Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-05 16:31
Hoi allen,

5 Maanden geleden zijn wij verhuisd, en daarbij hebben wij vloerverwarming aan laten leggen, zowel op de begane grond als de 1e verdieping. Wij hebben beneden de temperatuur constant op 20 graden, (en verlagen deze s’nachts niet), en boven op 18 graden. Ik ben zo erg geschrokken van het verbruik dat ik mij afvraag of het wel allemaal goed gaat. Wij zijn nu ongeveer 10-12m2 per dag kwijt in januari/februari tot nog toe.

De situatie is als volgt:

- 5 groepen vloerverwarming ingesteld op 35 graden (1e verdieping).
- 8 groepen vloerverwarming ingesteld op 40 graden (begane grond).
- Pomp is van Grundfos, en staat op een normale pompsnelheid (denk ik?)
- De CV ketel is van Intergas HRE, aanvoer temperatuur staat op graden
- 2 Onder 1 Kap woning uit 1958
- Beneden verdieping is c.a. 90m2
- 1e verdieping c.a. 50m2

Iemand tips qua instellen, of staat het zo allemaal goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:35
Hoe is je huis geïsoleerd?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Afhankelijk van je isolatie, klinkt dit niet als een uitzonderlijk verbruik voor een huis uit 1958 wat constant op 18/20 wordt gehouden in de koudste maanden van het jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waarom vind je het verbruik hoog, heb je een bepaalde referentie of verwachting?
Ik vind het wel meevallen voor een woning uit 1958 eigenlijk.

Ter referentie onze woning (tweekapper 2023, vloerverwarming, 19 graden beneden, boven niet nodig om te verwarmen, HRE-ketel, bijstoken met houtkachel) in januari 4,7 m3 per dag en ik wil binnenkort de ketel nog gaan tweaken.

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 14-02-2025 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Hoe hoog staat de temperatuur van de ketel voor de vloerverwarming? En met welk vermogen?

Ik vind je verbruik zo op het eerste gezicht ook niet extreem hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
Fors huis, uit 1958, in het koudste deel van het jaar.

Ik vermoed dat het verbruik eigenlijk aan de lage kant is voor een huis van dat bouwjaar, ingestelde temperatuur en oppervlak.

Hoeveel m2 is het huis, hoe is de isolatie van muren, dak en vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Schuimbeton gestort, op zolder is het dak geïsoleerd, en de plafonds zijn ook geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Bryanvdhoef schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:58:
[...]

Schuimbeton gestort, op zolder is het dak geïsoleerd, en de plafonds zijn ook geïsoleerd.
Ok. Welk energie label hangt eraan? Hoe zou je het zelf beschrijven?
Als je de verwarming bv ‘s avonds uitzet, hoeveel graden temperatuur verlies je dan per uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Cheesy schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:57:
Waarom vind je het verbruik hoog, heb je een bepaalde referentie of verwachting?
Ik vind het wel meevallen voor een woning uit 1958 eigenlijk.

Ter referentie onze woning (tweekapper 2023, vloerverwarming, 19 graden beneden, boven niet nodig om te verwarmen, HRE-ketel, bijstoken met houtkachel) in januari 4,7 m3 per dag en ik wil binnenkort de ketel nog gaan tweaken.
Ik zal je eerlijk zeggen, dit is de eerste keer dat wij vloerverwarming hebben in een woning, dus geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZksRstT4Kbf2Z9c3E4u3vZpJQgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ecct0iuKBKQ0yZlaWpCHFhgm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7AviqhDwo5AKFxdvIXtYhVEfBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtwcjWlVQbQc71CR7pAwWSJr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvYgwjAMzXIaGqNsS11YhkPFZEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5nlu68OKj9a0rD4PzQoPkS0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPxy2pmTUfDfewO_PSSG_bDAqhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOqCF995fXMJNdOudanr7H5l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_BT0dZPIvKhoHiXbNn1POjP1JI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RnQhbxjUx7wLA9JP57yCqvIv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvXvD-TADcCqeXNtK64peJgUBH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Zzu0B0G2nAI4Nf45fpWHDLz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZmAN5yPR7dAgDPH65NXgWswQPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNCoqGkqBa0SjJZFv1F86fAj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Bryanvdhoef op 14-02-2025 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Het klinkt allemaal niet zo gek hoor. Zoals hierboven al aangegeven, je houdt een relatief groot huis 24/7 op relatief hoge temperaturen.

