Oven aansluiten op 16A

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chauber
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-05 20:54
Hallo, ik heb een nieuwe keuken besteld en ben aan het bekijken op welke zekering mijn oven aan te sluiten. Momenteel (huis zo gekocht) staat alles op 1 (frigo, oven, microgolfoven) maar nu ik verbouw, best alles 'correct' doen dacht ik. Maar op zich nooit problemen gehad.
Ik zou de oven willen alleen aansluiten op zekering Q op de foto, 16A. Goed idee of overbodig?
Microgolf zou ik diegene van de dampkap (samen met) aansluiten (20A, D op foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PE-cWNz-PwXkPMPW5mkXouhXHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVnz770TnKgd9I4vLN22l0HP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3LQMz2cMAm7cBSyxV-cpXQT1lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VoXA9Avrg8m2sGD4iTqccum2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yO91R0aSgsm3RCIQZJDtnr89Y9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrLwq2IULVPWqlYq3yRuH1pK.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:58
Ik ben geen expert, maar ik vind het een goed idee om zware apparaten een eigen groep te geven.
Hoewel dat piekvermogen vaak voor hele korte tijd is, kunnen deze dan vaak weer prima gecombineerd worden met lichtere apparaten.
Bijvoorbeeld een magnetron (microgolf) is prima te combineren met een afzuigkap (dampkap)

Ik heb zelf een oven die tot 3600W kan trekken, maar veel ovens gaan maar tot 2200W.
De 3600W doet ie alleen tijdens "versneld" voorverwarmen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-09 16:06
Ik heb mijn oven een eigen groep gegeven, als ik die op voorverwarmen zet (dus meer dan een piek, dat duurt meerdere minuten) trekt hij die 16A ook vol (ik heb op alle groepen energiemeting zitten), dus daar kan dan niets meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:43
H is reserve, dus helemaal vrij voor je oven. Hoef je geen combinaties te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:42
Bedenk vooral welke apparatuur zet je gelijktijdig aan.
Nu heb je in de keuken:

D - WP - keuken stopcontacten - dampkap
O - kookplaat
Q - WP - keuken stopcontacten

Koelkast gebruikt vrij continue, met een kleine piek na openen van koelkast. (Piek 100W)

Magnetron is continue piek in gebruik (meestal 1500 of 2000W)
Oven heeft met name de piek tijdens voorverwarmen. (Standaard 2200W)
Dampkap is sterk afhankelijk van grootte (reken 500W)

Maar, je hebt ook nog andere apparatuur in je keuken staan. Alles dat "verhit" is typische een hoge piek verbruiker. Denk aan koffiezetter, waterkoker, kokend water kraan, soepmaker etc.

Mijn tip is met name de stopcontacten in 2 delen te verdelen. 20A is 4500W, dus op zich komt dat altijd wel goed. (Want je kan een tijd lang 4500W trekken voor zekering eruit gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chauber
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-05 20:54
Bedankt. Ik heb ook berekening gemaakt van andere apparaten, ik ben op zich altijd wel 'safe'. Nieuwe kabels leggen tot keuken is onmogelijk (dus reserve gebruiken geen optie).
Ik ga de oven gewoon op die 16A alleen aansluiten (ik vroeg mij gewoon af of 16A genoeg was), de rest kan op dampkap. Microgolf kan ik op anders aansluiten van 20A waar meer dan genoeg ruimte is.
Pagina: 1