Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUPat
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-02 10:40
Mijn aannemer heeft mij een nieuwe boiler aangesmeerd. Het is een Fais Boiler van 150L en heeft een vermogen van 1800W. Nu was ik mijn verbruik aan het controleren, want deze lag aanzienlijk hoog de laatste tijd. En zag via fluvius dat ik om de 4uur ongeveer zware pieken had in mijn verbruik (zie foto). Alle andere pieken zijn verantwoord maar de rode omcirkelde niet. Zou het kunnen dat het gewoon de boiler is die het water warm houd? Of kan iemand mij hier meer uitleg over geven...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GilpS_CJ2EbP8f3EutfqwbFXwzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1HY0BQoMHt2XSeNWizqOcVOA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door DUPat op 14-02-2025 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een kWh warmt 150 liter water 5.75 graden op (bij COP1, wat deze boiler op zijn best doet, verliezen daargelaten)

Als je pieken ziet die over de 1800W heen gaan, dan is er iets mis. Als je een verbruik zit van 1.8kWh na een flinke douchebeurt, dan is dat te verwachten. Trek je de boiler leeg, dan is de boiler (volgens specs fabrikant) zo'n 5.5 uur bezig om de boel weer op temperatuur te krijgen.

Je ziet hier verbruiken van zo'n 1.5-2 kWh en dat dan een uur of drie achter elkaar, zeg 5kWh totaal. Dat betekent een opwarming van zeg 28.75 graden (minder, want er zijn verliezen, maar voor het gemak)

Dat betekent ruwweg dat je bijvoorbeeld tussen tien en elf de boiler half hebt opgebruikt. Dan is die inderdaad drie uur bezig met opwarmen.

[ Voor 32% gewijzigd door pagani op 14-02-2025 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Dat is een normaal patroon bij een elektrische boiler die continu aan staat. Die piekjes 's nachts zijn van de stilstandsverliezen. Ook als je helemaal geen warm water tapt zie je dat de hele dag door terugkomen.

Er moet ergens op internet een tabel te vinden zijn van wat een gebruikelijk stilstandsverlies is bij een bepaalde energieklasse. Dan krijg je een indicatie of dat bij jou erg afwijkt.
Heb de link hier op Tweakers ook al eens gepost.

Heb hem alweer gevonden:
https://elektrischeboiler...dverlies-van-mijn-boiler/

[ Voor 15% gewijzigd door JukeboxBill op 14-02-2025 09:58 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verbazend dat iemand dit verbruik niet verwacht met zo'n grote boiler...
Een aannemer doet wat er wordt gevraagd dus is het een kwestie van geld (budget) of onwetendheid wat de alternatieven betreft (een warmtepompboiler met 1/3 van dit verbruik is overal te koop).
Als de boiler een stekker voeding heeft kan je het verbruik meten met een (slimme) meetstekker.

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-02-2025 10:02 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUPat
pagani schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:43:
Een kWh warmt 150 liter water 5.75 graden op (bij COP1, wat deze boiler op zijn best doet, verliezen daargelaten)

Als je pieken ziet die over de 1800W heen gaan, dan is er iets mis. Als je een verbruik zit van 1.8kWh na een flinke douchebeurt, dan is dat te verwachten. Trek je de boiler leeg, dan is de boiler (volgens specs fabrikant) zo'n 5.5 uur bezig om de boel weer op temperatuur te krijgen.

Je ziet hier verbruiken van zo'n 1.5-2 kWh en dat dan een uur of drie achter elkaar, zeg 5kWh totaal. Dat betekent een opwarming van zeg 28.75 graden (minder, want er zijn verliezen, maar voor het gemak)

Dat betekent ruwweg dat je bijvoorbeeld tussen tien en elf de boiler half hebt opgebruikt. Dan is die inderdaad drie uur bezig met opwarmen.
Vreemd genoeg heb ik tussen 10h en 11h30 de boiler helemaal niet gebruikt. Dus ik kan dit verbruik helemaal niet verantwoorden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUPat
Speedy-Andre schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:00:
Verbazend dat iemand dit verbruik niet verwacht met zo'n grote boiler...
Een aannemer doet wat er wordt gevraagd dus is het een kwestie van geld (budget) of onwetendheid wat de alternatieven betreft (een warmtepompboiler met 1/3 van dit verbruik is overal te koop).
De onwetendheid is volledig mijn schuld. Het probleem zit namelijk dat ik hiervoor een boiler van 100L had die 10jaar ouder was. En toen lag mijn verbruik veel lager.. Dus daarmee dat met wat vragen zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

DUPat schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:03:
[...]