Geeft de cv ketel nog iets geks aan? Slaat die bv wel eens in storing of af? En met welke codes? Heb je inzicht in de temp / gas / water aanvoer temp vraag van je thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Tha Deo schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:57:
Hoe hoog staat de temperatuur van de ketel voor de vloerverwarming? En met welk vermogen?

Ik vind je verbruik zo op het eerste gezicht ook niet extreem hoog.
Ik heb wat foto's geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
olafmol schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:03:
Het klinkt allemaal niet zo gek hoor. Zoals hierboven al aangegeven, je houdt een relatief groot huis 24/7 op relatief hoge temperaturen.

Geeft de cv ketel nog iets geks aan? Slaat die bv wel eens in storing of af? En met welke codes? Heb je inzicht in de temp / gas / water aanvoer temp vraag van je thermostaat?
Nee, geen storing niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
olafmol schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:00:
[...]

Ok. Welk energie label hangt eraan? Hoe zou je het zelf beschrijven?
Als je de verwarming bv ‘s avonds uitzet, hoeveel graden temperatuur verlies je dan per uur?
Energielabel B, maar dit was voordat wij zonnepanelen hebben laten plaatsen.

Dat laatste moet ik even testen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:01

reiker

dan jij!

Hier is het gasverbruik nu zo'n 11-12 m3 per dag, voor een medium geïsoleerde vrijstaande woning uit 1974 met 100m2 vloerverwarming beneden en 40m2 matig verwarmd met radiatoren boven.
Dus al met al doe je het echt niet gek :)
Wil je echt besparen dan begin je met de temperatuur in je woning lager in te stellen, naar mijn mening zorgt de vloerverwarming al voor dusdanig comfort dat 18-19 graden ook prima voldoet. Maar ieder z'n eigen :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:38

Vliegvlug

Flight Simple

Bryanvdhoef schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:05:
[...]

Energielabel B, maar dit was voordat wij zonnepanelen hebben laten plaatsen.
Het wel of niet hebben van zonnepanelen gaat natuurlijk geen invloed hebben op je gasverbruik in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Vliegvlug schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Het wel of niet hebben van zonnepanelen gaat natuurlijk geen invloed hebben op je gasverbruik in dit geval.
Klopt, ik reageer alleen op een bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik snap het schrikken niet zo goed, woonde je hiervoor in een splinternieuwe gasloze en volledige zelfvoorzienende woning met overal 20cm aan isolatie?

12m3 in deze tijd van het jaar is helemaal niet vreemd, zeker als je de verwarming zo hoog hebt staan.
Wij wonen in een vergelijkbare woning, spouwmuurisolatie en vloer in de woonkamer geïsoleerd, en we zijn nu rond de 10 kuub gas per dag kwijt om het 18,5 graden te houden overdag en 15,5 's nachts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Vliegvlug schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Nee dat niet maar wel dat hij al energielabel B bereikt zonder zonnepanelen en nog een gasgetel. Met een warmtepomp en zonnepanelen zit dat gewoon op A en waarschijnlijk zelfs een paar plusjes erbij.

Ik zou een beetje op het stoken letten savonds terug naar 16 graden. Al uitzetten om 9 uur savonds dan blijft het tot half 11 nog warm vooral omdat je vloerverwarming hebt. Met minimaal comfort verlies denk ik dat je zo 20% minder hoeft te stoken.

[ Voor 5% gewijzigd door Galinsky op 14-02-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:12
Ik vraag me af waarom je schrikt van dit soort getallen.

Ik vind het op zich vrij normaal, ik zit iets lager dan jij maar stook lager (19 graden, als er niemand is overdag naar 17, 's nachts naar 15, geen vloerverwarming) . Ik zit op gemiddeld 10 m3 over de laatste 4 weken.

