Advies: Gezinsauto lange bestuurders tot 12/14k

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebru
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 30-04 15:56
Hoi Allemaal,

Voor het kopen van een eerste auto heb ik advies nodig. Ik ben zelf tegen de 2 meter en mijn vriendin is ook niet de kleinste. Ook moet er een kleuter op de achterbank passen. Rijden nu veel in een UP! en les gehad in een golf, maar VW is buiten budget en volgens mij geen aanrader in de stad (Polo en Golf worden veel gestolen)
  • Budget: Tot ongeveer €14k (maar mag natuurlijk ook minder zijn - afhankelijk van opties)
  • [Gebruik: Wonen in een grote stad, geen woon-werkverkeer. Vooral ritten door Nederland naar familie (wonen wel ver uit elkaar) en hopelijk vakantie (Italië)
  • Ruimte: Beide lang, dus ruimte voor is nodig, ook de achterbank kan niet te krap met een groeiende kleuter die erachter moet zitten (niet perse voor volwassene ruimte, maar bij bijvoorbeeld de UP! moet de stoel zover naar achter dat er niks overblijft).
  • Geen automaat, beide beginnend bestuurder dus moeten juist vlieguren maken :)
  • Veiligheid opties graag zo uitgebreid mogelijk vanwege de kleine
  • Parkeersensoren graag
  • Geen eisen omtrent navigatie/multimedia
Vanwege bovenstaande opties kijk ik zelf vanaf bouwjaar 18/19 en kom ik zelf vaak uit bij Skoda fabia combi, Daarvan lees ik wel dat de ruimte achter zeer beperkt is en dat de koppeling erg hoog aangrijpt. Weet ook niet of de combi variant veel uitmaakt in de stad in vergelijking met de hatchback.

Advies is welkom waar ik een beetje op moet letten. Gezin blijft 3, dus is een auto voor een lange tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door jebru op 14-02-2025 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:02
Ik dacht ook gelijk een een station van Skoda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:02
Go ev6 bedoelt de Octavia.

Ik zou zelf ook kijken naar een Kia Sportage, al is die wel moeilijker parkeren doordat hij vrij lang is.

Heb je grote kofferbak nodig? (Gezien je fabia noemt, die heeft giga kofferbak).
Heb je een afkeer van automaat (de koppeling is een pedaal dat veel heen en weer gaat, zonder dit pedaal kan stoel 5 cm dichterbij, klinkt weinig maar kan verschil maken voor achterbank, 15 of 20 cm knieruimte is groot verschil).

Is enige reden voor kleine auto dat jullie in stad wonen? Of ook wegenbelasting etc? Want als het enkel 1x per week parkeren is omdat je terug komt van familiebezoek is een grote auto geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:34
Als je in de randstad woont, zou ik voor een automaat gaan. Mijn vrouw had ook dat “ik wil geen automaat” gevoel maar heeft nu best spijt. Het is toch wel super fijn als je bv veel in files of langzaam rijdend verkeer staat. Zeker als je lang bent.
Plus dat een automaat steeds gangbaarder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebru
99ruud99 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:53:

Ik zou zelf ook kijken naar een Kia Sportage, al is die wel moeilijker parkeren doordat hij vrij lang is.

Heb je grote kofferbak nodig? (Gezien je fabia noemt, die heeft giga kofferbak).
Heb je een afkeer van automaat (de koppeling is een pedaal dat veel heen en weer gaat, zonder dit pedaal kan stoel 5 cm dichterbij, klinkt weinig maar kan verschil maken voor achterbank, 15 of 20 cm knieruimte is groot verschil).

Is enige reden voor kleine auto dat jullie in stad wonen? Of ook wegenbelasting etc? Want als het enkel 1x per week parkeren is omdat je terug komt van familiebezoek is een grote auto geen probleem.
Geen automaat heeft meer te maken met de rijervaring (km maken in schakel graag) en budget. Kleine auto heeft alleen te maken met in de stad wonen, maar aangezien we weinig ritjes in de stad zullen maken zal het inderdaad alleen uitmaken qua wegenbelastin en niet parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebru
olafmol schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:57:
Als je in de randstad woont, zou ik voor een automaat gaan. Mijn vrouw had ook dat “ik wil geen automaat” gevoel maar heeft nu best spijt. Het is toch wel super fijn als je bv veel in files of langzaam rijdend verkeer staat. Zeker als je lang bent.
Plus dat een automaat steeds gangbaarder wordt.
Snap ik, maar de wens is om eerst wat km te maken in een benzine/schakel, ook qua budget zit je dan wat ruimer volgens mij qua opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:16
Zelf ook 2 m en ik rij in een Opel Astra TYPE K uit 2018 In de innovation uitvoering met de sportstoelen en deze heeft ongelooflijk veel beenruimte en dan zelfs nog wat plek achterin hier kan je kiezen voor een hatchback of een station het zou een mooie optie zijn voor jullie.