De onwetendheid is volledig mijn schuld. Het probleem zit namelijk dat ik hiervoor een boiler van 100L had die 10jaar ouder was. En toen lag mijn verbruik veel lager.. Dus daarmee dat met wat vragen zit..
De boiler is de helft groter dan de vorige, echter regelt deze blijkbaar iets 'slimmer' volgens de fabrikant.
Hij zou alleen minder kunnen verbruiken indien de isolatie meer dan gemiddeld goed is.
Of hij is warmer ingesteld dan de vorige, dat scheelt ook aardig wat.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-02-2025 10:06 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:23

bert pit

asdasd

Ik zie een 150l Fais boiler met energieklasse C. Als dat hem is, en jouw vorige 100l boiler had een energieklasse A of B, dan verklaart dat een hoger verbruik. Het scheelt volgens de verbruikstabel heel veel in stilstandverlies.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUPat
bert pit schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:10:
Ik zie een 150l Fais boiler met energieklasse C. Als dat hem is, en jouw vorige 100l boiler had een energieklasse A of B, dan verklaart dat een hoger verbruik. Het scheelt volgens de verbruikstabel heel veel in stilstandverlies.
De vorige was niet van het zelfde merk. Het was een 100 of 80L boiler van Inventum die toch wel 10jaar oud was

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:23

bert pit

asdasd

DUPat schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:18:
[...]

De vorige was niet van het zelfde merk. Het was een 100 of 80L boiler van Inventum die toch wel 10jaar oud was
Ik snap je opmerking, maar 10 jaar oud wil niet automatisch zeggen dat het stilstandsverlies groter was. Het verlies heeft voornamelijk te maken met de isolatie.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Deze boiler is maar rond €400, een Inventum is een heel ander verhaal wat isolatie en prijs betreft (>€1000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUPat
Speedy-Andre schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:28:
Deze boiler is maar rond €400, een Inventum is een heel ander verhaal wat isolatie en prijs betreft (>€1000).
Klopt zo had ik het inderdaad nog niet bekeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

DUPat schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:32:
[...]

Klopt zo had ik het inderdaad nog niet bekeken...
Je kan uitrekenen of de meerprijs van een betere boiler het lagere verbruik compenseert of het zo laten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Die boiler heb je nu eenmaal, daar is niets aan te doen. Hooguit kan je er extra isolatie omheen maken. Maar sommige fabrikanten raden dat af.
Je kan de temperatuur lager instellen op b.v. 65 graden. Dat is hoog genoeg tegen legionella.
Bij zo'n grote boiler heb je minder kans dat bij verbruik de temperatuur te laag wordt t.g.v. bijvullen door koud water.
Als je genoeg hebt aan een nog lagere temperatuur van het boilerwater, dan zou je er ook een tijdklok op kunnen zetten die eens in de week een legionella run doet waarbij de temperatuur gedurende een paar uur hoger is dan 60 graden.
edit:

Dat laatste vergt dan wel wat eigen geknutsel, tenzij de boiler het ondersteunt.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 14-02-2025 11:11 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:29

silverball

De wagen voor moderne mensen

Het is waarschijnlijk best zuur nu je al een boiler hebt, maar bereken de terugverdientijd eens van een warmtepompboiler, die verbruikt maar 1/3 hiervan om water te verwarmen en is wellicht ook nog eens beter geïsoleerd.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die Inventum boiler zal een EDR80 of EDR81 geweest zijn. Als je die hebt vervangen omdat 'ie 10 jaar oud was is dat eeuwig zonde, want die dingen hebben een koper vat dat na 25 jaar nog steeds goed is. Element zit op de buitenkant van het koper vat waardoor deze niet verkalkt.
De boiler die je nu hebt heeft een stalen vat met anode die na een aantal jaren vervangen moet worden, anders gaat je vat roesten.

Je moet bijna 2x zoveel water warmhouden, als dat afkoelt kost het ook 2x zoveel stroom om het weer op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:54
Als pleister op de wond, als de boiler in jou geïsoleerde huis staat - in de isolatieschil dus- is het verlies niet echt verloren, heel anders als de boiler in een on-geïsoleerde garage zou staan.

Bij mij staat in een speciale gebouwde goed geïsoleerde kast een warmtepomp- boiler van 200 liter en heeft een stilstand verlies van 0.4 kWu per dag, 146 kWu per jaar.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1