Ik kan je sowieso aanraden om regelmatig de meterstanden in vullen op iets als mindergas.nl, dan krijg je ook je verbruik gecorrigeerd naar buitentemperatuur en je kan zien hoe je verbruik is vergeleken met anderen die ongeveer hetzelfde soort huis hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Dit is de eerste keer vloerverwarming voor mij, dus als je van een huis komt die 40 jaar jonger was en de helft aan vloeroppervlakte is het even wennen.

Mindergas.nl goede tip!

Ik lees dus verschillende ervaringen met het terugzetten van de temperatuur s'nachts, omdat in de ochtend de vloerverwarming extra hard moet werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Als je vanaf dit punt wilt besparen op lopende kosten, je huis is zo te zien ideaal voor het installeren van een warmtepomp. Er is al vloerverwarming, er is al behoorlijk goed nageïsoleerd voor een huis uit dat bouwjaar (anders had je nu tegen getallen in de orde 30-50 m3/dag aan zitten kijken) en als je dit met 10-12 m3 op 20 graden houd in zijn geheel, terwijl de temperatuur rond de 0 zweeft, is dat prima uitvoerbaar.

Als de CV ketel ooit vervangen moet zeker iets om over na te denken.

Een warmtepomp halveert grofweg je lopende kosten - echter wel tegen een vrij forse investering.

[ Voor 14% gewijzigd door Wilke op 14-02-2025 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
Of nachtverlaging echt loont hangt af van hoe goed de isolatie is.

Je kunt het eens proberen natuurlijk. Niet verlagen met meer dan een graad, misschien anderhalf. En zoals hierboven gezegd, al vanaf 21:00 ofzo, want de massa van de vloer blijft warm. Dan om 5:00 of 6:00 al weer inschakelen, want het duurt even voor het weer opwarmt.

Dit loont vooral als je toch relatief veel warmte verliest tijdens de nacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:38

Vliegvlug

Flight Simple

Moet zeggen dat ik eigenlijk geen idee heb wat nu een hoog of laag gasverbruik is maar mogelijk heb je hier wat aan ter referentie.

Hoekwoning uit 1989, energielabel C met beneden HR++ glas en boven ouderwets dubbelglas.
Spouwmuur van bouw af voorzien van een dun laagje glaswol, dak gedeeltelijk (tot de vliering, niet de vliering zelf) geïsoleerd met 20cm glaswol.
Broodjesvloer met 20cm EPS van de bouw af.

Beneden vloerverwarming welke permanent op 19,5°C staat.
Boven radiatoren waarvan 2 met thermostaatknop.

Inhoud / oppervlakte
Uit taxatie:
De gebruiksoppervlakte is als volgt verdeeld:
- wonen : 139 m2
- overige inpandige ruimte: 55 m2
Indicatie bruto inhoud : 623 m3

Uit bouwkundige keuring:
Netto gebruiksoppervlaktes
1e woonlaag 96.3 m2
2e woonlaag 64.6 m2
Totaal 160.8 m2

Geen idee waarom dit van elkaar afwijkt eigenlijk :?

Er hangt hier een inefficiënte VR ketel en tapwater wordt gemaakt met een nog inefficiëntere boiler van 30 liter die verwarmd wordt door een verwarmingsspiraal waar CV water van de ketel doorheen wordt geleid middels een 3-wegklep.
Dat het een zeer inefficiënt systeem is heb ik me laten vertellen door de monteur die hier 4,5 jaar geleden de vloerverwarming kwam aanleggen, daarvoor zaten er ook radiatoren beneden.

Tapwater met gas is voor washok en badkamer, de keuken krijgt zijn warmwater via een elektrische boiler.

Gasverbruik de laatste 1,5 maand:
Gasverbruik - januari 2025
10,2 m3 per dag gemiddeld

Gasverbruik - tm 13 februari 2025
11,0 m3 per dag gemiddeld

En hier nog wat andere verbruiksplaatjes die ik nog in mijn Tweakers gallerij had staan:

Gasverbruik - februari 2021
11,9 m3 per dag gemiddeld

Gasverbruik - 2021

Gasverbruik - 2022

Gasverbruik - 2023

Gasverbruik 2024

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 14-02-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:50
Bryanvdhoef schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:58:
[...]