Verder is mijn tip voor jullie zijn ga vooral naar dealers en ga zitten In de autos want het ene model is het andere niet en soms kan met een update van het interieur ineens de ruimte heel erg beperkt zijn. Zo reed ik voorheen en Ford focus en Toen ik in het nieuwe model stapte om die uit te proberen bleek dat ik daar helemaal niet meer in kan zitten terwijl ik In de oude prima zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:28

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jebru schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:44:
Vanwege bovenstaande opties kijk ik zelf vanaf bouwjaar 18/19 en kom ik zelf vaak uit bij Skoda fabia combi, Daarvan lees ik wel dat de ruimte achter zeer beperkt is en dat de koppeling erg hoog aangrijpt. Weet ook niet of de combi variant veel uitmaakt in de stad in vergelijking met de hatchback.
Ik heb een Fabia III Combi uit 2017, een saaie witte ex-lease in de Joy-uitvoering.

Niks op aan te merken, gekocht met 44K, staat nu iets over de 100K met probleemloze kilometers.
Verbruik zo'n 1:18 - 1:20..iets meer volgeladen op vakantie natuurlijk...maar ook 1:21,5 gehaald.
Het koppelingsverhaal over hoog aangrijpen herken ik niet.

Achter is de ruimte wat beperkter waarin je voorin totaal niets van merkt. De achterbak is weer lekker groot.

Kijk anders eens naar de Skoda Rapid, die heeft wat meer ruimte op de achterbank zonder achterin daar veel op te verliezen. De Rapid is volgens mij iets langer maar smaller. De Rapid is inmiddels vervangen door de Scala.

Ik koos de Fabia vanwege het iets modernere uiterlijk.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebru
Fraggert schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:54:
[...]

Ik heb een Fabia III Combi uit 2017, een saaie witte ex-lease in de Joy-uitvoering.

Niks op aan te merken, gekocht met 44K, staat nu iets over de 100K met probleemloze kilometers.
Verbruik zo'n 1:18 - 1:20..iets meer volgeladen op vakantie natuurlijk...maar ook 1:21,5 gehaald.
Het koppelingsverhaal over hoog aangrijpen herken ik niet.

Achter is de ruimte wat beperkter waarin je voorin totaal niets van merkt. De achterbak is weer lekker groot.

Kijk anders eens naar de Skoda Rapid, die heeft wat meer ruimte op de achterbank zonder achterin daar veel op te verliezen. De Rapid is volgens mij iets langer maar smaller. De Rapid is inmiddels vervangen door de Scala.

Ik koos de Fabia vanwege het iets modernere uiterlijk.
Ik lees inderdaad veel goede ervaringen met de skoda fabia combi, dus vandaar dat die steeds terugkomt. Ook qua veiligheid opties e.d. Is de ruimte achterin wel voldoende voor kinderen? want dan is die bak extra ruimte natuurlijk fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

99ruud99 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:53:

Niet correct, als ik even dezelfde generatie auto pak is de Octavia 20cm langer dan de Sportage. De Sportage is wel iets breder; https://www.carsized.com/...vs-kia-sportage-2010-suv/

Ik zou inderdaad ook kijken naar een Skoda Octavia Combi liggend aan de huidige prijzen kun je een beetje spelen met de generatie (model), km-stand en uitvoering. Skoda heeft gewoon hele praktische auto's. De Rapid is overigens op zichzelf een incourant model, nu weet ik niet of die incourantie in afschrijving voornamelijk door de eerste eigenaar betaald wordt of later. Alternatief bij Skoda is de Fabia Combi, ik twijfel hierin even in de lengte voorin, maar daar kom je met één proefrit al achter.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebru
sebastiaan89 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:32:
Zelf ook 2 m en ik rij in een Opel Astra TYPE K uit 2018 In de innovation uitvoering met de sportstoelen en deze heeft ongelooflijk veel beenruimte en dan zelfs nog wat plek achterin hier kan je kiezen voor een hatchback of een station het zou een mooie optie zijn voor jullie.

