dikke gipsplaten 35mm lange schroeven te gebruiken. Wanneer je een dampremmende folie gebruikt i.c.m. standaard raggels van 22mm dan gaan de schroeven dus door je folie. Dit lijkt me niet de bedoeling maar dit lijken wel vrij standaard maten? Of zijn die kleine gaatje geen probleem 8)7

Gr. Coen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:05
1. koudebrug ja. Muur omgooien en houtskelet muurtje er voor in de plaats en dan los je het op.
2. hout geleid slecht temperatuur, die rachels zullen dus wat kou transporteren maar dat is meer heel weinig. Hou in gedachte dat je dit bijna niet 100% koudebrugvrij kunt doen. Extra isolatie tussen rachel en dak kan maar hoe zet je dat vast? schroef erdoorheen? is weer een koudebrug, en nog 1 van metaal ook.
3. zie punt 2
4. dat gaatje ontstaat op een plek waar je je gips vastklemt tegen een rachel. het gaatje in de folie zit dus direct weer 'dicht'.

Toevoeging 1, denk na over klimaatfolie, als je ooit je dak van buiten gaat vernieuwen dan heb je door nu klimaatfolie te gebruiken de mogelijkheid oom ook buiten nog een laag isolatie aan te brengen.
Toevoeging 2, denk na over een dampopen constructie. Dampdicht werken is veel moeilijker dan dampopen. Daarnaast veranderd met een dampopen constructie je binnenklimaat positief.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eg2ie
Bedankt voor je reactie! Duidelijk verhaal, scheelt ook weer veel wek met al die extra matjes.
Ik denk dat ik de muur in dat geval doorslijp (20 cm van het dakbeschot losmaak) en de isolatie, folie en gips probeer door te laten lopen achter de muur. Dan loopt de isolatie daar in ieder geval door.

Voor de folie ligt nu de "Miofol 125 S Dampremmende folie" klaar.
Van buitenaf isoleren zal bij dit oude huis niet heel makkelijk worden verwacht. Over een jaar wil ik zeker nog een folie onder de pannen plaatsen i.v.m. lekkages. Dat zal dan dus een dampdoorlatende folie richting de buitenkant moeten worden.
Is van buitenaf isoleren met de "Miofol 125 S" (binnenkant) helemaal uitgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:05
eg2ie schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:19:
Bedankt voor je reactie! Duidelijk verhaal, scheelt ook weer veel wek met al die extra matjes.
Ik denk dat ik de muur in dat geval doorslijp (20 cm van het dakbeschot losmaak) en de isolatie, folie en gips probeer door te laten lopen achter de muur. Dan loopt de isolatie daar in ieder geval door.

Voor de folie ligt nu de "Miofol 125 S Dampremmende folie" klaar.
Van buitenaf isoleren zal bij dit oude huis niet heel makkelijk worden verwacht. Over een jaar wil ik zeker nog een folie onder de pannen plaatsen i.v.m. lekkages. Dat zal dan dus een dampdoorlatende folie richting de buitenkant moeten worden.
Is van buitenaf isoleren met de "Miofol 125 S" (binnenkant) helemaal uitgesloten?
Als je dampdichte folie binnen gebruikt dan moet de rest van je hele constructie dampopen blijven. Van buiten isoleren kan dus wel maar dan dampopen. Dat is voor veel aannemers een uitdaging. Die kennen allemaal alleen Renopir. Dat is dampdicht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eg2ie
@No Hands, ik ga de dampremmende folie toch even ruilen voor klimaatfolie. Kost een paar tientjes meer maar geeft dus wel meer flexibiliteit in de toekomst. Waarom zou je (met de komst van klimaatfolie) dan uberhaupt nog kiezen voor een dampremmende folie?

Hoe zit het bij het badkamer gedeelte? Daar zou je een dampdichte folie moeten gebruiken, toch? Dan heb je nog steeds het probleem (bij isoleren vanaf de buitenkant) dat aan beide kanten het dicht zit en eventueel vocht geen kant in kan? Dat vocht zou er in theorie natuurlijk niet moet zitten, want beide kanten zijn dicht.

[ Voor 9% gewijzigd door eg2ie op 16-02-2025 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
eg2ie schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:23:
@No Hands, ik ga de dampremmende folie toch even ruilen voor klimaatfolie. Kost een paar tientjes meer maar geeft dus wel meer flexibiliteit in de toekomst. Waarom zou je (met de komst van klimaatfolie) dan uberhaupt nog kiezen voor een dampremmende folie?
  1. Ontwetendheid,
  2. Kosten (aangenomen werk),
  3. Zeker weten dat je niet meer aan de buiten kant wil isoleren ( of dat dampopen gaat doen).
  4. materiaal keuze: Als je een dampdichte isolatie of afwerking wil heeft klimaatfolie geen meerwaarde maar folie opzich kan dat nog wel hebben voor luchtdichting.
Hoe zit het bij het badkamer gedeelte? Daar zou je een dampdichte folie moeten gebruiken, toch? Dan heb je nog steeds het probleem (bij isoleren vanaf de buitenkant) dat aan beide kanten het dicht zit en eventueel vocht geen kant in kan? Dat vocht zou er in theorie natuurlijk niet moet zitten, want beide kanten zijn dicht
dan wordt het vocht via een andere plek waar wel klimaatfolie zit afgevoerd (mits het in verbinding staat natuurlijk) als je dak volledig wordt ingenomen door een badkamer zou ik voor een andere oplossing kiezen. Dan kan je bv kiezen uit een warm dak, of de oude methode van een koud dak (dus met ventilatie) kliaatfolie is mooi spul en vroeger noemde we het toverfolie (omdat niemand begreep hoe het werkte) maar het kan niet echt toveren ;) ik heb ook nog wel een opbouw met klimaatfolie + dampdichte folie maar dat is zelde nodig dat is vooral om mensen gerust te stellen. of als je heel erg veel vocht verwacht.

PS: 25 mm schroeven zijn echt lang zat voor 1 gipsplaat

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 16-02-2025 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:57
@eg2ie badkamer heb ik later gedaan. Dus eerst alles met klimaatfolie en de dampdichtefolie er 5 cm onder zodat ertussen kan ventileren.
Mijn badkamer is dus totaal dampdicht.

diskeltische lurker

Pagina: 1