Zit hier nog een isolatie onder/tussen, of is het beton koud op het zand en VVW direct in het beton? Zo ben je natuurlijk indirect de aarde aan het verwarmen :)

Zoals anderen zeggen, is het gasverbruik niet gek. Wel zijn er mogelijk tal van verbeterpunten mogelijk betreffende isolatie, inregeling en overstap naar WP (monoblok/FE, alsjeblieft geen hybride laten aanpraten in jouw geval), zie de verschillende topics hier op dit forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Bryanvdhoef schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:24:
Dit is de eerste keer vloerverwarming voor mij, dus als je van een huis komt die 40 jaar jonger was en de helft aan vloeroppervlakte is het even wennen.

Mindergas.nl goede tip!

Ik lees dus verschillende ervaringen met het terugzetten van de temperatuur s'nachts, omdat in de ochtend de vloerverwarming extra hard moet werken?
Heb dit toevallig laatst getest met onze bovenwoning van 160m2 met enkel vloerverwarming en in deze periode een vergelijkbaar verbruik van 10-13m3/dag bij 19,5°.

‘s Nachts verlagen naar 18° en daarna in de ochtend laten opwarmen was nadeliger voor het verbruik dan het op een constante temperatuur te houden. Wat wel een positieve invloed had was het verlengen van de aanwarmtijd van de CV ketel.

Deze stond af-fabriek op 1 uur (waardoor hij dus het huis binnen 1 uur op temp moet brengen en hard moet werken). Deze heb ik verlengd naar 3 uur waardoor hij meer tijd krijgt en langzamer opwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Wel of niet nachtverlaging, evenals de vraag of dit veel of weinig gasverbruik is, hangt echt af van de isolatie van je woning. Daar zal je dus echt meer gevoel bij moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 13:38
Huis uit '74, label A+, cv-only, 192m3 voor januari, 18/20 graden. 20 maar van 18-22 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Zwartoog schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:38:
[...]

Zit hier nog een isolatie onder/tussen, of is het beton koud op het zand en VVW direct in het beton? Zo ben je natuurlijk indirect de aarde aan het verwarmen :)

Zoals anderen zeggen, is het gasverbruik niet gek. Wel zijn er mogelijk tal van verbeterpunten mogelijk betreffende isolatie, inregeling en overstap naar WP (monoblok/FE, alsjeblieft geen hybride laten aanpraten in jouw geval), zie de verschillende topics hier op dit forum
Er is schuimbeton gestort in een gedeelte van de woning. Dekvloer hier overheen gestort van 7cm dik, en dan de vloerverwarming erin gefreesd en afgesmeerd. De rest van de woning lag al beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artistiekeard
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-04 21:09
Je zou eens kunnen kijken naar een pompschakelaar voor je vloerverwarmings pomp, 2 vrienden hebben hier beide goede ervaringen mee.
Het schakeld de pomp automatisch aan/uit zodat de pomp niet 24u draait, dit verhoogt het comfort en verlaagt het verbruik.
Gewoon te vinden op Bol.com voor een paar tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
artistiekeard schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:39:
Je zou eens kunnen kijken naar een pompschakelaar voor je vloerverwarmings pomp, 2 vrienden hebben hier beide goede ervaringen mee.
Het schakeld de pomp automatisch aan/uit zodat de pomp niet 24u draait, dit verhoogt het comfort en verlaagt het verbruik.
Gewoon te vinden op Bol.com voor een paar tientjes.
Op het gasverbruik heeft dit geen enkele invloed.

Ook verhoogt dit natuurlijk niet het comfort, maar het verlaagt wel het elektriciteitsverbruik van de installatie, terwijl je er als het goed is niks van merkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:03
Gemiddeld gebruikt een huishouden in januari zo'n 16% van het jaarlijkse gasverbruik
320m³ in januari vertaalt zich dan naar een jaarverbruik van ca 2000m³

Dat is zeker niet weinig. Maar het is ook een grote en wat oudere woning. Die bovendien vrijwel volledig verwarmd wordt. Het verbruik past daarmee prima bij de situatie.