Verder is mijn tip voor jullie zijn ga vooral naar dealers en ga zitten In de autos want het ene model is het andere niet en soms kan met een update van het interieur ineens de ruimte heel erg beperkt zijn. Zo reed ik voorheen en Ford focus en Toen ik in het nieuwe model stapte om die uit te proberen bleek dat ik daar helemaal niet meer in kan zitten terwijl ik In de oude prima zat.
Deze Opel had ik nog niet voorbij zien komen, dank je!. De Ford focus stond wel op de lijst, dus die info is goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heel andere optie is een Dacia Logan MCV, echt een totaal ander prijskaartje en kom je met net iets meer dan 1/3e van je budget uit de voeten. Voordeel is wel beginnend bestuurders, verzekering is laag. Als je hier met een bumper iets raakt is dat ook wat minder duur dan bij een auto uit de VAG-stal.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:37

Typhone

Who Dares Wins

Ik snap dit niet of compleet niet:
Vanwege bovenstaande opties kijk ik zelf vanaf bouwjaar 18/19
Welke speciale opties zijn er genoemd die niet op auto's vanaf 2010 zitten?

Ik ben iets kleiner dan jij bent maar ik zou de Fabia meteen links laten liggen en naar een Octavia gaan kijken.
Daarnaast: iets ouder is een Superb ook wel prettig maar ik weet niet in welke stad je woont. Het kind gaat ook groeien en de ruimte achterin gaat zeer snel beperkt worden.

Zie hier een handgeschakelde Skoda Octavia met jouw opties. Je kunt ze iets goedkoper vinden (12k aanhouden als je over de grens kijkt, wat ik adviseer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:28

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jebru schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:04:
[...]

Ik lees inderdaad veel goede ervaringen met de skoda fabia combi, dus vandaar dat die steeds terugkomt. Ook qua veiligheid opties e.d. Is de ruimte achterin wel voldoende voor kinderen? want dan is die bak extra ruimte natuurlijk fijn.
Ik heb overigens de 1.2TSI.....heerlijke motor......zuinig maar op vakantie in de bergen met een volle wagen oomph genoeg d:)b

Ik heb geen kinderen maar de vorige eigenaar wel, bleek uit de stukjes speelgoed die ik onder de bank aantrof :+

AFAIK is die Fabia achterin ruim zat, ik rijd er af en toe in met zijn 4en (ouders achterin) en dat gaat prima, de zit is goed en kinderen hebben zeker in de breedte plek zat.

Die Fabia tikt alle boxjes aan bij je, kwestie van even 1 gaan bekijken bij een lokale dealer om dat ding in het echt even te beoordelen :) .

Verder heeft @True nog een goed punt. De Rapid is minder courant, het model ziet er dan ook een stukje "oubolliger" uit (koplampen, voorspoiler, rondere vormgeving) maar bied enorm veel waar voor zijn geld, ook al toen ik rond keek in de zomer van '21. Voor minder geld een luxere, iets jongere wagen.

Mijn vader rijd een Octavia overigens en die is echt wel een stukje groter. Dat merk je in stadsverkeer en bijv. parkeren in garages héél goed nu je ziet dat het wagenpark steeds grotere auto's kent en mensen parkeren tussen de streepje steeds moeilijker vind. De Fabia is echt een heel mooi formaat auto zowel binnen als buiten.

De vraag is eigenlijk alleen of die voor je binnen ruim genoeg is...de proefrit is in the pudding ofzoiets :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:40

P_Tingen

omdat het KAN

Al eerder genoemd hier is de Dacia Logan. Een paar mensen bij mij in de straat hebben een Dacia Sandero en die zweren bij Dacia. Het is een budgetmerk, maar als je budget beperkt is.... Een nichtje van mij heeft de Dacia Logan. Ik vermoed dat je ook een navigatiesysteem voor IN de auto erbij moet hebben want dat ding is serieus groot. En niet duur als ik op autoweek kijk, want ik zie er al een voor minder dan 10K uit 2020
https://www.autoweek.nl/o...op=bouwjaar&prijs=--12000

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DPhoenix
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 19:35
Zelf ben ik 2.02 meter, waarbij de lengte met name in benen zit. Jaren met plezier in Skoda Octavia's gereden waarvan één keer een hatchback en twee keer een stationwagen (Combi zoals Skoda het noemt).
Echter in de nieuwe Skoda IV Combi zit ik niet goed v.w.b. mijn benen.

