Draaikiepraam gaat niet meer open

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco_1968
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-03 00:15
Goedendag,

Sinds enige tijd krijg ik mijn draaikiepraam in de badkamer niet meer open. Zo'n twee jaar geleden heb ik al het hang- en sluitwerk vervangen inclusief de gehele vergrendeling. Waar ik destijds tegenaan liep was dat er ter hoogte van de grendel een nok moest zitten die een palletje maar binnen duwde op het moment dat je het raam dicht deed. Die nok zat er niet en ik heb toen iets in het kozijn gelijmd wat het probleem oploste. Ik vrees dat die nok (half) los is gekomen. Normaal gesproken had dat geen probleem geweest want dan zou het raam gewoon niet vergrendelen maar helaas was deze constructie niet bestand tegen een puber die zich niet wilde laten dissen door een raam ! :'(

Ik heb van alles geprobeerd. Resultaat is dat het raam ook niet meer volledig in het scharnier linksboven zit maar open gaan...ho maar! Op basis van een ander topic en iets wat ik zelf ook al bedacht had heb ik geprobeerd een metalen beugel met een hoek van 90 graden tussen het raam en het kozijn te plaatsen en dat naar beneden te bewegen in de hoop de pal te vinden en die in de "open"-stand te krijgen. Helaas nog geen succes.

Is er iemand die een goed idee of een oplossing heeft? Op de foto's de grendel in een soort halve stand en het metalen beugeltje. Foto's van het raam open heb ik helaas niet.

Thx! Marco.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEu4ZBFUHx_Kb1sYLoU7_WJfvUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOirmt1ZiJbNDebzNiM4rUIs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIT7WsmqqeiLedjlwv8O7Ernya0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgI0LrPVJXmpWcCfJ1ejOBrW.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marco_1968
Het probleem is inmiddels opgelost door een professional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:59
Enig idee hoe het probleem ontstaan was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:06

Amphiebietje

In de blubber

Toke_gt schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:01:
Enig idee hoe het probleem ontstaan was?
Zo te lezen een puber:
marco_1968 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:38:
Normaal gesproken had dat geen probleem geweest want dan zou het raam gewoon niet vergrendelen maar helaas was deze constructie niet bestand tegen een puber die zich niet wilde laten dissen door een raam ! :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 09:57
Ik denk dat we allemaal een wijze les hebben geleerd.

Begin niet aan pubers. Sla die stap in de ontwikkeling gewoon over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:59
Amphiebietje schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:28:
[...]

Zo te lezen een puber:

[...]
Jaja, dat had ik al gelezen, maar vroeg me af wat er dan precies gebeurde waardoor dat raam vast kwam te zitten. En hoe het dan weer los kwam. Zou hier namelijk ook wel kunnen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22
Toke_gt schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:00:
[...]

Jaja, dat had ik al gelezen, maar vroeg me af wat er dan precies gebeurde waardoor dat raam vast kwam te zitten. En hoe het dan weer los kwam. Zou hier namelijk ook wel kunnen gebeuren.
Meestal krijg je zo'n raam wel weer los door te rammelen met de klink.

Eenmaal los zorgen dat alles weer soepel loopt voor het raam weer te sluiten.

Meestal is het namelijk gewoon gebrek aan onderhoud met te veel vuil en te weinig smering. Dat is anders dan de topicstart waar een missend onderdeel wordt genoemd.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 05-03-2025 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

Wat er in de praktijk met zo'n raam gebeurd, is dat het frame getorst wordt. Het hele raam kan dus iets buigen waardoor niet alle hoeken te gelijkertijd in het kozijn terecht komen waardoor je dit soort situaties kunt hebben.

Als je dat probleem weer hebt, ga dan niet met grote kracht het hang-en-sluitwerk forceren. Maar probeer het frame te buigen zodat het raam weer in het kozijn terecht komt. (Vaak moet je op ongeveer op 1/3 hoogte van bovenaf gemeten de scharnierkant naar je toe trekken, en de andere kant naar het kozijn duwen.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marco_1968
Uiteindelijk is niet helemaal duidelijk geworden wat de oorzaak was. Mijn vermoeden dat de nok die ik zelf in het kozijn had geplaatst was verdwenen, bleek niet het geval. Het vermoeden is dat dit er toch wel iets mee te maken had. Het was uiteindelijk een homemade bouwsel dus niet perfect op elkaar afgestemd. De monteur is toch nog een goeie 10, 15 minuten bezig geweest om het raam open te krijgen en heeft uiteindelijk de pal die ervoor zorgde dat het raam niet meer open ging, verwijderd. Die is niet strikt noodzakelijk.
De besproken puber treft achteraf dus geen blaam. 😇
Pagina: 1