Ja, natuurlijk is terugdringen mogelijk. De makkelijkste stap daarin is simpelweg minder verwarmen. Ofwel door de temperatuur lager te zetten, ofwel door er voor te kiezen niet alle ruimtes tot 18-20 graden te stoken.

Daarnaast kun je met instellingen nog wat winnen. Aanvoer en vooral de retourtemperatuur van de cv-installatie zo laag mogelijk zien te krijgen. Dan kan de HR ketel tenminste echt goed condenseren. Met een hoge retourtemperatuur is een HR ketel niets beter dan een VR-ketel.

En het echte werk zit hem in het grondig aanpakken van de isolatie rondom. Tochtstrips, spouwmuurisolatie, vloer en dakisolatie, Triple glas, isolerende deuren etc.

En het feestje wordt compleet wanneer je, nu er toch overal vloerverwarming ligt, een warmtepomp neerzet en van het gas af gaat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bryanvdhoef schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:24:

Mindergas.nl goede tip!

Tja in 1998 was de isolatie redelijk op orde, je huidige woning klinkt wel geschikt voor een warmtepomp. Want bij een warmtepomp geldt dat bij een groter verbruik de terugverdientijd korter is vanwege de hoge investering.
Kost ca 10-12k , daarna bespaart het zo'n 1200 euro per jaar.
Als de cv ketel niet vervangen hoeft te worden zou ik hem nog laten hangen.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 15-02-2025 14:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:31

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Bryanvdhoef schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:52:
5 Maanden geleden zijn wij verhuisd, en daarbij hebben wij vloerverwarming aan laten leggen, zowel op de begane grond als de 1e verdieping. Wij hebben beneden de temperatuur constant op 20 graden, (en verlagen deze s’nachts niet), en boven op 18 graden. Ik ben zo erg geschrokken van het verbruik dat ik mij afvraag of het wel allemaal goed gaat. Wij zijn nu ongeveer 10-12m2 per dag kwijt in januari/februari tot nog toe.
Waarom verlaag je hem savonds niet? (ik heb ook vloerverwarming en doe dit ook) Er kan best een graad vanaf laat in de avond. En je bouwt het dan weer langzaam op in stapjes per halve graad. Dus bijvoorbeeld tijd 21:00. 19.00 graden instellen en om 5:00 weer 19.5 instellen en 7:00 weer 20.0.

Dit moet je uiteraard even testen misschien kan zelfs 2 graden er af. (meer moet je echt niet doen)

https://www.milieucentraa...verwarming-wandverwarming

[ Voor 9% gewijzigd door TheDudez op 15-02-2025 14:28 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-05 09:21

Jan2023

KISS

@Bryanvdhoef
Ik lees nergens hoe hoog de Intergas ketel is ingesteld voor de verwarming ?
Uit de photo,s kan je dat niet opmaken.
Max 40 graden is de limit voor VVW , dus veel hoger hoeft je Intergas niet te stoken , kost je alleen maar gas.
En die naregeling heb je daar zelf voor gekozen of heeft de installateur je dat aangesmeerd ?
Staat dat allemaal wel vol open ?
Zie daar diverse regelaars waar allemaal woonkamer op staat , dat heeft toch geen enkele zin .
Vol open die dingen en beter nog verwijderen.
En geloof mij , gewoon 24/7 op dezelfde temperatuur werkt toch wel het beste met vvw.
VVW in een stevige betonvloer is gewoon veel te traag om vaak te fluctueren in temperatuur.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Nogmaals, we kunnen pas realistisch advies geven als we weten wat het warmteverlies van je woning is. Dat kan je heel erg ingewikkeld berekenen, maar je kunt ook ergens rond 23.00 je thermostaat op 15 graden zetten en dan kijken wat de temperatuur in de ochtend is. Hoeveel graden warmte je huis verliest over x uur geeft best een goede indicatie.

@Bryanvdhoef zou je dat vannacht eens kunnen doen en het resultaat morgen met ons delen? :)
Pagina: 1