Nu overgestapt naar een Kia Niro Hybrid EV (2023) waarbij ik erachter kwam dat ik in de Kia nog meer beenruimte heb dan in de Skoda Octavia. Maar de Kia Niro is dan ook weer een SUV crossover t.o.v. de stationwagen (Combi) van de Skoda.

AULXJMHR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebru
Typhone schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:21:
Ik snap dit niet of compleet niet:

[...]

Welke speciale opties zijn er genoemd die niet op auto's vanaf 2010 zitten?

Ik ben iets kleiner dan jij bent maar ik zou de Fabia meteen links laten liggen en naar een Octavia gaan kijken.
Daarnaast: iets ouder is een Superb ook wel prettig maar ik weet niet in welke stad je woont. Het kind gaat ook groeien en de ruimte achterin gaat zeer snel beperkt worden.

Zie hier een handgeschakelde Skoda Octavia met jouw opties. Je kunt ze iets goedkoper vinden (12k aanhouden als je over de grens kijkt, wat ik adviseer).
Ik was in de veronderstelling dat Skoda pas van 2016 meer in de standaard versies doet qua veiligheid en rijhulp systemen en dus slimmer is om van die jaartallen te zoeken omdat het dan niet bij de opties hoeft te zitten. Als ik dat mis hebt dan vergoot dat mijn zoek gebied aanzienlijk. Veiligheid is vooral voor de kleine en rijhulpsysteem zoveel als mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanoDiBosso
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:06
Mijn vader (2.02) reed vroeger een Skoda Superb, waar ik met mijn toenmalige 1.85 riant achter kon zitten. Flinke achterbak - ook ideaal met een kleine. Daardoor wel een wat grotere, vooral, langere auto, maar dat zorgt ook voor een rustig weggedrag door de lange wielbasis. Wat mij betreft een enorme aanrader!

Bijvoorbeeld deze - die 1000 euro is wel uit te onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:10
Een Skoda Fabia Combi is een stationwagen(tje) uit het B-segment, dat is één maatje groter dan een auto uit het A-segment (zoals je Volkswagen Up! nu is).

Ik zou zoeken naar een auto uit het C-segment: die zijn flink groter dan een auto uit het B-segment. In dat segment is er ook meer dan voldoende keuze voor je budget.

Skoda Octavia Combi
+ heel erg ruim
- binnen je budget kom je in de 3e generatie (typ 5E) en daarvan stamt de basis uit 2012 dus hij is niet heel modern
https://www.autowereld.nl...lay-40748184/details.html

Opel Astra Sports Tourer
+ ook erg ruim
+ met jouw budget koop je er eentje van generatie K en die is wat recenter dan een Octavia, waardoor je sneller Apple Carplay en wat modernere veiligheidsfeatures hebt
https://www.autowereld.nl...-li-40905994/details.html
StefanoDiBosso schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:36:
Mijn vader (2.02) reed vroeger een Skoda Superb, waar ik met mijn toenmalige 1.85 riant achter kon zitten. Flinke achterbak - ook ideaal met een kleine. Daardoor wel een wat grotere, vooral, langere auto, maar dat zorgt ook voor een rustig weggedrag door de lange wielbasis. Wat mij betreft een enorme aanrader!

Bijvoorbeeld deze - die 1000 euro is wel uit te onderhandelen.
Dan heb je helemaal veel ruimte want een maatje boven de Octavia nog. Maar dan stap je wel in een auto van 11 jaar oud terwijl een even dure Octavia 4-5 jaar jonger is en een Astra voor hetzelfde geld 5-6 jaar jonger.
sebastiaan89 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:32:

Helemaal mee eens - uiteindelijk moet je het gewoon uitproberen. De Astra heeft (optioneel?) AGR* gekeurde stoelen *Aktion Gesunder Rücken e.V.
P_Tingen schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:06:
Al eerder genoemd hier is de Dacia Logan. Een paar mensen bij mij in de straat hebben een Dacia Sandero en die zweren bij Dacia. Het is een budgetmerk, maar als je budget beperkt is....
Veel ruimte voor weinig geld, maar qua veiligheid ook budget. Heus niet onveilig, maar slimme veiligheidsfetaures zul je er niet snel vinden. Ook de EuroNCAP scores van Dacia zijn niet top.

[ Voor 61% gewijzigd door roel-online op 18-02-2025 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• techdeck
  • Laatst online: 05-05 01:19
jebru schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:44:
Hoi Allemaal,

Voor het kopen van een eerste auto heb ik advies nodig. Ik ben zelf tegen de 2 meter en mijn vriendin is ook niet de kleinste. Ook moet er een kleuter op de achterbank passen. Rijden nu veel in een UP! en les gehad in een golf, maar VW is buiten budget en volgens mij geen aanrader in de stad (Polo en Golf worden veel gestolen)
  • Budget: Tot ongeveer €14k (maar mag natuurlijk ook minder zijn - afhankelijk van opties)
  • [Gebruik: Wonen in een grote stad, geen woon-werkverkeer. Vooral ritten door Nederland naar familie (wonen wel ver uit elkaar) en hopelijk vakantie (Italië)
  • Ruimte: Beide lang, dus ruimte voor is nodig, ook de achterbank kan niet te krap met een groeiende kleuter die erachter moet zitten (niet perse voor volwassene ruimte, maar bij bijvoorbeeld de UP! moet de stoel zover naar achter dat er niks overblijft).
  • Geen automaat, beide beginnend bestuurder dus moeten juist vlieguren maken :)
  • Veiligheid opties graag zo uitgebreid mogelijk vanwege de kleine
  • Parkeersensoren graag
  • Geen eisen omtrent navigatie/multimedia

Advies is welkom waar ik een beetje op moet letten. Gezin blijft 3, dus is een auto voor een lange tijd.
@Fraggert noemde hem al. De Škoda Rapid.

De gewone Rapid is echt een “bang for your buck” autootje. Binnenruimte is beter dan de Fabia (langere wielbasis). De kofferbak is enorm voor B segmenter. De Rapid is alleen smal, vergelijkbaar met een VW Polo, maar meer dan voldoende voor een gezin met 2 kleuters achterin je moet alleen slim omgaan met de ruimte om het maximale uit te halen. Dus geen grote autostoeltjes, compacte kinderwagen enz enz.
Zelf ben ik eigenaar geweest van een Rapid, en bovengemiddeld lang 1.96, qua binnenruimte hetzelfde als een gewone Rapid, maar ipv een sedan/liftback ontwerp een stationwagenachtige ala Audi A3. Kofferruimte van de Spaceback is kleiner dan de gewone Rapid (de benaming is best misleidend).

Mocht je de Rapid te oubollig vinden dan kan je ook kijken naar de Seat Toledo 2013-2018. Qua maatvoering gelijk aan de gewone Rapid, maar dan met een sportief Seat sausje.

Heb je meer ruimte nodig? Dan is een Škoda Octiva III aan te raden. Daar kunnen de meeste C segmenters niet tegenop wat betreft pure volumes.

[ Voor 3% gewijzigd door techdeck op 19-02-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
  • Opel stond erom bekend AGR-gecertificeerde stoelen in te bouwen. Zoek dat eens na, misschien meer auto's die in aanmerking komen. Voor lange mensen ideaal.
  • Ga bij een occasion dealer langs en stap eens in een groot aantal verschillende auto's om een idee te hebben van de verschillen. Is echt verhelderend.
  • Over schakelgedrag van de ene of andere versnellingsbak: hoe jouw auto schakelt went erg snel, hoef je je niet zo druk over te maken (meer iets voor de journalist).
  • Vwb ruimte: de wielbasis bepaalt binnenruimte in grote mate.
  • Kia Sportage of VW UP: kijk qua budget ook naar running cost. Maakt wel heel veel verschil dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:19

Bleh!

:)

Als je naar de Octavia kijkt dan kun je ook een Seat Leon ST overwegen. Ik ben zelf 1.95 m en dan is er nog ruimte.

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

Pagina: 1